avondje draaien
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

rob6644    posted on 26-09-2011 22:14
hey beste mensen,

even voorstellen,
ik ben nieuw op dit forum,
heet rob, ben 17 jaar en doe geluid verhuuren als hobby.
ik ben in bezit van een dap soundmate 3 pro, bose 802 serie 3 systeem, tape/effecten rack, allen & heath mengtafels en cetra.

nou is mij gevraagt om een avondje te dj'en voor op een verjaardag, mijn leeftijds catogorie en top 40 muziek.
maar ik heb dit nog nooit gedaan, want ik heb mij puur alleen bezig gehouden met verhuur en een startende band te begeleiden.
heeft iemand tips voor mij over hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
want ik ben dus helemaal niet thuis in het laten overlopen en beatmachen van platen/cd's/nummers (hoe je het ook wilt noemen)

dus heeft iemand tips/suggesties dan hoor ik het graag !

alvast bedankt !
rob.

What do you think about avondje draaien ??

Vote :   

Aziaat    posted on 26-09-2011 22:26
Draai digitaal en gebruik de sync functie?
Of gebruik zelfs de sync functie niet maar kijk naar bpm op scherm en luister (HEEEL) goed of alles een beetje lekker klinkt. De software wijst zichzelf wel goed uit.
De truk is om op het juiste moment de overgang te maken, dat je niet bv. 2 vocals door elkaar heen mixt.
Is eigenlijk allemaal kwestie van veel oefenen en tijd spenderen aan luisteren maar dat heb je wss niet.
Is imo toch wel het best in jouw geval om digitaal te gaan dan.
Koop een S4 of iets (veel) goedkopers en je kan dat later nog steeds verhuren eh.
rob6644    posted on 26-09-2011 22:31
hey,

bedankt voor de reactie.

maar is er ook iets dat je gewoon een playlist kan maken ofzo?
want de muziek heb ik allemaal wel en ook al uitgezocht.
en ik heb nog 3 weekjes de tijd dus ik heb nog even om uit te zoeken (gelukkig)
main    posted on 26-09-2011 22:48
1 member likes this  Een dj inhuren
rob6644    posted on 26-09-2011 23:02
kort en krachtige reactie maar ik wil het tog zelf eens proberen.
en een dj inhuren kost weer geld en dan word het duurder.
en nogmaals ik wil het graag zelf eens doen
DJADMIN    posted on 26-09-2011 23:05
Schei toch eens uit allemaal over beatmatchen en al die kul. Daar moet je niet eens aan denken als je een eerste keer gaat draaien, en zeker niet als je t daarna niet meer gaat doen. Pak gewoon radio edits, brand die op cd, en zorg dat je die in een leuke volgorde afspeelt, gewoon intro - outro, dat zijn nummers van 3 minuten, en dan kan je dus makkelijk overgangen maken (bijvoorbeeld nummer instarten op 4 seconden voor het einde van het nummer).

Het zal geen discotheek zijn waar die moet draaien, maar gewoon een feest. Bedenk goed wat voor nummers je gaat draaien...!!
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Estacy    posted on 26-09-2011 23:11
eerste keer, meteen voor publiek... tja.
zoals DJ admin al zegt, KISS. keep it simple stupid

dus je begint vanavond nog met draaien, probeer jezelf wijs te maken met de apparatuur. je negeert die grote schuif op de cd speler, net als dat leuke wieltje, sterker nog, je negeert alles behalve cue/play en de track search knoppen. op je mengpaneel laat je de EQ gewoon op 12 uur staan, en t enige wat je over je mixer moet weten is schuif omhoog voor volume, en hoe je voorbeluistert.
je start een track, luistert in je koptelefoon naar de andere cd speler of je het goede nummer hebt, en zodra een nummer is afgelopen, nieuwe instarten en die schuif omhoog, schuif van de 1ste omlaag. dit herhalen. als je veel meer probeert zonder DJ ervaring dan kan het wel eens vervelend aflopen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 26-09-2011 23:13
Idd Admin heeft m.i. gelijk, als je het maar een keertje gaat doen, en voor een tiener publiek, maakt het beatmatchen nog niet veel uit, wel zorgen dat je de populaire styl en/of nummers van je doelgroep bij hebt, en ze uiteraard ook speelt, suc6
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
rob6644    posted on 26-09-2011 23:16
heheh jij snapt het :P

thnx voor je reactie !

als iemand dus nog iets bevestigends heeft of iets in de zelfde trand als djadmin hoor ik het graag.
maar ik denk dat ik er al een beetje uit ben.
gewoon leuke muziek draaien en dan in mekaar faden. (tog ?)

en het is inderdaad maar een verjaardags feestje zo als ik aller eerst verteld had.

dankjewel djadmin !

en tips zijn nogsteeds altijd welkom.
rob6644    posted on 26-09-2011 23:17
en tekhead!
niiicola    posted on 26-09-2011 23:33
Gewoon een afspeellijst maken. Als je nog nooit hebt gedraaid is het misschien verstandiger om thuis daar een aantal maanden aan te werken. Dus afspeellijstje afspelen via je laptop of cd en klaar is Kees. Je kan ook een soort afspeellijst in Traktor of Virtual dj maken (die software zou ik dan even illegaal via een torrentje downloaden voor 1 avondje) en daar op automix drukken. Dan doet de software het werk voor je!
Gewoon.
Tekhead    posted on 26-09-2011 23:42
Poster: rob6644
en tekhead!

Winking my eye Winking my eye
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
mrmagix    posted on 27-09-2011 03:11
Lekker creatief omgaan met je faders en voor de rest van alles afblijven Happy, laughing. Je moet geen dj zijn om te kunnen bepalen waar je een liedje er echt in kan knallen, een beetje gevoel voor ritme en muziek is genoeg. Doe de normale fade-in en fade-outs en probeer eens een liedje er zonder te faden gewoon in smijten en terwijl het andere er direct uit te halen. Da's een veel gebruikt effect als het beatmatchen bijvoorbeeld nog niet onder de knie is maar je verliest er geen energie door in je mix. Het vraagt oefening maar je hebt nog tijd en dat leer je redelijk snel Happy, laughing.

Een raad dat misschien niet mag gegeven worden maar wel bekend staat als 'werkend': drink eens een pintje als je aan het draaien bent. Ik zeg niet dat je strontzat aan je draaitafel moet staan h?, maar veel mensen worden vlotter en krijgen meer zelfvertrouwen als ze een GEZONDE dosis alcohol binnen hebben.?

Verder, stel jezelf eens voor in dit topic. Zo kan iedereen je verwelkomen en kan jij je verhaal doen hoe je in de verhuur bent geraakt. Er zijn namelijk wel wat mensen die met die plannen rondlopen, maar niet weten hoe er aan te beginnen etc.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Gerdo    posted on 27-09-2011 08:32
Hey
Zoals eerder gezegt vergeet het beatmatchen! Zorg dat je de hitjes van nu hebt, neem ook wat vrouwen muziek mee waarop de vrouwen graag dansen. Wat ook al eerder gezegd is maak een playlist, want als je niet weet waar welk nummer in je cd map zit kun je te laat zijn met het nieuwe nummer in te starten. Neem ook wat nederlands talig mee voor het geval dat.
Succes en heb vooral plezier!
rob6644    posted on 27-09-2011 13:51
hey jongens,

super bedankt voor de reacties!

en ik zal inderdaad eens vertellen hoe ik in het geluid terecht ben gekomen.

ik ben eigelijk van jongs af aan met mijn vader mee geweest.
hij was toen redelijk grote geluids verhuurder en had altijd wat te doen (toen der tijd heten dat marc&marc).
zo ben ik eigelijk fan geworden van het geluid en licht gebeuren.
maar mijn vader is ooit op een dag verstandig geweest en heeft alles over gedragen en verkocht en is iets anders gaan doen.
maar hij had nog enkele speakers over een hele mooie bose 802 serie 3 set en nog sennheiser 3000 serie mic's allen & heath mixer en cetera.
toen ben ik eigelijk met mijn grotere broer (inmiddels 19) begonnen aan het verhuuren van het geluid.
met de (oude) app van mijn vader.
en uiteindelijk hebben we een dap soundmate 3 aangeschaft voor het grotere werk (hele mooie set ZELFS VOOR DAP SPEAKERS!!)
en na jaren sparen en verhuuren zijn we gekomen op de dag van vandaag.

dus zo doende.

maar dan heb ik nog enkele dingen die je je moet realiseren voor mensen die dit ook willen gaan doen.

1.? het kost BAKKEN vol geld en wat je terug krijgt vind ik nog wel mee vallen (dus wil je rijk worden ga gewoon lekker na school)
2.? het kost heel veel moeite en energie maar als je een echt hard voor geluid hebt is je dat wel waard.
3.? zonder een bestel busje en rijbewijs ben je eigelijk nergens.
4.? maak geen afspraken die je niet na kunt komen want dan is het 1 keer en dan nooit meer.

nog tips ,

1.? maak duidelijke afspraken.
2.? laat als het kan van te voren betalen.
3.? je moet een vlotte babel hebben.
4.? zorg voor tevrede klanten en bekentheid, mond op mond reclame is het beste.

nou dit was dus eigelijk kort samengevat mijn verhaal.
Estacy    posted on 27-09-2011 17:24
ff een vraagje tussendoor;
hoe voelt dat nou, als je net een nieuwe geluidsset heb gekocht en je geeft t mee aan vreemden, niet wetend of t wel heel terugkomt?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 27-09-2011 @ 17:25:03 (2%)
rob6644    posted on 27-09-2011 18:22
dat is een heel shit gevoel.
en soms moet je inderdaat de knoop doorhakken door te zeggen dat je het niet doet.
want het is allemaal heel erg duur spul.
maar darom proberen wij het meeste op papier te zetten en met carnaval met een hele hoge borg te werken.
het is altijd een gok !
van de andere kant wij hebben die soundmate 3 pro en daar zitten echt super limmeters op dus kwa op blazen zijn wij niet zo vaak bang en ook bij andere sets stellen wij de controlers goed af.

maar ik zeg zo, vertrouw je het niet dan gewoon niet doen vooral als je het voor hobby doet want als je iets kapot terug krijgt is echt klote en daar heb ik helaas ook al ervaring mee.

wij hebben ooit eens een pioneer dmj 600 uitgeleend en toen kregen we de mixer terug maar er ontbraken 3 knoppen Cool
en dat geld hebben we niet terug gekregen....

This is an old Topic

No new postings for 4.977 days.
 Post CommentThat would be 165.9 months
or a whopping 13.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

156 Users online: 27 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 3.776
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.740.291