Kamer akoustiek (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lucalicious    posted on 13-09-2011 17:01
Beste DJR'ers,

Ik heb nu een bedroom studio waar ik best tevreden mee ben, maar ik zo het liefst nog wat akoustische aanpassingen maken.
nu is het zo dat ik achter me, een grote kale wand heb, en ik heb er niet veel verstand van zeg ik er gelijk bij, maar dat kan volgens mij niet echt goed zijn kwa echo's ed. de wand zit zo'n drie meter achter vanaf de speakers.?
nu was mijn plan om daar ter hoogte van de speakers een 60 cm dikke?(in de breedte dus) strip van auralex panelen te plaatsten. denken jullie dat dit voldoende moet zijn, of is het de moeite niet waard?
ik heb namelijk geen geld om de complete muur te behandelen helaas.

alvast bedankt!

luuk
User edit by Lucalicious on 14-09-2011 @ 15:44:12 (2%)

What do you think about Kamer akoustiek ??

Vote :   

main    posted on 13-09-2011 17:31
denk zelf van niet, geluid gaat namelijk niet rechtdoor in je kamer, maar in iedere richting vanuit de speaker
Lucalicious    posted on 13-09-2011 17:44
ja, klopt, maar het lijkt mij dat de reflecties waar je het meest last van hebt van oorhoogte komen toch?
Chavizz1991    posted on 13-09-2011 19:11
Mij is verteld dat zelfs isolatiemateriaal niet 100% werkt. Een ruimte in een ruimte is 100% geluidsdicht. Is dit waar?

Verder lijkt het me dat een bedroom studio niet 100% geluidsdicht moet zijn.
Lucalicious    posted on 13-09-2011 19:58
het gaat me in dit geval ook niet om geluidssdichtheid, maar om reflecties ed
Estacy    posted on 13-09-2011 21:01
dan zul je wat meer nodig hebben dan een strip van een meter. haal wat akoustische panelen. desnoods maak je ze zelf. houten frame, isolatiemateriaal er in en dan een wit doek er over heen spannen voor de mooi. kan erg goedkoop, hout haal je bij de gamma, en je kunt bij je plaatselijke bouwbedrijf vragen of ze nog wat resten isolatiemateriaal hebben. pak geen glaswol want das niet erg fijn in je kamer
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
__MauMau__    posted on 13-09-2011 21:14
Ik had een keer gelezen dat als je multiplex plaat 2 ? 3 cm van de muur bevestigt en daarover dat piramide-schuim dat dat ook veel doet voor de akoustiek en de geluidsdichtheid.
Ik ben iig van plan om dit zelf te proberen want als je het netjes doet kan je naar verloop van de tijd de panelen netjes verwijderen zonder al te veel naar lijmresten aan de muur...
D-From-Dutch    posted on 13-09-2011 22:29
anders pak je een paar eierdozen?Cool
music is a religion
__MauMau__    posted on 13-09-2011 23:00
Het probleem met eierdozen is is dat je die moet vastlijmen waardoor je later allemaal nare lijmresten hebt op je muur...
venzi    posted on 13-09-2011 23:09
of je plakt ze allemaal aan een rits ana elkaar, hoef je alleen maar de bovenste doos vast te plakkenHappy, laughing de rest hangt er met plakband ofzo onderaan,
Chavizz1991    posted on 13-09-2011 23:32
Poster: D-From-Dutch
anders pak je een paar eierdozen?Cool

Werkt dit naar behoren?
D-From-Dutch    posted on 14-09-2011 08:57
Poster: Chavizz1991
Werkt dit naar behoren?

ik heb het nooit getest maar het lijkt me het zelfde princiepe, ik ben van plan het uit teprobeeren als ik wat meer tijd heb.
music is a religion
jannickv    posted on 14-09-2011 12:21
Poster: Chavizz1991
Werkt dit naar behoren?

bij mijn weten zijn eierdozen enkel goed voor de accoustiek?
Unidentified    posted on 14-09-2011 13:29
ook niet, eierdozen zijn bij mijn weten nog altijd hol vanonder en wegen niks. Voor akoestische verbeteringen heb je vooral massa nodig, en dat vindt je niet bij eierdozen
User edit by Unidentified on 14-09-2011 @ 13:30:12 (1%)
Lucalicious    posted on 14-09-2011 15:45
nog maals, het gaat mij puur om de akoestiek, heb ook even de start post aangepast, was niet helemaal de juiste woordkeuze. dus jullie denken dat dit niet genoeg is tegen reflecties?
Larsz    posted on 15-09-2011 20:03
Ja dit helpt. Je ziet in professionele studios toch ook bijna nooit hele muren bedekt? Paar basstraps en een paar absorbpanels helpen echt een stuk mee aan je reflecties..
Unidentified    posted on 15-09-2011 21:15
Idd, niet de hele ruimte vol panelen hangen, dan gaat het 'te droog' klinken, en krijg je een soort van benauwd gevoel.
Lucalicious    posted on 15-09-2011 23:06
kijk, dat wou ik horen haha, bedankt!
Winston    posted on 16-09-2011 03:31
Wat bedoel je met je studio: het opname deel of dat deel waar de soundengineer zit?
Tic Toc
Unidentified    posted on 16-09-2011 16:14
Home studio, dus een studio waar een gepasioneerde 'amateur' (sorry als dit niet zo is en je een pro bent?Cool ) zelf achter de pc tracks produceert, dus zonder mix room en record room
Lucalicious    posted on 16-09-2011 18:09
haha, je verwoord het perfect unidentified Winking my eye
nee idd wat je in een grote studio de controlroom zou noemen, het is geen recording booth.
Unidentified    posted on 16-09-2011 21:57
Zoals ik al dacht?Cool
Bouncy    posted on 16-09-2011 23:50
Lucalicious    posted on 17-09-2011 00:08
dat is inderdaad een erg nuttige site! dankje!
Sandr    posted on 28-09-2011 22:33
In een opstelling als de jouwe kun je met een paar panelen veel doen...

Je bureau staat waarschijnlijk tegen de muur, je speakers staan dus ook kort op de achterwand.. belangrijk is om hier een absorptie paneel op te hangen (Auralex wedges/Piramide of Metro) de trillingen uit je speaker slaan namelijk snel tegen die wand en komen ook sneller bij je terug dan de geluiden die weerkaatsen van de achterkant...

Vervolgens kan je het volgende doen. Ga in je stoel zitten in de positie zoals je aan het werk bent, laat iemand met een kleine spiegel langs de muur lopen (hou de spiegel pas aan de muur) als je vanuit je stoel in de spiegel je woofer ziet heb je een goede plek gevonden om een paneel op te hangen....

Hoeken in je kamer zijn altijd vervelende punten, deze vul je het beste op met bijvoorbeeld Auralex LENRD bass traps. Hang deze in de hoek tegen je plafond aan.

Als je de akoestiek wilt verbeteren kun je ook kijken naar diffusion panelen, deze absorberen niet maar weerkaatsen het geluid evenredig terug de ruimte in waardoor je dus een gelijke spreiding en een aangename sound krijgt...

Nog een tip: als je panelen koopt lijm ze dan niet vast op de muur maar op een houten plaatje (zo dun mogelijk). Op deze manier kan je eenvoudig met 2 schroeven een paneel ophangen en eventueel nodig verplaatsen mocht het toch niet het gewenste effect hebben...

Play that funky music white boy....
Lucalicious    posted on 28-09-2011 22:41
dankjewel! erg nuttige info, ik ga deze herfstvakantie eens kijken!
enige nadeel is dat achter ??n speaker een raam zit..

243 Users online: 130 Guests (113 Unknown)
Pages generated today : 79.490
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.876.527