Bassweergaven probleem
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

venzi    posted on 12-09-2011 14:31
Hoihoi,

Ik heb al erg lang een vraag over mijn geluid (opstelling?)

Ik heb momenteel 300 watt speakers die gewoon op de grond staan(geen spike's etc onder de speakers) mijn vloer is van laminaat (isolatielaag er onder).
nu dacht ik, als ik ze mooi op de grond heb gezet, is de bass natuurlijk het besten, maar neeUnhappy

Als ik op mijn nachtkastje ga staan( 45cm hoog) hoor ik de bass echt van alle kanten en trilt het pas echt!
Het nachtkastje licht vol geladen met zooi dus dempt dacht ik zo best wel?
?
Mijn kamer is 2,40 x 5 meter
Waaraan kan dit liggen? en heb ik wel z'n extreem goede bass weergaven als ik de speakers ophang aan de muur?

Graag zou ik hier antwoord op hebben hoe ik ze het beste kan plaatsen wil ik alles voelen trillen!

Met Vriendelijke Groet

Danny
User edit by venzi on 12-09-2011 @ 14:38:36 (10%)

What do you think about Bassweergaven probleem ??

Vote :   

Estacy    posted on 12-09-2011 14:55
een paar dingen;
1: iets meer info over die speakers alsteblieft, 300 watt zegt niet veel.
2: hoe je speakers staan kan meer invloed hebben op het geluid dan de luidsprekers zelf. zorg er eerst eens voor dat ze van de grond af komen. nou bedoel ik niet een paar cm door spikes of een doosje. je oren zitten op je hoofd, niet aan je voeten. waarom staan je speakers dan wel op de grond??
experimenteer een beetje met waar ze staan todat je tevreden bent met het geluid.

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
venzi    posted on 12-09-2011 15:02
van die 300 watt HQ power frot dingen =P
?
en jah, zal wel eens wat expirimenteren..
Cyspoz    posted on 12-09-2011 15:07
Heeft te maken met de afmetingen van je kamer en reflecties van de bass. Hierdoor krijg je staande golven waardoor sommige bass frequenties twee keer zo hard klinken en andere elkaar uitdempen.
Spikes zijn vooral om resonanties met de vloer te voorkomen en de luidspreker op zijn plaats te houden. Heb je meestal niet nodig.

Afhankelijk van waar je de speakers plaatst passen bepaalde frequenties wel of niet in de kamer. Lage frequenties hebben meer ruimte nodig. Dus zorg dat je luidsprekers op de korte muur staan zodat ze de lengte van je kamer hebben om de bass in weer te geven.?Lettend op de afmetingen van je kamer past in de lengte van 5 meter een frequentie van maximaal 69 Hz. (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php) Lager past niet, zonder maatregelen.
Echter moet je al bedenken dat je luidsprekers niet gelijk staan met je muur maar ervoor en waarschijnlijk ook een stukje er vanaf. Beste voor bass weergave is zo strak mogelijk tegen de muur en op de grond. Dan kan er minder bass in tegenfase reflecteren van de muur achter de luidsprekers of van de grond.
Om de reflecties van de tegenoverstaande muur tegen te gaan moet je daar proberen te dempen. Een kastje is daarvoor niet heel erg geschikt omdat het alleen maar mee gaat trillen. Afhankelijk van de vulling van een kast, bijvoorbeeld spijkerbroeken kan het nodig iets helpen maar zal niet het gewenste effect geven. Een matras van een bed dempt wel weer redelijk. Een grote pot met zand waarin een plant staat in de hoeken tegenover de luidsprekers dempt de bass ook goed. Door die demping voorkom je dat bass terug kaatst en zichzelf uitdempt. Je kamer wordt daardoor virtueel groter waardoor je lagere frequenties weer kan geven en bass geluiden minder zichzelf dempen.

Jou vraag heeft alles te maken met de ruimtelijke akkoestiek en dat is best een lastig topic. De postie van de luidsprekers kan in iedergeval veel schelen en is vaak goedkoop en relatief makkelijk te realiseren. De rest vraagt vaak om aanpassingen in de ruimte en kost geld en is niet altijd mogelijk omdat de ruimte ook nog voor andere zaken wordt gebruikt.
venzi    posted on 13-09-2011 23:07
thnxx daar had ik wat aan!
?
Nu had ik toch nog een vraagje, als ik mijn speakers aan de muur zou hangen(oorhoogten en +- 10-15cm van de muur af) hoe is mijn bass weergaven dan? of is dat dan echt verminder?
Ik heb het nu over de lange muur van mijn kamer, is gewoon een gemetselde muur,
?
?
Tekhead    posted on 13-09-2011 23:26
Poster: venzi
thnxx daar had ik wat aan!
?
Nu had ik toch nog een vraagje, als ik mijn speakers aan de muur zou hangen(oorhoogten en +- 10-15cm van de muur af) hoe is mijn bass weergaven dan? of is dat dan echt verminder?
Ik heb het nu over de lange muur van mijn kamer, is gewoon een gemetselde muur,
?
?

maakt weinig uit welke muur, een bass hoort op de grond, een midbass mag hoger.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 16-09-2011 03:03
Normaal als de situatie het toelaat, plaats je speakers in beide hoeken van een korte muur. Je richt ze ongeveer naar het midden van de korte muur aan de overkant. Als je daar je hoofd zet hoor je de bass het lekkerst klinken.
Op de lange muur is de bass opbrengst minder. Heeft ook niks met volume te maken, al zet je het nog zo luid, de bass gaat niet zo laag dan als je de geluidsgolven meer lengte geeft.

Bij grote setups z.a. in de clubs zijn subs vaak op de grond. Maar in een kleine kamer mag je het op borst tot hoofdhoogte plaatsen. Anders hoor je de lage tonen toch wel een beetje van beneden komen. Dit kan je gemakkelijk zelf even testen. Als je geen verschil hoort, nou prima..... Vergeet dan wat ik heb gezegd.

Je kunt ook op de grond gaan liggen en luisteren hoe de bass klinkt op veschillende lokatie van je kamer. Speel maar mee. Zo kun je de sweet spot vinden, dat plekje waar de sound het beste klinkt.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 4.988 days.
 Post CommentThat would be 166.3 months
or a whopping 13.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

136 Users online: 25 Guests (111 Unknown)
Pages generated today : 2.263
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.738.778