Mijn track geremixed? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Catelijne    posted on 10-09-2011 19:35
Het volgende:

Een tijdje geleden werd er gevraagd door Sonurber of hij mijn improvisatie 'Too many thoughts'. Nu heb ik hier toestemmig voor gegeven. Het was voor mij meer een ruwe opname van iets wat ik iedere dag 'uit de losse pols doe'. Deze week werd er gevraagd of er een remix gemaakt mag worden van mijn andere track 'Clockwise' (allemaal even checken natuurlijk Winking my eye) Alleen hier heb ik degelijk meer moeite in gestoken.
Ik ben totaal niet bekend in het wereldje van muziek produceren en heb dus tot nu toe geen auteursrechten en/of releases op mijn naam staan. Nu werd ik door Ashley er op gewezen me te registreren bij Buma/Stemra zodat ik ten alle tijden auteursrechten over mijn producties heb. Maar moet degene die mijn track nu gaat remixen daar geld over betalen zodra hij dit uitbrengt/op soundcloud zet? Wanneer verdien je geld aan je track? Ookal heb ik deze dus (nog) niet gereleased?

What do you think about Mijn track geremixed? ??

Vote :   

Blackaround    posted on 10-09-2011 21:51
als je hem op itunes zet?
Sebasz    posted on 10-09-2011 22:07
ligt allemaal puur aan het contract. auteursrecht heb je automatisch op alles wat je zelf maakt daar is buma/stemra niet voor nodig
Catelijne    posted on 11-09-2011 17:20
Dus ik zou een contract moeten opstellen?
Sebasz    posted on 11-09-2011 17:57
In princiepe doet het label dat
Catelijne    posted on 11-09-2011 18:58
Ik heb dus geen label
Sebasz    posted on 11-09-2011 19:09
hm dan wordt het sowieso een lastiger verhaal. als ik jou was zou ik dan eerst een label zoeken en dan aangeven dat je ook een aantal mensen hebt (of 1 iemand) die er een remix bij wil maken. anders weet ik ook niet precies hoe het zit
Catelijne    posted on 11-09-2011 19:17
Dan is de vraag hoe de juiste label te vinden?
Aangezien ik, of in ieder geval, deze track, niet in het straatje past wat de meeste mensen hier maken.
Sebasz    posted on 11-09-2011 19:34
gewoon made2dance ff kijken die releasen bijna alles wel?Cool
Ashley    posted on 11-09-2011 21:42
Poster: Sebasz
gewoon made2dance ff kijken die releasen bijna alles wel?Cool

dit laat zien dat je je totaal niet verdiept hebt in de muziek van catelijne en zomaar wat roept Winking my eye
de muziek die catelijne maakt is namelijk compleet het tegen overgestelde van de house die made2dance zoal released.

--

Als catelijne de parts/haar nummer aan deze producers geeft, zonder dat daarbij uberhaupt een label en dus ook een contract aan gerelateerd is heb je dus zeker wel buma/stemra nodig om te registeren dat het nummer echt van jou is.
in de praktijk gebeurd het zelden dat iemand er met je nummer vandoor gaat, maar het is dus zeker wel mogelijk.

catelijne wat een label betreft, de muziek die jij maakt sluit redelijk goed aan op het label van Robert, VEEE.. misschien dat je hem eens een mailtje kunt sturen wat hij ervan vindt.

hoop dat je hier wederom wat aan hebt!

Maar wat nou als het lukt, mama?
User edit by Ashley on 11-09-2011 @ 21:53:06 (33%)
RAS    posted on 12-09-2011 02:28
Grote onzin dat je Buma nodig hebt om auteursrecht te kunnen claimen. Auteursrecht heb je altijd als je iets maakt. (muziek, boek, etc.) Daar is geen enkele instantie voor nodig.

Zogauw iemand met je productie aan de haal gaat moet je aan kunnen tonen dat je eerder was. Buma is daarin wellicht een optie, maar er zijn nog veel meer (betere?) mogelijkheden. Dit kan ook door een nummer op cd / sd-kaartje / etc in een aangetekende brief naar jezelf te versturen (niet openen), voordat je het nummer publiekelijk bekend maakt en er zijn vast nog wel meer manieren.
User edit by RAS on 12-09-2011 @ 02:30:37 (5%)
Bonchanoize    posted on 12-09-2011 08:19
Je kan je nummer of zelfs gewoon een melodie of een zelfgemaakte synth ook deponeren in een online depot. In Belgi? heet dat BBIE. Dit is niet nodig voor het auteursrecht, maar wel gewenst voor de bewijsvoering.
Let the magic begin
Ashley    posted on 12-09-2011 09:59
tuurlijk heb je auteursrecht over hetgeen wat je maakt, maar idd voor de bewijsvoering... heeft de buma mij zelf verteld dat registratie nodig is.
ook heb ik onlangs een publish contract via veth music bij talpa music getekend en die hebben ook daarmate duidelijk in hun contract gezet dat ik direct na het maken van mijn nummers ze direct moet aanmelden bij buma/stemra

vraag mij af waarom ik dat dan zou moeten doen als het totaal niet noodzakelijk is?
word ik dan voor de gek gehouden ofzo?
Bloedworst    posted on 12-09-2011 11:20
Buma is wel slim om te doen als je serieus aan de weg timmert, heel simpel de kosten die je maakt om te bewijzen dat het jou product is zal veel hoger zijn dan en reg bij buma.
Voor de amateur, en of zo nu en dan, of per geluk ofzo producer, zijn de manieren zoals die boven staan ook goeie opties.
RAS    posted on 13-09-2011 02:46
Poster: Ashley
... heeft de buma mij zelf verteld dat registratie nodig is...

Wij van WC-eend... adviseren WC-eend
http://www.youtube.com/watch?v=MzakqMAaHME

Tuurlijk verteld Buma je dat!
Ashley    posted on 13-09-2011 08:12
Poster: RAS

Wij van WC-eend... adviseren WC-eend
http://www.youtube.com/watch?v=MzakqMAaHME

Tuurlijk verteld Buma je dat!

Iets adviseren of aanraden is iets anders dan vertellen dat het noodzakelijk is...
Verder vraag ik me dan nog steeds af waarom talpa zo graag wil dat ik direct na elke productie die registeer bij buma Happy, laughing
Catelijne    posted on 13-09-2011 12:53
Ik heb er nu voor gekozen om inderdaad ervoor gekozen om mijn track op cd te zetten en aangetekend op te sturen naar mezelf. Ik herinnerde me al zo iets, alleen wist ik niet precies hoe het in zijn werking ging. Mijn piano docent had ook zo iets gezegd toen we aan het componeren gingen.
Zodra mijn track eventueel bij een label komt ga ik er over na denken om het Buma/Stemra te laten registreren, dat zal een label dan ook aangeven denk ik. Ik wil niet teveel kosten maken voor iets wat misschien maar ??n keer gehoord wordt. Als de boel serieuzer wordt, neem ik wel een volgende stap.

Heel erg bedankt voor jullie tips/advies.
Toppertje    posted on 13-09-2011 17:14
Ik zou helemaal niks doen, als beginnende producer moet je het niet hebben van je inkomsten van je muziek.

Waarom zou je dan geld betalen aan een vage organisatie, die niks voor je kan betekenen.

En 'so what' iemand wilt je track bootleggen of remixen, jij hebt het origineel nog. En daarnaast is die remix misschien succesvoller en is het een instapkaartje naar iets beters.

En talent is talent, als jij het gaat maken met je tracks, dan gebeurt het wel met een andere track die je maakt.

Prakrijk voorbeeld:

Byonce's 'who run the world' is ook gejat van afrojack, en die kan der helemaal niks tegen doen dan verder gaan met muziek maken. Ja je kan een zaak aanspannen, maar dat kost je een hoop tijd en geld en het is geen leuke ervaring...

Ik ben Snoey, Admin reageert niet op mijn verzoek.
User edit by Toppertje on 13-09-2011 @ 17:17:03 (100%)
Ashley    posted on 13-09-2011 17:46
Poster: Toppertje
Ik zou helemaal niks doen, als beginnende producer moet je het niet hebben van je inkomsten van je muziek.

Waarom zou je dan geld betalen aan een vage organisatie, die niks voor je kan betekenen.

En 'so what' iemand wilt je track bootleggen of remixen, jij hebt het origineel nog. En daarnaast is die remix misschien succesvoller en is het een instapkaartje naar iets beters.

En talent is talent, als jij het gaat maken met je tracks, dan gebeurt het wel met een andere track die je maakt.

Prakrijk voorbeeld:

Byonce's 'who run the world' is ook gejat van afrojack, en die kan der helemaal niks tegen doen dan verder gaan met muziek maken. Ja je kan een zaak aanspannen, maar dat kost je een hoop tijd en geld en het is geen leuke ervaring...

Denk je dat de sample van afrojack gebruikt is? in het nummer van beyonce zonder enige permissie van hemzelf/zijn label? Ik denk het niet..
Waarschijnlijk heeft hij daar gewoon een leuk bedrag voor gekregen hoor.
afrojack heeft die melodie bedacht, en dus ook recht op zijn deel.
Lucalicious    posted on 13-09-2011 17:53
afrojack zegt zelf dat hij niks heeft gehoord, maar dat is niet zo gek, aangezien de rechten over de track van het label zijn, die bepalen in princiepe wat er mee gebeurt. en dan is het origineel ook nog van major lazor in dit geval, dus ja. maar hij zal er idd wel geld voor hebben gekregen hoor Winking my eye
Catelijne    posted on 14-09-2011 09:35
Het gaat mij niet om het geld. Het geld krijgen. Dat was ook een van mijn vragen, moet je er ?berhaupt als beginneling geld om vragen.
Als de remix succesvoller is dan mijn origineel, wat is dan mijn voordeel daaraan? Het zegt al gelijk dat die van mij minder succesvol zou zijn. Winking my eye Er zullen natuurlijk ook mensen gaan kijken naar het origineel, maar ik betrap me er zelf ook op, dat als ik een remix lekker vind, ik niet perse ga kijken naar het origineel.
Bouncy    posted on 14-09-2011 09:57
Poster: Ashley
Als catelijne de parts/haar nummer aan deze producers geeft, zonder dat daarbij uberhaupt een label en dus ook een contract aan gerelateerd is heb je dus zeker wel buma/stemra nodig om te registeren dat het nummer echt van jou is.
in de praktijk gebeurd het zelden dat iemand er met je nummer vandoor gaat, maar het is dus zeker wel mogelijk.

Niet omdat ik Ashley goed ken ofzo, maar wat ?ze hier zegt is echt 100% waar, bij buma/stemra claim je dat jij de eerste was met het idee voor het nummer... Ik zie het in de studio ook vaak gebeuren: eerst het nummer aanmelden bij Buma/Stemra en dan pas naar buiten brengen.
main    posted on 14-09-2011 10:07
Poster: Catelijne
Het gaat mij niet om het geld. Het geld krijgen. Dat was ook een van mijn vragen, moet je er ?berhaupt als beginneling geld om vragen.
Als de remix succesvoller is dan mijn origineel, wat is dan mijn voordeel daaraan? Het zegt al gelijk dat die van mij minder succesvol zou zijn. Winking my eye Er zullen natuurlijk ook mensen gaan kijken naar het origineel, maar ik betrap me er zelf ook op, dat als ik een remix lekker vind, ik niet perse ga kijken naar het origineel.

naamsbekendheid
Winston    posted on 16-09-2011 03:26
Als je muziek maakt, omdat je gek bent op heel goede muziek, en het graag deelt met je medemens om ze ook van te laten genieten, en geld helemaal niet zo belangrijk vind, hoef je helemaal niks te doen.
Zo werkte men in het begintijdperk van house, en er werd op los over en weer gecopieerd en gesampled en geremixed en je kreeg daardoor geweldige muziek.

Als je het lullig vindt dat iemand met jou idee heel beroemd wordt en ook nog erg rijk, en dan doet alsof die je niet meer kent, moet je wel maatregelen treffen. En zelfs misschien geld bijleggen om dat te voorkomen.
Hetzelfde als je van muziek in de toekomst je (enig) middel van bestaan wil maken.

Ik bedoel eigenlijk dat de persoon wel rijk mag worden, maar jou erin laat delen.?

En je verdient pas aan als je productie na release wordt verkocht in de handel e/o gedraaid wordt voor commerciele doeleinden.

Voor de release kun je de rechten alleen maar verkopen. Als de track een succes wordt zijn alle opbrengsten alleen maar voor de koper van de rechten. Jij als verkoper krijgt dan niks. Maar als de track flopt heeft de koper je dus zomaar geld ervoor gegeven.

Het ligt er ook aan of je als producer de kracht hebt om een track tot een hit te maken. Niet alleen in creatieve zijn, maar marketing/promotie wise. De beste hit wordt geen commercieel succes als niemand het hoort. En soms worden tracks grote club hits, maar worden ook niet echt veel verkocht.

Tic Toc
Catelijne    posted on 16-09-2011 10:46
Thanks Winston.

Ik ben het met je eens dat muziek ook gedeeld moet worden met elkaar en dat daaruit misschien zelfs mooiere muziek uit ontstaat, dan dat je ooit zelf bedacht hebt. Wel wilde ik weten hoe ik mijn recht kan halen als iemand uiteindelijk toch veel geld ermee gaat verdienen. En wat ik daar eventueel vooraf voor zou moeten doen.
Ik wil met alle liefde mijn muziek wel verspreiden, maar er zit ook veel waarde (en ook tijd) aan de muziek die ik maak. Vooral in dit specifieke nummer. Ik zou het naar vinden als die op een onterechte manier gebruikt wordt. Hoewel de gozers waar ik het nu aan gestuurd hebt, naar mijn idee volledig te vertrouwen zijn. Ik kijk ook heel erg naar hun interpretaties van mijn track.

Ik maak mijn muziek ook niet om er een hit van te maken. Het verbaasde mij al dat mijn muziek in de smaak viel bij sommige mensen. Dat er ook nog eens een remix van wordt gemaakt is al helemaal niet verwacht. Marketing ed. komt bij mij pas als ik merk dat ik echt goede muziek maak en ik mezelf gevorderd genoeg vind om daar ook veel serieuzer in te worden. Muziek staat bij mij op de eerste plaats, als ik daar ooit geld mee ga maken, is dat erg mooi meegenomen.
Bloedworst    posted on 16-09-2011 12:13
@ Catelijne
Jouw noem ik nou en muzikant, de liefde die je ervoor hebt is onbetaalbaar en daar hebben we wat aan, wees er zuinig op en vaar jou weg, en laat dat niet verpesten door commerciele piet praatjes.
heel veel succes met je track en de remix.

244 Users online: 130 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 79.502
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.876.539