Pitch tips
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Steev    posted on 11-01-2006 18:50
Heyz,

ik ben nu een beetje aan het expirimenteren met pitchen. Maar ik merk dat dit erg lastig is, en ook dat ik hem bijna nooit gelijk krijg. Ik kan al aardig beats tellen maar ook dit helpt niet veel.

Kan iemand wat tips geven over Muziek pitchen?

DJSteev :D

What do you think about Pitch tips ??

Vote :   
Illusion    posted on 11-01-2006 19:42
Er zijn niet echt tips, je kunt beter je eigen ervaring opbouwen, je leert het vanzelf, geloof mij maar.

Misschien hebben andere Disc Jockeys nog andere meningen
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
djmamo    posted on 11-01-2006 19:46
het is een gevoeld dat je moet hebben/ krijgen door veel te oefenen
www.moonentertainment.nl
Reemz    posted on 11-01-2006 19:58
Tis moeilijk om stap voor stap uit te leggen hoe je dat het beste kan doen, maar het is vooral goed luisteren tijdens het pitchen.

Wellicht kan je als hulpmiddel een BPM counter aanschaffen om te kijken of het ook daadwerkelijk gelijk loopt wat je pitcht. Maar let op! Gebruik hem alleen als hulpmiddel en staar er niet te veel naar omdat je anders misschien niet meer in de toekomst kan mixen zonder een BPM counter.

In ieder geval veel suc6!

User edit by Reemz on 11-01-2006 @ 20:01:41 (9%)
the-melody    posted on 11-01-2006 20:02
Kijk elke plaat bestaat uit blokken van 8tellen je houdt plaat 2vast todat je hoort dat plaat 1 langs zoon blok loopt op het moment dat die langs gaat(op de 9de tel dus) laat je plaat 2los dan ga je luisteren welke plaat het eerste opnieuw in zoon blok ingaat die plaat loopt dus voor dan moet je plaat 2 sneller pitchen, simpel toch? Nu als je gaat beatmatchen moet je bpmcounters hebben en zorgen dat je beats gelijk lopen dmv weer het pitchen.
User edit by the-melody on 11-01-2006 @ 20:04:06 (3%)
greup    posted on 11-01-2006 20:04
probeer gewoon 2 hele simpele platen aan elkaar te mixen

met simpel bedoel ik platen met een hele duidelijke beat.
dus geen hip hop R&B ect. Hoe vaker je oefend hoe beter het zal gaan. op een gegeven moment is je gehoor zo getraind dat je neit meer dan een paar seconde nodig hebt om je platen gelijk te leggen.
Reemz    posted on 11-01-2006 20:05
Poster: djliberty
Kijk elke plaat bestaat uit blokken van 8tellen je houdt plaat 2vast todat je hoort dat plaat 1 langs zoon blok loopt op het moment dat die langs gaat(op de 9de tel dus) .

Sorry maar kan een plaat ook niet bestaan uit 4/16/32 tellen?
the-melody    posted on 11-01-2006 20:07
ja ma bij mijn platen toch(daar ga ik vanop uit) zijn de meesten 8tellen maar dan doe je toch gewoon hetzelfde dan neem je dat getal dus: 4/16/32 inplaats van 9 en dan neem je het eerste opeen volgende getal
Steev    posted on 11-01-2006 20:58
Ik ben niet helemaal een noob Happy, laughing

Ik ken dat ritme van 8, waar ik altijd mee werk. (Voet, of vinger tik) Alleen het lastige is om een plaat met een bpm van 150 met een plaat van 159 te mixen als je geen beats weet (dus ook niet hoeveel % er bij moet)
Bastian    posted on 11-01-2006 21:14
ik heb het een beetje automatisch aangeleerd gewoon ff de cue tussen cue en master zetten en luisteren of ze een beetje gelijk lopen en anders iets sneller zetten en dat lukt al aardig of als ik een cd heb met een nummer waar de beat mee begint zet ik hem ongeveer gelijk met de pitch en als de beat bij de master begint ff op play drukken en soms nog beetje bijstellen
Ramon72    posted on 11-01-2006 21:25
Poster: Phenix
Sorry maar kan een plaat ook niet bestaan uit 4/16/32 tellen?

Ooit wel eens de 51 Days - Feel So High gehoord (waarschijnlijk niet: old school club plaat, absolute hit in de Roxy, Amsterdam)? Dat is een driekwarts maat! Voor dat je die een beetje in je set kon opnemen was de plaat grijs...
User edit by Ramon72 on 11-01-2006 @ 21:27:21 (51%)
Abc123    posted on 11-01-2006 22:00
Ik tel niet tot 8 maar tot 4 :s

Is dat zo'n verschil?
Ramon72    posted on 11-01-2006 22:30
Poster: Abc123
Ik tel niet tot 8 maar tot 4 :s

Is dat zo'n verschil?

Je moet overigens niet alleen tot 4 of tot 8 tellen, je moet ook luisteren hoe de plaat in elkaar zit. Nummers worden vaak thematisch opgebouwd: intro, intro main, main climax , outro (om maar iets te noemen). Het arrangement kan dan best bestaan uit 6 blokken van 8 of 16 maten. Maar als jij elke keer tot 8 of 16 telt en je mixt op blok 5 een nummer in dat een intro heeft 4 blokken van 8 of 16 maten dan gaat dat niet lekker klinken.

Tuurlijk, eerst tellen tot 8 of 16, maar ook weten wat je nu eigenlijk aan het tellen bent....
User edit by Ramon72 on 11-01-2006 @ 22:31:23 (2%)
Abc123    posted on 11-01-2006 22:32
Ik kijk totaal niet naar het opbouwen van een nummer. Ik begin gw zo te tellen als het ong in de laatste minuut ingaat. Of als er zo'n stukje tekst komt zonder beat.

yribcksp-ce    posted on 11-01-2006 22:34
eh qua tellen enzo.....betreft dit alleen bepaalde stijlen...of ook met hardcore ed??!!
vanwilderode    posted on 11-01-2006 22:34
gewoon altijd blijven oefenen en na een tijd zal het wel lukken en dan zal je gelukkig zijn dat je bent blijven oefenen
Bobson    posted on 18-01-2006 13:01
Tiësto - Adagio for strings zit ook raar in mekaar als je een plaat hierna wilt inmixen, na de 2de break lopen de meeste van mijn platen niet gelijk met Adagio for strings, wel synchroon ma de afbouw klopt niet echt, moeilijk om uit te leggen ma voor diegene die hem hebben , probeer ma is...
heb een vaag vermoeden dat dit te maken heeft omdat deze plaat gemaakt is van een klassiek stuk : Samuel Barber - Adagio fo strings....
djmamo    posted on 18-01-2006 13:08
het is wel vaker bij platen van tiesto dat wanneer je hem erin mixt het niet klopt(traffic, fligt 643) waarschijnlijk door een dubbele bas die erin zit...
www.moonentertainment.nl
Winston    posted on 18-01-2006 16:56
Tips beatmatchen:

Check als je daadwerkelijk altijd de downbeats (eerste beat van de maat) precies op elkaar gooit met twee zelfde platen. Als je dat 10 keer achter elkaar foutloos kunt is dit niet je probleem. Platen in de zelfde pitch range blijven zeker 3 beats gelijk lopen als je de downbeat goed ingooit.

Als de nauwkeurigheid van de pitch maar 0,1% is lukt het vaak niet om een lange mix te doen (zeg 32 beats of meer). Je moet dan aan of pitch bending of pitch riding doen.

Voor beginners op CD players is het makkelijker. Dan kun je net zoveel op CUE drukken als het aantal keren dat het fout gaat. Hierdoor wordt het mogelijk om de incoming track te 'rangen'. D.w.z. laat de track sneller gaan en als de tracks sneller uit elkaar gaan moest het dus langzamer en omgekeerd.

Beats per minute weet ik nooit en is eigelijk altijd anders in een set. Je moet je gehoor gewoon ontwikkelen (dus veel oefenen) om te kunnen horen of een track sneller of langzamer moet en hoeveel. Je zou misschien als tijdelijk hulpmiddel wel een tabelletje kunnen maken hoeveel % overeenkomt met hoeveel bpm en de tijd die verloopt voordat de beats niet meer synchroon lopen.

Tic Toc
Bobson    posted on 18-01-2006 19:12
Poster: djmamo
het is wel vaker bij platen van tiesto dat wanneer je hem erin mixt het niet klopt(traffic, fligt 643) waarschijnlijk door een dubbele bas die erin zit...

das toch ni hetgeen ik bedoelde hoor, je kunt het best vergelijken dat de 2 platen gelijk lopen en na 32 beats komt er normaal by alle 2 een sample , crash ofzo by maar by adagio for strings komt er nog een bar va 8 beats by waardoor die adagio precies achterloopt, fucking anoying dus :d ma toch bedankt voor de response dj mamo Happy, laughing
Winston    posted on 18-01-2006 19:41
@ Bobson

Ja annoying, maar je weet wel manieren hoe je je eruit redt, als je het van te voren weet.
Tic Toc
Bobson    posted on 19-01-2006 00:05
ja da wel, gewoon rekening houden met de verschuiving, al goed dat ik nog maar een paar platen heb die zo tegenwerken, maja, aan de andere kant is het weer een uitdaging hé :d
Winston    posted on 19-01-2006 12:48
YES, en de DJ die uitdagingen niet uit de weg gaat onderscheidt zich van de grauwe DJ massa!
Tic Toc
Winston    posted on 19-01-2006 13:05
Nog meer beatmatching tips:

Werk met een top headphone d.w.z. een dure al ben je beginner. Hoe beter je kunt horen, hoe gemakkelijker je de snelheidsverschillen kunt ontdekken. Frequentiebereik ondergrens maximaal 20Hz en bovengrens minimaal 20 kHz. Goeie S/N ratio.

Vele decks hebben geen pitch fader die werkt volgens het Lead principe. Als je dus merkt dat de pitch van de incoming track rond de 0% moet kun je 2 dingen doen. Laat de outgoing track voorzichtig 2% tot 4% sneller lopen, zodat de pitch van de incoming track niet rond de 0% zit. Of zet de incoming track op 0% en doe wat pitch bending tijdens de transitie.

Begin eerst te racen in karts en bouw langzaam op naar formule 1. In het vb. wordt gesproken over 150 en 159 bpm: dat is formule 1 niveau. Optijd ingooien van de downbeat is zelfs een stuk moeilijker bij deze snelheden. Dus eerst langzame tracks in de range 80 tot 110 bpm, die ook lang duren bv 7 tot 10 min en langzaam opbouwen naar snellere tracks en kortere tracks.

Sommige tracks zijn druk aan verschillende geluiden. Dan helpt het als je de bassen onderdrukt of juist de highs in je headphone. Dan beatmatch je dus niet altijd met de bassen. En soms kun je beter boosten.
Tic Toc
MadSteven    posted on 31-01-2006 12:44
Tja

Hier komt dus de muzikaliteit kijken of in feite het ritmegevoel.

Kleine tip kan ik wel geven: lukt het nou maar niet om die track genoeg op te pitchen... Pitch hem dan eens naar beneden, meestal gaat ie dan juist te snel normaal gesproken Winking my eye

Maar de meeste houseplaten op het moment lopen tussen de 128 en 132 bpm om maar eens iets te noemen wat dan relatief simpel zou moeten lukken.

Ach, weet je? Voor dat je het weet mix je de mashup van Funky Town en NY Excuse met Can You Feel it (ja, dat was leuk zaterdag) !
mentheman88    posted on 19-02-2006 18:36
ik vind het meestal handig om de plaat die je wilt beatmatchen, eerst in gedachte gelijk te laten lopen. als je dan naar die plaat gaat luisteren terwijl je eraan denkt hoe snel hij moet gaan, zou je gelijk moeten kunnen te horen of hij te snel of te langzaam gaat. succes

This is an old Topic

No new postings for 7.159 days.
 Post CommentThat would be 238.6 months
or a whopping 19.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

280 Users online: 48 Guests (232 Unknown)
Pages generated today : 108.888
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.760.900