Level meters
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TomVG    posted on 03-09-2011 19:04
Beste DJ-ers,
kheb een vraagje over de level meters op mijn mengpaneel:
Is het schadelijk voor je geluidsboxen als je er in het rood gaat?
Alvast bedankt!
Greetz Dj Tom'ix

What do you think about Level meters ??

Vote :   

Lucalicious    posted on 03-09-2011 19:15
het is niet perse schadelijk voor je speakers, dat is afhankelijk van hoe hard je vervolgens je versterker zet, en hoe de verhouding aan watt is tussen je speakers en je versterker.
het is wel zo dat je geluid er over het algemeen niet mooier van wordt als je in het rood gaat draaien. het beste is om op 0 db te draaien, dit is meestal het eerste 'niet-groene-lampje'
TomVG    posted on 03-09-2011 19:28
bedankt voor het snelle antwoord...
kzat ook met het probleem dat ik mijn mixes niet luid genoeg kon opnemen,
maar ik merkte dat ze luider waren als de level meters hoger stonden.
kwou toch eerst zeker zijn.
mrmagix    posted on 03-09-2011 19:34
Voor de volledigheid:
Als je je meters in het rood laat gaan, betekend dit kwaliteitsverlies. Hoe hoger, hoe meer 'storen' of een hoe platter geluid je krijgt. Dit gaat vervolgens je versterker in, waardoor dit verlies aan kwaliteit wordt vergroot/versterkt. Je speakers produceren gewoon het vervormde signaal dat je versterker doorstuurt.

Enige manier dat je je speakers kapot krijgt is door de versterker hoger te laten draaien dan het eigenlijke vermogen van de speakers.

De 0-db net wel/net niet aantikken is meestal de perfecte verhouding voor je gain op het mengpaneel. Is het signaal op je opname dan niet luid genoeg, versterk het dan wat digitaal (overdrijf hier ook niet in).
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Cyspoz    posted on 05-09-2011 06:50
1 member likes this  Dat is niet helemaal waar. Je kan door het in het rood draaien van je mixer wel degelijk je speakers kapot maken terwijl je versterker gewoon onder de 0 dB draait. Het gevolg van in het rood draaien is dat de sinus signalen die audio normaal vormen in eens op hun top worden afgekapt waardoor deze blokvormig worden. Dit laatste betekend dat je geen wisselstroom maar gelijkstroom naar een speaker en filter stuurt. Hoe langer die gelijkstroom momenten duren hoe slechter het wordt.
Een speaker beweegt naar voren en naar achter door het wisselstroom signaal. Op het moment dat er echter gelijkstroom door loopt staat die speaker gedurende die tijd helemaal naar voren of naar achteren. De spoel in de speaker die hier verantwoordelijk voor is wordt op dat moment warm. Daardoor neemt de weerstand van de spoel toe waardoor deze nog meer warmte gaat produceren en naar verloop van tijd verbrand je spoel en heb je een opgeblazen speaker. Dit zul je voornamelijk bij je hogetonen luidsprekers zien omdat die hier gevoelig voor zijn en gelijkstroom wordt door een high pass filter doorgelaten.
Volgens mij kan het ook nog effect hebben op je filter maar dat weet ik even niet zeker meer. De gevolgen daarvan zijn minder direct, maar het kan betekenen dat de condensatoren van je filter langzaam overbelast raken en bij een volgende keer overlijden.

DUS...... niet in het ROOD.
mrmagix    posted on 05-09-2011 09:34
Poster: Cyspoz
Dat is niet helemaal waar...
...?de condensatoren van je filter langzaam overbelast raken en bij een volgende keer overlijden.

Zoooo, weeral iets bijgeleerd. Leuk nog eens te horen dat mensen ook kunnen beargumenteren als ze zeggen dat iets niet klopt. Jij doet het zelfs op een vriendelijke en duidelijke manier! Top?Cool
Poster:?Cyspoz
DUS...... niet in het ROOD.

Hier komt het uiteindelijk altijd op neer Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Lead    posted on 05-09-2011 10:49
1 member likes this  Lees mijn topics over geluid eens door, en dan speciaal : Mixen van Geluid. Hier staat veel theorie in die op je vraag van toepassing is.
Let the BASS be louder
TomVG    posted on 06-09-2011 19:08
Ok,zal ik zeker doen.
bedankt!

This is an old Topic

No new postings for 4.998 days.
 Post CommentThat would be 166.6 months
or a whopping 13.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

122 Users online: 25 Guests (97 Unknown)
Pages generated today : 3.498
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.740.013