Audacity volume verschillen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

rivo    posted on 29-08-2011 23:23
Ik heb een probeem met audacity die ik niet heb kunnen vinden op dit forum.

Ik kan wel opnemen, maar aIs ik weer afspeeI wat ik heb opgenomen merk ik dat hij op bepaaIde momenten zachter wordt.

Het is Iastig uit te Ieggen. (ik draai hardcore, misschien handig voor hoe ik het hieronder probeer uit te Ieggen)

Bij een rust stukje is er niks aan de hand. Zodra de bass komt ook niet, maar 2 seconden Iater Iijkt het weI of hij zich automatisch aan gaat passen. Hij wordt steeds zachter en bIijft dan op een zacht niveau afspeIen (aIsof er geen power meer in het nummer zit).
AIs dat bass gedeeIte (4 kwarts maat) een sneIIe rust heeft en verder gaat met het voIgende bass gedeeIte (voIgende maat).... is het voIume weer normaaI, waarna hij weer zachter wordt etc etc...

Ik hoop dat juIIie het snappen, want ik zou niet weten hoe ik het beter uit kan Ieggen.

Offtopic:
Een ander probIeem:
AIs ik de gain van mijn mixer (reIoop rmx-40 dsp) op normaIe stand zet, komen de meters in het rood te staan. Ik moet mijn gain dus een stukje naar Iinks draaien. Maar ik denk niet dat dit heIemaaI de bedoeIing is?

AIvast bedankt
User edit by rivo on 29-08-2011 @ 23:25:12 (2%)

What do you think about Audacity volume verschillen ??

Vote :   

ThirTeen    posted on 30-08-2011 07:51
Probleem 2: Je moet het ingangsvolume (micro icoontje ernaast) verminderen. Bij mij staat het helemaal op minimaal zodat ik in heel mijn groene range van mijn mengpaneel kan spelen.

Probleem 1: Welke versie heb je? Ik het de 1.3 (unicode) en heb een keer door mijn opties gescrolld en vind daar niets van. Misschien krijg je oversturing. Probeer eens probleem 2 op te lossen en kijk dan of dan nog gebeurd.

Music makes my day.
rivo    posted on 30-08-2011 11:16
Ik snap niet weIk icoontje je bedoeId. Ik kan ook niks vinden wat het zou kunnen zijn.

ProbIeem 1:
Ik heb ook de 1.3 beta (unicode). Ik kon er inderdaad ook niks over vinden.
mrmagix    posted on 30-08-2011 13:26
Probleem 1: kijk eens in de instellingen van je geluidskaart zelf dat de microfoon niet automatisch wordt gedempd als er te hoog signaal binnenkomt. Heel waarschijnlijk is het dat. Binnen audacity moet je volgens mij de oorzaak niet zoeken.

Probleem 2 is geen probleem Happy, laughing. Het is normaal dat die gain niet altijd neutraal staat, bij mij staat ie zelfs zo goed als nooit neutraal Happy, laughing. Altijd lichtjes naar links.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
ThirTeen    posted on 30-08-2011 14:11
Poster: mrmagix
Probleem 1: kijk eens in de instellingen van je geluidskaart zelf dat de microfoon niet automatisch wordt gedempd als er te hoog signaal binnenkomt. Heel waarschijnlijk is het dat. Binnen audacity moet je volgens mij de oorzaak niet zoeken.

Probleem 2 is geen probleem Happy, laughing. Het is normaal dat die gain niet altijd neutraal staat, bij mij staat ie zelfs zo goed als nooit neutraal Happy, laughing. Altijd lichtjes naar links.

Als je je audiocity opent kan je je bedieningsknoppen, daarnaast nog 6 knopjes en dan je uv maters. Daarnaast je afspeelvolume en daarnaast heb jeje ingangsvolume. Als je dat daar verminderd geeft het hetzelfde effect dan het te gaan doen bij je configuratie van de pc.

En ik versta bij zijn probleem dat zijn meters in het rood gaan op zijn pc. Wat wil zeggen dat zijn ingangssignaal te hoog is en daarom zijn gain moet dimmen. Heeft niets te maken met balanceren. Wat trouwens niet gaat, want je geeft je rec signaal door (ik toch) en niet je master (dat je wel naar links of rechts kan balanceren).

Dus los probleem 1 op, en dan is probleem 2 ook meteen van de baan. Happy, laughing
Music makes my day.
mrmagix    posted on 30-08-2011 14:32
Audacity dempt toch niet automatisch je volume als je een te hoog inputsignaal stuurt? Die blijft toch standaard op de waarde staan die jij hebt aangegeven.

Probleem dat de TS aangeeft is dat vanaf er een bass binnenkomt er 2 seconde later demping optreedt... Dus daarom denk ik dat het meer ligt aan de geluidskaart instellingen van de line-in microfoon. Die dempen wel automatisch zodat je bijvoorbeeld met skype als je belt niet continu van volume moet veranderen als je dichter bij de microfoon komt etc... Dit wil je natuurlijk niet als je opneemt en daarom moet je dat deactiveren denk ik.

Probleem 2 dacht ik dat los van probleem 1 stond, daar we niet weten welke meters worden bedoeld Happy, laughing. Beetje onduidelijk...
rivo    posted on 31-08-2011 20:32
Bedankt voor de info. Ik denk dat het gewoon aan mijn geIuidskaart Iigt...
Ik kon ook niks vinden om het te dempen, weI om de ruis niet weg te haIen.
AIs ik een microfoon test doe, geeft hij hier nameIijk ook probIeem 1, wat ik dus ook in audacity heb.

AIIeen heb ik mijn ingangsvoIume (in audacity) weI heIemaaI dicht en nog kom ik niet tussen de 0,5. Hoe is dit op te Iossen?

Poster: mrmagix
Probleem 2 dacht ik dat los van probleem 1 stond, daar we niet weten welke meters worden bedoeld Happy, laughing. Beetje onduidelijk...

Sorry, staat er inderdaad Ios van. Ik bedoeI hiermee puur aIIeen mijn echte mixer.
mrmagix    posted on 31-08-2011 20:37
Dan valt dit gewoon op te lossen met je gain, is geen probleem!

Verder kan ik je niet helpen met het audacity gedeelte... Als het aan je geluidskaart ligt, mag je audacity sluiten en verder zoeken in de specificatie's van de kaart... Thirteen hier weet meer van audacity af, misschien moet je hem eens raad vragen Happy, laughing
rivo    posted on 31-08-2011 21:22
Dus het is geen probIeem dat mijn gain iets zachter staat?
Ik hoorde nameIijk dat de meter niet in het rood hoorde te staan aIs mijn gain gewoon in het midden stond.
mrmagix    posted on 31-08-2011 21:25
Door een rood licht rij je toch ook niet? :p
Rood = Dood!
Gain aanpassen dat je mooi binnen het groen blijft, je beats mogen eventueel wel heel lichtjes het rood aanraken, maar liever niet natuurlijk.
Henri_D    posted on 31-08-2011 21:25
je gain is juist voor je 'meter' af te regelen Cool wnr je in het rood zal gaan hangt af van je tracks/input. Het is jou werk om dit dan via de gain te gaan juist afregelen zodat je kan blijven draaien zonder in het rood te gaan. Kan best zijn dat je gain bij erg stille input dus stuk meer open zal moeten zetten dan midden (en omgekeerd)
rivo    posted on 31-08-2011 22:07
OK bedankt
VoeI me weI beetje dom nou...Cool
mrmagix    posted on 31-08-2011 22:10
Nothing wrong with that! Iedereen moet het leren en da's het leukste als je gewoon wordt geholpen en niet wordt uitgelachen met je vragen Winking my eye. Any more questions, schiet maar af dan! Maar wel eerst de search-functie of google gebruiken h? :D Haha :p
rivo    posted on 09-09-2011 11:36
Ik heb een andere laptop gepakt.
Hier kon ik bij de instellingen van de geluidskaart w?l wat aan/uitvinken, namelijk iets met echo en spraakopname.

Spraakopname uitgevinkt en hij blijft nu op hetzelfde niveau!
Alleen nu nog kijken of ik de ruis kan wegwerken =/

tnx voor de hulp!
mrmagix    posted on 09-09-2011 12:29
Ruis is een ander paar mouwen om te verhelpen, daar heb je immers niet zomaar een vinkje voor aan of uit te vinken.
rivo    posted on 09-09-2011 12:38
Ruis opgelost!

Alles geprobeerd in audacity en met me geluidskaart. Kon mn geluidskaart niet instellen als line-in.
Wel zag ik microfoonversterking (op 24dB) dit heb ik op 0 gezet en tadaaa weg ruis!

In ieder geval voor zover ik een kleine sample heb geluisterd en nog niet een heel setje Happy, laughing
User edit by rivo on 09-09-2011 @ 12:38:58 (10%)

This is an old Topic

No new postings for 4.994 days.
 Post CommentThat would be 166.5 months
or a whopping 13.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

128 Users online: 19 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 55.641
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.728.593