DJ?n, hoe doe je dat?
Inleiding
In de loop der jaren heeft dj?ing een grote opkomst gekend. Het groeide in populariteit binnen elke leeftijdsgroep. Sommige interesseren hun er enkel in als hobby, voor andere betekend het hun inkomsten waarvan ze moeten leven.
Toch zijn voor de beide doelgroepen, de grootste eigenschappen samenlopend. Het gaat hem vooral om het plezier van muziek te draaien, hetzij voor jezelf als voor een groot publiek. Het materiaal dat je daarvoor gebruikt of de vaardigheden die je bezit zijn maar een paar aspecten van het totale plaatje.
Met het project ?Dj?n, hoe doe je dat?? willen we net die mensen bereiken die nieuw zijn in het milieu en bij wie het nog onduidelijk is hoe het reilt en zeilt in de dj-wereld. Alle basis onderdelen zullen worden behandeld in detail, waardoor je na het lezen van dit alles, in theorie zou kunnen van start gaan. Natuurlijk bestaat er op bijna alles een uitzondering, vandaar dat deze site ook een enorm forumgedeelte heeft waarop discussie over deze onderwerpen mogelijk is.
Alvast veel lees-, leer- ?n oefenplezier en veel succes in de fantastische wereld van muziek, technologie en natuurlijk, dj?s als vrienden onder elkaar!
Het begrip
Om goed van start te gaan, beginnen we met de algemeen aanvaarde betekenis van de term disc jockey, of beter Dj. In het woordenboek vinden we het volgende terug: Hij of zij die (bijvoorbeeld voor radio?s, tv, discobars, etc.) grammofoonplaten en cd?s van (populaire) muziek aankondigt, draait en toelicht.
Hierbij vinden we het onderscheidt tussen de professionele en de bedroom-dj. Als bedroom-dj draai je muziek voor je eigen plezier. Dus ook muziek dat je zelf goed vind. Voor de professionele dj is dit wel anders. Die moet immers draaien wat het publiek wilt horen. En dat is dan weer relevant tot de genre waarin de dj speelt. Speelt een dj meestal apres ski, dan zal hij heel veel gebruik maken van de microfoon. Tegenover een electro dj, die laat de muziek voor hem spreken.
We komen nog even terug op de originele verklaring in het woordenboek van de term dj?n. In deze verklaring wordt er gesproken van grammofoonplaten en cd?s. De keuze tussen de mediums waarmee een dj kan draaien is in deze tijd echter wel veel groter geworden.
Sinds de intrede van de digitale media wordt het ene medium na het andere uitgevonden waarop je muziek kan opslaan. De makers van dj apparatuur kunnen niet anders dan hierop inspelen en dit maakt dat we nu al? dj consoles hebben waar je je iPod moet inpluggen en gewoon op play klikken. Ook worden cd spelers tegenwoordig bijna allemaal voorzien van een usb-poortje waar je je usb-stick of zelfs je hele harde schijf kan aan koppelen. Zo heb je in plaats van 20 liedjes op een CD, 3000 liedjes op een schijf, gerangschikt op naam, genre, datum van release, ....
De technologie?n die voor dj?s worden ontwikkeld maken het misschien makkelijker om te dj?n, maar dat maakt van jezelf nog geen echte dj. Je bent in mijn ogen geen dj als je op het einde van het eerste liedje, het tweede kan starten zonder een stilte te cre?ren.
Een dj is in mijn opzicht iemand dat passie in zijn werk vindt. Algemeen geweten is dat als iemand zijn werk graag doet, hij het ook beter doet. En dat voelt een publiek ook. Dus voor de professionele dj is dit ook een vereiste. De zogenaamde eigen liefde voor muziek, gaat over op je publiek. Je neemt ze tijdens je set eventjes mee in jouw leven.
En dat is nu net het mooie aan dj?n.
Filmpje:
klik hier
Benodigdheden
Een algemeen bekende moeilijkheid aan het hele gebeuren rond dj?ing is het prijskaartje dat eraan vast hangt. Dj?n is enorm duur, vooral als je gewoon maar een dj bent voor het plezier. Iemand die geld verdient met deze fantastische hobby, ziet het aankopen van materiaal meer als een investering, dat waarschijnlijk binnen de maand is terug verdient.
Als je even wat rond surft op het internet ga je rap zien dat er heel uit ??n lopende prijs categorie?n bestaan binnen dj-apparatuur. Toch berust het meeste van dit apparatuur op hetzelfde basisprincipe.
Als dj heb je minimum 2 geluidsbronnen nodig en een centrale plaats waarmee je deze geluidsbronnen kan gaan mixen. De verschillende en ook meest voorkomende vormen van deze basissetup ga ik nu even met jullie overlopen.
ANALOOGTen eerste hebben we de standaard setup die al jaar ?n dag bestaat. Een standaard dj-booth 20 jaar geleden bestond uit 2 platenspelers (turntables) en een mengpaneel. De platenspelers hebben in de loop der jaren een concurrent gekregen waar moeilijk tegen te winnen valt. CD-spelers zijn in vele dj-booths de plaatsvervangers geworden van de platenspelers, al zijn er nog veel echte vinyl-liefhebbers die bij hun platenspelers zweren. Het is maar waar je zelf je interesse legt. Ben jij blij met die old-skool? vinyl platen, waarom dan ook niet? Je moet geen hype volgen en de nieuwste technologie?n bezitten om een betere dj te zijn.
In beide gevallen, dus zowel met cd-spelers als met platenspelers kunnen we stellen dat de drager van de muziek, echt fysiek kan worden vastgehouden.
DIGITAALBij de pure digitale dj is dit niet meer het geval. De muziek staat hierbij gestockeerd op een computer of harde schijf en wordt afgespeeld door een computer. Meestal wordt er bij het digitaal dj?n een controller gebruikt om de software aan te sturen waarmee de muziek wordt afgespeeld. Dit is gewoon veel praktischer dan met snelkoppelingen op het toetsenbord of met de muis te werken.
Voor de volledigheid van het verhaal gaan we nu nog eventjes de mogelijke setups van het digitaal dj?n overlopen.
MIDI
Om te beginnen hebben we de bekende midi controllers. Dit zijn apparaten die via het midi protocol communiceren met de software op de computer. Midi is dus eigenlijk een taal waarmee apparaat en software functies doorgeven aan elkaar. Dit soort van setup bestaat weeral in alle vormen en maten en ook met verschillende prijskaartjes. Je hebt al een totaal pakket van om en bij de 250 euro inclusief software. Voor de beginners is dit soort setup dus perfect. Je leert dj?n op een leuke, maar toch budgetair verantwoorde manier.
DVS
Vervolgens hebben we de timecode, oftewel DVS setups. DVS staat hier voor Digital Vinyl System. Deze systemen gebruiken vinylplaten of CD?s met hierop een codering op. Je behoudt je analoge setup, dus bijvoorbeeld je twee platenspelers en je mixer, maar je verbindt ze anders. De rca kabels die normaal gezien je mixer in gaan, worden hier verbonden met een geluidskaart. De geluidskaart stuurt het signaal dan door naar je computer. De code die op de cd?s of de vinyplaten staat, wordt door de software vertaald. Als jij dan in je software een track klaar zet, wordt deze virtueel op de plaat of cd geplakt. Dus start jij je plaat of cd, start het liedje op de software mee. Leg je je hand op de vinylplaat, stopt ook de track op de software. Vervolgens stuurt de geluidskaart het signaal terug door naar het mengpaneel en is de cyclus weer volledig.
Nu moeten we eigenlijk een stelling corrigeren die we daarnet hebben gemaakt. DVS staat voor Digital Vinyl Systems, maar dit is te beperkt. We kunnen echter ook perfect CD?s gebruiken binnen de timecode setups. Het mooie aan dit soort setups is dat je de feeling van het analoge dj?n behoudt. Je werkt nog steeds met je geliefde cd- of platenspelers en je hebt alles in de hand.
Wel worden deze systemen vaak gecombineerd met een midi-controller voor bijvoorbeeld de liedjes klaar te zetten in de software of effecten toe te passen. Dit is makkelijker met een midi-apparaat dan met je muis en toetsenbord.
HIDAls laatste hebben we nog HID-apparaten. HID staat voor Human Interface Device. Veel mensen zijn niet bekend met deze term, maar hebben wanneer ze deze tekst lezen, wel een HID apparaat bij de hand. Kijk bijvoorbeeld naar je muis of toetsenbord. HID is niet nieuw binnen computertermen, wel binnen het dj-milieu. Heel kort en grofweg genomen kunnen we stellen dat HID een vernieuwd midi protocol is. Alleen heb je aan HID verschillende voordelen, die midi als nadeel had.
Zo hebben HID-apparaten geen drivers nodig op je pc, dit is omdat de apparaten de software exact vertellen wat ze moet doen. In de software zit een vertaler die de taal van het HID-apparaat perfect verstaat en daardoor is er dus perfecte communicatie tussen beide. Het aansturen van displays is tegenover het midi-protocol, waarbij dat redelijk omslachtig was, enorm veel vereenvoudigt omdat er tussen software en apparaat een continue communicatie bestaat.
Nog een voordeel is de nauwkeurigheid van HID. De pitchfader bijvoorbeeld, dat is de schuiver voor je track sneller of trager te laten gaan, heeft dezelfde precisie op de software als wanneer je een gewone cd zou spelen. Bij midi was dit helemaal niet het geval. Vaak werd hierbij de pitch-fader in 128 stappen opgedeelt, wat fijnregelen dus moeilijk maakte.
Een groot nadeel aan HID is echter wel de compatibiliteit met andere software. Vermits HID nieuw is, is het protocol nog niet gestandaardiseerd. De software die bij je apparaat zit bij aankoop, zal steeds perfect werken. Maar als je op andere software wilt gaan werken met hetzelfde apparaat, duiken de problemen vaak op. Dit is omdat de vertaler voor de signalen van het apparaat in de software zit, dus als je een andere, niet ondersteunde (not certified), software gebruikt, heb je die vertaler niet mee. Dit maakt communicatie dus zo goed als onmogelijk.
De keuze van het juiste digitale systeem hangt af van wat je zelf wilt. Met de informatie die we net hebben opgenoemd krijg je een beeld van wat er allemaal bestaat en wat de voor en nadelen zijn. De keuze van het systeem, de software en de apparaten is aan jouw. Technologie staat niet stil, dus een systeem aanprijzen in deze teksten zou onhandig zijn. Zeer waarschijnlijk is dat binnen een half jaar toch veroudert en moeten we dit continu up to date houden.
HOOFDTELEFOONAlle bovengenoemde setups hebben ??n onmisbaar element: de hoofdtelefoon. De hoofdtelefoon zorgt ervoor dat je een liedje kan beluisteren voor het eigenlijk wordt afgespeeld voor het publiek. Als je ene liedje speelt kan je dus het volgende al klaarzetten. Wat je precies doet wanneer je een liedje klaarzet, komt nog aanbod in volgende hoofdstukken.
MUZIEKNu hebben we alle soorten booths overlopen, maar met wat werken we eigenlijk? Muziek komt in deze tijd voor in alle vormen en maten. Je vindt ze op cd?s, vinyl, mp3-spelers, computers, usb-sticks, ... Er worden echter wel maar een paar mediums echt gebruikt. Als eerste hebben we de vinylplaten en hun tegenhangers de cd?s. Vervolgens vinden we de digitale dragers. Hieronder vallen de usb-sticks, harde schijven en computers. We hebben ook nog een 3de soort, waarin een combinatie gemaakt wordt van zowel de CD of vinyl-plaat samen met een digitale drager. Dit laat ik even buiten de kwestie omdat dit zeker niet meer tot de basis behoord.
LUIDSPREKERSEen laatste essentieel element zijn natuurlijk de luidsprekers, die het uiteindelijke geluid naar het publiek zullen overbrengen. Ook hierbij ga ik nog niet te ver uitbreiden omdat dit gaat besproken worden in verdere hoofdstukken. Wel kan ik al zeggen dat we 2 grote groepen van luidsprekers kunnen onderscheiden: de passieve luidsprekers en de actieve luidsprekers. Passieve luidsprekers zijn luidsprekers die een externe versterker vereisen. ?Er is geen stroomtoevoer naar de luidspreker voorzien omdat deze door de versterker wordt aangevoerd. De actieve luidsprekers hebben wel eigen stroomtoevoer nodig. Zij zijn immers voorzien van een eigen ingebouwde versterker. Dit onderwerp gaat nog meer in detail worden besproken in komende hoofdstukken.
Als je nu al denkt dat dj?n veel mogelijkheden biedt, dan ga je verschieten eens je echt bezig bent in het milieu. Wij hebben nu enkel de uiterste basis gezien van het totale aspect, maar er zijn zoveel combinaties mogelijk tussen die verschillende setups dat je ze zelf amper nog kan opnoemen.
Hoe verder je gaat met dj?n, hoe meer je dit gaat ontdekken.
Filmpje:
klik hier