Mixed in Key handig of niet? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Staticsouthdjs    posted on 16-07-2011 13:48
Hallo,
daarjuist op facebook had ik een discussie met een paar mensen over Mixed in Key.
Vinden jullie dit een handig stukje software en gebruiken jullie die?
Ik persoonlijk vindt het zeer handig.
Tegen argumenten waren dat het de charme wegneemt...
Wat dan met mensen die hun set thuis voorbereiden tot in de puntjes. Dat heeft dan wel charme zeker...
User edit by Staticsouthdjs on 16-07-2011 @ 13:49:22 (1%)

What do you think about Mixed in Key handig of niet? ??

Vote :   1 member likes this  

RAS    posted on 16-07-2011 14:58
Ik heb er niks op tegen als een dj heeft uitgezocht in welke akkoorden/toonladder een nummer is gespeeld. Eigelijk zijn dj's die dat niet uitzoeken maar lui. Het is erg veel werk om alles goed uitgezocht te krijgen, omdat mixed in key en zijn concurrenten nog wel veel fouten maken. Bovendien zijn soms meerdere toonladders mogelijk en beperk je jezelf in de mogelijkheden als je er een labeltje van slechts ??n toonladder op plakt.

Zelf heb ik een alternatief gedownload: Rapid Evolution 3. Dat zou hetzelfde moeten doen als mixed in key, maar dan gratis. Heb alleen even getest of het werkt... en dat doet het Happy, laughing. Maar ik heb in mijn map nog geen grondtonen bijgeschreven. Moet er nog actief mee bezig, maar zoals gezegd is het veel werk. Ik ga dan ook met m'n keyboard erbij testen of het programma het goed had.
User edit by RAS on 17-07-2011 @ 01:46:22 (10%)
hoogstraatfan    posted on 16-07-2011 15:04
Ben benieuwd!
Aziaat    posted on 16-07-2011 19:10
Had geen idee dat er software voor bestond. Is wel gemakkelijk om een set mee voor te bereiden Happy, laughing
Om het te testen of het klopt kun je ook evengoed mixen met een gekend nummer met hetzelfde akkoord niet?
User edit by Aziaat on 16-07-2011 @ 19:18:32 (100%)
tek-zotic    posted on 16-07-2011 23:12
Poster: Aziaat
Is wel gemakkelijk om een set mee voor te bereiden Happy, laughing

en daar ga je als DJ in de fout, een set bereid je niet voor. Je moet als goede DJ inspelen op het publiek en de reactie kan je onmogelijk op voorhand voorspellen Winking my eye
Winston    posted on 16-07-2011 23:39
Nou ik denk niet dat hij met voorbereiden bedoeld voorprogrammeren. Maar meer dat je vooraf een beeld hebt van de lokatie en het soort publiek en daarop een voorselectie maakt met een ruwe volgorde van dit moet aan het begin van mijn set, deze nummers in de built up, de volgende groep in het midden, en zo tot het eind.
Tic Toc
Lomme_    posted on 16-07-2011 23:40
Ik gebruikte vroeger wel 'ns Mixed In Key toen ik nog CDJ's had. Best handig! Ik heb hem ook gratis, maar wel met alle features. Stuur me maar een PM ofzo, geef ik je een linkje.
bambamstudio    posted on 16-07-2011 23:40
Poster: RAS
Ik heb er niks op tegen als een dj heeft uitgezocht in welke akkoorden een nummer is gespeeld...

Het gaat niet om de akkoorden maar om de toonsoort waarin een song staat Winking my eye maw: twee songs met verschillende akkoorden kunnen wel dezelfde toonsoort bevatten.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 16-07-2011 @ 23:40:55 (2%)
RAS    posted on 17-07-2011 01:43
ja, ik bedoelde eigelijk toonladder Happy, laughing. Goed dat je het ff verbeterd.
iGrasmat    posted on 17-07-2011 01:49
Poster: tek-zotic
en daar ga je als DJ in de fout, een set bereid je niet voor. Je moet als goede DJ inspelen op het publiek en de reactie kan je onmogelijk op voorhand voorspellen Winking my eye

Nee hoor, je kunt altijd overgangetjes oefenen, dan kan je inspelen op het publiek, en tegelijkertijd gave dingen doen.
''A DJ is not a jukebox, fuck your request!''
HouseContainer    posted on 17-07-2011 13:31
RapidEvolution3 Beta werkt goed en is gratis. Het programma is beter ten opzichte van MixedInKey met zijn resultaten, maar zelfs dan nog pist het er 60 langs. Vooral Major/Minor gaat bijna altijd mis. Ik ben op dit moment bezig met de hand het na te lopen, wat nog niet heel makkelijk is. Maar dan krijg je nog wel wat andere resultaten als deze programma's geven. Voordeel is wel dat je met behulp van het reeds gevonden resultaat sneller het correcte resultaat kan vinden.

Maar als je zelf niet goed weet wat bij elkaar past, dan is RapidEvolution of MixedInKey al een hele verbetering ten opzichte van niets.

@Lomme_ Als het goed werkt, koop het dan. 't Zijn geen wereldbedragen die je ervoor moet neerleggen...
Lomme_    posted on 17-07-2011 14:44
Ik gebruik het nietmeer, anders had ik het zeker gekocht. Een aantal bekende DJ's als Guetta, Pete Tong en Kaskade gebruik(t)en het.
Aziaat    posted on 17-07-2011 21:05
Poster: tek-zotic

Met voorbereiden doelde ik dus idd naar wat Winston zei Winking my eye
Je kan toch al een voorselectie maken en dan nog? Als je gewoon weet dat net die 2 nummers bij elkaar horen en je oefent daar een overgang op, blijft live performen eh. En is zeker positief als je weet dat bij die overgang je het publiek kan meekrijgen.
D-wan    posted on 19-07-2011 17:16
Poster: Aziaat
Met voorbereiden doelde ik dus idd naar wat Winston zei Winking my eye
Je kan toch al een voorselectie maken en dan nog? Als je gewoon weet dat net die 2 nummers bij elkaar horen en je oefent daar een overgang op, blijft live performen eh. En is zeker positief als je weet dat bij die overgang je het publiek kan meekrijgen.

Poster: iGrasmat
Nee hoor, je kunt altijd overgangetjes oefenen, dan kan je inspelen op het publiek, en tegelijkertijd gave dingen doen.

Dat is ook mijn idee.?
Bereid mijn sets bijna altijd voor, maar ik heb geen flauw idee wat de tracklist gaat worden.?
Dat vind ik juist een van de leuke dingen van het DJ-en, thuis eindeloos stoeien met twee tracks om net de juiste timing te vinden voor een originele vette mix (zoals twee tracks met beide 'n vocal sample die elkaar aanvullen).
Dolivieira    posted on 19-07-2011 19:39
Ik heb het niet nodig. Ik heb 2 oren gekregen om te horen of dingen bij elkaar passen. Ook ben ik het eens dat je een set altijd draait naar behoren van je publiek.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Esmee    posted on 19-07-2011 19:54
Poster: Dolivieira
Ik heb het niet nodig. Ik heb 2 oren gekregen om te horen of dingen bij elkaar passen. Ook ben ik het eens dat je een set altijd draait naar behoren van je publiek.

Jammer alleen dat wanneer je al bezig bent met je overgang en je er dan pas achterkomt dat het niet bij elkaar past je overgang verpest is.
Ik ben dus voor MixedInKey
Aziaat    posted on 19-07-2011 19:57
Maar dan is uw voorbereiding het kennen van de nummers.
Zonder die kennis kun je niet weten welke nummers bij elkaar horen en wanneer ze net perfect kunnen gemixt worden. En dit is nu net wat ik als voorbereiding zie. Thuis oefen ik ze dan ook en weet ik waar in mijn songs goede overgangen kunnen gemaakt worden.?
Een ruwe tracklist aanmaken is altijd handig als je bv. weet dat de plaats waar je gaat draaien vooral gekend staat om dnb of dubstep bv... Waar ik regelmatig draai verwachten ze dan weer de commerci?le hits, kan nooit kwaad om eens te luisteren naar de radio en eventueel nieuwe nummers af te halen in iTunes.
Esmee    posted on 19-07-2011 20:03
Mocht ik op een vaag feest geboekt worden buiten mijn style, maak ik een playlist in iTunes, gooi alle nummers van mn bibliotheek in die lijst, kijk op hoeveel nummers ik zit. Als het aantal nummers gelijk of meer is als het aantal minuten dat ik moet draaien weet ik dat ik goed zit en een ruimte hoeveelheid nummers teveel heb. Als ik teweinig heb zoek ik wat nummers erbij.

Verder heb ik inderdaad bij al mijn tracklists de key erbij staan. Ik zou echt geen zin hebben om al mn overgangen thuis al een keer te oefenen zodat ik weet of het klinkt of niet. Dat belemmert voor mij het aantal mogelijke overgangen, omdat je dan maar bij een bepaald nummer een bepaald aantal nummers weet wat daar bij kan passen.
Dolivieira    posted on 19-07-2011 20:24
Poster: Esmee
Jammer alleen dat wanneer je al bezig bent met je overgang en je er dan pas achterkomt dat het niet bij elkaar past je overgang verpest is.
Ik ben dus voor MixedInKey

Esmee, Ik draai al jaren zonder en mijn gehoor laat me niet in de steek. Ik heb niet nodig.

Ik zeg gehoor. Die zit er niet naast en mixed in key af en toe wel.
User edit by Dolivieira on 19-07-2011 @ 20:26:34 (23%)
Esmee    posted on 19-07-2011 20:28
Hoe kun je nou, als je alleen de titel en de artiest ziet, weten of het nummer past bij het nummer wat nu speelt of niet?
Dolivieira    posted on 19-07-2011 20:33
Gehoor is dat. Hoe denk je hoe we dat vroeger deden. Hadden we geen Mixed in key

Met je oren hoor je ook of iets?bi elkaar past of niet.
User edit by Dolivieira on 19-07-2011 @ 20:34:35 (70%)
Esmee    posted on 19-07-2011 21:27
ik geloof ook best dat het kan, ik vind het alleen met mixed in key makkelijker. MIK heeft het niet altijd goed, maar een handige richtlijn is het wel Happy, laughing
Dolivieira    posted on 19-07-2011 22:22
Ik vind de prijsverhouding ook niet kloppen voor een programma dat de tonehoogte bepaald. Analyzeren van tracks heb je veel alternatieven voor die nog eens gratis zijn ook.
User edit by Dolivieira on 19-07-2011 @ 22:22:42 (2%)
Winston    posted on 20-07-2011 00:38
Ik denk dat het handig is, maar gebruik toch liever Dolivieira methode. Desnoods gaat een nummer op het laatste moment tijdens het voorbeluisteren weer van de playlist.
Tic Toc
Aziaat    posted on 20-07-2011 07:42
Poster: Esmee
Hoe kun je nou, als je alleen de titel en de artiest ziet, weten of het nummer past bij het nummer wat nu speelt of niet?

Ik ben nu wel voorstander geworden van gebruik van MIK voor goede overgangen maar zoals Doliviera het doet is dit toch wel het betrouwbaarst. Maar ik blijf erbij dat een goede kennis van muziek het belangrijkste is. Meestal weet je gewoon al van dit past gewoon bij elkaar. 't Is zoals Esmee zegt: MIK is een hele goede richtlijn, maar toch vind ik dat je moet vertrouwen op eigen gehoor. Vandaar dat ik graag mijn overgangen eens beoefen op voorhand. Natuurlijk kan ik ze niet allemaal oefenen maar je moet ergens in oefenen eh Winking my eye
Cyspoz    posted on 20-07-2011 07:42
Het gebruik van MixedInKey of alternatieven wil nog niet betekenen dat je daarna je gehoor niet meer gebruikt. Uiteindelijk zul je altijd moeten verifi?ren dat het nummer past, met je oren. Voordeel is dat met programma's zoals MixedInKey je veel gerichter en bewuster naar een volgende track opzoek kan gaan.
Wil je nog meer energie in de tent dan zorg je voor een nummer dat +1 is t.o.v. huidige key. Horen in je hoofd of via de koptelefoon wat past dat kunnen de meeste nog wel, horen of het energie gaat toevoegen (dus +1 is) is al veel lastiger. Zeker als je een DJ bent met een uitgebreide collectie muziek en je wilt snel wisselen.
Nu kun je met computers en mp3 spelers snel nummers nalopen en beluisteren, maar met CDs gaat het allemaal al een stuk langzamer.

116 Users online: 26 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 4.151
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.740.666