dj software, geeft het nou echt meerwaarde? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

maartenw    posted on 22-06-2011 16:29
beste djr,

zoals de titel al luid, geeft dj software nou echt meer meerwaarde? Want ik vind het soms echt niet zo handig. Kijk bijvoorbeeld is naar mij. Ik gebruik 2 cdj's 400 en een djm 400. In de cdj's kunnen usb sticks. Hierdoor heb ik al mijn muziek bij me. en met pioneer heb je ook genoeg effecten. Dus soms snap ik niet waarom zoveel dj's dj software nemen. Natuurlijk snap ik wel dat het wat meerwaarde geeft. Maar wat kan ik dan nog meer met bijvoorbeeld traktor?

alvast bedankt,

What do you think about dj software, geeft het nou echt meerwaarde? ??

Vote :   

VmaX    posted on 22-06-2011 16:45
Niet alle spelers hebben een usb ingang, als je nu een timecode programma hebt kun je op alle spelers spelen met jouw muziek en kan je dus op eenders welke booth spelen.
To stay tuned, become a fan on my facebookpage
User edit by VmaX on 22-06-2011 @ 16:48:42 (39%)
Estacy    posted on 22-06-2011 17:38
op een usb stick kan niet zoveel als op een hardeschijf van een laptop bijv. software heeft meer functies (waveforms, sync, betere effecten, 4 decks) dus ja er zijn wel degelijk voordelen
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MrTomrubber    posted on 22-06-2011 17:52
Persoonlijk vind ik zelf handig omdat je in traktor gewoon je muziek rechtstreeks uit je itunes afspeellijsten kan halen en draaien, waardoor ik mijn muziek beter kan ordenen/beheren en gemakkelijker kan zoeken indien nodig.
mrmagix    posted on 22-06-2011 17:58
Eens met MrTomrubber. Het is veel leuker een overzichtelijke afspeellijst met duidelijke structuur voor je neus te hebben dan een klein schermpje met 3 lijnen. Ook zie je alles in 1 keer: bpm, genre, titel, artiest, ...

Je waveforms zijn een pak duidelijker en laten toe creatiever te zijn bij het mixen en ook bij gebruik van effecten.

In mijn ogen is software een uitbreiding op het standaard pakket, maar je moet er gewoon mee kunnen werken en dat vraagt oefening. In het begin lijkt het dat je handen tekort komt maar na een tijdje wordt het een gewoonte en even later zelfs een vereiste voor je persoonlijk (indien je je stijl er natuurlijk hebt aan gekoppeld).
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
ThirTeen    posted on 22-06-2011 22:07
Ik ben het ook eens met de vorige 2 posters.

Nu draai ik momenteel nog met cd's maar ik ga binnenkort zowieso overstappen op serato scratch live.
En dit om de volgende redenen:
- je cuepoints steeds waar je wil
- al je vette tracks meteen ready to play na downloaden (niet meer wachten tot je een volledige cd kan branden)
- snel je tracks gevonden
- als je ineens van ordening wil veranderen kan dat vrij handig
- kom je in een booth met platenspelers en een dubbele denon kan je nog steeds time-coded spelen
- ...

Ik ga ervoor Happy, laughing.
Music makes my day.
Aziaat    posted on 22-06-2011 22:31
Ik ben van mening dat djsoftware 'de volgende stap' is in de djwereld.
Net zoals men van TT's naar CDJ's zijn overgestapt (als standaard) gaan er veel overstappen van CDJ's naar djsoftware (al dan niet met midi-controller), nu vooral via combinatie met timecode.
Er zijn nu toch wel een groot aantal dj's die enkel maar gebruik maken van hun software dmv. midi-mapping.
Beatmatchen hoeft tegenwoordig al niet meer dankzij de sync-functie en hoewel de meesten dan vinden dat dit geen 'dj'en' meer is, kunnen veel dj's toch hele mooie live sets naar voor brengen.
De verkoop van midi-controllers ? la Traktor S4 stijgt al enorm en niet veel later gaan ze draaien met enkel maar een midi-fighter.
Nu is het nog een meerwaarde door de bovengenoemde functies. (posts van mrmagix, estacy, mrtomrubber,...)
Maar binnenkort gewoon de toekomst denk ik.
Stel je voor, je komt toe in een club en het enige wat je nodig hebt is uw eigen laptop met software en muziek?
What's not to like? Behalve dan dat je 'het gevoel' niet meer hebt misschien... Dat zei men ook over de CDJs na de TTs Winking my eye

Again, dit is mijn mening en visie eh. Ik sta open voor discussie :p
Dolivieira    posted on 23-06-2011 00:23
Ik heb Traktor Scratch Pro en Serato Scratch Live. Foto volgt snel en de DJ booth topic. Traktor gebruik ik Timecode en ik neem hem veel mee onroad en is op mijn CDJ`s met 2 Kontrol X1s voor de functie makkelijk te bedienen en dat aangesloten?op?me Macbook pro. Serato Scratch gebruik ik met mijn?TTs en gebruik ik ook vaak in samen werking met met Ableton via the Bright en dat aangesloten op mijn Windows 7 Laptop. Wordt misschien uitgebreid met ?Novition Dicer 2x voor controle van de functies. Zo heb ik de 3 top DJ Software programma`s in thuis boorh staan.

Voordelen volgens mij zijn.

- Geen Cds meer branden.?
- Veel effecten die bruikbaar zijn.?
- Loops en?Hotcues.?
- Je ziet duidelijk op het scherm?wat je?doet.?
- Beide systemen hebben Samplebanks.?
- Je kan de hele volgorde van nummers veranderen door middel van loops en Cuepionts.?
- En je kan lekker veel mee nemen en je creatieve ideeen de vrije loop geven.

Ik draai af toe ook nog met CDs en als er ergens CDJ2000?of CDJ900 staan draai ik ook?met USB als het voor een uurtje draaien is.??

Ik zeg ook vaak alles wat je met?CDJ2000s kan, kan je ook?met Traktor of Serato. En je kan er meer uithalen.
En als je ook nog een DigitalVinylSysteem?kan combineren met een CDJ2000 dan gaat er een wereld voor je open.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 23-06-2011 @ 09:56:00 (21%)
Bonchanoize    posted on 23-06-2011 00:49
Poster: Aziaat
Ik ben van mening dat djsoftware 'de volgende stap' is in de djwereld.
Net zoals men van TT's naar CDJ's zijn overgestapt (als standaard) gaan er veel overstappen van CDJ's naar djsoftware (al dan niet met midi-controller), nu vooral via combinatie met timecode.
Er zijn nu toch wel een groot aantal dj's die enkel maar gebruik maken van hun software dmv. midi-mapping.
Beatmatchen hoeft tegenwoordig al niet meer dankzij de sync-functie en hoewel de meesten dan vinden dat dit geen 'dj'en' meer is, kunnen veel dj's toch hele mooie live sets naar voor brengen.
De verkoop van midi-controllers ? la Traktor S4 stijgt al enorm en niet veel later gaan ze draaien met enkel maar een midi-fighter.
Nu is het nog een meerwaarde door de bovengenoemde functies. (posts van mrmagix, estacy, mrtomrubber,...)
Maar binnenkort gewoon de toekomst denk ik.
Stel je voor, je komt toe in een club en het enige wat je nodig hebt is uw eigen laptop met software en muziek?
What's not to like? Behalve dan dat je 'het gevoel' niet meer hebt misschien... Dat zei men ook over de CDJs na de TTs Winking my eye

Again, dit is mijn mening en visie eh. Ik sta open voor discussie :p

Laptop zal al klaar staan. Enkel een usb-stick van een halve tera (tegen dan zal dat geen probleem zijn) zal volstaan Winking my eye
Let the magic begin
Aziaat    posted on 23-06-2011 09:19
Of zelfs geen usb-sticks meer! Alles via een 'cloudserver' of wat dat ook moge zijn Winking my eye
Dolivieira    posted on 23-06-2011 09:53
Toekomst zal het leren. Laten we niet te ver in de toekomst kijken. Moet eerst zien of wel zo ver gaat komen. Ik leef nu. En geniet van alles wat een DJ booth nu te bieden heeft. Het gaat allemaal snel zat. Ben begonnen met 2 Tape Decks en dan overgestapt naar 2 TTs en via via terecht gekomen bij 2xSL1210 wat ik 25 jaar geleden had en nu heb om mee te werken is toch een hele vooruit gang.

Maar of DJ software meerwaarde heeft is mijn antwoord: Zeker weten.
Bootstrap    posted on 23-06-2011 11:45
Ik vind het echt opmerkelijk hoe snel de mening van de DJ wereld aan het veranderen is wat betreft 'digitale' DJ systemen. Ik weet nog dat ik hier 2 jaar geleden voor het eerste kwam kijken en dat er op dat moment echt werd neergekeken op het gebruik van software als Traktor of Torq. Ik ben al die tijd lekker digitaal blijven draaien, omdat ik vond dat er heel veel voordelen aan zaten tov het 'normale' draaien. Leuk om te zien dat steeds meer mensen dat inzien en het draaien met software niet meer als tweederangs versie zien Happy, laughing

Wil je zien hoe snel de meningen veranderen? Neem dan dit topic nog eens door Cool
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
ThirTeen    posted on 23-06-2011 12:57
Poster: Bootstrap
Ik vind het echt opmerkelijk hoe snel de mening van de DJ wereld aan het veranderen is wat betreft 'digitale' DJ systemen. Ik weet nog dat ik hier 2 jaar geleden voor het eerste kwam kijken en dat er op dat moment echt werd neergekeken op het gebruik van software als Traktor of Torq. Ik ben al die tijd lekker digitaal blijven draaien, omdat ik vond dat er heel veel voordelen aan zaten tov het 'normale' draaien. Leuk om te zien dat steeds meer mensen dat inzien en het draaien met software niet meer als tweederangs versie zien Happy, laughing

Wil je zien hoe snel de meningen veranderen? Neem dan dit topic nog eens door Cool

Klopt, ik had ook een deels veranderde mening over dit onderwerp.

Maar de kern van mijn mening is nog stees hetzelfde. Ik vind het meer dan ok en zeker verbeterend het digitaal draaien. Het is zeer handig om als snel doorzoekbare muziek-bron te gebruiken en ook veel mogelijkheden voor effecten en samples.
Maar ik vind het nog steeds fijn en 'echt' om zelf mijn muziek te beatmatchen voor ik iets inmix. En dat vind ik dat dj's moeten blijven kunnen, het beatmatchen van verschillende songs.

Anders hoeft er maar 1 creatieve dj te zijn die goed kan programeren en de techniek met zich mee moet hebben om een computer programma te maken die via een playlist een vette mix ineen kan steken.
Music makes my day.
Aziaat    posted on 23-06-2011 13:04
Je kan ook nog steeds beatmatchen met djsoftware eh.
Je kijkt gewoon niet meer naar je scherm, alhoewel ik mezelf er steeds op betrap om dan toch te kijken naar de 'syncbar' en bpm...
Je ziet toch ook waveforms op uw cdjs? Waarom dan niet direct op een laptop scherm waar het meteen wat duidelijker is Happy, laughing
Dolivieira    posted on 23-06-2011 15:17
Ik beatmacht alles zelf, vind ik nog steeds leuk om te doen. Al hoewel ik wel mijn samplebanks laat syncen. Dat gaat automatische natuurlijk. Maar voor DJ die met 3 decks draaien is het natuurlijk een ander verhaal.
kollius    posted on 23-06-2011 15:42
Hey mede-dj'ers,

Weet niet of dit dan het geeigende topic is om de volgende vraag te stellen, maar een apart topic openen lijkt me ook onzin.

Ik wil zelf ook eens kijken naar de mogelijkheden van time-coded draaien maar ben niet van plan meteen de hoofdprijs te betalen. Vanwege de simpele reden dat ik niet weet of ik de overstap uiteindelijk ga maken. Draai nu op 2 Denon's DN-S3700 met daarop USB-schijven?aangesloten. 'Probleem' daarvan is dat deze geen VBR ondersteunen en alleen 192kbs en 320kbs 44k/hz ondersteunen.

Nu is mijn oog gevallen op het Mixvibes DVS Ultimate pakket met alle toebehoren. Mijn vraag is nu of mensen hier ervaring mee hebben en hoe het hen bevalt... Ben benieuwd.
Winston    posted on 23-06-2011 16:51
Ik heb geen ervaring mee te hebben, maar het schijnt beter te zijn dan Traktor.
Tic Toc
kollius    posted on 23-06-2011 17:17
Kan ik mij bijna niet voorstellen gezien de prijs voor het traktor-pakket en de prijs voor dat mixvibes-pakket. Of traktor?heeft dan wel erg veel zelfvertrouwen Thumbs Up
Winston    posted on 23-06-2011 17:27
Traktor heeft een naam.

Traktor heeft meer features.

Maar op google vindt je geen problemen voor mix vibes, maar wel voor traktor.
Tic Toc
Bonchanoize    posted on 23-06-2011 18:53
Poster: Winston
Traktor heeft een naam.

Traktor heeft meer features.

Maar op google vindt je geen problemen voor mix vibes, maar wel voor traktor.

Dat is ook omdat traktor veel meer gebruikt wordt, ergo, de kans op problemen ligt veel hoger.
Je zult ook minder problemen voor mac dan voor pc, simpelweg omdat amper 5% van de computers van mac is.
Let the magic begin
Winston    posted on 23-06-2011 19:16
Okee, zit wat in.

Hoop dat als mijn traktor aankomt het geen problemen heeft, maar installatie soepel gaat en alles daarna naar behoren werkt.
Tic Toc
User edit by Winston on 23-06-2011 @ 19:17:26 (100%)
Bonchanoize    posted on 23-06-2011 19:50
Ik heb traktor en ik heb er geen enkel probleem mee. Vlotte installatie, overzichtelijke interface, makkelijk in te stellen en voorlopig nog geen technische defecten
Let the magic begin
kollius    posted on 23-06-2011 21:10
Maar hoe is het gesteld met Mixvibes Cool
Estacy    posted on 23-06-2011 21:36
Torq 2.0 ziet er ook mooi uit! is geen timecode software, maar je DNSes hebben hybrid mode, dus timecode ingebouwd. veel goede reviews over Torq, zeker ff naar kijken!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
kollius    posted on 23-06-2011 21:47
Maar dan heb ik wel nog een geluidskaart nodig met in- en uitgangen neem ik aan?
Dolivieira    posted on 24-06-2011 08:51
Traktor en Serato zijn toch de grootste. Traktor wordt meer in Europa gebruikt en Serato in US. Al moet ik zeggen dat beide systemen ook wereld wijd terrein winnen op beide kanten van de Oceaan. Ik kan niet oordelen over mixvibes want heb dat nog nooit gebruikt. Maar ik kan je gerust zeggen dat zowel Serato als Traktor gewoon goed werken op mijn PC en op mijn Mac. In zoals hier boven al vermeld is dat Traktor verreweg de grootste Digaitaal DJ software is met de meeste gebruikers dus dan hoor je ook het meeste van. Zowel goed als slecht nieuws.

Poster:?kollius
Maar dan heb ik wel nog een geluidskaart nodig met in- en uitgangen neem ik aan?

Denk het niet kollius. Volgens mij zitten er gewoon een geluidskaart ingebouwd in de DN-s3700.

User edit by Dolivieira on 24-06-2011 @ 08:53:07 (40%)

178 Users online: 126 Guests (52 Unknown)
Pages generated today : 19.490
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.894