DJ set inbouwen/ automatisch laten zakken (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_OB    posted on 21-06-2011 22:12
Aangezien ik deze week een dakkapel in me kamer krijg, en heel me kamer dus opnieuw kan inrichten wilde ik het meteen goed doen.

Mijn plan is te zorgen dat mijn flightcase in mijn bureau wegzakt als ik hem niet gebruik.

Een idee van mij is om een verlaagd plateau onder mijn bureau maken waar mijn flightcase op staat. Met behulp van bijvoorbeeld een elektrische krik wil ik hem dan omhoog kunnen laten komen zodat hij tijdens het draaien wat hoger staat.?

Het probleem hiervan is dat een elektrische krik vrij duur is. Voornamelijk denk ik omdat ze het gewicht van een auto moeten kunnen tillen. Iets wat bij mij dus niet echt nodig is.

Mijn vraag aan jullie, iemand nog geniale ideeen om de flightcase omhoog en omlaag te krijgen zonder al teveel geld uit te geven?

Overigens hoeft het ook weer niet persee elektrisch, het moet alleen niet heel veel moeite en kracht kosten dit dan met de hand te doen.

What do you think about DJ set inbouwen/ automatisch laten zakken ??

Vote :   

Lomme_    posted on 21-06-2011 22:14
Cilinders.
djrforce    posted on 21-06-2011 22:23
van die gasveren die je gebruikt op je achterklep van de auto
Bootstrap    posted on 21-06-2011 22:28
Kan ook met een paar katrollen en wat touw. Moet je wel even goed nadenken hoe je alles plaatst. Ik ga bij dit soort dingen vaak het liefst voor de meest low-tech oplossing, gaat minder snel kapot en als het kapot gaat is het makkelijk te fixen Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
ceesietopc    posted on 21-06-2011 22:34
Misschien zijn tv liften iets waar je naar kunt kijken. Het idee is hetzelfde. Er is ook al heel wat getweakt op het vlak van tv liften, mensen die zelf een tv lift hebben gemaakt etc. De elektronica in een auto die gebruikt wordt voor elektrische raambediening schijnt ook geschikt te zijn voor dit soort dingen. (tweedehands voor <30 euro)

edit: bronnetje waar ze over hetzelfde praten
User edit by ceesietopc on 21-06-2011 @ 22:48:08 (29%)
pieterb    posted on 21-06-2011 22:53
zon apparaatjes wat je gebruikt om je bed electrisch omhoog te doen, ong. E100 dan heb je er een van auping.
mrmagix    posted on 21-06-2011 22:58
We spreken wel over wat kilo's die omhoog moeten vermoed ik h? Happy, laughing. Redelijk moeilijke situatie...
Je kan de steunplaat langs bijde kanten verbinden met een rolluik motor. Die trekken zo'n gewicht wel en zijn als je goed zoekt niet te duur. Ook zijn ze vaak geruisloos...
Hoe ik het zie is dan: Je bevestigd op de 4 hoeken een stuk rolluik lint. Aan de beide kanten hang je onderaan je buro een rolluik motor. De linten hang je dan vast aan de motor die het omhoog moet trekken. Vermits deze vaak met een controller werken met omgekeerde stroom, kan je ze gemakkelijk aan elkaar schakelen op 1 motor zodat ze mooi gelijk omhoog en omlaag gaan...
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
MrQreeny    posted on 21-06-2011 22:58
Of gewoon het systeem van een verstelbare tafel?Cool

Dit idee:

Niet duur, zeker praktisch...
'Music is the universal language of mankind...'
mrmagix    posted on 21-06-2011 23:01
Haha, inderdaad. Maar dan moet hij aan een wieltje draaien. En het mag niet veel moeite en kracht kosten x^D misschien valt dit net binnen de grens. Goed gevonden!
MrQreeny    posted on 21-06-2011 23:05
Bij de VU hebben ze computertafels met dit systeem en het kost bijna geen kracht dus tsja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Winking my eye Geen idee waar ze het verkopen eigenlijk xD.
'Music is the universal language of mankind...'
mrmagix    posted on 21-06-2011 23:13
Heb iets gevonden dat wel krachtig genoeg zal zijn Happy, laughing:
Tekhead    posted on 21-06-2011 23:26
Poster: ceesietopc
Misschien zijn tv liften iets waar je naar kunt kijken. Het idee is hetzelfde. Er is ook al heel wat getweakt op het vlak van tv liften, mensen die zelf een tv lift hebben gemaakt etc. De elektronica in een auto die gebruikt wordt voor elektrische raambediening schijnt ook geschikt te zijn voor dit soort dingen. (tweedehands voor <30 euro)

edit: bronnetje waar ze over hetzelfde praten

Dit zijn heel mooie liften en zeer sterk, maar alleen onbetaalbaar.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
DJ_OB    posted on 21-06-2011 23:41
Hoeft niet pesee low-tech te zijn, studeer werktuigbouwkunde aan de TU en het is bijna vakantie dus kan er best wel wat ontwerp tijd aan besteden.

Enige probleem als student zijnde is het geld.

Overigens is zon tafel verstel systeem ook prima aangezien het draaien daaraan een stuk minder kracht kost dan het tillen van een flightcase. Ook zeker een optie om aan te denken.

Overigens kan het hendeltje natuurlijk ook weer vervangen worden door een motor al wordt het ?dan weer stukken duurder...?

ceesietopc    posted on 22-06-2011 00:10
Ja zo'n tv lift kopen zoals aangeboden door verschillende fabrikanten is onbetaalbaar. Maar, er zijn genoeg hobbyisten die zelf zoiets geknutseld hebben.
?
Een beetje elektromoter hoeft niet gelijk heel duur te zijn. Pas ook nog ergens een enorm gestabiliseerde en stille motor gekocht voor 5 euro. Vermogen van 1/8 pk op de as. Kwestie van op zoek gaan naar de koopjes Happy, laughing
?
Wat is je budget dan, DJ_OB?
Bootstrap    posted on 22-06-2011 00:18
Poster: DJ_OB
Hoeft niet pesee low-tech te zijn, studeer werktuigbouwkunde aan de TU

Dan heb ik niks gezegd Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
ThirTeen    posted on 22-06-2011 07:25
Even een bedenking.

Je flightcase zal x cm hoog zijn. Een goede bureau om aan te werken zit op het hoogte van 75 ? 80 cm.
Heb je er al gedacht dat wannneer je aan je bureau werkt dat je ook je benen er best onder krijgt? Happy, laughing

Want met je flightcase erin zal de onderkant een hoogte hebben van 75 ? 80 - x cm, zelfs nog een beetje lager waarschijnlijk.

Eventueel een idee is dat je je flightcase legt op een plaat die je gemakkelijk naar voren kan schuiven door geleidingen te bevestigen tussen de tafel en de plaat. Zo kan je je fightcase helemaal naar achter schuiven al je aan je bureau werkt.
Music makes my day.
Cyspoz    posted on 22-06-2011 07:38
Ikea heeft elektrisch verstelbare bureaus. Je kan de poten daarbij los kopen die voor de hoogte verstelling zorgen. Die voldoen waarschijnlijk aan de technische eisen qua kracht en bereik. Probleem is echter dat die volgens mij ook nog vrij prijzig zijn.

Ik zal eens even online voor je zoeken...
Cyspoz    posted on 22-06-2011 07:38
Ikea heeft elektrisch verstelbare bureaus. Je kan de poten daarbij los kopen die voor de hoogte verstelling zorgen. Die voldoen waarschijnlijk aan de technische eisen qua kracht en bereik. Probleem is echter dat die volgens mij ook nog vrij prijzig zijn.

Ik zal eens even online voor je zoeken...

Gevonden: Ze noemen het daar bureau zit/sta: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S29806903
User edit by Cyspoz on 22-06-2011 @ 07:41:36 (34%)
Henri_D    posted on 22-06-2011 08:21
Tjah voor 550 euro maak je beter je eigen pneumatisch systeem, kun je nog veel beter naar je wensen gaan afregelen.

Maar kun je eens extra info geven zoals gewenste gewicht die omhoog moet kunnen, afstand die moet afgelegd worden? Traagheid die je zou moeten overwinnen met motor zal toch niet min zijn op eerste zicht, zou je al moeten degelijke elektromotor hebben om deze niet te gaan doorbranden.
Zit strx nog met examen maar mss dat ik vnv of morgen nog eens kijk als ik iets kan bedenken. M'n voorkeuroplossing zou gaan naar elektropneumatische cilinders, heel makkelijk in te werken en besturing ervan ook enorm makkelijk te voorzien. Weinig problemen voor noodstop en beveiligingen bij afvallen stroom te gaan voorzien. Maar heb geen ervaring om dit op kleine schaal te gaan toepassen, normaal ontwerpen ik eerder industriele toepassingen. Dus geen idee hoe het hier zou zitten met prijs/toepasbaarheid.?

(helemaal ideaal zou zijn dat je dergelijke gewoon een pre-made systeem zou kunnen gaan toepassen zoals deze iets dergelijks. Gemaakt voor verschillende met elkaar te laten gelijk lopen en gewoon stroom nodig. Maar zul je tegen prijs aanlopen vrees ik. Dit zijn eerder zaken voor te gaan industriele werkbanken en dergelijke mee te voorzien)
User edit by Henri_D on 22-06-2011 @ 08:25:58 (37%)
Cyspoz    posted on 22-06-2011 10:35
Ik heb nog iets anders gevonden wat je misschien kan gebruiken. Is stukken goedkoper dan de oplossing van Ikea:?http://www.allesvoordehelft.nl/Content/productdetails~productid~1977~product~electrisch+verstelbaar+bureau+bureau+mewaf.html
Henri_D    posted on 22-06-2011 10:55
Wees dan wel zeker dat dit het volledig gewicht van een flightcase kan dragen... Dit zal alvast niet gemaakt zijn om een kilo of 30/40 op te zetten...
DJ_OB    posted on 22-06-2011 11:46
Over het budget, heb eigelijk nog geen idee hoeveel ik er precies voor wil uitgeven. Ligt er ook wel aan hoe mooi de uiteindelijke oplossing is.

Het probleem dat er nog wel zitruimte onder het systeem nodig is heb ik zelf overigens ook over nagedacht ja. Maakt het zeker lastiger. Een oplossing hiervoor waar ik aan dacht is om het pneumatisch systeem of een dergelijke oplossing tegelijk als poot te gebruiken zodat je ertussen kunt zitten.

Afmetingen kan ik niet precies geven aangezien ik door het gat in me dak tijdelijk genoodzaakt ben gezellig weer bij me ouders te wonen. Het is een vrij zware flightcase voor 2 cdj 1000's en een mixer.

Volgens het internet zijn de afmetingen en het gewicht van een vergelijkbare flightcase 1100 x 208 x 505 mm (LxHxB) en een massa van 16 Kg.

Het wordt trouwens een vrij diep en breed bureau dus mocht het echt te duur of lastig worden kan ik ook altijd nog zorgen dat ik hem gewoon naar achter op me bureau kan schuiven zodat ik ervoor wat meer ruimte heb. Al is dit niet zon vette oplossing als dat hij wegzakt in het bureaublad natuurlijk

zelf zat ik ook aan zoiets te denken, een electrische krik

electrische krik
User edit by DJ_OB on 22-06-2011 @ 11:54:06 (6%)
ThirTeen    posted on 22-06-2011 12:56
Over het budget, heb eigelijk nog geen idee hoeveel ik er precies voor wil uitgeven. Ligt er ook wel aan hoe mooi de uiteindelijke oplossing is.

Het probleem dat er nog wel zitruimte onder het systeem nodig is heb ik zelf overigens ook over nagedacht ja. Maakt het zeker lastiger. Een oplossing hiervoor waar ik aan dacht is om het pneumatisch systeem of een dergelijke oplossing tegelijk als poot te gebruiken zodat je ertussen kunt zitten.

Afmetingen kan ik niet precies geven aangezien ik door het gat in me dak tijdelijk genoodzaakt ben gezellig weer bij me ouders te wonen. Het is een vrij zware flightcase voor 2 cdj 1000's en een mixer.

Volgens het internet zijn de afmetingen en het gewicht van een vergelijkbare flightcase 1100 x 208 x 505 mm (LxHxB) en een massa van 16 Kg.

Het wordt trouwens een vrij diep en breed bureau dus mocht het echt te duur of lastig worden kan ik ook altijd nog zorgen dat ik hem gewoon naar achter op me bureau kan schuiven zodat ik ervoor wat meer ruimte heb. Al is dit niet zon vette oplossing als dat hij wegzakt in het bureaublad natuurlijk

zelf zat ik ook aan zoiets te denken, een electrische krik

Teken het eerst maar eens vetjes uitHappy, laughing. Dan kom je altijd nog wat knelpunten tegen Happy, laughing.

Toch veel succes en post het resultaat maar. :p
Music makes my day.
DonBasco    posted on 22-06-2011 13:40
Het is een vrij zware flightcase voor 2 cdj 1000's en een mixer.

plus het gewicht van je gear natuurlijk Happy, laughing

Je zou ook aan een systeem kunnen denken waar de flightcase omhoog wordt getakeld.
Dan zit je te werken onder je flightcase en heb je iig geen probleem met de beenruimte.
__MauMau__    posted on 22-06-2011 14:36
Of je ?maakt hem zoals donbasco al zij takelbaar (omhoog) en dan leg je bovenop je flightcase een los tafelblad...
mrmagix    posted on 22-06-2011 14:47
Of je maakt een dubbel tafelblad? In het eerste zorg je dan dat de flightcase met al dat mooi's in goed staat voor te draaien en dan zorg je ervoor dat je een 2de tafelblad hebt dat er net overpast. Dan hoeft er niets getakeld geworden ofzo, dan is het een simpele 'klep' die bovenop je gear komt te liggen en dus alles mooi afdekt en een propere bureau vormt. Je kan eventueel zelfs de bovenkant van die klep in dik plexiglas doen, zodat je je gear nog ziet staan terwijl je examens aan het leren bent. Of misschien is de verleiding dan te groot.. Hmmm, anyway, een afbeelding van wat ik bedoel:

De zwarte lijnen vormen hierop de klep. Je haalt ze er gewoon af en je gear staat daar mooi te pronken en klaar voor gebruik. 't is maar een idee Happy, laughing.

176 Users online: 124 Guests (52 Unknown)
Pages generated today : 19.477
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.881