oordoppen voor dj én uitgaan (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sebasz    posted on 10-06-2011 14:39
Hey DJ's!
Ik weet dat hier al eerder topics over zijn geweest, maar daar ging het eigenlijk om doppen voor dj's / monitoring, ?f doppen voor het uitgaan.

Maar sinds ik vanochtend terugkwam van de stad heb ik nu nog steeds dat ik dof hoor, het geluid stond echt verschrikkelijk hard. En omdat ik de laatste tijd ook veel meer draai vind ik het nu dus wel tijd worden voor goede (op maat gemaakte) oordoppen. Het liefst voor het draaien, ?n geschikt tijdens het uitgaan. Dat je ze bijna niet ziet zitten als je in de stad loopt.

Maar kan dit uberhaupt wel? Heb verder niet zo veel verstand van wat geschikt is voor het een of het ander, dus ik weet niet of ik normale doppen ook kan gebruiken voor het draaien en vice versa.

Ik hoef niet per se in ear monitors, want ik wil gewoon met mijn headphone kunnen blijven mixen, af en toe opzetten zegmaar. Dus niet de hele tijd dat ding op me kop Cool Hoop dat iemand me wat tips kan geven.

Thanks!

What do you think about oordoppen voor dj én uitgaan ??

Vote :   

Bootstrap    posted on 10-06-2011 14:44
Ik gebruik mijn Exinore ER15's voor stappen en draaien Happy, laughing Werkt perfect! Doordat ze een vlakke demping hebben kun je ze heel goed gebruiken tijdens het draaien en heb je tijdens het stappen het gevoel alsof je ze niet in hebt. Dan moet je ze wel gelijk indoen als je ergens naar binnen loopt. Ik kan echt niet meer zonder. Pas als je die dingen hebt besef je hoe erg je je oren verneukt als je naar een feestje gaat.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
RAS    posted on 10-06-2011 14:44
Als je goede doppen hebt voor het DJ-en, dan kun je die ook gewoon gebruiken voor het uitgaan.

De doppen voor het DJ-en zijn speciaal, omdat er een filter in zit wat zodanig is afgesteld dat het geluid nog wel goed klinkt. Dat is precies wat je ook tijdens het uitgaan wil. Het is wel afhankelijk van je headphone of het fijn zit tijdens het draaien. Misschien moet je dus ook een andere headphone kopen. Maar dat zul je echt moeten uitproberen. Ieder oor is anders.
OneSoul    posted on 10-06-2011 14:45
In op-maat-gemaakte oordopjes (in ears) zit een filter, en deze laat bepaalde frequenties niet door, deze die dus schadelijk zijn voor je gehoor.

De niet-schadelijke frequenties laten ze wel door, zoals gewoon tegen elkaar praten etc.
Als je je headphone wil gebruiken is dat geen enkel probleem met zo'n in-ears.

PS: Weet wel dat je al gauw zo'n ?100 kwijt bent.

Play the music, not the instrument.
User edit by OneSoul on 10-06-2011 @ 14:47:32 (1%)
aurelienvdv    posted on 10-06-2011 14:45
EDIT: sorry ik had niet gezien dat er al op geantwoord was
User edit by aurelienvdv on 10-06-2011 @ 14:46:39 (60%)
RAS    posted on 10-06-2011 14:47
@One Soul: elke frequentie is schadelijk als het te hard gaat.
OneSoul    posted on 10-06-2011 14:48
Poster: RAS
@One Soul: elke frequentie is schadelijk als het te hard gaat.

Ik bedoelde eigenlijk dat je nog wel normaal met elkaar kan praten, maar dat de rest gedempt wordt.
Bootstrap    posted on 10-06-2011 14:48
Mijn doppen waren bijna ?180 trouwens, maar ik zou NIET voor goedkopere oordopppen gaan. Dan doe je ze namelijk nooit in. Zelfs de Filterz zijn minder goed, die heeft mijn maat en die doet ze liever niet in.
OneSoul    posted on 10-06-2011 14:51
Poster: Bootstrap
Mijn doppen waren bijna ?180 trouwens, maar ik zou NIET voor goedkopere oordopppen gaan. Dan doe je ze namelijk nooit in. Zelfs de Filterz zijn minder goed, die heeft mijn maat en die doet ze liever niet in.

Idd, als je dan toch die investering doet om oordoppen te kopen, zou ik er ineens deftige kopen.
MaykFroix    posted on 10-06-2011 15:14
Ook ik heb maandag bij Schoonenberg Hoorcomfort gehoorbescherming aan laten meten, de Elacin ER 15. Ze kosten 160,- euro en het duurt zo'n 2 weken voor dat ze klaar zijn. Ben van plan ze te gaan gebruiken voor draaien ?n voor het stappen. Zal hier posten hoe ze bevallen als ik ze heb.?

Volgens mij zijn het trouwens dezelfde als waar Bootstrap het over heeft? Elacin & Exinore gebruiken dezelfde filters dacht ik? Correct me if I'm wrong...
kobuz    posted on 10-06-2011 15:19
Ik heb volgens mij ook dezelfde, maar dan weer via de beterhoren. 15 db demping. Kan niet meer zonder en begrijp nog steeds niet waarom mensen in mijn omgeving nog steeds zonder doppen naar feesten gaan. Gister weer een vriend die al een week met een piep in zijn oren rondloopt.

Moet wel zeggen dat ikzelf ook te laat was. Na een hardcore feestje jaren geleden heb ik nu nog steeds een piep in mijn oren. Kan je vertellen dat dat ruk is en ik graag die 160 euro een paar weken eerder had besteed.
ceesietopc    posted on 10-06-2011 16:34
Ik heb een tijdje geleden dopjes gekocht (goedkope) van Alpine, Music Safe Pro. Deze schijnen ook redelijk lekker te dempen voor muzikanten / dj's. Tijd je geleden twee keer getest, heb nog niet de tijd gehad om het vaker te doen.
?
Wel viel me toen ??n ding op:
Als je een zaal binnenstapt zonder oordoppen in, en daarna met oordoppen is het echt enorm wennen. Ik was persoonlijk een beetje het party gevoel kwijt toen, het geluid was dof voor mijn gevoel (of misschien gewoon te zacht, gebruikte de goudkleurige filters, dus de meest dempende). Iemand die dit herkent?
?
Als je vaak draait dan zijn goede oordoppen (op maat gemaakt) denk ik heel fijn, en het geld meer dan waard. Je gehoor is enorm waardevol.
BennoRevelli    posted on 10-06-2011 17:59
Ik gebruik zelf nu 3 soorten Oordoppen voor het uitgaan en draaien.

Voor grote feesten pak ik meestal mijn Filterz die een behoorlijke demping hebben over het spectrum. (Net te veel voor draaien, maar perfect voor uitgaan/clubs)

Ook gebruik ik voor festivals,etc Alpine Music Safe pro (Goudkleurig, zwaarste filter)
Die zijn lekker goedkoop maar dempen nog iets meer.

Voor het draaien gebruik ik sinds deze week Earproof ER-15 en het werkt Fantastisch Winking my eye

Zoals misschien sommige nog wel weten uit andere Topics is mijn linkergehoor behoorlijk beschadigt geraakt en loop ik nog steeds met onderzoeken en problemen.

Dus ik zou zeggen, gebruik altijd doppen wanneer je uitgaat.De muziek klinkt misschien wat doffer, maar gehoorproblemen voor de rest van je leven is erger..

Ook is de Club of Festival waar je komt een grote Factor, bij de clubs met een degelijke installatie en zonder dik in het rood klinkt het ook al stukken beter.
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Yvaroz    posted on 10-06-2011 18:44
ik gebruik ook de Alpine Music Safe Pro, maar ik vind ze soms wel een beetje irritant zitten bij mijn headphone, omdat die de oordopjes dan een beetje in mn oor duwt maar dat is maar soms en dan moet ik ze gewoon even opnieuw erin doen en dan zitten ze weer fijn.
ook voor het uitgaan zijn ze wel fijn alleen je ziet ze dan wel een beetje
Nothing is Impossible
Lucalicious    posted on 10-06-2011 18:59
Ik gebruik mijn Exinore ER15's voor stappen en draaien Happy, laughing Werkt perfect! Doordat ze een vlakke demping hebben kun je ze heel goed gebruiken tijdens het draaien en heb je tijdens het stappen het gevoel alsof je ze niet in hebt. Dan moet je ze wel gelijk indoen als je ergens naar binnen loopt. Ik kan echt niet meer zonder. Pas als je die dingen hebt besef je hoe erg je je oren verneukt als je naar een feestje gaat.

same story here
RAS    posted on 10-06-2011 20:00
Poster: ceesietopc
?

Wel viel me toen ??n ding op:

Als je een zaal binnenstapt zonder oordoppen in, en daarna met oordoppen is het echt enorm wennen. Ik was persoonlijk een beetje het party gevoel kwijt toen, het geluid was dof voor mijn gevoel (of misschien gewoon te zacht, gebruikte de goudkleurige filters, dus de meest dempende). Iemand die dit herkent?

Ik herken het, maar naarmate de avond vordert heb je daar niet zo'n last meer van. Sterker nog, dan heb je meer het idee dat het geluid veel te hard staat voor de mensen die geen oordoppen in hebben. (veelal terecht overigens). Wat help is, zoals eerder gezegd, je oordoppen in doen voordat je het lawaai in stapt.
ceesietopc    posted on 10-06-2011 20:46
Dan zal ik dat de volgende keer eens proberen. En anders ook eens afwisselen met die verschillende filters.
?
@beatunite
Jij gebruikt die andere filters gewoon niet?
BennoRevelli    posted on 11-06-2011 12:48
Poster: ceesietopc
@beatunite
Jij gebruikt die andere filters gewoon niet?

Kun je iets duidelijker zijn? Winking my eye
brecht    posted on 11-06-2011 12:54
Ik twijfel nog oorberscherming te nemen. In vlaanderen is er nu wet van kracht over decibels. Is het nog de moeite?
Bonchanoize    posted on 11-06-2011 12:57
Hij is er nog niet door hoor, de wet.
Let the magic begin
BennoRevelli    posted on 11-06-2011 13:06
Poster: Bonchanoize
Hij is er nog niet door hoor, de wet.

En of zo'n wet nageleefd gaat worden is punt twee Winking my eye
User edit by BennoRevelli on 11-06-2011 @ 13:07:07 (4%)
Bvanleeuwen    posted on 11-06-2011 13:20
Ik heb ook heel lang zitten pieken of ik nou wel of niet gehoorbescherming moest aanschaffen.
Uiteindelijk is het rekensommetje redelijk simpel: We geven allemaal gigantisch veel geld aan gear en muziek uit, dan kunnen die ?200 er ook nog wel bij. Zou toch balen zijn als je over tien jaar last van gehoor hebt en dat met een paar honderd euro had kunnen voorkomen (+- om de 5 jaar heb je nieuwe doppen nodig).

Ik heb uitvoerig alles van Earproof gelezen en gewoon de ER-15 besteld.
Kwam een vrouwtje met een soort pistool bij mij thuis langs, ze spuit dat spul in je oor en niet lang later sturen ze de oordoppen naar je thuis toe. De filter kan je er overigens uit halen. Je kunt dan extra filters bij bestellen of de standaard mee geleverde 'afsluiting' erop zetten. Ideaal voor bv. studeren of in het vliegtuig.
Misschien heb ik hem nog wel vaker in met totale demping als met de filter maar dat is dan weer een heeel ander verhaal Thumbs Up!

Gewoon aan laten meten en proberen!
spookje88    posted on 11-06-2011 14:43
ik heb een setje oordopjes op maat van Filterz, ik vind zelf eigenlijk het draaien wel minder als ik ze in heb omdat je wel een heel groot deel van de midden tonen niet hoort, maar dat zal er wel bij horen, bovendien kan je als je na een paar jaar nog gewoon zonder oorschade kan luisteren kan je altijd thuis nog muziek prima horen zonder die dingen in je oor.
Nu had ik ze laatst ook in tijdens het uigaan en wat me opviel is dat je met deze oordopjes de stemmen beter hoort (in iedergeval was dat mijn ervaring) dan als je ze niet in hebt, omdat je dan alleen lawaai hoort.
BennoRevelli    posted on 11-06-2011 14:50
Poster: Bvanleeuwen
Ik heb uitvoerig alles van Earproof gelezen en gewoon de ER-15 besteld.
Kwam een vrouwtje met een soort pistool bij mij thuis langs, ze spuit dat spul in je oor en niet lang later sturen ze de oordoppen naar je thuis toe. De filter kan je er overigens uit halen. Je kunt dan extra filters bij bestellen of de standaard mee geleverde 'afsluiting' erop zetten.!

Ik weet welk vrouwtje jij bedoelt hehe?Cool
Heb zelf ook de Earproof ER-15 en ben er erg over te spreken.
Bootstrap    posted on 11-06-2011 15:59
Poster: MaykFroix
Volgens mij zijn het trouwens dezelfde als waar Bootstrap het over heeft? Elacin & Exinore gebruiken dezelfde filters dacht ik? Correct me if I'm wrong...

Earproof, Exinore en Elacin gebruiken dezelfde filters Happy, laughing Je kunt deze oordoppen trouwens voor ?200 ombouwen tot in-ear monitors als je dat zou willen.
BennoRevelli    posted on 11-06-2011 16:18
Je kunt deze oordoppen trouwens voor ?200 ombouwen tot in-ear monitors als je dat zou willen.

Linkje? Happy, laughing

163 Users online: 112 Guests (51 Unknown)
Pages generated today : 19.519
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.923