WAV vs. MP3 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Catelijne    posted on 06-06-2011 19:50
Als het goed is kan ik over enkele dagen online shoppen, zodat er gewoon geld naar de artiesten gaat? ipv. dat ik de boel download. Nu vraag ik mij af of er een groot verschil is tussen WAV en MP3 bestanden voor beginnende DJs?
Ik? heb wat rond gegoogled en daarmee heb ik kunnen vinden dat er veel verschillende meningen zijn, maar geen concrete uitleg wat nu precies het verschil is en wat aan te raden is. Als je MP3s/WAV in clubs afspeelt, is dat dan hoorbaar?
Ik heb hier ook gezocht, heb niets kunnen vinden. Als het wel zo is kan iemand daar naar verwijzen?

What do you think about WAV vs. MP3 ??

Vote :   

Sebasz    posted on 06-06-2011 19:52
nee in een club is het sowieso niet hoorbaar. misschien op je dure monitoren thuis kun je het verschil tussen 320kbps en een wave file horen; mits je getrained gehoor hebt
mrmagix    posted on 06-06-2011 20:03
Poster: Sebasz
nee in een club is het sowieso niet hoorbaar. misschien op je dure monitoren thuis kun je het verschil tussen 320kbps en een wave file horen; mits je getrained gehoor hebt

Kan het alleen maar bevestigen. Heb nog maar 1 keer het verschil gehoord en dat was op een veel te dure home cinema set van Sony. Was hetzelfde liedje, enkel 1 keer in *.WAV en de andere keer in *.MP3. Als je toen h?????l goed luisterde, kon je horen dat de mp3 platter klonk... Maar enorm verwaarloosbaar Happy, laughing
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Catelijne    posted on 06-06-2011 20:15
Okay! Merci, dan weet ik genoeg. Happy, laughing

Tenzij iemand anders een andere mening op nahoudt.
User edit by Catelijne on 06-06-2011 @ 20:15:44 (100%)
Estacy    posted on 06-06-2011 20:18
als je puur naar de feiten kijkt, dan ja, dan kun je het verschil horen. MP3, wat voor bitrate dan ook is een gecompressed formaat, WAV niet. echter in de praktijk zuller er weinig zijn die dit horen en de meeste club installaties zijn zo slecht dat je het zowiezo niet hoort
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ceesietopc    posted on 06-06-2011 20:27
WAV slaat zoveel informatie als mogelijk op zonder het bestand kleiner te maken (te 'compressen'). Alle informatie (audio) dus staat 'raw' in het WAV bestand. MP3 is bedacht zodat muziek in veel kleinere bestanden opgeslagen kon worden (door 'compression' toe te passen dus), vandaar dat het ook zo populair is voor draagbare spelers. Kleinere bestanden betekent echter ook dat er minder informatie is opgeslagen, dus je kunt er niet omheen dat er een beetje kwaliteitsverlies optreedt.
?
De meeste mensen horen het verschil tussen een .wav bestand en een .mp3 bestand (met hoge bitrate) niet, dus in de meeste gevallen ben je beter uit met het .mp3 bestand omdat het een stuk kleiner is (en er dus meer nummers op ??n USB stick / harde schijf / CD passen).
?
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige cd spelers langer duurt om een .mp3 in te laden dan een .wav, maar ook dit is denk ik in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
?
Ik ?zou lekker voor de mp3'tjes gaan. Winking my eye
?
main    posted on 06-06-2011 20:38
Funktion one
Sebasz    posted on 06-06-2011 20:41
Poster: ceesietopc
WAV slaat zoveel informatie als mogelijk op zonder het bestand kleiner te maken (te 'compressen'). Alle informatie (audio) dus staat 'raw' in het WAV bestand. MP3 is bedacht zodat muziek in veel kleinere bestanden opgeslagen kon worden (door 'compression' toe te passen dus), vandaar dat het ook zo populair is voor draagbare spelers. Kleinere bestanden betekent echter ook dat er minder informatie is opgeslagen, dus je kunt er niet omheen dat er een beetje kwaliteitsverlies optreedt.

De meeste mensen horen het verschil tussen een .wav bestand en een .mp3 bestand (met hoge bitrate) niet, dus in de meeste gevallen ben je beter uit met het .mp3 bestand omdat het een stuk kleiner is (en er dus meer nummers op ??n USB stick / harde schijf / CD passen).

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige cd spelers langer duurt om een .mp3 in te laden dan een .wav, maar ook dit is denk ik in de meeste gevallen verwaarloosbaar.

Ik ?zou lekker voor de mp3'tjes gaan. Winking my eye

Sowieso altijd je cd's als audio cd branden en niet als mp3-cd. scheelt je toch een hoop laadtijd en buffertijd in een cdj Happy, laughing
Lucalicious    posted on 06-06-2011 22:38
Poster: main
Funktion one

haha, das net zo crap met slechte mp3's hoor Winking my eye

ik zou idd gewoon voor mp3 gaan, als je het koopt krijg je meestal gewoon 320 kbps bestanden, en dat is meer dan genoeg, zeker voor een beginnende dj. 320 kbps is de bitrate, dit houdt in hoeveel informatie het bestand per seconde bevat. zoals eerder verteld is mp3 een soort van gefilterd bestand, hoe hoger de bitrate, hoe minder er gefilterd is, hoe beter je geluid. pas als je echt op hele grote geluidssystemen gaat draaien, ben je beter uit met wav
DiVario    posted on 06-06-2011 22:40
Funktion one

Love it!
Practise makes perfect!
main    posted on 06-06-2011 22:56
Daarom alles wav of flac, dat hoor je heel erg met funktion one namelijk. Lees: in de poema in utrecht
DiVario    posted on 06-06-2011 23:16
mp3 is veeeel kleiner kwa bestandsgrootte maar zorg dat ja steeds minstens 256kbps hebt (itunes) liefst 320 natuurlijk..
ik zou zeker voor mp3 gaan, wav is niet doenbaar..
Practise makes perfect!
Estacy    posted on 06-06-2011 23:24
Funktion one

ja, met een Pioneer DJ mixer die in t rood word geramd zeker... dan maakt die 320 of WAV ook niks uit.
main    posted on 06-06-2011 23:53
Dat gebeurd daar niet... maximaal 1 bar oranje
Estacy    posted on 06-06-2011 23:56
daar denkt google anders over :p

anyway, ik ben der nooit geweest dus weet niet hoe het daar zit. maar het merendeel van de clubs in NL heeft gewoon ruk geluid, (van Time-out mega discotheek tot kleine bar dancing hier in de buurt) en daar hoor je het verschil niet.?

voor thuis zou ik MP3 kiezen als dat goedkoper is, zoniet lekker voor de WAVjes gaan
main    posted on 07-06-2011 00:20
dat ziet er niet uit als de poema... althans, er staat nu 4x cdj 2000 en een djm 800 en af en toe een djm 2000.. en er staan funtion one boxen naast de dj, ipv andere boxjes boven m..
danielvds    posted on 07-06-2011 00:35
Dat is wel de poema! Alleen een oude foto... Dat is nog de oude setup en toen moest je inderdaad vol in het rood draaien, stond zo afgesteld om normaal volume te krijgen. Laatste keer dat ik daar draaide (met de nieuwe dj booth) kon ik gelukkig gewoon uit 't rood blijvenHappy, laughing

Maar weer ontopic:
Ik gebruik zelf wel gewoon MP3 en uiteraard altijd in 320 kbps! Op de meeste systemen hoor je het meestal toch niet...
Visionair Records | Daniel Danté
Bootstrap    posted on 07-06-2011 01:26
Ik heb nu 2 keer in de Poema gestaan en beide keren stond de DJ voor me VOL in het rood te draaien. Zo erg dat je zelfs in een breakdown de lampjes niet naar beneden zag gaan. Echt zonde van die mooie set die er hangt dus. Ik draai zelf met 320 mp3's, simpelweg omdat wav veel meer ruimte inneemt en vaak duurder is. Daarnaast zal 99% van de mensen het verschil niet horen tussen wav en 320. Zelfs mensen die zeggen verstand van zaken te hebben horen het vaak niet. Afgelopen week heb ik op een feest voor 1600 man gedraaid waarbij een van de geluidsmannen van tevoren kwam melden dat ik niet met mp3's moest draaien, omdat hij me anders een draai om mijn oren zou geven CoolIk heb de hele avond met mp3's gedraaid en hij heeft er niks van gemerkt.. Vaak is het volume op een feest ook zo hoog dat je niet goed meer kunt horen hoe de muziek echt klinkt.

Om te concluderen: lekker met mp3's draaien.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Dolivieira    posted on 07-06-2011 08:53
Ik ben het volledig met Bootstrap eens.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
main    posted on 07-06-2011 09:18
Ik ook! Al vind ik wel bij funktion one e.d. dat er op de geluidskwaliteit gelet mag worden.. anders zijn ze nutteloos
Mixt-Ape    posted on 07-06-2011 10:38
Poster: DiVario
mp3 is veeeel kleiner kwa bestandsgrootte maar zorg dat ja steeds minstens 256kbps hebt (itunes) liefst 320 natuurlijk..
ik zou zeker voor mp3 gaan, wav is niet doenbaar..

Eerste post in maanden...

iTunes is normaal gezien geen MP3 maar AAC 256, wat ongeveer vergelijkbaar is qua geluidskwaliteit met een MP3 320.

Als je op goeie soundsystems draait merk je wel degelijk het verschil, als je een gewone audio CD koopt krijg je meestal 16-bit WAVs, die in theorie soms zelfs niet goed genoeg klinken. Er zijn clubs die aan al hun DJs vragen om met 24-bit WAVs te draaien. MP3 320s zijn theoretisch gezien gewoon speelgoed.

Moest er niet altijd in het rood gedraaid worden dan zou je dat verschil misschien merken in een club, bij mij thuis is het alleszins een wereld van verschil. Mensen die wat draaiervaring hebben zullen echter weten dat je 99% van de tijd in het rood zit, omdat de persoon voor je in het rood zat. In sommige goeie clubs heb je soms geluk en mag je niet in het rood gaan... Als er dan een goeie soundsystem hangt hoor je het verschil dus WEL.
Catelijne    posted on 07-06-2011 10:48
In het rood staan is dus het volume op max? Vind ik sowieso altijd zonde, behalve als het wat toevoegt. Maar om te beginnen met draaien thuis en misschien later in de locale club maakt het niet zo gek uit of je met wav/mp3 speelt. Tenzij de club er zelf om vraagt.
main    posted on 07-06-2011 11:20
begint pas bij de grotere clubs, waar highend spulletjes hangen
Cyspoz    posted on 07-06-2011 11:59
1 member likes this  
Poster: Mixt-Ape
Er zijn clubs die aan al hun DJs vragen om met 24-bit WAVs te draaien.

Waar haal je dit vandaan als ik vragen mag? 24 bit pop muziek is niet verkrijgbaar via retail kanalen, waar dan ook ter wereld. Bovendien is 24 bit onzin, als je bedenkt dat de ruisdrempel in een DJ omgeving > 90 dB is. Daarnaast heb je nog de loudness war. Heb je toevallig de naam van een locatie die dit vragen?
Klassieke muziek is wel in 24 bit beschikbaar, daarbij heb je namelijk veel meer dynamiek in muziekstukken en bied 24 bit de mogelijkheid om zachte en harde passages in meer detail weer te geven. Die muziek luister je meestal in een gecontroleerde omgeving, goede installatie en akoestiek. Klassieke muziek is dan ook wel verkrijgbaar in 24 bit.

Wil je het verschil horen in een club dan moet de ruimte niet alleen beschikken over een goede installatie van A t/m Z maar ook akoestisch zo zijn ingericht dat het geluid de ruimte krijgt. Voor draaien maakt het niet uit of iets een goede Mp3 of Wav file is. Check ook deze website, en dan voornamelijk de null test. Haast onmogelijk dat je het verschil kan horen in een rumoerige omgeving als een kroeg of club.

Het probleem met mp3 is echter dat er ook slechte Mp3's zijn (waren) die met een lagere bitrate gecodeerd zijn en daarna weer naar hoger gecodeerd zijn. Bovendien is 320 kbps CBR nog niet zo lang gebruikelijk, een aantal jaren geleden was internet niet zo snel en werd meer richting 128 en 192 gecodeerd. Die klinken wel degelijk minder en soms ook hoorbaar in een goed uitgeruste DJ omgeving.

Ik zeg dus niet dat het verschil niet hoorbaar is, maar dat het verschil niet hoorbaar is in een club. Het verschil tussen Wav en Mp3 320 CBR kbps is zeer klein en alleen met goede hardware in een goede ruimte hoorbaar. Waarom zou je dan toch Wav files kopen?

Als je zelf van muziek luisteren houd en je hebt goede hardware dan kan het voor je eigen genot een reden zijn om Wav files te kopen. Dat ze ruimte in nemen is niet langer een argument, voor minder dan ?? 60 ,- koop je een 2 TByte hardeschijf. Daar kun je in theorie 415537 minutes muziek op plaatsen gelijk aan CD kwaliteit zonder compressie. Met FLAC, APE en WMA kun je alsnog losless compressie toepassen.

Als je remixen maakt of producer bent en bestaande tracks gebruikt dan is dat een reden om te kiezen voor WAV files. Als je ooit je werkt wilt uitbrengen dan moet het natuurlijk wel aan de productie standaarden voldoen.

Poster:?DiVario
mp3 is veeeel kleiner kwa bestandsgrootte

Ik zie mensen vaak zeggen dat Mp3 wel 10 keer kleiner zijn dan Wav files en al die informatie kwijt zijn. Dat is niet helemaal waar, Wav files zijn 'onnodig' groot. Zonder informatie verlies kan FLAC het 30% tot 50% kleiner maken.

Stel dat je een Mp3 file hebt van 60 seconden op 320 Kbps CBR. Dat zou dan ongeveer 2.29 MByte groot zijn. De wave file zou dan 10.09 MByte zijn. Mensen beweren dan dat het 4,4 minder informatie bevat. Echter als je een FLAC file van de Wav file zou maken dan wordt die slechts 6.05 MByte groot, uitgaande van 40% compressie. Dan komt de vergelijking nog maar uit op 2.64. Nogmaals dit is slechts een zeer theoretische vergelijking grofweg op basis van bestands grote. Mijn punt is dat de vergelijking Mp3 op Wav op basis van bestandsgrote niets zeggend is, aangezien met een FLAC file er al hele andere waardes uit komen.
AdenFarleigh    posted on 07-06-2011 12:06
Poster: Catelijne
In het rood staan is dus het volume op max? Vind ik sowieso altijd zonde, behalve als het wat toevoegt. Maar om te beginnen met draaien thuis en misschien later in de locale club maakt het niet zo gek uit of je met wav/mp3 speelt. Tenzij de club er zelf om vraagt.

Das is je Gain (bovenste knop op je kanaal) te ver open hebben staan; in principe demp je altijd af tot in het groen, max oranje. En het voegt niets toe; behalve dat het geluid nog harder kan, maar koop dan een betere versterker vind ik. Verder maakt het voor thuis inderdaad geen drol verschil of je MP3 of WAV draait; ervanuit gaande dat je geen high-end system hebt staan. 320 MP3 blijf ik bij hangen =) Voldoet uitstekend aan een ieders verwachtingen, en degene die met alle geweld nog betere kwaliteit vraagt, mag die zelf leveren.
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
DiVario    posted on 07-06-2011 12:08
Al is het maar 2 en een halve keer groter, het blijft heel veel als je bijvoorbeeld 20 giga mp3 aan muziek staan hebt wordt het dan al 50 giga.. wav (flac)
Practise makes perfect!

110 Users online: 8 Guests (102 Unknown)
Pages generated today : 21.998
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.132.611