spelen met effectjes, wat kan, wat niet? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

youngbeatsz    posted on 25-05-2011 22:41
beste,

even inleiden, na enkele maanden draaien heb ik de indruk dat beatmatchen wel lijkt te lukken
maar ik kreeg de opmerking dat ik meer creativiteit moet leggen in het mixen,
wel daar was bij de aankoop van de mixer al aangedacht door eentje te kopen met effectjes, maar wat kan je zoal, ik probeerde al vanalles, maar het lijkt er telkens op alsof ik de muziek verkracht, iemand tips?

What do you think about spelen met effectjes, wat kan, wat niet? ??

Vote :   

main    posted on 25-05-2011 22:45
blijven zoeken naar dingen die wel kunnen. welke dingen kunnen bij jou niet? flanger is natuurlijk alom bekend dat die niet vaak goed klinkt... maar een echo doet t altijd wel goed! (vooral in de opbouw) je kunt ook werken aan je eq gebruik, tussendoor switchen van bass van nr 1 naar nr 2 en terug bijvoorbeeld. altijd leuk!
Sebasz    posted on 25-05-2011 22:45
hm stel het goede tempo in bij effecten als delay/echo en flanger? anders klinkt dat nergens naar idd?Cool
youngbeatsz    posted on 25-05-2011 22:51
ik heb voor in het begin me het wat makkelijk te maken een beat matcher voor de effecten, maar ik probeer ze eigelijk nu zo al, dit zijn de effecten die ik heb: sampler(niet echt een effect, echo, auto pan, flanger, manual filter, auto filter, reverb, trans, pitch shifter.

ik maar draaien aan die knopjes, maar niet echt iets degelijks
maxmantz    posted on 25-05-2011 23:42
Je kan altijd de climax versterken of een nummer opvrolijken dmv echo. Of je eq te gebruiken
Danielvb    posted on 25-05-2011 23:43
Je kunt een echo 3/4 of 1/2 echo op een opbouw met vocal zetten, bass weg draaien en filter op 2 uur (ligt beetje aan de filter).
Je kunt trans op 1/4 of 1/8 zetten en zodra er een opbouw komt die beetje haperd gooi je de trans erover heen eventueel met de filter.
Flanger en reverb gebruik ik zelf niet, en de rest van je effecten heb ik zelf niet.
youngbeatsz    posted on 25-05-2011 23:49
die echo dat gaat nog, die filter moet ik besturen met mn jogweel, of speciale settings en hoe combineer ik nu al die effecten?
will-j    posted on 26-05-2011 02:23
Ik zou zeggen, gebruik echo en delay. De rest biedt niet echt een meerwaarde. Met vocals is 't wel leuk om te doen Winking my eye

Btw creativiteit hoeft niet pers? met effecten maar kan ook gewoon via loops e.d. Zo gooi ik er wel eens wat vocals doorheen. Maargoed zie het als extra'tje en gooi je set er niet mee vol Winking my eye

@youngbeatsz
Welke speler heb je? Een Reloop RMP-2 of niet?
User edit by will-j on 26-05-2011 @ 02:24:36 (20%)
RAS    posted on 26-05-2011 04:52
Effecten zijn leuk, maar net als Will-j benadruk ik dat het gebruik van effecten niet gelijk staat aan creativiteit. Creativiteit is ook het vinden van goede combinaties van nummers (key-mixen). Variatie in overgangen; start een plaat een keer wat eerder in (in de climax?), gebruik vocals en loops. Mix een keer wat abrupter, of eens wat langzamer. Draai een keer het hoog en mid weg ipv de bass bij het inmixen, of juist andersom. Voor de variatie in overgangen gebruik je iig je eq knoppen, maar kun je ook effecten als ondersteuning gebruiken.

Ik zie effecten vooral als een middel om een niet zo lekkere overgang te maskeren of om een overgang net iets vloeiender te laten gaan. Als je een effect niet nodig hebt is het dus wat mij betreft beter, want dan passen de nummers beter bij elkaar en hoef je niks te verbloemen.

Als het goed is, heb je dus niet veel effecten nodig. Zogauw je publiek denkt, 'ah, daar heb je dat effectje weer' ben je fout bezig. Eigelijk moeten ze helemaal niet door hebben dat je een effect gebruikt. Overdrijf echo en delay niet, maar gebruik het als subtiele boost. Dan lijkt het niet snel alsof je er telkens mee in de herhaling valt. Gebruik het ook niet elke overgang of elke 8 beats. Andere effecten dan echo en delay zijn vaak nog veel nadrukkelijker aanwezig en moet je dus nog voorzichtiger mee zijn in gebruik. Meestal verkracht je de muziek er inderdaad mee, en moet je dat dus niet doen voor publiek. Wel lekker thuis, want je moet natuurlijk oefenen om te weten wat wel goed klinkt Winking my eye.
User edit by RAS on 26-05-2011 @ 05:01:09 (12%)
youngbeatsz    posted on 26-05-2011 07:13
Ik heb 2x synq dmc 1000 en een smx-3 eveneens van synq, en idd je hebt een punt, ik zou trouwens wel eens wat vocal samples willen gebruiken, maar ik moet daar nog veel op oefenen
Estacy    posted on 26-05-2011 08:30
eigenlijk moet je gewoon de flanger aanzetten over de master en de hele set aanlaten?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
niiicola    posted on 26-05-2011 08:36
Misschien moet je eens de handleiding erbij pakken en kijken hoe die effecten allemaal werken, dat helpt ook meestal.
Gewoon.
main    posted on 26-05-2011 09:05
Poster: RAS
Effecten zijn leuk, maar net als Will-j benadruk ik dat het gebruik van effecten niet gelijk staat aan creativiteit. Creativiteit is ook het vinden van goede combinaties van nummers (key-mixen). Variatie in overgangen; start een plaat een keer wat eerder in (in de climax?), gebruik vocals en loops. Mix een keer wat abrupter, of eens wat langzamer. Draai een keer het hoog en mid weg ipv de bass bij het inmixen, of juist andersom. Voor de variatie in overgangen gebruik je iig je eq knoppen, maar kun je ook effecten als ondersteuning gebruiken.

Ik zie effecten vooral als een middel om een niet zo lekkere overgang te maskeren of om een overgang net iets vloeiender te laten gaan. Als je een effect niet nodig hebt is het dus wat mij betreft beter, want dan passen de nummers beter bij elkaar en hoef je niks te verbloemen.

Als het goed is, heb je dus niet veel effecten nodig. Zogauw je publiek denkt, 'ah, daar heb je dat effectje weer' ben je fout bezig. Eigelijk moeten ze helemaal niet door hebben dat je een effect gebruikt. Overdrijf echo en delay niet, maar gebruik het als subtiele boost. Dan lijkt het niet snel alsof je er telkens mee in de herhaling valt. Gebruik het ook niet elke overgang of elke 8 beats. Andere effecten dan echo en delay zijn vaak nog veel nadrukkelijker aanwezig en moet je dus nog voorzichtiger mee zijn in gebruik. Meestal verkracht je de muziek er inderdaad mee, en moet je dat dus niet doen voor publiek. Wel lekker thuis, want je moet natuurlijk oefenen om te weten wat wel goed klinkt Winking my eye.

ben ik het niet mee eens, als je effecten op de goede manier gebruikt hoef je die totaal niet te maskeren.
RAS    posted on 26-05-2011 12:35
De effecten maskeer je niet. Je maskeert je overgang dmv de effecten.
youngbeatsz    posted on 26-05-2011 17:20
@niiicola: mijn effectenknop is 1 knop, kan dus maar op 1 effect tegelijk staan, + effect op iedere cdj
XMatiC    posted on 26-05-2011 17:24
Poster: Estacy
eigenlijk moet je gewoon de flanger aanzetten over de master en de hele set aanlaten

Haat jij flanger nu ook zo hard als ik?

Poster: niiicola
Misschien moet je eens de handleiding erbij pakken en kijken hoe die effecten allemaal werken, dat helpt ook meestal.

Inderdaad en die Cd Spelers van jou heb ik ook..
Er staat duidelijk in het groot ECHO, ect. op..
Duw die in en bepaal met je jogwheel hoe hard dat effect moet zijn.

www.youtube.com/LennertDJ
Lucalicious    posted on 26-05-2011 17:43
flanger had nooit uitgevonden mogen worden :P
nee soms is die leuk, maar na twee keer niet meer doen :P
Winston    posted on 26-05-2011 17:53
Er zijn 3 methoden om effecten te gebruiken:

1. Bij de build up naar een climax (meestal een aanzwellende ruis, swoosh, e.d. soms vanaf een andere deck)
2. Beatsync op het ritme (daarmee verander je de klankkleur van de bestaande sound, of inhakken vanaf deck B)
3. Als melodie (door te spelen met volume, pitch, e.d.)

In principe vindt ik elk effect bruikbaar (zeker ook de flanger). Zolang je maar weet wanneer je het gebruikt. Want geen enkel effect is altijd in elke situatie bruikbaar.

Om te weten wat goed klinkt moet je elk effect uit proberen met verschillende settings met de drie verschillende methoden.
Denk ook eraan dat je een effect kan doen op een sample, maar ook op een loop.
Soms kan de effect meer op de background voor vulling, soms is het beter dat et de boventoon voert.
Op een bepaald moment krijg je de feel ervoor, wat goed zal klinken en wat niet.

Soms moet je een subtiele depth, soms weer een dramatische. Experimenteer maar ... Succes!
Tic Toc
User edit by Winston on 26-05-2011 @ 17:55:51 (16%)
youngbeatsz    posted on 26-05-2011 18:30
Poster: XMatiC

Inderdaad en die Cd Spelers van jou heb ik ook..
Er staat duidelijk in het groot ECHO, ect. op..
Duw die in en bepaal met je jogwheel hoe hard dat effect moet zijn.

dat weet ik wel, die cdspelers wijzen zichzelf uit
main    posted on 26-05-2011 19:01
Poster: Winston
Er zijn 3 methoden om effecten te gebruiken:

1. Bij de build up naar een climax (meestal een aanzwellende ruis, swoosh, e.d. soms vanaf een andere deck)
2. Beatsync op het ritme (daarmee verander je de klankkleur van de bestaande sound, of inhakken vanaf deck B)
3. Als melodie (door te spelen met volume, pitch, e.d.)

In principe vindt ik elk effect bruikbaar (zeker ook de flanger). Zolang je maar weet wanneer je het gebruikt. Want geen enkel effect is altijd in elke situatie bruikbaar.

Om te weten wat goed klinkt moet je elk effect uit proberen met verschillende settings met de drie verschillende methoden.
Denk ook eraan dat je een effect kan doen op een sample, maar ook op een loop.
Soms kan de effect meer op de background voor vulling, soms is het beter dat et de boventoon voert.
Op een bepaald moment krijg je de feel ervoor, wat goed zal klinken en wat niet.

Soms moet je een subtiele depth, soms weer een dramatische. Experimenteer maar ... Succes!

ben ik het ook niet mee eens, er zijn zeker wel meer dan 3 manieren... wees eens creatief mensen.. een loop is ook een effect, just sayin
Winston    posted on 26-05-2011 19:39
Een loop is geen echt effect. Want de klank verandert niet. Een effect is het resultaat van geluidsbewerking (sound processing). Dus dan verandert de klank wel.

Als je meer manieren kent moet je ze noemen! Dan hebben we er wat aan ....
Tic Toc
bambamstudio    posted on 26-05-2011 19:41
Spelen met effecten: alles kan, wat niet kan? dageen wat niet klinkt !
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
main    posted on 26-05-2011 20:07
dat bedoelde ik dus.
cross-over    posted on 27-05-2011 14:16
gewoon heel veel spelen met alle mogelijke effecten, OPNEMEN en terugluisteren.

Dan hoor je zelf wat wel en niet kan (zoals Bambam ook al zegt, als het klinkt is het goed.....)
http://soundcloud.com/lau-daniels
Estacy    posted on 28-05-2011 10:50
1 member likes this  
Poster: XMatiC

ik haat elk effect dat te veel gebruikt word. zelfs filters beginnen nu irritant te worden. subtiel gebruik op een Xone niet, maar dat gezanik met die DJM filters die nergens naar klinken elke 30 seconden...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 28-05-2011 15:44
Goed gezegd Estacy, dat valt onder verkrachten van de sound!

Voor het betere effecten werk moet je vaker naar progressive deejays luisteren.
Tic Toc

138 Users online: 27 Guests (111 Unknown)
Pages generated today : 17.863
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.754.378