Effecten zijn leuk, maar net als Will-j benadruk ik dat het gebruik van effecten niet gelijk staat aan creativiteit. Creativiteit is ook het vinden van goede combinaties van nummers (key-mixen). Variatie in overgangen; start een plaat een keer wat eerder in (in de climax?), gebruik vocals en loops. Mix een keer wat abrupter, of eens wat langzamer. Draai een keer het hoog en mid weg ipv de bass bij het inmixen, of juist andersom. Voor de variatie in overgangen gebruik je iig je eq knoppen, maar kun je ook effecten als ondersteuning gebruiken.
Ik zie effecten vooral als een middel om een niet zo lekkere overgang te maskeren of om een overgang net iets vloeiender te laten gaan. Als je een effect niet nodig hebt is het dus wat mij betreft beter, want dan passen de nummers beter bij elkaar en hoef je niks te verbloemen.
Als het goed is, heb je dus niet veel effecten nodig. Zogauw je publiek denkt, 'ah, daar heb je dat effectje weer' ben je fout bezig. Eigelijk moeten ze helemaal niet door hebben dat je een effect gebruikt. Overdrijf echo en delay niet, maar gebruik het als subtiele boost. Dan lijkt het niet snel alsof je er telkens mee in de herhaling valt. Gebruik het ook niet elke overgang of elke 8 beats. Andere effecten dan echo en delay zijn vaak nog veel nadrukkelijker aanwezig en moet je dus nog voorzichtiger mee zijn in gebruik. Meestal verkracht je de muziek er inderdaad mee, en moet je dat dus niet doen voor publiek. Wel lekker thuis, want je moet natuurlijk oefenen om te weten wat wel goed klinkt

.