wat is nou radio-dj vs producer vs technicus?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 03-01-2006 11:29
Hoi mensen,

Ik kwam er net achter dat E-FM vier functies kent:
presentator,
muziekplanner,
technicus,
producer.

Ik meen dat haast iedereen hier minimaal 25 % muziekplanner is, 50 % technicus en 25 % producer.
Ik ben zo'n beetje 75 % presentator, 75 % muziekplanner, 50 % technicus en 50 % producer.

Presenteren is dat. Plus interviews afnemen en telefoongesprekken voeren en zo. Logisch.

Muziekplannen doe je op de radio wat breder en je gebruikt daar software bij, ook geen punt.

Onder technicus verstaan ze ook mensen die verstand hebben van computers, audio, microfoons en telefoonvorken. Nou, aansluiten en installeren lukt me allemaal prima Happy, laughing

Producer noem ik de tweede DJ: dingen voorbereiden, items monteren, telefoonopnemen, prijsvragen afhandelt.

Ben ik gek of voldoen de meeste clubDJ's eigenlijk al net als mij gemiddeld gezien voor 66 % als 'totaal-radiomaker ? Mits je genoeg tijd heb hoef je daarbij niet alles tegelijkertijd te doen.

Aan de andere kant, wil ik nou de radio op, dan verwacht E-FM dus eigenlijk wel dat ik een tweede mannetje/vrouwtje heb. En da's minder handig. Hoewel, misschien kan ik ze overtuigen met een demo.

Bovendien heb ik ze al wijsgemaakt dat in de podcastwereld telefoons opnemen niet meer nodig is en je ook veel (Zoals prijsvragen) per e-mail kan doen.

Ik zie hier graag een discussie over!

What do you think about wat is nou radio-dj vs producer vs technicus? ??

Vote :   

Rhino    posted on 05-01-2006 17:05
Presentator = een vak appart, er zijn er immers maar erg weinig echt leuk !

Muziekplanner=een zeer drukke baan, je onderhoudt contacten met platenmaatschappijen, staat pluggers te woord en programmeert de muziek voor de zender.
Je moet dus niet draaien wat je zelf leuk vind , maar wat de mensen leuk vinden.
dat is bij dj-en ook zo , maar daar zie je je publiek dat zal bestaan uit mensen tussen de 18 en 35 globaal.
eigenlijk wil die groep maar een ding en dat is dansen.
Bij muziekplanner moet je ook rekening houden met de 0 tot 80 jarigen , en dat is ook een vak.
Je zal je dus moeten verdiepen in wat vind men leuk en wat koopt men.
Daarbij is het aan jou te beoordelen welke plug je draait en welke niet !

Technicus= in de radio wereld zo veel als onderhoud van de studio , en het facilitair bijstaan in de studio.
tevens schuift de technicus vaak een programma voor de presentator(behalve dan bij slam en zo , maar dat zijn ook weer meer gewone dj-s)
dat``schuiven stelt echt geen knuppel voor(heb het zelf ook gedaan), je zit gewoon achter een mixer , hebt een draaiboek voor je neus en maakt hoofdzakelijk harde lassen..................voor een djs a la ons geen kunst , want wij kunnen wel wat meer met een schuif dan hem alleen maar open of dicht zetten aan het begin of eind van een nummer.
dus die technicus is goed te doen mits je ook wat verstand hebt van apparatuur, echter zo zwaar als in de functie van recording technicus bij bijvoorbeeld wisseloord zal je het nooit krijgen bij de radio.
Je werkt immers maar met een handje vol schuiven en hoeft geen mensen te vertellen hoe je het wil hebben ,je volgt gewoon het draaiboek van de producer.

Producer= eigenlijk niets anders dan een regisseur en is iemand die het verloop van het programma regelt.
het is iemand die even aangeeft dat er een kort nieuws item live tussendoor moet etc etc.
Deze producer mag je absoluut niet verwarren  met de producer aan wiens creatieve brein een eigen product ontstaat, te weten muziek , beeld of iets anders.
MadSteven    posted on 05-01-2006 18:08
Ja, oftwel... Iedereen heeft wel elementen van de ander bij zich.

Wij zijn meestal 'muziekplanners' (voor een specifieke doelgroep, maar hee, wat dacht je van de muziekplanners van slam fm of kink fm?) en technici.

Producen kan je dus op zich ook zelf en presenteren ook.

Et voila - the all in one sollution. Of ook leuk: met zijn tweeen de taken verdelen is ook leuk.

En Eric Dikeb kan ook alleen maar presenteren trouwens - ik hoor hem net zeggen 'dan draaien we nu eerst even de jazzpolitie en daarna mylo' over doctor pressure heen...

Weer zo'n voorbeeld dat je beter wel verstand van muziek kan hebben en nog liever je eigen platen draaien, want dan heb je wel door dat het andersom zit!
User edit by MadSteven on 05-01-2006 @ 18:09:20 (29%)

This is an old Topic

No new postings for 7.069 days.
 Post CommentThat would be 235.6 months
or a whopping 19.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

128 Users online: 27 Guests (101 Unknown)
Pages generated today : 35.288
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.843.747