Rms-waarde van boxen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

jochemke    posted on 27-03-2011 16:25
hey allemaal,

Ik zou is graag willen weten hoeveel rms mijn boxen hebben. Ik heb de Velleman VdSt 12 (600w max)
maar ik weet niet hoeveel hun rms bedraagt want ik heb nu een versterker met als rms 250w. Maar als ik nu mijn nieuwe versterker (450w rms) eraan ga hangen en dan een tijdje speel weet ik niet of ze dit gaan uithouden. Weten jullie misschien of je dit kan berekenen of terugvinden? ik heb al op google gezocht maar vind het niet meteen.

What do you think about Rms-waarde van boxen ??

Vote :   

Winston    posted on 27-03-2011 16:48
Zeg maar als vuistregel de helft, dus 300W. Een 450W amp is dan geschikt.

Je kan wel preciezer en beter matchen. Moet je verder onderzoeken als je de amp nog niet gekocht hebt.

Ik heb wel geen respect voor Velleman dat ze de waarde niet opgeven.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 16:50:10 (100%)
Tekhead    posted on 27-03-2011 16:50
Member jochemke heeft deze ook, missschien weet hij het juiste RMS vermogen. Ik vind het vreemd dat nergens de continue waarde wordt opgegeven alleen maar max waarde. Ik vermoed (in vergelijking met autospeakers berekening) een 125 wrms, dus als je er een 450 wrms amp gaat aanhangen en de volume wat hoog zet, ze het niet lang gaan volhouden, zeker niet als je amp 450 wrms/kanaal is.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
jochemke    posted on 27-03-2011 16:53
Poster: Winston

Je kan wel preciezer en beter matchen. Moet je verder onderzoeken als je de amp nog niet gekocht hebt.

De nieuwe versterker is een versterker die ik gekregen heb van een uitleendienst. Dus in de toekomst kan ik mss dan wel een betere match zoeken. Maar is het wel veilig om aanstaande zaterdag te draaien met deze boxen en dan een versterker met 450 w rms?
Winston    posted on 27-03-2011 16:59
Dat hangt van jou af of je de kennis en ervaring hebt om continu en constant zowel de gain en master van de mixer continu 0 dB uit te sturen naar de amp en de amp onder de clip te houden. Dat natuurlijk terwijl je bezig bent met een heleboel andere DJ werkzaamheden z.a. plaatjes zoeken, beatmatchen, contact met publiek, transitions .....

En natuurlijk op de juiste weet aan te sluiten en in de juiste volgorde aan- en uitmaken van alle apparatuur.

Als je eerlijk ja op kunt antwoorden zul je niks stukmaken.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 17:01:01 (27%)
jochemke    posted on 27-03-2011 17:01
Dat hangt van jou af of je de kennis en ervaring hebt om continu en constant zowel de gain en master van de mixer continu 0 dB uit te sturen naar de amp en de amp onder de clip te houden. Dat natuurlijk terwijl je bezig bent met een heleboel andere DJ werkzaamheden z.a. plaatjes zoeken, beatmatchen, contact met publiek, transitions .....

En natuurlijk op de juiste weet aan te sluiten en in de juiste volgorde aan- en uitmaken van alle apparatuur.

Als je eerlijk ja op kunt antwoorden zul je niks stukmaken.

Heel erg zeker ben ik daar niet van, maar heb je misschien enkele tips ofzo?
Winston    posted on 27-03-2011 17:18
Omdat de speaker specs onbekend zijn en ik geen beroeps geluidsman ben en de apparatuur erg duur is, zou ik strak zo werken met ruime veiligheidsmarges.

Als je weet hoe het moet zijn er geen tips, want het is een kwestie van ervaring dat je niet ff ergens in het rood komt, terwijl je 4-6 uren achter elkaar bezig bent. Dus eerste tip is oefenen.

Aansluiten haal je uit de manual.

Volgorde aan- en uitmaken ook. Maar onthou gewoon bij aanmaken eerst de bron (cd player) en dan stroomafwaarts naar de speakers en uitmaken omgekeerd.

Wat betreft de levels van je amp regelen vindt je in de manual. Maar als je die niet hebt doe je dat zo:
1. een muziekje die je op het hoogtepunt van het feestje zou kunnen draaien stop je in de player.
2. zoek een luid deel van het nummer met de search knopjes of jog.
3. stel je mixer gain zo, dat de VU meter nul aangeeft als je dat luide deel afspeelt.
4. gooi je kanaal fader helemaal open
5. draai je master zover open tot de VU meter van de master 0 dB aangeeft (ook op het luide deel van de track)
6. draai de gains van de amp zover open dat de clip leds ervan maar heel even oplichten bij de kicks van de luide delen van het nummer.
7. Klaar (aan de master van de mixer en gain knoppen van de amp van kom je niet meer) Onthou de settings voor de master knop van de mixer en amp gains. Je mag niet verder dan dat open draaien.

En tijdens het mixen is het steeds voor elke track de gain bijstellen om op 0 dB te blijven
En let tijdens overgangen op, dat als de bass zwaarder wordt, de VU onder 0 dB blijft door de bass EQ terug te draaien.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 17:19:42 (2%)
Tekhead    posted on 27-03-2011 17:33

Betekend dat het wss opgevoerde (voor verkoops) cijfers zijn Winston.

De vuistregel is mijn inziens tussen 1/3 en 1/4 van het max. vermogen, de helft is veel te veel.
Winston    posted on 27-03-2011 17:36
Kan ja, Rodger.

Misschien is het goed dat je de versterker specs ook vermeld jochemke. Is het 450 W per kanaal of totaal?
Tic Toc
jochemke    posted on 27-03-2011 17:49
Dat weet ik op deze moment niet maar ik zal er straks eens even naar kijken en dan post ik het even
Tekhead    posted on 27-03-2011 17:54
Kan ja, Rodger.

Misschien is het goed dat je de versterker specs ook vermeld jochemke. Is het 450 W per kanaal of totaal?

In de car hifi is het in elk geval zo (bij de topspeakers en versterkers wel te verstaan, en daarvan ken ik wel iets). Heb net naar een vriend van Stageco gebeld en die bevestigde.
pieterb    posted on 27-03-2011 18:33
weet iemand dan hoe het zit met de 'DAP MC-15'? hier staat gewoon 350Watt op... ik weet dus niet of dit peak rms of continu isConfused?? kan iemand me helpen?
Bcurly    posted on 27-03-2011 19:40
Ik heb thuis een Tannoy System 1000 staan, een Hifi Speaker die maar 200Watt nodig heeft om goed te draaien. Deze gebruiken ze ook vaak in clubs/disco's omdat hij het langdurig kan volhouden en ook dus maar weinig stroom nodig heeft.
Als versterker heb ik zelf een KoolSound SX800, op 8 ohm draait hij voortdurend 380W op 2 kanalen.
Ik heb nu zelf totaal geen problemen hiermee, maar met zo'n setup moet je natuurlijk wel oppassen dat je je versterker niet te hard gaat zetten omdat het dubbel vermogen is van je speaker.
Moraal van het verhaal, je kan (om verantwoord met je boxen om te gaan) het dubbele eraan hangen, maar let dan gewoon goed op dat je versterker niet op gegeven moment gaat clippen.
Is dit wel de zaak, zet dan gewoon je versterker zachter i.p.v. je mixer, dan gebeurd het je geen tweede keer.
(Bij mij is dit een keer gebeurd, en toen heb ik gewoon een maximum ingesteld op mn versterker, zodat het dus geen tweede keer gebeurd)
Winston    posted on 27-03-2011 21:04
Poster: pieterb
weet iemand dan hoe het zit met de 'DAP MC-15'? hier staat gewoon 350Watt op... ik weet dus niet of dit peak rms of continu isConfused?? kan iemand me helpen?

Is maximum pieterb. En continu 250W.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 21:10:09 (9%)
Winston    posted on 27-03-2011 21:09
Poster: Tekhead
In de car hifi is het in elk geval zo (bij de topspeakers en versterkers wel te verstaan, en daarvan ken ik wel iets). Heb net naar een vriend van Stageco gebeld en die bevestigde.

Ik denk dat het wel klopt voor top modellen. Er is dan meer 'headroom' om zo te zeggen.

Ik keek ook naar een second opinion en vond

link Basic car audio
Zij zeggen peak speaker = 2 x continuous speaker

Maar Crown audio zegt peak = 4 x continuous,

en de passende amp is: continuos amp = 1,6 x continuous speaker

link (goed artikel)?crown audio
Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 21:49:44 (100%)
Tekhead    posted on 27-03-2011 21:28
Dit is een onvolledige en vervormde weergave, ik ga niet de volledige uitleg erover doen (heb dan enkele pagina's nodig)hoe de berekening is, maar heb vroeger verschillende wedstrijden gewonnen en dan wordt alles ook uitgemeten omdat je dan in een bepaalde categorie terechtkomt, en wordt alles gemeten vanaf de 4 ohm tot 0.1 ohm (indien je die zo aangesloten hebt uiteraard) en dan kom je snel tot de uitkomst dat rms niet gelijk is aan 1/2 van piek.
Winston    posted on 27-03-2011 21:54
Ja geloof je wel, ook omdat ik de mensen van Crown Audio meer vertrouw.

Maar aan de andere kant bv. van de DAP speaker van pieterb vond ik 350 W max en 250 W continuous en dat is minder dan 2x.?Cool
Tic Toc
Winston    posted on 27-03-2011 22:31
Maar om ff af te ronden wat mij betreft. Ideale situatie is dat je de continuous rating van de speaker wel exact weet.?Je kan uitgaan van 2 als het gaat om veilig draaien en als je weet wat je doet en vervorming minder belangrijk is.?

Want de vraag van de jochemke is: 'Kan ik veilig draaien?'

En niet: 'Zal het geluid hard genoeg zijn, met de zuiverste geluidsweergave?'

Maar het veilig draaien hangt ook vanaf of het per kanaal is of totaal. Dus ff wachten op dat bericht.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-03-2011 @ 22:37:29 (90%)
Tekhead    posted on 27-03-2011 22:47
1 member likes this  
Ja geloof je wel, ook omdat ik de mensen van Crown Audio meer vertrouw.

Maar aan de andere kant bv. van de DAP speaker van pieterb vond ik 350 W max en 250 W continuous en dat is minder dan 2x.?Cool

vind ik ook raar, mss is't zo dat die DAP's 250 w continue aankunnen, maar als ze boven de 400w piek zouden komen dat de klank al?zwaar begint te vervormen?en ze daardoor ook?snel? begeven, een heel eind voordat je bvb 500 of 600w doorgeeft.

?
Maar om ff af te ronden wat mij betreft. Ideale situatie is dat je de continuous rating van de speaker wel exact weet.?Je kan uitgaan van 2 als het gaat om veilig draaien en als je weet wat je doet en vervorming minder belangrijk is.

Uiteraard, en als het kwaliteit PA is, zijn de gegevens ook juist. In tegenstelling?tot van die obscure oosterse landen, die overdrijven daar graag mee. Als je van die frulmerken een frul versterker aansluit op frul speakers ga je geen schrik moeten hebben dat ze kapot gaan door te hoog volume er door te jagen.
Als je er niet goed mee om weet te gaan met de power van PA materiaal, stel ik voor van er een limiter op aan te sluiten, dan zit je tenminste safe.

User edit by Tekhead on 27-03-2011 @ 22:54:33 (3%)
Winston    posted on 27-03-2011 22:49
Jip, limiter bij, is erg goed advies.?Cool
Tic Toc
paultjeuh    posted on 27-03-2011 23:56
dat gaat je allemaal wel lukken,, je moet gewoon zorgen dat de zooi niet gaat vervormen,, ik stuur mijn 2 x 15 inch 600 ?watt max aan met een crest audio CA 6 ?die is 600 watt rms ( alles 4 ohm ) bij p.a. kun je juist beter een zwaardere versterker nemen dan je speakers, headroom is altijd goed zo vervormt de hele set lang niet zo snel,, de meeste speakers gaan ook stuk bij een te lichte versterker omdat ze juist gaan vervormen

je moet gewoon zorgen dat je je mengtafel en je versterker zo afstemt dat die 2 streepies in het rood pas gaat vervormen ( dus een lekker nummer opzetten je mengtafeltje zo instellen dat je master 2 streepies in het rood gaat en dan stukje bij beetje je versterker harder zetten totdat het een klein beetje vervormt ) en als je draait dan zorg je dat je pieken niet boven het eerste rooie streepie uitkomen,,, zo hou je je speakers heel
Tekhead    posted on 28-03-2011 00:24
2 rode streepjes Cool?Waarom denk je dat die rood zijn en geen geel of groen ?? Als je in de rode streepjes gaat spelen ben je de boel al aan't verkloten, je versterkers, speakers en geluid.
Waarom moet je een versterker nemen die zwaarder is als de speakers, om niet te vervormen ??Fout. Je moet een versterker hebben die ongeveer hetzelfde rms vermogen heeft als de speakers, heb je geen vervorming, en is de kans op brokken vrijwel uitgesloten. En dat de speakers stuk gaan bij een te lichte versterker is ook niet waar, ze vervormen niet, er komt niet voldoende geluid uit omdat de versterker niet genoeg kracht heeft, en in zo een geval zal eerder de versterker het begeven dan de speakers.
Je crest en die 2*15' speakers zijn toch PA he, is die crest 600 wrms per kanaal of total en hoeveel kanalen heeft die, en idem voor de speakers ?
Estacy    posted on 28-03-2011 01:20
rode lampjes zijn niet bij elk merk slecht. Allen & Heath bijvoorbeeld hebben hun meters expres 9 dB misgedrukt. dus als je lampjes 0db zeggen, draai je eigenlijk op -9dB. dit omdat er nog steeds t? veel oelewappers zijn die niet weten wat die rode lampjes betekenen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 28-03-2011 01:52
Dat kan zeker dat A&H dit doet uit extra veiligheid overweging, maar ben er zelf geen voorstander van, schept alleen maar verwarring voor de kenners gebruikers. Ik begrijp zeker hun standpunt, en naar oelewappers toe al helemaal, alleen verwacht ik altijd de correcte informatie, geen overschatte of onderschatte cijfers, en de kans dat echte oelewappers dergelijke merken kopen is zeer klein, maar op festivals waar ze staan, wordt heel het boeltje, van de organisatie, door vakmensen geplaatst en aangesloten.
paultjeuh    posted on 29-03-2011 18:45
even over oelewappers ,, laten we die er buiten houden we zijn hier om wat van elkaar te leren of niet ?

en de crest amp levert 600 watt per kant aan 4 ohm en de speakers zijn 600 watt max per speaker?
mijn excuses over de post met de rooie lampjes,
ik bedoel het 0 db punt ( bij mijn denon het eerste oranje lampje)?

maar volgens mij kun je beter een zwaardere versterker nemen wand dan heb je een paar db headroom over voordat de versterker clipt en gebruik je dus je speakers optimaal

Tekhead    posted on 30-03-2011 02:05
Poster: paultjeuh
even over oelewappers ,, laten we die er buiten houden we zijn hier om wat van elkaar te leren of niet ?

en de crest amp levert 600 watt per kant aan 4 ohm en de speakers zijn 600 watt max per speaker?
mijn excuses over de post met de rooie lampjes,
ik bedoel het 0 db punt ( bij mijn denon het eerste oranje lampje)?

maar volgens mij kun je beter een zwaardere versterker nemen wand dan heb je een paar db headroom over voordat de versterker clipt en gebruik je dus je speakers optimaal

Zijn je speakers ook 4 ohmstabiel ? Want als ze alleen 8 ohm aankunnen, dan verlies je al de helft van de versterker zijn vermogen

138 Users online: 15 Guests (123 Unknown)
Pages generated today : 28.908
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.765.423