Hoe opstap maken naar dj? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RemcoRelion    posted on 14-03-2011 21:34
hoi.

Ik wil graag gaan draaien in discotheken enzo. Alleen ik weet niet echt goed hoe ik nou beginnen moet ik heb hier al wat rond gekeken op het forum maar ik zal nog beetje informatie geven aan jullie.

Ik wou paar jaar geleden al een mixer hebben om aan de computer aan te sluiten. Nou heb ik die 2 jaar geleden gekocht een hele simpele. Het lijkt me al een hele tijd leuk om keer te draaien voor grote groep mensen in een kroeg of discotheek.
Nou zat ik zaterdag avond hier met een paar vrienden en zouden daarna uitgaan en ik dacht laat ik is een keer voor me vrienden draaien kijken wat die er van vonden.
Mijn vrienden vonden me wel goed maar daarna gingen we uit naar een plaatselijk kroegje/discotheek wikipedia noemt het een dancing maar de dj daar was niet echt goed ofzo en me vrienden vonden mij dus eigenlijk wel beter zeiden ze.
Nou is dit eigenlijk voor mij een aanleiding om het een poging te geven en het een keer uit te proberen.
Maar ik heb dus geen idee hoe te beginnen. Moet ik nou bijvoorbeeld dat kroegje emailen en kijken of die er op reageren?
Ik zag zaterdag dat hun een pioneer gebruiken en die kan veel meer dan mijne alleen ik weet niet of die via cd's werkt of via computer omdat ik alleen maar computer gebruikt heb tot nu toe.

Ik hoop dat dit beetje duidelijk is en anders geef ik graag meer informatie

Mvg
Don’t be a prisoner of your own style!

What do you think about Hoe opstap maken naar dj? ??

Vote :   

nointe    posted on 14-03-2011 21:41
Heey,

In jou situatie denk ik een beetje aan mezelf 4 - 3 jaar geleden alleen ik had geen mixer op de computer maar een?simpele dubbele cd speler van JB system en een behringer mengpaneel maar daar gaat het niet over.

Ik zat ook zoals jij zegmaar, dat je het wel beetje kon maar hoe moet je dat nou aanpakken ik ben gewoon wat rond gaan vragen (er langs gaan is wel beter als emailen is wat persoonlijker lijkt mij) en meestal zeiden ze van we hebben al genoeg dj's enzo.
Tjaa daar kan je niet veel aan doen maar uiteindelijk zal er vast iemand zijn die jou wel keer een avondje in wil zetten en kijken hoe het gaat.

En als je weet wat voor cd spelers het cafe, discotheek etc. heeft is het makkelijker in te schatten of je je laptop mee kan nemen staan er cdj2000 kan je je laptop erop aansluite CDJ-1000 word wat moeilijker (dat kan d.m.v. timecode maar is erg ingewikkeld voor beginnerd en je moet een beetje apparatuur geluidskaart etc. ervoor hebben) staan er CDJ-400 die kan je dan weer wel aansluiten etc. dus dat is gewoon beetje vragen met wat draaien jullie en dan zelf beetje opzoeken wat de cd spelers kunnen?of je kan?vragen of je een keer een middagje kan oefenen en gewoon eerlijk zijn van heb nog nooit echt voor een groot publiek gestaan mischien willen ze je wel eerst alleen horen.

Maar om alles kort samen te vatten gewoon vragen in de buurt bij cafeetjes discotheken etc.

Ikzelf ben ook rond gaan vragen en er kwam zelfs iemand naar mij toe die vroeg wil je demotje mixen en opsturen zo gezegt?zo gedaan en hij zeg wil je keer avondje draaien om half 11 dan luisteren wij en de andere dj's naar je, en nu ben ik daar dus dj, dus gewoon alle kansen pakken lukt het de eerste keer niet gewoon doorgaan.
User edit by nointe on 14-03-2011 @ 21:46:15 (28%)
Estacy    posted on 14-03-2011 21:44
Voor dat je in kroegen/clubs/etc gaat draaien raad ik je eerst aan om goed rond te kijken wat DJ'en nou eigenlijk is. En je vrienden moet je niet geloven, die vinden je al snel goed. Wat de meeste hier doen is een goed setje kopen (dat kan zijn een midi controller, cd spelers met een mixer en sommige kopen draaitafels) en dan een half jaar of meer goed oefenen en dan pas in kroegen/clubs gaan draaien. waarom niet meteen? omdat DJ'en een stukje techniek bevat wat je niet zo 1 2 3 leert.

ps: ?meeste clubs hebben cd spelers. die spelen alleen maar cd's af
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 21:45
erg bedankt voor het snelle antwoord.

Ik zal maar gaan rond kijken dan en alle kansen pakken die ik pakken kan. Ik zal dan ook maar vragen waar ze mee werken

Maar het is toch wel vertrouwend gevend dat iemand in zelfde situatie ongeveer ook dj is geworden.

nointe    posted on 14-03-2011 21:47
Ik sluit me ook aan bij Estacy je vrienden zeggen inderdaad snel dat je goed bent.

Gewoon goed oefenen en weten wat je wilt.
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 21:52
Ik heb met me eigen controller nu toch al gauw 2 jaar geoefend thuis
maar ik wou dus eigenlijk de opstap maken naar het tonen aan mensen wat ik dus wil is het zeker keer proberen.
niet geschoten is altijd mis.
Ik kan dan ook naar de kritieken luisteren en verbeteren erin
Ik weet niet zeker maar bij een plaatselijke kroeg werken ze volgens mij met computer maar daar kan ik dus naar vragen. Maar ik weet wel dat ik zeker wil proberen
TimmyV    posted on 14-03-2011 21:55
Vrienden moet je niet snel geloven zoals Estacy zegt. Sowieso zou ik als ik jou was niet gelijk te hoog grijpen. Ga eerst is een keertje draaien op een verjaardag van een vriend of familielid en kijk dan verder.

Het lijkt me ook inderdaad verstandig om te leren draaien met CD's en leert te beatmatchen alvorens naar een kroeg toe te stappen.
Verdiep je wat meer in de DJ wereld en kijk vooral hier op het forum nog even rond. Er zijn?namelijk meer?van deze?dergelijke vragen op het forum gesteld.

Je zegt dat je met een mixer en een programma draait. Wat voor midi controller is dit?
Let's go f*cking mental
nointe    posted on 14-03-2011 21:56
Als ze met computer draaien geven ze niet echt feesten zegmaar echt waar een dj mixed of ze huren iedere week of 1 keer in de maand een set dat zou ook kunnen kan je altijd wel naar vragen.
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 22:01
@ timmyV
Meest simpele midi die er is namelijk een ion discover dj
alleen ik heb wel wat oude mixjes staan op youtube mischien dat ik even een link kan posten en iemand kan zeggen wat ie van vind?
Het is natuurlijk geen topwerk het is ook niet echt bijzonder maar ik denk dat meedoor kan.
Nou heb je hier een vereniginsgebouw waar beginnende dj's kunnen draaien als ze willen nou wou ik daar mischien een keer proberen om toch wat ervaring op te doen en eventueel een 2e hands met CD's erbij maar daar moet ik nog naar kijken.
Beatmatchen lukt ondertussen wel aardig vind ik zelf.
Nou had ik het mijn vrienden helemaal niet verteld en ze weten ook niet dat ik wil gaan draaien nog ik dee gewoon om keer te kijken hoe hun op reageerde om ook beetje te kijken van zouden meer mensen zo reageren er op?

nointe    posted on 14-03-2011 22:05
Of stap gewoon naar een vreemde toe en vraag meneer wilt u naar mij luisteren ... nee das een grapje,

Ga een keer naar die buurt-vereniging toe en?doe een beetje oefenen, ?oefenen kan geen kwaad daar is oefenen voor toch om fouten te maken.
Ik wou dat er bij mij in de buurt zo vereniging was paar jaar geleden :P
User edit by nointe on 14-03-2011 @ 22:06:27 (11%)
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 22:10
Ik zal morgen dan maar ff naar een vreemde toe stappen om te kijken wat ie van vind:P

Maar ik zal zeker keer naar toe gaan
Hij zit er nog niet zolang maar het is waarschijnlijk wel voor publiek want hij wou mensen de kans geven om te laten zien wat ze konden en om ervaring op te doen.
Nou wil ik dat eerst doen en als iedereen positief op reageert komt er vanzelf wel meer
Weet iemand trouwens een leuk goedkoop setje om thuis te oefenen van rond de 150 euro?
Nou denk ik niet dat die er veel zullen zijn?
2e hands is geen probleem

Klik

Klik
zou iemand mij kunnen vertellen of dit een goede is om te beginnen?
User edit by RemcoRelion on 14-03-2011 @ 22:21:27 (100%)
Mod edit by Sandr on 14-03-2011 22:37 (72%)
[MOD Edit] Linkjes gefixt... Let hier op aub.
Crazy    posted on 14-03-2011 22:22
Ik zal als ik jou was dat ding niet halen! Je kan niet je beide decks tegelijk via de headphone voorbeluisteren en wordt een goede match dus moeilijk, behalve dan 1 oor tegen je speaker en de andere via je koptelefoon.
Zoek gewoon een leuke dubbele cd speler met een goedkoop mixertje ertussen, gewoon via marktplaats. Als je een beetje goed zoekt heb je voor 250, 300 euro wel iets leuks om te beginnen.
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 22:24
Bedankt voor de reactie
Maar zou iemand me kunnen vertellen waar ik dan beetje op moet letten bij het aanschaffen?
nointe    posted on 14-03-2011 22:24
Daar kan ik je niet zo mee veder helpen maar ik zou doorsparen tot de 300 euro en reloops rmp1 halen lijken veel op pioneer en lijkt mij goed op te oefenen als je naar pioneer wilt maar dat is mijn mening voor 300 euro heb je wel 2 rmp1 op marktplaats als je goed zoekt.
Maar zoals ik je al zij ik ben daar niet de beste in je erin te helpen.
Crazy    posted on 14-03-2011 22:33
Bijvoorbeeld deze cd speler (klik), heeft loop, pitch, en vooral, GEEN BPM, waardoor je dus heel goed op gehoor kan leren mixen.

En bijvoorbeeld deze mixer (klik), lekker goedkoop, 2 kanalen, meer heb je niet nodig, en hier, GEEN effecten, wat nu juist goed is zodat je je vooral kan focussen op het beatmatchen en platenkeuze.
User edit by Crazy on 14-03-2011 @ 22:34:02 (2%)
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 22:38
Bedankt voor reactie
Bij de 2e zitten geen cd spelers zo te zien?
de 1ste is wel intresant voor die prijs om te beginnen
http://muziek.marktplaats.nl/dj-sets/431996448-2x-american-audio-psx-behringer-djx750-en-flightcase.html?return=eJw1juFqhDAQhN%2FlQP%2FFxNhUichx0hcJJq05kxjclStX%2Bu7dQO%2FXfrM7O4zRrf7xWoygZf%2BmL%2BDMsazjipg159ueXWqiOTbMwRiEJgUez6d3G3OJ%2BQR4nNEldInbOwOHwJ3%2FcgmW1WT6ZdEhWyyD7II7GPCl74ZmxRiu32FqawsT7lV3a6tuzieBIAikbr0cCsqCXUHrCYstv2xI8PQkZ%2Fi08ErB%2F3MsvkTtDr%2BQ3B4k7b2SSgrqSZsdSqKscz4nUZtHpeZOqvdKfRAJGpNSg1CX8fcPD1RZiw%3D%3D&df=1&fta=eNpdkk1v2zAMhv9KIWDFdiigD3%2FINHLY0B0KbLts2KUoCsqiU7dOIkROk63If59EtYfu9oB8Sb0iidDCSwQL4rCf759xjqKPoJQGcZpX6tLH1bID1YcDyH5W0GrbzxpaY3s%2FQR9CDi%2Fwdwp9HH3MyiWFNgG2hw3tp6F%2FOoJ%2F%2FKBlpKXfxQn0ZQiHlbzE463RdXN3K%2B9WdW1lnR%2BuQARck%2Bin1CmCATF5dqS7BoTqbE22olMCg0R0Mq5DkiZH3Eij1wzeUMPgSMsCUg8MtjV1EdfKMrRSVwx1PXgG5QoM2FSsoWqUhsG4ilMkyXUFhoE1PqlUESNigsaZ0XHEG6zYxkBeOQZvG%2FZjlUa26rqm5ZRrrC6Rph65HF0tuRxRlhS2NOYnXDeaYr4bLHF5l5pbXmGa3bIL6OP9TNv18pBnalKiA7HB030ec5qshzZPFwQeRY%2Bg4CWp0loS82GkzM3162ZyPGMN4hs6mt%2Be%2BTqtaRuHBwyBtuV8QHzB4Ym2%2FgduiPen%2FtNdXD9epZOIb00%2BL8t%2BcoeFfv0JXJEKjCh%2Bf%2B72y83W00kUr43MkA7iN86H%2FItX47KYe72mczHCGvb7XqhS%2FXdaLgZ%2FFQPNtP8YP6Wi87mM4zmLJbycz%2F8A4dTzkA%3D%3D&fta_ind=6&fs=1
Hoe doe ik nou dat je zo mooi in een keer op kan klikken op link?
maar is dit wat? mischien als ik me ouders lief aan kijk kan ik daar mischien goed bod op doen
User edit by RemcoRelion on 14-03-2011 @ 22:41:13 (100%)
TimmyV    posted on 14-03-2011 23:51
Je moet de eerste en de tweede die Crazy aangeeft combineren. Nogal logisch.
Let's go f*cking mental
RemcoRelion    posted on 14-03-2011 23:56
Ik keek niet goed bij die 1ste is wel logisch dat mixer er bij moet
Maar ff een domme vraag mischien maar beatmatchen gaat toch niet als het ene nummer 80 bpm heeft en de andere 140 om zo maar ff te zeggen?
Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?
Crazy    posted on 15-03-2011 00:02
Daar is dus juist de pitch voor. En met 80 en 140 ga je 'm niet goed kunnen matchen. House met house, urban goede cue point zetten, afkappen etc. veel oefenen!
RemcoRelion    posted on 15-03-2011 00:08
bedankt voor de tipsHappy, laughing
ik dee eerst veelal op gevoel maar ik zal alles oefenen en ik ga kijken of ik kan oefenen op feesten en dan maar verder zien hoe het gaat
Crazy    posted on 15-03-2011 00:23
Je kan beter echt eerst thuis oefenen, een maandje of 6/7. En dan rustig aan bij vrienden, familie, buren, kennissen, sportclub, buurthuizen etc. gaan rondvragen, promoten etc.
RemcoRelion    posted on 15-03-2011 00:28
zal ik doenHappy, laughing
Als jullie mixen doen jullie dan begin van een nummer of pakken jullie een nummer in het midden dus je begint met sommige house nummer instrumentaal en dan rond 1,20 heb je vocals erin laten jullie dan hele nummer lopen of laten jullie vanaf de vocals inlopen of weer verschillend?
Ik zal trouwens keertje een demo posten mischien kunnen jullie dan wat tips geven?
Crazy    posted on 15-03-2011 00:34
Er zal zeker wel animo zijn om je demo('s) te luisteren. En het ligt eraan, je kan bij house van break tot break mixen, dus wanneer het nummer zijn qlimax nadert, lekker laten beuken, krijg je weer een rustig stukje, en weer een wat harder deel, vanaf daar weer de volgende qlimax inmixen. Er zijn zoveel verschillende technieken, trucks, etc. Je moet zelf echt kijken wat je het beste ligt, maar vooral nu belangrijk, waar je zelf het meeste plezier in hebt!
RemcoRelion    posted on 15-03-2011 00:38
dankjeHappy, laughing
http://www.youtube.com/watch?v=bHqvr4sWD3w&feature=sub
Ik heb hier klein mixje uit augustus- september vorig jaar.
Ik hoor zelf al dat sommige overgangen niet helemaal perfect zijn om maar ff te zeggen maar zou iemand er eventjes lekker veel kritiek op kunnen geven zodat ik er wat aan heb en er aan kan werken?
Ik zou dat erg aardig vinden.
Tekhead    posted on 15-03-2011 00:51
Je had beter eerst een jaar of 2 op dit forum rondgekeken, dan wist je al, wat dj zijn allemaal inhoud, en kende je nu?al?de betekenis van woorden zoals beatmatchen, (hot) cue(point),FX? en zoveel meer, en dan pas een setje kopen ipv omgekeerd zoals nu. Het is duidelijk dat je nog met veel vragen zit, en voor de antwoorden hierop zit?je 100% safe op DJR.?Ik begrijp dat het leuk is als de vrienden zeggen, amai gij doet dat goed, plaatjes mixen, maar je vrienden zijn niet goed geplaatst om daar een objectief antwoordt op te geven, wij wel ! En zoals je merkt raden wij allemaal aan om nog eerst wat te oefenen en?om te weten waarover je praat, ook techniek hoort daar bij. Vergelijk het met een zeer goede straatvoetballer die door z'n vrienden aangezet worden om profvoetballer te worden, dan ga je ook niet gelijk naar Barcelona om te solliciteren voor de plaats van Messi !
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
RemcoRelion    posted on 15-03-2011 00:58
Ik ga eerst nog een tijdje oefenen
Maar ik had een vraagje ondertussen ik lees op dit forum over digitaal draaien dit is toch heel anders dan met een cd of vinly draaien?
Want ik lees dat nog redelijk veel mensen doen of niet?
Kan iemand mij nou precies uitleggen wat beatmatchen is? en met een midi controller is het dan eigenlijk wel mogelijk aangezien ik alleen maar vind over CD en vinly?
User edit by RemcoRelion on 15-03-2011 @ 01:12:21 (74%)

172 Users online: 21 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 29.259
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.765.774