Gehuurde geluidsset opgeblazen? Wat te doen? (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 14-03-2011 19:03
Zooo tijdje niet op DJR geweest.

Ik zit met het volgende. Afgelopen carnaval hebben wij een geluidsset gehuurd.

Hiervan zijn 2 maal de subwoofers opgeblazen en eenmaal hf driver van een topkast opgeblazen.

De verhuurder zegt dat het probleem bij ons ligt, omdat wij te hard zouden hebben gedraaid. Echter is dit niet het geval.

Heeft een van jullie al eens zo'n situatie meegemaakt? En hoe heb je toen gehandeld.

Het is namelijk zo dat de persoon in kwestie wilt dat wij de kosten vergoeden, maar de carnavalsgroep heeft zoiets wij hebben het niet kapot gemaakt, en hebben daarom geen zin om te betalen.

Is er eventueel een manier om erachter te komen hoe de gear kapot is gegaan?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
User edit by ccc on 14-03-2011 @ 19:04:20 (1%)

What do you think about Gehuurde geluidsset opgeblazen? Wat te doen? ??

Vote :   

Dolivieira    posted on 15-03-2011 14:52
Poster: DJXplore
Dit is allemaal wel heel vaag. Als het een bedrijf was zijn ze ervoor verzekerd. Is het geen bedrijf en zijn de papieren niet officieel of is er geen overeenkomst dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan.

Nu moet je je verder wel eens afvragen welke versterkers waren het ??Wat was het vermogen van die versterkers ?
Wat was het vermogen van de speakers ?
Was het 4/8 of 2 ohm geschakeld ?
Heb je het achteraf nog getest na carnaval dus alles opnieuw aangesloten ?

Je moet er niet zo maar vanuit gaan dat het jullie schuld is ?
Kan kabelbreuk zijn zoals hier al gezegd en anders simpel versterker open doen en de grills van de speaker verwijderen en dan zal je wel zien of er iets aan is.

En als de verhuurder er een beetje verstand van heeft en het is uw vriend dan had hij dit ook al wel allemaal uitgetest en besproken denk ik toch.

Weer zo een die denk dat die het beter weet. Zodra je de spulen ophaald ern je hebt niks gestest kan de verhuurder jou aansprakelijk maken. Dat is de reden dat ik een aansprakelijkheid verzekering heb. Gebeurd er iets of gaat er iets kapot dan. keert de verzekering uit. Helaas maar zo werkt nou eenmaal.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
DJADMIN    posted on 15-03-2011 14:56
Poster: Dolivieira
Weer zo een die denk dat die het beter weet. Zodra je de spulen ophaald ern je hebt niks gestest kan de verhuurder jou aansprakelijk maken. Dat is de reden dat ik een aansprakelijkheid verzekering heb. Gebeurd er iets of gaat er iets kapot dan. keert de verzekering uit. Helaas maar zo werkt nou eenmaal.

Klopt wat je zegt, maar zolang je geen contract hebt....kan een verhuurder feitelijk nooit bewijzen dat jij het ''gehuurd'' hebt. En hij zelf zal ook wel angst hebben dit voor te leggen, want omdat het geen contract had, is het waarschijnlijk een zwarte klus geweest...en als dat naar buiten komt..

is hetzelfde met draaien...

ik heb ooit een keer voor een ''vriend'' een avond spullen verhuurd. Lang op mn geld moeten wachten....en dat is er nog steeds niet. Al meer als 2 jaar speelt dit. Maar we hebben geen contract opgesteld...en dus heb ik eigenlijk geen poot om op te staan...omdat als ik 't nu aan de grote klok ga hangen...weet men dat het zwart is. Ik denk dat er dat bedoeld wordt.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Dolivieira    posted on 15-03-2011 15:52
Poster: DJADMIN
Klopt wat je zegt, maar zolang je geen contract hebt....kan een verhuurder feitelijk nooit bewijzen dat jij het ''gehuurd'' hebt. En hij zelf zal ook wel angst hebben dit voor te leggen, want omdat het geen contract had, is het waarschijnlijk een zwarte klus geweest...en als dat naar buiten komt..

is hetzelfde met draaien...

ik heb ooit een keer voor een ''vriend'' een avond spullen verhuurd. Lang op mn geld moeten wachten....en dat is er nog steeds niet. Al meer als 2 jaar speelt dit. Maar we hebben geen contract opgesteld...en dus heb ik eigenlijk geen poot om op te staan...omdat als ik 't nu aan de grote klok ga hangen...weet men dat het zwart is. Ik denk dat er dat bedoeld wordt.

Idd admin daar heb je wel een punt. Als de klus zwart is dan hem de verhuurder een probleem.

Maar er hoeft niet altijd sprake te zijn van een contract. Zolang er wel een Factuur is dan heb je als huurder geen poot om op te staan want die is gewoon bindend.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 15-03-2011 @ 16:03:33 (21%)
Tekhead    posted on 15-03-2011 16:18
probeer? een deel van die 200 euro op rekening verhuurder te verhalen, hij heeft tenslotte ook afstellingen gedaan, en het restbedrag deel je door de leden van de carnavals vereninging, ieder +/- 10,00 en tis opgelost, een vriendschap is toch wel 10,00 euro waard zeker ??
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
DJADMIN    posted on 15-03-2011 16:40
Idd admin daar heb je wel een punt. Als de klus zwart is dan hem de verhuurder een probleem.

Maar er hoeft niet altijd sprake te zijn van een contract. Zolang er wel een Factuur is dan heb je als huurder geen poot om op te staan want die is gewoon bindend.

Heb je gelijk in, maar meestal als je een factuur stuurt is 't wit...dilemma dilemma !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Nvie    posted on 15-03-2011 17:05
Poster:?Dolivieira
Idd admin daar heb je wel een punt. Als de klus zwart is dan hem de verhuurder een probleem.?

Klopt, contract is over het algemeen helemaal niet nodig, wat je wilt is een overeenkomst. Als je in dit geval als nog besluit een factuur 'wit' te versturen, kun je hard maken dat er een mondelinge overeenkomst was: jij hebt de spullen gebracht en weer terug gekregen, en omdat je winst wilt maken wil je daar geld voor zien: er zou dus sprake moeten zijn van verhuur.

In het zwarte circuit is het uiteraard jouw risico: blame on you. Het enige wat je dan kunt doen is zorgen dat het geen tweede keer gebeurt.

Om terug te komen op de openingspost: geen aansprakelijkheids verzekering? Die zou zo iets moeten dekken...
Lucalicious    posted on 15-03-2011 17:07
tja, jullie hebben het kapot gemaakt, op welke manier dan ook. of je moet heel sterk kunnen bewijzen dat dit niet zo is. maar je staat heel zwak hier in ben ik bang..
ik denk dat je het maar gewoon moet betalen, 200 over een vereniging verdelen lijkt me niet heel veel toch?
DJXplore    posted on 15-03-2011 19:43

Lol beetje meer respect tov een ander member zijn mening zou wel mogen ik weet wel heel goed waar ik over praat maar sommige andere niet en verder maak ik er geen woorden aan vuil.
djmamo    posted on 15-03-2011 20:15
Hou ook allemaal in de gaten dat de topic starter ook hier is omdat hij niet zo goed weet wat te doen.
Sommige dingen zijn niet voor iedereen bekend/helder.
www.moonentertainment.nl
DjVictorF    posted on 15-03-2011 21:12
Ik vind persoonlijk dat jullie zelf de schade moeten betalen. Het stond onder jullie toezicht, maakt niet uit wie of wat er aan heeft lopen knoeien. Hij heeft het zelf ingesteld ja, maar als het foute instellingen waren zou het toch wel erg raar zijn als het er dan ineens de volgende mee op houdt?
Het klopt inderdaad dat hij geen poot heeft om op te staan, maar zo ga je toch niet met iemand om? Hij heeft het waarschijnlijk voor een vriende prijsje verhuurd en het is nog een kennis ook.. En wat is nou 200 euro voor een carnavals vereniging? Ik vind dat je die vereniging gewoon moet uitleggen dat jullie er de verantwoordelijkheid over hadden toen het kapot is gegaan en dus gewoon moeten betalen.. En wat is nou 200 euro? Vereniging lijkt mij al snel een mannetje of 10? (heb eigenlijk geen idee hoeveel het er zijn, zelf totaal geen verstand van carnaval etc) Die kunnen echt prima 20 pp inleggen..
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
ccc    posted on 16-03-2011 17:46
Er wordt door een aantal geroepen dat we moeten betalen en wat is nu 200 euro etc etc.

Mijn vraag was niet of we daadwerkelijk moet dokken, maar om advies over de defecte apparatuur.

Ik ga namelijk niet tegen een groep zeggen, he jongens het is onze eigen verantwoordelijkheid dus we dokken. Dan zegt de groep ook ja wacht eens even als dat zo is dan had hij ook voor vervangend materiaal moeten zorgen toen we gebeld hadden toen de apparatuur defect was.

Kijk ik heb contact gehad met de verhuurder toen er iets kapot is gegaan. Hij is zelf komen kijken, heeft het niet kunnen maken of kunnen vervangen. De groep heeft zoiets we moeten en de huur betalen en de kosten en dat zien ze niet zitten.

@djmamo, bedankt voor je aanbod, ik houd het nog even vast omdat ik in de buurt ook wat kennis heb vergaard en ook iemand heb gevonden die in het gebied van proffesioneel geluid zit.

Overigens denk ik dat ik naar een compromis ga werken met de verhuurder. 50/50 ofzo.

User edit by ccc on 16-03-2011 @ 17:46:50 (1%)
djmamo    posted on 16-03-2011 18:11
het is natuurlijk ook zo dat hij goede apparatuur had moeten leveren, je betaald daar ook voor.
En vind het ook wel zo dat hij dan wel vervangend materiaal had mogen regelen.

Ik vind dit wel een wisselwerking tussen huurder en verhuurder.

Als je er geld voor gaat betalen dan heb je aan allebei de kanten 'rechten en plichten'.
In dit geval dus dat de apparatuur goed had moeten zijn, je gaat ervan uit dat dit ook was, anders huur je niet bij hem.
En als het kapot gaat dan is het vervelend en moet er wel iets gebeuren, kijk eens naar je verzekering? of iemand anders in je groep? best mogelijk dat iemand hiervoor verzekerd is.

www.moonentertainment.nl
venzi    posted on 16-03-2011 18:58
als iemand goede inboedelverzekering heeft moet het wel goed kunnen komen Happy, laughing
?
en trouwens, weet je samenstelling van versterker en speakers nog?
ccc    posted on 16-03-2011 20:10
Versterker voor de toppen, merk: Peavey type: CS-400
Versterker voor de subs, merk: Audience Delight? type: AD-1600 MK2
De gebruikte crossover: Dap-Audio ACX23

Topkasten: 2x Dap Audio RW-155
Subs: Type onbekend maar dit zijn de speakers die erin zaten volgens de verhuurder:

Dap Audio AB-15

Specifications

Impedance: 8 Ohm
Freq. Range: 35 - 4000 Hz
Crossover freq.: 1000 Hz
Music power: 600W
Power rating: 400W
SPL (1W/1 m): 103 dB
Dimensions: 390 mm
Baffle cut-out: 350 mm
Mounting depth: 145 mm
Weight: 7,58 kg
Victor    posted on 16-03-2011 21:26
Een paar dingen die hierboven zijn gezegd hebben in ieder geval niks met deze situatie te maken. De vraag of er al dan niet zwart is verhuurd heeft niets te maken met de aansprakelijkheid voor schade. Een contract is al helemaal niet nodig: in Nederland is zowiezo een mondelinge overeenkomst (en die was er kennelijk) net zo geldig als een schriftelijke.

'tja, jullie hebben het kapot gemaakt, op welke manier dan ook. of je moet heel sterk kunnen bewijzen dat dit niet zo is' -> dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als het gaat om een professionele verhuurder en een niet-professionele huurder (en dat is zo als het gaat om een carnavalsvereniging) dan mag de huurder van de verhuurder verwachten dat die spullen levert die aan de verwachting voldoen. Als er niet te hard mag worden gedraaid omdat de boel anders stukgaat dan mag de verhuurder van te voren wel heel goede instructies meegeven. Als hij dat niet heeft gedaan en ook niet op een andere manier (limiter) heeft gezorgd dat alles heel blijft dan kan je dat de carnavalsvereniging niet verwijten. BVovendien ligt de bewijslast -lijkt mij- bij de verhuurder.

Als de verhuurder wel duidelijk heeft gemaakt hoe de set mag worden gebruikt en de huurder heeft zich daar niet aan gehouden dan ligt het anders.
ccc    posted on 16-03-2011 21:41
Tja het enige dat hij mij verteld heeft is 'je weet hoe het mengpaneel werkt'. En ja dat klopt dat weet ik ook. En dat heb ik ook naar believen gebruikt. Niet in het rood gedraaid en geen geluidsvervorming gehad.
venzi    posted on 16-03-2011 22:13
zelfbouw dus? als ik het goed begrijp... want met zelfbouw kun je dus heel ahndig de boel slopen als het niet goed berekend is...
ccc    posted on 17-03-2011 21:35
Ik weet niet of het zelfbouw was. Waren wel zeer degelijke subkasten. Nu wil ik niet zeggen dat het niet mogelijk is om zelf een degelijke subkast te maken, maar dit was erg degelijk.:P
venzi    posted on 17-03-2011 22:17
foto?:P
Arondjuser    posted on 18-03-2011 19:23
Gewoon dokkken! Wat zou je er van vinden als jij je spullen verhuurt en kapot terug krijgt! Als je iets kapot maakt moet je het ook betalen, desnoods repareren!
♔ Diskjockey en Producer bij Movela Agency ♔. Studeerd
tairip    posted on 19-03-2011 10:37
Als ik zie wat er in die kastjes zit kan de schade nooit erg groot zijn qua geld. Winking my eye

Bij ons werkt het als volgt.
We gaan een verhuurcontract aan met de klant, hierin gaat de klant akkoord met algemene verhuurvoorwaarden.
klant betaald borg, rekend van te voren af.

Als er iets stuk is wat door een technisch mankement komt is dat voor onze rekening. Als iemand iets gesloopt heeft, oververmogen, bier/vochtschade enz. Dan is de klant aansprakelijk.
Winston    posted on 19-03-2011 16:15

Poster:?ccc
Het vreemde van het hele verhaal is dat dag 1 heeft alles perfect gewerkt.

Dus de verhuurder heeft dus geen installatie met gebreken verhuurd, of met een foute instelling.

Dag 2 zetten we alles aan. Zetten de muziek aan, geen geluid uit de subwoofers. De 2 topkasten deden het wel.

Vaak gaat bij het aanmaken iets stuk. Is alles in de juiste volgorde aangemaakt en uitgemaakt de dag ervoor?

Vervolgens dag 3 zetten we de installatie weer aan en kraakt een van de topkasten.

Jullie hebben het probleem verergerd. Draaiden jullie zonder subs? Was de verhuurder al op de hoogte gesteld dat de subs het op dag 2 niet deden? En was er een limiter? Was de verhuurder zelf aanwezig bij het aanmaken?

Alle tijd dat de muziek heeft aangestaan heb ik ook niks van vervorming ofzo gehoord. Vandaar dat ik ermee zit dat niemand van onze groep begrijpt dat het door ons is opgeblazen.

Vervorming hoor je normaal niet echt, of je met er speciaal naar luisteren, maar dat doen de meeste mensen normaal niet. Dus het kan best dat je te hard ging als je alleen maar op gehoor afgaat.?

Maar als je zeker weet dat VU op je mixer en Clip warning light van de amp niet op rood waren was dat niet de oorzaak.?

De technische oorzaak valt in dit soort gevallen niet te achterhalen. Dus moet vooraf worden besproken wie de schade betaald in dit soort gevallen.

De schuld van een defect ligt eigenlijk wel altijd bij de gebruiker. Zeker z.a. bij jullie het de eerste dag heeft gewerkt. Als de verhuurder een pro heeft die de installatie bedient en iets gaat dan stuk, kan alleen worden aangenomen dat juist op dat moment iets stuk moest gaan vanwege ouderdom/technische levensduur.

Maar de verhuurder kan onkunde van zijn huurders hebben ingecalculeerd in zijn prijs. Dus als bv. 1 op de 5 huurders iets stuk maakt dat 200 euro kost, dan verhuurt hij het voor elk van de huurders voor 40 euro meer. En dan zeurt hij niet om geld als iets stuk gaat.

Of de verhuurder gaat er vanuit dat het pro's zijn aan wie hij het verhuurd. En die dragen dan het risico als iets stuk gaat.

Tic Toc
Winston    posted on 19-03-2011 16:22
O ja en op de vraag: Wat te doen?

Hangt af van de afspraak.

En als er geen afspraak was zou ik als onpartijdige zeggen 50-50.

En als de relatie je niets waard is kun je het laten voor wat het is. En kunnen jullie nooit meer zaken doen.
Tic Toc
ccc    posted on 21-03-2011 23:44
Na al het advies hier wat toch uit een loopt, heb ik een compromis gesloten met de verhuurder om 50/50 te doen.

Ik kreeg het niet aan de groep verkocht om de gehele schade te betalen. Mede dat we dag 2 en 3 zeer slecht geluid hebben gehad.

Even nog kort antwoorden op winston hierboven.

Volgorde van aanmaken was, aggregaat aan, stroom aan, muziek aansluiten op de aggregaat en dan de volgorde van apparatuur. Uitzetten precies het tegenovergestelde. Dit is naar mijn weten de juiste manier.

De verhuurder was op de hoogte. Dag 2 is hij namelijk gelijk komen kijken waarom de subs het niet deden, hij kon op dat moment het probleem niet vinden. Hij heeft daarna de installatie weer afgesteld zodat we met de 2 topkasten redelijk geluid hadden. En nee er was geen limiter aanwezig.
Maar met de kennis die ik heb, heb ik wel degelijk op vervorming geluisterd en af en toe het mengpaneel bekeken ivm in het rood draaien, omdat er een mengelmoes van carnaval en housemuziek wordt gedraaid.
venzi    posted on 22-03-2011 00:05
toch goed gekomen dan?Winking my eye

88 Users online: 62 Guests (26 Unknown)
Pages generated today : 25.823
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.188.679