Gehuurde geluidsset opgeblazen? Wat te doen? (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 14-03-2011 19:03
Zooo tijdje niet op DJR geweest.

Ik zit met het volgende. Afgelopen carnaval hebben wij een geluidsset gehuurd.

Hiervan zijn 2 maal de subwoofers opgeblazen en eenmaal hf driver van een topkast opgeblazen.

De verhuurder zegt dat het probleem bij ons ligt, omdat wij te hard zouden hebben gedraaid. Echter is dit niet het geval.

Heeft een van jullie al eens zo'n situatie meegemaakt? En hoe heb je toen gehandeld.

Het is namelijk zo dat de persoon in kwestie wilt dat wij de kosten vergoeden, maar de carnavalsgroep heeft zoiets wij hebben het niet kapot gemaakt, en hebben daarom geen zin om te betalen.

Is er eventueel een manier om erachter te komen hoe de gear kapot is gegaan?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
User edit by ccc on 14-03-2011 @ 19:04:20 (1%)

What do you think about Gehuurde geluidsset opgeblazen? Wat te doen? ??

Vote :   

eekaat    posted on 14-03-2011 19:15

als je 100% zeker bent dat er op max 0dB uitgestuurd is kan het zijn dat de versterkers gewoon veel te zwaar waren voor de boxen.

Als je een 1200W versterker op een 800W box zet zal de laatste op den duur wel het onderspit delven Happy, laughing?

Als je dus kan aantonen dat de versterkers te zwaar waren, zijn de kosten voor de verhuurder. Als dit niet zo is zal het toch uit jullie zak moeten komen vrees ik.

Verder is het wel dom van de verhuurder om geen limiter te plaatsen, zeker met carnaval waar het niet luid genoeg kan gaan.
User edit by eekaat on 14-03-2011 @ 19:16:41 (46%)
NIekh    posted on 14-03-2011 19:18
Ik neem aan dat jullie het gewoon moeten vergoeden..
Aangezien je de spullen hebt gehuurd, ben je?dus die dagen verantwoordelijk voor de spullen.
Het maakt niet uit hoe ze kapot zijn gegaan, ze zijn kapot gegaan toen jij ze gehuurd had en het was jullie verantwoordelijkheid om voor de spullen zorg te dragen.
Ik denk dat er niks anders op zit dan gewoon de kosten te betalen..

ccc    posted on 14-03-2011 19:23
Oke, ja ik weet dus niet precies wat voor versterkers we hadden, hier heb ik niet naar gekeken.

Het vreemde van het hele verhaal is dat dag 1 heeft alles perfect gewerkt.
Dag 2 zetten we alles aan. Zetten de muziek aan, geen geluid uit de subwoofers. De 2 topkasten deden het wel.

Vervolgens dag 3 zetten we de installatie weer aan en kraakt een van de topkasten.

De verhuurder heeft alles ingesteld, dus ik verwacht dat hij dit gewoon naar behoren heeft gedaan. Alle tijd dat de muziek heeft aangestaan heb ik ook niks van vervorming ofzo gehoord. Vandaar dat ik ermee zit dat niemand van onze groep begrijpt dat het door ons is opgeblazen.

Edit: @NIekh; Dat is het em nu juist, we zijn er heel goed mee omgegaan. Als we nu alles hadden laten schreeuwen en kraken, en er gaat dan iets kapot, dan ben ik de eerste die zegt we vergoeden alles.
Vandaar dat ik probeer te achterhalen hoe kapot is gegaan.
User edit by ccc on 14-03-2011 @ 19:25:51 (43%)
K0ENE    posted on 14-03-2011 19:28
Wat heb je op papier staan? Als er niks op papier staat kan die jullie niet veel makenCool.
ccc    posted on 14-03-2011 19:33
We hebben niks op papier staan. Het lullige is dat we de persoon kennen.
Tomazos    posted on 14-03-2011 19:44
gewoon vergoeden Happy, laughing

ook wel zo goed voor jullie vriendschap/kennis relatie
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Nood    posted on 14-03-2011 19:49
Is de verhuurder niet verzekerd voor zo een situatie?
MrQreeny    posted on 14-03-2011 19:56
Ff denken... Carnaval... O ja, dat is toch dat zuipfeest van onder de rivieren (en drente en friesland? :P)... Is er niet 'gewoon' een traytje pils overheen gegaan? (kortsluiting?)
'Music is the universal language of mankind...'
ccc    posted on 14-03-2011 20:04
Poster: Tomazos
gewoon vergoeden Happy, laughing

ook wel zo goed voor jullie vriendschap/kennis relatie

Tja zo denk ik er ook over, maar drie kwart van de groep wilt er geen geld aan uit geven omdat wij het niet schuld zijn... Vandaar dat ik dus het een en ander probeer uit te zoeken.

Poster: Nood
Is de verhuurder niet verzekerd voor zo een situatie?

Denk het niet. Het is geen bedrijf.

Poster: MrQreeny
Ff denken... Carnaval... O ja, dat is toch dat zuipfeest van onder de rivieren (en drente en friesland? :P)... Is er niet 'gewoon' een traytje pils overheen gegaan? (kortsluiting?)

Nee de apperatuur stond veilig.
Bambilaner    posted on 14-03-2011 20:06
Kan je niet ergens op foto's op de achtergrond zien welke versterker en speakers werden gecombineerd?
www.facebook.com/vinniebegooddj
Maikelxxl    posted on 14-03-2011 21:29
Gewoon vergoede.

Wat is nou het probleem eigenlijk kijk jullie huren iets wat goed is en je breng het kapot terug.

Kijk als hij het heeft ingesteld dan moet je vragen of er iets aan de instellingen is gebeurt.

Als er niks is gebeurt dan kan je verder praten.

Maar als je vriendschap iets waard is gewoon vergoeden
Estacy    posted on 14-03-2011 21:47
Ik zou het ook vergoeden, eigen schuld dikke bult dat je het niet op papier zet met duidelijke afspraken.?

aan de andere kant, wat voor apparatuur was het? als het budget speakertjes waren dan zou ik toch nog es nadenken over vergoeden, aangezien het dan aan de apparatuur kan liggen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
venzi    posted on 14-03-2011 21:50
vraag hem eens die versterker terug? vermoed dat er alleen met de versterker problemen zijn. laat die maar eens nakijken/blaas hem een keer schoonWinking my eye
?
ccc    posted on 15-03-2011 00:13
Poster: Maikelxxl
Gewoon vergoede.

Wat is nou het probleem eigenlijk kijk jullie huren iets wat goed is en je breng het kapot terug.

Kijk als hij het heeft ingesteld dan moet je vragen of er iets aan de instellingen is gebeurt.

Als er niks is gebeurt dan kan je verder praten.

Maar als je vriendschap iets waard is gewoon vergoeden

Tja kijk ik ga geen 200 euro uit mijn eigen beurs lappen. Vandaar dat ik hier een beetje advies vraag hoe ik dit het beste kan benaderen.
Het liefste zoek ik uit waar precies het probleem in zit, zodat ik of tegen die kerel kan zeggen sorry maar het is jou schuld, of aan de groep kan laten zien dat het onze eigen schuld is.

Hij geeft als argument dat nummers verschillende bitrates gebruiken en daardoor dus complicaties kunnen optreden. Nou dit vind ik zelf een raar verhaal. Sowieso is er geen vervorming opgetreden in het geluid.

Poster: Estacy
Ik zou het ook vergoeden, eigen schuld dikke bult dat je het niet op papier zet met duidelijke afspraken.?

aan de andere kant, wat voor apparatuur was het? als het budget speakertjes waren dan zou ik toch nog es nadenken over vergoeden, aangezien het dan aan de apparatuur kan liggen.

Je eerste zin klopt niet, want omdat er niets op papier staat is eigenlijk de verhuurder in zijn nadeel.

De speakers waren van dap-audio.

@ venzi: Zelf vermoed ik ook dat er problemen met de versterker zijn, aangezien wij onze elektrische barbeque ook niet konden gebruiken. Zodra deze aan werd gezet op de laagste stand, viel de muziek bijna helemaal weg, deze was nog zachtjes te horen. Ging de bbq weer aan dan ging de muziek weer harder.
En nee het ligt niet aan de aggregaat want deze had voldoende vermogen en we hebben nog een andere getest.

User edit by ccc on 15-03-2011 @ 00:14:04 (4%)
Lead    posted on 15-03-2011 01:07
De speakers deden het toen je ze kreeg, niet meer toen je ze terug bracht. Denk dat het dan niet zo moeilijk is te zeggen wie in eerste instantie aansprakelijk gesteld zal worden. De huurder vrees ik.

Aggregaten zijn rot dingen die onverwachte spannings pieken kunnen genereren en zo een signaal in je versterkers krijgen die versterkt wordt je speakers opblaas. Kan ook rondzinger oid zijn.

Een electrische BBQ trekt meestal wel tussen de 1000-2000Watt, dat is 2/3 van het vermogen van 1 groep. Als dat een probleem was voor de aggregaat zou ik in die richting de oorzaak zoeken.

Subwoofers blaas je vaak op door overbelasting, tweeters door rondzingers.

Het is vaak niet meer na te gaan wat er precies is gebeurt waardoor speakers zijn opgeblazen. Je kunt meestal alleen maar zien (en ruiken) dat ze zijn opgeblazen....
Let the BASS be louder
ccc    posted on 15-03-2011 11:37
Ik snap ook wel dat we als huurder aansprakelijk zijn. Maar door een reeks aantal rare incidenten begin ik te twijfelen of er misschien is mis is geweest met de gehuurde apparatuur.
En omdat ik met een groep zit die niet wilt betalen wil ik wel een onderbouwt verhaal hebben.

De aggregaat is beveiligd tegen piekspanningen. De BBQ(2000watt) zat op een apparte groep en de aggregaat heeft een totaal vermogen van 6.5 kva. Zodra de versterkers uit waren geschakeld deed de BBQ het gewoon.

Eerder werd gevraagd om de type versterkers.

Versterker voor de toppen, merk: Peavey type: CS-400?
Versterker voor de subs, merk: Audience Delight? type: AD-1600 MK2
De gebruikte crossover: Dap-Audio ACX23
User edit by ccc on 15-03-2011 @ 11:38:11 (1%)
Gidi    posted on 15-03-2011 11:48
wij hebben ook gehuurt. degelijk apperatuur met carnaval. 4 subs (2x 18' per sub) en 4 top.?

wij kregen een mooi contractje opgesteld dat we alle 2 hebben getekend. Ook hadden we licht gehuurt met een DMX controller. deze is stuk gegaan en de verhuurder is netjes een nieuwe komen brengen, zonder prijsverhoging.

Ik zou het dus gewoon betalen, niet per se om de kosten te vergoeden, maar vooral om de band met de verhuurder te verbeteren. Daar heb je in de toekomst misschien nog iets aan!
Dinfaction vrijdag tussen 23.00 en 00.00 @FalconRadio
DJADMIN    posted on 15-03-2011 12:06
De hamvraag is :

Is er een contract Confused?

Zo ja : wat staat er precies in ??

Zo nee : Dan heb je als huurder waarschijnlijk geluk, en bepaal jij dus hoeveel ''vriendschap'' je op t spel wil zetten

Als er onduidelijkheid is zou ik een regeling treffen : jullie de helft, hij de helft o.i.d.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
User edit by DJADMIN on 15-03-2011 @ 12:09:23 (100%)
ccc    posted on 15-03-2011 12:12
Ja ik denk ook dat ik dit ga voorstellen aan de verhuurder en aan de groep. Aangezien ik na veel info vergaren waarschijnlijk toch niet achter ga komen waar het probleem precies in zit.
Er is namelijk geen contract.

djmamo    posted on 15-03-2011 12:39
Ik denk dat als je speakers het de 2e dag niet meer deden dat er een probleem zit in de versterkers.
Want over het algemeen komt er ook bij een opgeblazen speaker nog wel geluid uit, maar niet zo fijn om naar te luisteren. en zoals LEAD al heeft gezegd je kan het ook ruiken, je ruikt dan een techniek lucht soort van plastic/soldeer lucht.

wat er over de bitrate word gezegt slaat helemaal nergens op, de cd speler zet je (cd 1en en 0 en) digitaal signaal om naar 'audio' signaal. Dat komt vervolgens bij je versterker die dat door stuurt naar de speakers. en aan de hand van de frequentie spugt de spieker dit wel of niet uit.
Met dit soort verhalen ga ik als eerst aan de technische kunde van de verhuurder denken, want hij weet niet hoe het signaal van A naar B gaat.
Weet hij dan wel wanneer er een speaker kapot is? is het niet de versterker of een kabel(breuk)

Wat ook kan zijn is dat er iemand aan de cross-over heeft gezeten, dan ga je de frequenties van de speakers omdraaien en dan heb je ook geen mooie geluid meer. (om het makkelijk te omschrijven) want dan komt er meestal nog wel iets door maar zeker niet alles.

Vraag anders of hij het nog eens aansluit, misschien zat er heel simpel een kabel los (versterker naar subs)
En misschien ook wel tussen versterker en top (met slecht contact, kun je ook slecht signaal krijgen)
En wil ik best aanbieden om te komen kijken of het ook daadwerkelijk kapot is. (hele mooie aanbieding lees: ik ben geluids tech for free, in dit geval, vind ik mooi om te doen)

Als het niet kapot is dan is er niets aan de hand, zijn jullie allebei geholpen.
En anders kan ik je wel vertellen wat er aan de hand is, en wat je echt moet laten maken of vervangen.

www.moonentertainment.nl
MaximDJ    posted on 15-03-2011 12:58
Poster: ccc
Oke, ja ik weet dus niet precies wat voor versterkers we hadden, hier heb ik niet naar gekeken.

Het vreemde van het hele verhaal is dat dag 1 heeft alles perfect gewerkt.
Dag 2 zetten we alles aan. Zetten de muziek aan, geen geluid uit de subwoofers. De 2 topkasten deden het wel.

Vervolgens dag 3 zetten we de installatie weer aan en kraakt een van de topkasten.

Ik ben bang dat dit TOCH een gevalletje piekspanning is geweest, ondanks de beveiliging. Ik heb zelf meegemaakt dat zogenaamde 'beveiligde' aggregaten toch piekspanning leverden. Ik ben bang dat jullie gewoon moeten betalen aan de verhuurder. Hier zie je het nut van duidelijke afspraken maken
Party Sensations. Excellence in entertainment.
User edit by MaximDJ on 15-03-2011 @ 13:03:32 (23%)
djmamo    posted on 15-03-2011 13:12
als er een speaker word opgeblazen dan hoor je dat, met een POF

En volgens de ts is er geen POF geweest.

en dan kom je bij de versterker uit waar dan een elco of zo uit geknald is, dat hoor je niet
www.moonentertainment.nl
Dolivieira    posted on 15-03-2011 13:32
Ik denk dat je niet moet Mokken en gewoon moet Dokken. Als je iets heb mee genomen en het gaat kapot of je neemt het kapot mee dan heb je meestal pech en dan zou je moeten dokken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
DJXplore    posted on 15-03-2011 14:31
Dit is allemaal wel heel vaag. Als het een bedrijf was zijn ze ervoor verzekerd. Is het geen bedrijf en zijn de papieren niet officieel of is er geen overeenkomst dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan.

Nu moet je je verder wel eens afvragen welke versterkers waren het ??Wat was het vermogen van die versterkers ?
Wat was het vermogen van de speakers ?
Was het 4/8 of 2 ohm geschakeld ?
Heb je het achteraf nog getest na carnaval dus alles opnieuw aangesloten ?

Je moet er niet zo maar vanuit gaan dat het jullie schuld is ?
Kan kabelbreuk zijn zoals hier al gezegd en anders simpel versterker open doen en de grills van de speaker verwijderen en dan zal je wel zien of er iets aan is.

En als de verhuurder er een beetje verstand van heeft en het is uw vriend dan had hij dit ook al wel allemaal uitgetest en besproken denk ik toch.

K0ENE    posted on 15-03-2011 14:40
dap setje op carnavals wagen, dat zijn nou niet de meest hufter proof setjes die je op een carnavalswagen verwacht.?

gelukkig zijn dap speakers ook niet zo duur! Ik weet niet hoe groot die carnavals groep was, maar stel 20 man, dan valt het allemaal wel meeSmile.

39 Users online: 14 Guests (25 Unknown)
Pages generated today : 8.964
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.171.820