Help een beginnend dj!!?? (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tek-Boy    posted on 31-12-2005 14:50
wie kan er mij helpen, ik ben een beginnend dj, maar ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar, om de platen gelijk te laten lopen...
wie kan mij daar bij helpen??!!

en aan tips door veel te oefenen heb ik niks!

alvast bedankt!

What do you think about Help een beginnend dj!!?? ??

Vote :   

robbert    posted on 01-01-2006 14:30
Poster: supaman
eej

k ben met me tiende begonnen met mixen.
ik wil een numark batlle pack kopen maar ik weet niet of die goed is.

Voor een beginner is dit zeker wel goed.
Ik zou dan wel het battle pack nemen met de direct-drive draaitafels.
DjCheng    posted on 02-01-2006 00:19
Poster: Abc123
Ik tel ook de beats en laat het andere nummer dan los op de eerste beat. Maar dan weet ik niet meer wat te doen? Ik hoor door mijn koptelefoon 2 verschillende beats en word zot....

Je moet wel beatmatchen, maar zorgen dat je het juist doet hé

laat het me ff aan de hand van een tekening uitleggen

O O O O | O O O O | O O O O | O O O O
... Dit zijn de beats

O O O | O O O O | O O O O | O O O O ... Hier zijn de beats gelijk maar begin je
 verkeerd

Je moet er voor zorgen dat je de plaat goed mixt, ik doe het zo

Ik luister naar de plaat die aant spelen is en ik tel mee met de beats en hou rekening met de bars

zo tel ik dan --> 1 2 3 4, 2 2 3 4, 3 2 3 4, 4 2 3 4 ... En zop weetk wanr een nieuwe bar begint en dan kan ik daarop mijne 2e plaat ingooien

Is een beetje moeilijk uitgelegd maar ik hoop dat je het begrijpt

Tek-Boy    posted on 02-01-2006 12:51
ik snap die telling niet zo goed, maar misschien kun je me het nog anders uitleggen??
wat ook zou kunnen, ik ben er achter gekomen dat mijn mixer (die ik geleend heb toto de effex2 er is) speciaal voor mixen met comp. is, ik het de numark usb teleen gekregen, en heb gelezen dat deze speciaal voor de comp. is, en de hoofdtelefoon uitgang, die hoor je ook bijna niet...

ff wachten nog dus!
djmamo    posted on 02-01-2006 13:50
als de uitgang van je koptelefoon te weinig uitstuurt, kan het ook zijn dat het aan je koptelefoon ligt.

meestal is dat het geval als je een kwalitatief mindere koptelefoon hebt.

www.moonentertainment.nl
Blindness    posted on 02-01-2006 20:07
House platen ( althans die ik draai) zijn vaak 8 maats, of 2x8 ( 16) dit houdt in dat om de 8 beats er iets verandert ( althans zo kan ik ze het beste onderscheiden), dus je begint te met een plaat , je hoort duidelijk dat er iets verandert en dan tellen, het zal je opvallen dat na 8 beats hij in een loop komt, of een ander gedeelte van de plaat begint. Op het moment dat je die volgende 8 te pakken hebt, start je de 2de plaats met z'n eerste beat ( of 2de, maar dan pas in de 2de beat erin gooien) , dan zouden ze, mits de snelheid goed staat en dat is luisteren en afstellen, gelijk moeten lopen , niet alleen qua beats , maar ook en dat is het belangrijkst qua opbouw van plaat.

Ken je platen echter wel , want niets is zo bereoerd als je   zang of andere high clashes hebt.. Op het moment dat het enigzins lekker voelt , kun je jezelf het wat makkelijker maken door de bass van de ene weg te draaien, kan die ook niet meer storen....Winking my eye  en dan de highs in de gaten houden en daar waar nodig corrigeren..Het corrigeren met cd's is naar mijn idee veel handiger, want daar hoor je die snelheidsverandering niet zo als bij vinyl,maar goed ook veel minder spannend....

maar ja ken je platen en oefen...

Good luck en btw guys goed 2006..

Tek-Boy    posted on 02-01-2006 20:38
thanks blindness, hier heb ik wat aan!!

jij ook een goed 2006!
Illusion    posted on 02-01-2006 22:20
Belangrijkste aan het hele Djen is, "ritmegevoel" zonder ritmegevoel gaat het beatmixen niet goed. Kijk eerst of je Ritmegevoel goed is.

En je zei in het begin, dat je aan tips van goed oefenen niks hebt, maar daar heb je juist wel wat aan. Het is gewoon oefenen. Elke keer als je draait oefen je een beetje, steeds bouw je meer ervaring op.

Je kunt echt niet ineens van de ene op de andere dag goed mixen. Je moet het gewoon leren. Misschien kun je eens informeren bij een Dj-school ergens in de buurt.

Ik vind dat persoonlijk iets minder orgineel, want ik leer zelf alles uit eigen ervaring. Dan heb je ook een beetje iets van "jeah, dit heb ik zelf bereikt". Ik zou zeggen, veel oefenen, en luisteren, en probeer gewoon die beat samen/gelijk te laten lopen.

Veel succes

En een voorspoedig 2006

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
eAs    posted on 02-01-2006 23:07
Inderdaad wat er gezegd word .. heeel veel oefenen .. ik doe het ook .. dan wel bij een goed vriend van me (ben nog voor een eigen set aan het sparen)..
Wat ik altijd een goede leer voor mezelf vind is gewoon alles wat je doet opnemen, al zijn het maar 2 platen even snel snel.
Ik heb vaak zat dat ik aan het mixen ben en dan niet helemaal zuiver hoor wat ik goed of fout doe, je weet dat er iets niet lekker gaat maar wat  ..
Dan luister ik terug en dan kan ik mijn vinger erop leggen en er mee aan de slag gaan .. beetje extra aandacht aan het luisteren leggen.. haha ..

Good luck .. we komen er wel
Tek-Boy    posted on 04-01-2006 22:30
zekers weten!!!
remixer    posted on 10-04-2006 17:34
Poster: DjCheng

Je moet wel beatmatchen, maar zorgen dat je het juist doet hé

laat het me ff aan de hand van een tekening uitleggen

O O O O | O O O O | O O O O | O O O O
... Dit zijn de beats

O O O | O O O O | O O O O | O O O O ... Hier zijn de beats gelijk maar begin je
 verkeerd

Je moet er voor zorgen dat je de plaat goed mixt, ik doe het zo

Ik luister naar de plaat die aant spelen is en ik tel mee met de beats en hou rekening met de bars

zo tel ik dan --> 1 2 3 4, 2 2 3 4, 3 2 3 4, 4 2 3 4 ... En zop weetk wanr een nieuwe bar begint en dan kan ik daarop mijne 2e plaat ingooien

Is een beetje moeilijk uitgelegd maar ik hoop dat je het begrijpt

de beats tellen dat heb ik nog nooit gedaan hoor.

misschien is een beatcounter wat voor je?

ik heb zelf een paar jaartjes moeten oefenen om perfect te kunnen beatmixen.

en ik moet zeggen nu ik het eenmaal kan hoef ik ook bijna mooit meer te corrigeren als ik een nummer erin gooi

thijsdj    posted on 10-04-2006 17:53
ik probeerde het de eerste maanden ook het veel te snel. Ik heb toen wat tips gehad van een andere dj. Cueen op de eerste beat werkt echt heel goed, maar ook je gain van de plaat die je wil mixen wat zachter zeten helpt ook.

Als je de plaat er meteen in knalt dan klinkt het meestal niet echt lekker, als je plaat gelijk loopt dan kun je de gain langzaam bijdraaien in combinatie met je low of je high, of mid als je die hebt.

Als je plaat dan nog niet lekker loopt dan kun je die nog een wat bijstellen door er een een zwiepje aan te geven of af te remmen, en omdat je gain wat zachter staat horen anderen het niet zo snel. En ja oefenen helpt echt, begin makkelijk met platen met beats die je goed kunt horen en probeer daarna wat moeilijkere platen te draaien.

succes

rwartes    posted on 15-11-2006 13:46
Beats tellen doe ik ook niet. 

Ik ben nu 5maanden aan het draaien en na 2 maanden
begon ik het beatmatchen (6uur per dag draaien) onder
de  knie te krijgen.  Ik ben nog steeds aan het oefenen
en dat zal ook altijd zo blijven.

Hetgene wat jij je moet aanleren is om goed te leren luisteren
en gevoel voor ritme moet je natuurlijk ook hebben Winking my eye

RimStone    posted on 15-11-2006 14:46
Ik ben ook nog nie zo heel lang bezig....nou ja iets meer als een jaartje.

Heb advies en hulp gehad van DJ Bas-S, DJ Ferrox, DJ Only....
En hun zeggen stuk voor stuk, oefenen tot je erbij neervalt.

In het begin wilde ik het ook te snel leren enzo, en ook ontelbaar keren het idee gehad "ahhh man nu kap ik ik flikker alles weg", maar toch weer de drang gevonden om door te gaan.

Bij hardstyle platen is het meestal om de 16 (soms 32) tellen dat er iets nieuws begint...
En een beatcounter, ik heb er ook 1 op mijn mengpanneel (JB Systems Beat 4 MK2) en ik ga ze afplakken, want die werken toch maar half.

Ik kan wel 1 tip geven...als je begint tap dan niet met je voeten op de maat mee...want:
a) je voet word lam
b) je raakt zo snel uit het ritme omdat je op je voeten let

En ja voor de rest...leer je platen kennen....
Luister ze ontelbaar keren af zonder echt te mixen...gewoon luisteren hoe de opbouw is....tel je plaat iedere keer tot er iets nieuws begint...

Klinkt miss heel lame enzo...maar als je je platen niet kent, dan weet je nooit wat wanneer komt etc...en word je snel verrast
User edit by RimStone on 15-11-2006 @ 14:51:03 (1%)
Twello    posted on 15-11-2006 18:55
ik ben ook net begonnen en ik gebruk deze tutorial:
http://music.hyperreal.org/dj/AVH/

Ik heb 2 dezelfde vinyls gekocht (White/Black van smith&pledger) zodat ik eerst het goed inbrengen kan leren en ook het corrigeren met de hand. Ik heb gewoon die hele tutorial gevolgd en nu lukt het eindelijk een beetje

NielsR    posted on 27-01-2007 21:03
Ik denk dat dit ook pas kan na veel oefenen , je moet juist de snelheid van 2 platen kunnen inschatten en dan de pitch daar op instellen
rickdekoning    posted on 27-01-2007 21:20
Wat je ook nog kan doen is naar sets luisteren van pro dj's. Zo kan je horen hoe de echte profs hun platen mixen. Misschien dat je dan is kan proberen de overgangen die zij maken na te doen en later eigen over gangen gaan maken als je het een beetje door krijgt.
DonBasco    posted on 28-01-2007 14:34
Poster: rwartes
Beats tellen doe ik ook niet....
..goed te leren luisteren
en gevoel voor ritme moet je natuurlijk ook hebben Winking my eye

Precies, als je ervaring krijgt weet je elk moment waar je zit in het "beats-schema"
Als je dan wil inmixen doe je dat automatisch op het goede moment.
Dat kan je natuurlijk ook oefenen door naar andere djs te luisteren.
sjefkuh    posted on 28-01-2007 14:58
ik ben zelf ook pas iets langer bezig dan 'n half jaartje en het begint nu  pas echt goed te gaan. ik zou de beatcounters alleen gebruiken voor de eerste indruk (om te kijken waar je ongeveer zit), de rest moet je gewoon doen op je gehoor. ik zou eerst leren beatmatchen en pas daarna op de tel gaan letten: dus 1 2 3 4,  1 2 3 4, 1 2 3 4, 1 2 3 4. ik zelf ga de beats niet tellen maar ik doe het op gevoel, dat is maar net wat je fijner vind denk ik.
MoreCore    posted on 22-12-2014 16:37

Heren beginnende DJ's. Of je nou met CDJ's (Pioneer) werkt of lekker digitaal met bijv. Virual DJ of Traktor Pro aller begin is moeilijk. Waar te beginnen vraagt men mij wel eens. Muziek en tempo is van essentieel belang. Maak het jezelf niet vanaf dag een te moeilijk en kies voor bijvoorbeeld Lounge muziek.

Deze muziek stijl ligt over het algemeen rond de 110/120 BPM (uitzondering daargelaten). Lounge is bij uitstek de muziek stijl om mee te beginnen want je hoeft er als DJ weinig voor te kunnen. De hedendaagse 'Dance' in al z'n soorten vereist nogal wat kunde en vooral ervaring, iets dat bij lounge totaal niet nodig is. We zeggen wel eens, DJ's die niet kunnen mixen maar toch DJ willen zijn kiezen voor lounge, want vooral met de computer hoef je echt niets te kunnen.

Start track 1 en kies een tweede track welke qua tempo dichtbij de eerste ligt. Omdat 99% begint met een beat of en loop waar je makkelijk kunt inmixen zul je zien dat de track vanaf het eerste moment gelijk loopt. Je kunt als je eenmaal wat ervaring hebt spelen met de effecten (FX tools).

Als je eenmaal de kunst van het inmixen heb geleerd  kun je doorgaan naar de echte muziek, hierbij spelen de maten een rol en moet je leren mee te tellen, maar dit is een volgende fase. Kortom, Lounge is de basis als je wilt leren mixen en lounge kan iedereen mixen, met of zonder ervaring.

Succes MoreCore, Amsterdam

Mod edit by Lead on 22-12-2014 17:30 (1%)

This is an old Topic

No new postings for 3.794 days.
 Post CommentThat would be 126.5 months
or a whopping 10.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

128 Users online: 22 Guests (106 Unknown)
Pages generated today : 33.970
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.706.922