krachtstroom 16A/32A?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

fabiank    posted on 06-03-2011 21:00
Hee DJR's

Omdat mn drive-in steeds meer stroom nodig heeft (versterkers, rookmachine, parren enz.) ben ik van plan een krachtstroomverdeler aan te schaffen. nou vroeg ik me af of ik een 16ampere verdeler of een 32ampere verdeler zal kopen. ik heb aan 3 groepen van 3680w genoeg. Vroeg me meer af wat je het meest vindt in huurzaaltjes en clubhuizen enz.
Naar mijn weten kan je geen 32a stroom op een 16a verdeler aansluiten, of andersom.
hoe doen jullie dat?

Verder had ik een vraag over zekeringen op je KSverdeler
Op bijvoorbeeld de 'Eurolite SB1000' vind je geen zekeringen, waar je die op de 'ELation PDB 16/3' wel vindt.
is dit handig/noodzakelijk

Alvast hartstikke bedankt!
Fabonatics
Mod edit by Lead on 07-03-2011 23:36 (1%)

What do you think about krachtstroom 16A/32A? ??

Vote :   1 member likes this  

Yorick    posted on 07-03-2011 02:42
1 member likes this  32A zou ik nemen. Maak verloop van 16A naar 32A en je kan alle kanten op.
Tekhead    posted on 07-03-2011 03:34
2 members like this  een stroomkrachtverdeler heb je in verschillende uitvoeringen en doeleinden. Je hebt er die 3 fase 380-400V verdelen of omzetten naar bvb 6x230V, zie je veel gebruikt door marktkramers, kermisreizigers, buitenmanifestaties enz... deze hebben hoofdzekering van min. 32A, na verdeling of omzetting naar 220-230V wordt dat 16A zekering per aansluitpunt.
Als je een toestel gaat gebruiken dat zeer veel stroom continue nodig heeft zal de zekering stroom tot bvb 32A doorlaten, is dat meer springt de zekering af, als je dus een?versterker (zonder eigen of interne zekering of ander beveiliging) aansluit op stopcontact dat afgezekerd is op 32 A en je gaat hem oververhitten of belasten, gaat dat goed gaan tot hij volledig verbrand binnenin, hou je hem mooi in't groen gaat dat geen problemen geven, doe je het andersom gaat je?toestel(len) niet opbranden maar ga je het ook niet kunnen gebruiken omdat telkens je hem aanzet de zekering gaat afspringen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
qntr0l    posted on 07-03-2011 09:00
Is het niet gewoon zo dat je een 32A krachtblok ook met 16A kunt belasten? Maar dat je dan niet bijvoorbeeld 2 x 16A weg kunt trekken maar 2 x 8A? Of zie ik dit helemaal verkeerd? Interessant onderwerp dit. Leer mij wat bij!
User edit by qntr0l on 07-03-2011 @ 09:01:30 (53%)
fabiank    posted on 07-03-2011 09:30
Poster: Yorick
32A zou ik nemen. Maak verloop van 16A naar 32A en je kan alle kanten op.

maak een verloop...... eh.......
zijn die dingen ook te koop??

Tnks @Tekhead!
beter neem ik dus wel zekeringen op mn verdeelblok. Ik ga in principe nooit in het rood met versterkers oid. maar just to be sure. Heb liever dat er een zekeringetje springt, dan dat mn versterker keihard doorbrandt ofzo
Fabonatics
Tekhead    posted on 07-03-2011 10:25
Poster: qntr0l
Is het niet gewoon zo dat je een 32A krachtblok ook met 16A kunt belasten? Maar dat je dan niet bijvoorbeeld 2 x 16A weg kunt trekken maar 2 x 8A? Of zie ik dit helemaal verkeerd? Interessant onderwerp dit. Leer mij wat bij!

Je moet zo een stroomverdeelblok een beetje bekijken zoals een zekeringskast thuis, met de 32A als zekering voor de zware toestellen (ijskast, wasmachine, droogkast, kookvuur (vooral)) daarnaast de 25A voor de stopcontacten geaard, en 16A voor de lichtpunten. Bij een SVB is de 32A voor stroom die je haalt bij een extern stroompunt, maw waar je de verdeelblok aansluit, en die kan je dan gaan splitsen in contactpunten van 16A, maar mits de inkomende stroom meestal 3 fase is kan je dus wel die 2x16A wegtrekken.?
mrwhoopie    posted on 07-03-2011 11:01
Allemaal heel handig om dit zelf te hebben,maar weet dat je aardig wat geld gaat kwijt zijn,tel daar dan nog eens verlengkabels bij voor 32A....normaal is dit voor de organisatie,jij moet gewoon zeggen wat je wil van stroom en zij moeten voorzien.

Want commercieel gezien ga je die kosten gewoon niet terug verdienen.
qntr0l    posted on 07-03-2011 11:58
Dat is ook niet helemaal waar mrwhoopie. Ik doe zelf voor een vriend van me veel drive-in klussen en ik zie gewoon dat 9 vd 10 keer bovenstaande niet aanwezig is, ook al hoort dit niet zo. Het ligt er denk ik een beetje aan hoe groot je als drive-in is. Ben je nog klein en beginnend dan loont het inderdaad niet. Maar zet je wekelijks een (of meer) setjes weg dan denk ik dat het nooit kwaad kan om zo een setje aan te schaffen.?

@Tekhead: Kijk, dat geeft inderdaad meer inzicht. Maar als ik je goed begrijp, waarom zou je dan in eerste instantie voor een 16A 'paddestoel' gaan? Dan zou je toch altijd voor een 32A exemplaar kunnen gaan, en wanneer je deze met 16A aansluit dat je dan even op moet letten dat je per contactpunt niet meer dan 8A wegtrekt? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Tomazos    posted on 07-03-2011 19:22
je zal vaker 16A tegenkomen dan 32,

koop echter een 32A verdeel blok..dan kan je die wel maximaal belasten als je wel een 32a tegenkomt,

als je niet meer als 3x 16A gaat trekken inde toekomst is het overbodig,

je kan inderdaad een verloop stuk maken, let echter op.. dit is NIET legaal!.
bij brand oid kan dat een probleem geven, maar iedereen doet het.

let op dat je kabel een 32a kabel is, en er een 16a stekker (die je in de muur prikt) opzit, en aan de andere kant een 32a die in je verdeelblok gaat,

zo zit je altijd veilig.

of koop zoiets:

kan je precies zien hoeveel te weg trekt Happy, laughing

ik heb voor diverse lokaties ook zo'n verloop stekker gemaakt,

is 10 minuten werk, en ALTIJD testen met een gloeilamp of je de connecties goed hebt zitten,
zo niet geeft hij 380v op je stop contact, ipv 240,

je hebt L1, L2, L3, en neutraal, en een aarde die 3 moet je exact monteren als hoe het zat.
zolang de neutraal en aarde goed zitten kan het niet fout gaan, de l1/l2/3 zijn gelijken van elkaarHappy, laughing, dat is geen ramp als je per ongeluk l1 op l2 monteert

een VEEL gemaakte denk fout is dat krachtsroom 16/32A altijd 380V is, dit is NIET het geval.
het is altijd 240, maar het vermogen dat je eruit kan trekken (de ampere, of voor sommige mensen hier makkelijker als 'watt'), ECHTER als je de schakeling tussen neutraal/aarde/L1-2-3 anders maakt, DAN krijg je 380V, zo schakelen ze (meestal) een kermis atractie.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 07-03-2011 @ 19:30:45 (100%)
Tekhead    posted on 07-03-2011 19:48
Een verloopstuk maken, Cool?dat doe je toch niet, dat loopt vroeg of laat altijd verkeerd af ! Je bent met electriciteit bezig he, daar speel je niet mee.

@qntr01: Ieder toestel dat individueel 380V nodig heeft, zal beveiligd worden door een zekering die al de nodige stroom doorlaat voor een continue werking van dat toestel, en dat is rond de 30A, als er dan plots veel meer stroom vrijkomt kan het toestel oververhit worden, en omdat tegen te gaan gaat die zekering afslaan, als je nu al je toestellen die maar max 16A nodig hebben toch aansluit op stopcontacten met 32A veiligheid, gaan deze zekeringen nooit je toestellen beschermen, omdat de hoeveelheid stroom?die er vrij mag doorgaan voor een 32A zekering afslaat, altijd genoeg is om toestel op te branden.
User edit by Tekhead on 07-03-2011 @ 20:02:22 (100%)
Tomazos    posted on 07-03-2011 20:01
als je dit GOED doet,
dus ook de kabels GOED in de pinnen monteerd, en de kabel klem in de houder zet, alles zoals het hoort en niks 'losjes' is kan het geen kwaad,

is ook de enigste manier om met iedere aansluiting te kunnen werken Happy, laughing,

ik doe de techniek in een uitgaans centrum, soms hebben we een dj EN een live band, alle bands komen ermee, of vragen ernaar of we die hebbenHappy, laughing,

omdat wij 3 16A krachtstroom inprik hebben, en hun apparatuur vaak een 32a aansluiting heeft,

ik heb een opleiding sterk stroom instalaties gedaan, als je al niet weet wat L1/L2/L3/N/aarde inhoud moet je er inderdaad niet aan beginnen en aan iemand anders over laten
User edit by Tomazos on 07-03-2011 @ 20:03:49 (47%)
Tekhead    posted on 07-03-2011 20:10
Blijf het maar niks vinden dat geklooi met kabels en electriciteit.
Toen ik lang geleden bij Stageco werkte, hadden wij altijd massa's verdeelkasten bij, waar in Europa wij ook kwamen, welke aansluitingen ook voorhanden, met die verdeelkasten konden wij altijd alles optimaal verbinden, nooit werdt er aan kabels gepruts, verloop gemaakt oid, dat was strikt verboden.
Tomazos    posted on 07-03-2011 20:12
die verdeel kasten die jullie hadden doen waarschijnlijk hetzelfde als IK hier doe met kennis van electraHappy, laughing
zoals ik zei, als je niet weet wat je doet moet je er niet aan beginnen!

verschil tussen jullie verdeel kast, en mijn kabel is dat er een goedkeuring sticker opzit, en bij mij niet.
werking is hetzelfde
Tekhead    posted on 07-03-2011 20:22
werking is idd hetzelfde, veiligheid of beveiliging niet.
fabiank    posted on 07-03-2011 20:57
ik heb pas een aanbieding gekregen van een 16a verdeelblok met 3 zekeringen, 16a kabel en een verloop van 32a naar 16a. dat verloopje is wel zelf inelkaar geknutseld... kan daarop vertrouwd worden? ik weet niet in hoe'n preciesie zo'n ding in elkaar zit....?
en is het wel veilig en alles om van een 32a een 16a te maken?
Fabonatics
Tekhead    posted on 07-03-2011 20:59
Poster: fabiank
ik heb pas een aanbieding gekregen van een 16a verdeelblok met 3 zekeringen, 16a kabel en een verloop van 32a naar 16a. dat verloopje is wel zelf inelkaar geknutseld... kan daarop vertrouwd worden? ik weet niet in hoe'n preciesie zo'n ding in elkaar zit....?
en is het wel veilig en alles om van een 32a een 16a te maken?

Mijn mening hierover heb ik al genoeg kenbaar gemaakt, zie boven. Cool
Lead    posted on 07-03-2011 23:36
Poster: fabiank
...16a verdeelblok met 3 zekeringen, 16a kabel en een verloop van 32a naar 16a. dat verloopje is wel zelf inelkaar geknutseld... kan daarop vertrouwd worden? ...

...en is het wel veilig en alles om van een 32a een 16a te maken?

Als dit verdeel blok een ingebouwde zekeringen automaat heeft van enige kwaliteit kan het een goede aanbieding zijn. Ongezekerd zou ik het zeker NIET doen.

Als je een 32>16A verloop gebruikt tak je gewoon stroom af. De zekering beperkt hoeveel je kan afnemen en zal doorslaan als er meer doorheen gaat als hij aan kan (16A dus per fase). Die 16A bereik ja al bij een afname van iets meer dan 3.500W.... dat is dus net zoveel als uit 1 normale groep. Je verdeel blok zou dus 1x 380 omzetten naar 3x 220V groep (a max 3.500W).

Op een 32A krachtstroom draadje zou je dus 2 van deze blokken kunnen aansluiten om de stroom maximaal te benutten.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 08-03-2011 23:35 (2%)
Tekhead    posted on 08-03-2011 00:03
Poster: Lead
Als dit verdeel blok een ingebouwde zekeringen automaat heeft van enige kwaliteit kan het een goede aanbieding zijn. Ongezekerd zou ik het zeker NIET doen.

Voila, dat probeer ik al eventjes duidelijk te maken. Onbegrijpelijk toch dat bijna iedereen dat aan z'n laars lapt.
qntr0l    posted on 08-03-2011 02:13
Poster: Lead

Als je een 32>16A verloop gebruikt tak je gewoon stroom af. De zekering beperkt hoeveel je kan afnemen en zal doorslaan als er meer doorheen gaat als hij aan kan (16A dus per fase). Die 16A bereik ja al bij een afname van iets meer dan 3.500W.... dat is dus net zoveel als uit 1 normaal stopcontact. Je verdeel blok zou dus 1x 380 omzetten naar 3x 220V groep (a max 3.500W).

Op een 32A krachtstroom draadje zou je dus 2 van deze blokken kunnen aansluiten om de stroom maximaal te benutten.

Duidelijk verhaal Lead, dan heb ik het toch goed begrepen.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

109 Users online: 17 Guests (92 Unknown)
Pages generated today : 10.886
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.399.260