Hulp bij het kopen van passieve speakers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

iGrasmat    posted on 25-02-2011 23:35
Hallo DJR'ers,
?
Ik zit er de laatste tijd over na te denken om passieve speakers te gaan kopen, dit met het idee dat die harder gaan.
Nou voordat ik geflamed word, ik heb de search al gebruikt maar daar zie ik alleen mensen die hele kapitalen te besteden hebben, dat is bij mij niet het geval, het moet dus wel een cheape oplossing zijn. Maar, ik ben niet op zoek naar een bepaald product wat het beste is voor mij, maar naar advies en dingen waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld, waaraan kan ik herkennen dat de ene speaker beter is dan de andere? Klopt 'meer Watt = harder geluid'? Wat is RMS? Waarom heeft een speaker Watt en maximaal Watt (o.i.d.)? Welke merken zijn echt af te raden? En verder van zulke vragen, dus: Waarop moet ik letten bij het kopen van speakers?
Nou ben ik echt een totale newb op het gebied van geluid (ik heb een 5.1 setje gekocht omdat die in de winkel goed klinkt en goedkoop was, en een stereo set van m'n oma gekregen), dus alle tips zijn welkom, ook al is het maar iets kleins!
?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
?
Bij voorbaat dank!?Smile
''A DJ is not a jukebox, fuck your request!''

What do you think about Hulp bij het kopen van passieve speakers ??

Vote :   

Tekhead    posted on 26-02-2011 00:44
Waarom de ene speaker beter is dan de andere, is hetzelfde als waarom is de ene auto goedkoper dan de andere, want ze hebben dezelfde uitrusting, begrijp je ? Je kan dat niet veralgemenen, omdat de echte top speaker, PA of High-End een bepaalde niche heeft waarin zij absoluut in uitblinken. Je moet eigenlijk eerst eens opschrijven, wat verwacht ik van een speaker(set), wat is m'n max. budget, hoe hard moet hij gaan, zeker ook je muziekstijlen voorkeur, welke versterker gaat die speakers sturen enz..., als je dat allemaal weet, Is het overzichtelijker?als je een keuze moet gaan maken.
Hoe je kan zien of de ene speaker beter is dan ??n van een ander?merk ? De prijs alleen is veelal een goede indicator, maar geen vaststaand feit, maar de gegevens op het stickertje maken ook al zeer veel duidelijk, en de eventuele naambekendheid en reputatie.
Wat is Watt ? Watt was een geleerde en een uitvinder Smile?
Iedere speaker, heeft een vermogen, inkomend (bvb speakers)?of uitgaand vermogen zoals een ampli (versterker)?en dat vermogen wordt uitgedrukt in Watt, bvb 500watt, 1000watt, enz... dus hoe hoger je vermogen, hoe hoger je geluid, hoe harder hij klopt, simpel zal je zeggen, maar helemaal niet zo simpel, hier kunnen afzetters, beginnelingen kopers serieus in't zak zetten. Als je naar de gegevens op het I.D plaatje gaat kijken, zal?je 2 verschillende watt vermogen kunnen?lezen, namelijk het maximum vermogen en het RMS vermogen, het maximum is simpel he, het maximum vermogen dat?de speaker in dit geval aankan, heel even maar, tot er ergens iets plof, knal of klop doet. Deze informatie moet je nooit gebruiken, is waardeloos en voor velen zelfs gevaarlijk. Buiten het max. wattage ga je ook?het RMS vermogen vermeld zien, uitgedrukt in ...WRMS, of continue?power, het zegt het al zelf, het max. vermogen dat een speaker continue aankan zonder?vervorming, dit is de enige vermogen-aanduiding waar je absoluut?op moet letten.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
iGrasmat    posted on 26-02-2011 01:08
Kijk, hier kom ik ergens mee, bedankt! :D
Tekhead    posted on 26-02-2011 01:17
graag gedaan Cool
iGrasmat    posted on 26-02-2011 17:27
Heeft het aantal Watt ook invloed op de kwaliteit van het geluid?
Estacy    posted on 26-02-2011 17:33
kwaliteit van het geluid is het enige wat niet in cijfers uitgedrukt kan worden. Overigens moet je erg opassen met wattages, veel budget merken sjoemelen er mee. merken zoals skytec verkopen active speakers van 1000watt, die eigenlijk nog geen eens 100 zijn. wattage is eigenlijk vooral belangrijk om je speakers te matchen aan je amp (versterker).?
Maargoed, als je speakers koopt moet je ze echt geluisterd hebben, hoe het klinkt kan alleen jij ervaren
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
iGrasmat    posted on 26-02-2011 17:37
Ok? thanks?Smile
TH3llC    posted on 26-02-2011 18:16
wat is je budget ongeveer?
iGrasmat    posted on 26-02-2011 18:18
Zo cheap mogelijk zoals ik al zei, haha.
?
Ik denk ongeveer ?150,-
TH3llC    posted on 26-02-2011 18:35
oei.. daar zal je helemaal niet ver mee komen..
denk dat je beter nog wat kunt sparen Winking my eye
iGrasmat    posted on 26-02-2011 19:13
Dacht ik al.?Cool
TH3llC    posted on 26-02-2011 19:16
150? per speaker zou al beter zijn^^
nee maar om dat geld nu uit te geven aan 'rommel', dan kan je het beter bijhouden en wat sparen..
iGrasmat    posted on 26-02-2011 19:27
Uhu, ik begrijp het. Maar het hoeft ook niet het beste van het beste te zijn h?. Gewoon ongeveer de kwaliteit van m'n 5.1 setje dat ik nou heb en dan gewoon redelijk hard.
Estacy    posted on 26-02-2011 19:30
dan zou de Reloop ADM-5 of Samson MediaOne in je bereik liggen. kan in prince wel
T-to-the-J    posted on 26-02-2011 19:32
Zijn dat niet actieve monitoren?
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
iGrasmat    posted on 26-02-2011 19:34
Inderdaad, dat zijn actieve.

Edit: Trouwens, als hij nieuw meer dan 150 kost ist niet erg, zoalng ik hem dan tweedehands maar voor 150 kan krijgen.

Edit 2: JB Systems TSX 10, is dat wat, iemand ervaring mee?
User edit by iGrasmat on 26-02-2011 @ 21:07:16 (100%)
Estacy    posted on 26-02-2011 21:31
oh het moeten passieve zijn. dan zijn er toch wel mogelijkheden!
de Canton PLUS GXL is bijv. te krijgen voor 155 per set, en gaat best laag. klinkt prima voor de prijs! Magnat Monitor Supreme kan ook, kost 80 per stuk, iets duurder, maar klinken desondanks erg goed! buurman heeft ze, gaan echt lekker hard met goede bass en mooi geluid.
Tekhead    posted on 26-02-2011 21:34
magnat is een goed merk Estacy
Estacy    posted on 26-02-2011 21:57
sommige dingen dan he. ze hebben ook veel rommel gemaakt
Tekhead    posted on 26-02-2011 22:04
Hun autospeakers en versterkers zijn degelijk spul, al moet ik er aan toevoegen dat ze de laatste jaren veel achteruit geboerd zijn, mwille van de concurrentie in hun core business.
iGrasmat    posted on 26-02-2011 22:23
Wat denken jullie van oude vertrouwde Bose 301 Serie 2 of 3 speakers?
Winston    posted on 17-07-2011 21:26
Goed merk maar ik ken ze niet.

Mijn tip: Voor thuis zou ik echt geen zeer goedkope passieve speakers kopen. ?Klinkt bagger.

Ik zou nog meer 5.1 speakers installeren als je de ruimte hebt, dan gaat het ook harder met dezelfde geluidskwaliteit. Ook heb je een betere spreiding van het geluid. Als je maar 2 speakers hebt, heb je alleen in de sweet spot mooi geluid. Met meerdere speakers creeer je meerdere of een grotere sweet spot.

Dat is de route die ik gebruikelijk neem.?Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 17-07-2011 @ 21:28:25 (100%)
Estacy    posted on 18-07-2011 07:32
5.1 systemen zijn ?f voor computers, of voor home-cinema. in t 1ste geval zal het vooral goedkoop en bass heavy zijn zodat geluid van elke kwaliteit aardig klinkt, en in t 2e geval zijn de mids omlaag getrokken en de bass omhoog voor dat cinema gevoel. dan kies ik toch liever voor speakers in mijn eerdere post, en sweet spot is erg belangrijk met studio speakers, met hi-fi is dat al minder. als je ze gewoon naar je toe richt ben je al een heel eind
Winston    posted on 19-07-2011 02:35
Een speaker is een speaker, dus hebben ook een sweet spot. En de 5.1. hebben ook een 2-band eq. Kun je precies afstellen zoals je ze wil laten klinken. En tuurlijk moet je de bass voelen. Ik denk niet dat hij jazz of klassiek draait.?Cool

En het geluid van home stereo's en home-cinema zijn prachtig vergeleken met het bedrag dat je aan uitgeeft.
Tic Toc

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

276 Users online: 138 Guests (138 Unknown)
Pages generated today : 68.957
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.865.994