Data opslag moet ook altijd op minimaal 2 plaatsen waarvan 1 extern. Vertrouwen op 1 ingebouwde harde schijf is niet echt een veilig gevoel. Zeker niet voor foto's en andere belangrijke documenten.
Als je geinfecteerd bent zal Veilige Modus ook niet werken, dat fikst dit soort dingen niet (niets trouwens) maar start geen additionele drivers en toestanden op. Als ik een virus zou schrijven zorg ik er echt wel voor dat die altijd draait, ook in veilige modus. Maar ja kan het altijd proberen.
F8 is de knop die je meestal moet drukken, maar dat moet als je bios net opstart. Ik druk altijd herhaaldelijk (halve seconde tussenpauze) op de knop vanaf het moment dat ik zie staan hoeveel CPUs hij telt. Net zo lang tot ik zie dat hij erop reageert. Het kan inderdaad zijn dat het een andere toets is, maar F8 is het bijna altijd.
Iedere harde schijf of USB stick die je op je computer aansluit zal wellicht besmet raken, hou daar rekening mee.
Je kunt wellicht op een andere computer wel het internet op,
download dan een bootable CD en brand die. Je kunt dan wellicht van een schijf opstarten en je data copieren en hopelijk hiermee niet je doel schijf besmetten.
Oh, en het eerste wat je moet kopen en installeren op je nieuwe installatie is
Kaspersky. Gebruik ik al jaren, kost maar iets van 3 tientjes, en heb echt nog nooit ergens last van gehad.