Ik ben zelf een aantal weken geleden voor monitor speakers wezen luisteren en heb me toen verbaasd over de verschillen tussen de luidsprekers. Ik heb me een beetje verdiept in de techniek van speakers maar vooral in de techniek van akoestiek en studio inrichting.
Tijdens het lezen ben ik er achter gekomen dat de meeste monitor speakers een vlakke respons van +/- 1.5 dB
kunnen hebben. Dit is voor veel mensen al zeer lastig hoorbaar. Nu weet ik alleen niet hoe dit altijd wordt gemeten, of beter gezegd wordt getest. Want er is natuurlijk nogal een verschil tussen een sinus sweep van een enkele frequentie waarmee je tot een vlakke respons komt of white noise. Een speaker en de versterker (al dan niet ingebouwd) zal meer moeite hebben meerdere frequenties tegelijkertijd weer te geven dan slechts een enkele sinus. Als het om een sinus sweep gaat hebben de meeste monitor speakers dus wel een vlakke frequentie respons en zelfs veel huis tuin en keuken luidsprekers. Ook belangrijk is op welk volume je dit bereikt. Als dit pas op standje 10 is heb je er waarschijnlijk niet zo veel aan. Het is prettig als dit ook al bij lagere volumes wordt gerealiseerd.
Belangrijk is echter over welke bandbreedte de luidsprekers die vlakke respons hebben. Waar liggen de roll-off frequenties. Daarnaast komen er noga allerlei andere ingewikkelde zaken als fase correctheid, interne resonantie en bassport tuning bij kijken. Vergeet ook niet de kwaliteit van de versterker en crossover.
?
Toen ik zelf voor monitor speakers ben gaan kijken (zie
mijn ervaring) was ik ondanks de bovenstaande kennis redelijk verbaasd over het verschil. Ik had niet verwacht dat ik het zo goed zou horen. Op de ADAM A7X hoorde ik veel meer dan op de KRK RP-6. Vooral in het hoog en ook op een lager volume. Dat komt niet zozeer door de vlakke frequentie respons, maar neer door het bereik, kwaliteit van de crossover en versterkers, fase correctheid en het totaal ontwerp van de behuizing.
?
Een goede studio monitor geeft dus zoveel mogelijk weer van het geluid zonder grove afwijkingen in het klankbeeld. En daarvoor is dan een vlakke frequentie respons een voorwaarde maar zijn andere zaken minstens zo belangrijk dan wel niet belangrijker.
?
Ik heb de ADAM A7X nu een paar weken thuis staan en ze klinken slecht, maar dan ook echt goed slecht. Ik ben geheel naar verwachting er zeer ontevreden over.........
in de huidige opstelling! WANT: De ruimte waar ze nu (tijdelijk) in staan is waardeloos en totaal onbruikbaar. En daarmee kom ik bij mijn belangrijkste boodschap van deze posting en pas eigenlijk de kern. Een monitor luidspreker van ? 10.000,- kan net zo slecht klinken als een monitor luidspreker van ? 50,- als de ruimte waarin deze staat akoestisch gezien verre van optimaal is.
?
En dit is waar ik me veel meer in verdiept heb en wat ook veel belangrijker is. De ruimtelijke akoestiek heeft veel meer invloed op de kwaliteit van je monitor geluid dan de luidspreker. Problemen als reflecties, flutter echo, nagalm, en staande golven in het laag laten niets, maar dan ook helemaal niets heel van een vlakke monitor.
Dus al die mensen die zeggen dat een RP-8 te veel of te weinig laag heeft, praten eigenlijk over de akoestiek van hun kamer. Want wil je een RP-8 op zijn vlakheid kunnen beoordelen dan kan dat alleen maar in een dode kamer, ook wel anecho?sche kamer genoemd (
Wikipedia).
Ik heb zelf mijn speakers bij Feedback in Eindhoven beluisterd en daar hebben ze een redelijk grote ruimte die niet al te veel flutter echo en nagalm heeft. Maar het is verre van objectief.
Als je de opstelling bij Bax-Shop bekijkt, die is veel ?slechter?. Het bied niet de mogelijkheid om te luisteren in een gelijkbenige driehoek opstelling en de speakers staan langs de lange muur opgesteld waardoor de bass niet in de ruimte past.
?
Een paar dagen geleden plaatste ik de volgende
opmerking op het forum:
Poster:?Cyspoz
Poster:?niiicola
Ik heb 2 x 8' + 15' sub in een ruimte van 4 x 3 meter haha
4 meter, daar past maar net 86Hz in. Heb je met die 8? al een probleem, laat staan de 15?.
Ik kreeg daar een reactie op van,
wat boeit het, nou nogal veel. Ik heb een aantal weken terug twee masterclasses bij SAE gevolgd waarvan er ??n over studio akoestiek ging. Met als focus de control room en wat je voor bedroom studio?s kan doen. Daar werd onder andere verteld dat bij een professionele studio 75% van het budget in de akoestiek gaat zitten. Hij haalde zelfs het verhaal aan van een studio in Australi? die dat ook hadden gedaan en daardoor zijn gestart met een tweedehands mix console omdat het geld op was. Maar die mensen betoogde dat studio akoestiek alleen goed aan te pakken is bij de bouw van de studio en daarna moeilijk tot niet te veranderen is. Een goede mix console is later nog goed te plaatsen. Bovendien wordt de opname kwaliteit en belevenis van muziekanten veel meer bepaald door de ruimte dan bijvoorbeeld een dure SSL tafel.
?
Thuis zie ik dat niet zo snel gebeuren en liggen de eisen lager maar je moet er wel serieus werk van maken. Dan pas zullen luidsprekers een goed geluidsbeeld neer kunnen zetten. Daarbij is vooral het laag zeer lastig aan te pakken omdat je thuis in vaan een kleine ruimte ook graag een goed laag geluid wilt hebben. Dat is lastig maar weldegelijk mogelijk.
?
En zoals heel vaak geld, meten is weten. Geluid is niet zichtbaar en ons gehoor is zo objectief als ik weet niet wat. Koop dus bijvoorbeeld een Behringer ECM 8000 en ga meten wat de nagalm doet in je ruimte. Hoe vlak, of eigenlijk niet vlak, je geluid is. En begin dan met het behandelen van je ruimte.