Welke studiomonitoren? (4/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 03-02-2011 12:38
Ik zou graag wat meer willen weten over de verschillende studiospeakers die er op de markt zijn.
Op dit moment heb ik twee KRK RP6 G2's in mijn studio staan en deze bevallen mij super maar ik zou graag wat meer speelruimte (Lees: volume en frequentiebereik) willen. Qua budget wil ik wel re?el blijven en daarom wil ik niet meer dan 1000 euro kwijt zijn voor twee speakers (tot de 500 euro per speaker dus). Ik heb zitten kijken naar KRK VXT8's en dit leken mij goede dingetjes, maar verder dan KRK gaat mijn speakerkennis nog niet, aangezien ik nog niet zo lang (ongeveer anderhalf jaar) produceer. Natuurlijk is het het beste om in winkels alle speakers in mijn budget te gaan beluisteren, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring met de verschillende studiomonitoren binnen dit budget. Welke zouden jullie me aan kunnen bevelen en welke absoluut niet? Mijn aankoop zal nog wel even op zich laten wachten (vanwede de aankomende vakanties en de daardoor lege portemonnee) dus beschouw dit topic maar als een ervaringuitwisselings/discussie-topic over studiomonitoren (het liefst in die prijsklasse). Happy, laughing
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en bevindingen!

Let op:
Aangezien ik een oud topic van mezelf aangepast heb (met een soortgelijk onderwerp) is het misschien handig om even te vermelden dat er hieronder een aantal posts staan die niet helemaal on-topic zijn. Je kunt het beste beginnen met lezen vanaf mijn post over dat ik het topic heb aangepast Happy, laughing
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 13-04-2011 @ 20:02:28 (75%)

What do you think about Welke studiomonitoren? ??

Vote :   

LouisCasper    posted on 19-06-2011 13:22
Woensdag is het zover, dan ga ik naar feedback om een nieuwe set monitoren te kopen. Ik heb vandaag mijn KRK's verkocht en heb nu genoeg geld om een setje nieuwe monitoren van 1000 euro te kopen.
Ik ga aanstaande woensdag kijken naar de Adam A7x en de Dynaudio BM 5A MKII. Als er iemand nog andere suggesties heeft die de moeite waard zijn om naar te kijken voor maximaal 1000 euro voor een set, dan hoor ik het zeer graag! Ik wil namelijk alles bekeken hebben voordat ik zo'n groot bedrag uitgeef aan monitoren!?

Ik ben benieuwd!
Lucalicious    posted on 19-06-2011 13:46
succes! zelfde keuze als die ik ging maken, ben benieuwd welke er bij jou uit komt!
LouisCasper    posted on 20-06-2011 18:28
Heeft iemand ooit iets gehoord van de Event 20/20 Bas V3? Aangezien de Event Opals door heel veel reviewers gezien worden als de beste monitoren van dit moment..
LouisCasper    posted on 22-06-2011 11:03
Over een uurtje ga ik naar Feedback om ze te kopen. Weet zeker dat ik echt alleen op de Adam A7x en de Dynaudio BM 5A MKII hoef te letten? Geen andere speakers die ik in die prijsklasse nog even zou moeten beluisteren?
Mixt-Ape    posted on 22-06-2011 11:04
Mackie 824
LouisCasper    posted on 22-06-2011 11:08
Poster: Mixt-Ape
Mackie 824

Hmm die zijn weer 50 euro per speaker duurder dan eigenlijk de bedoeling was.. Zijn die echt zoveel beter dan de bovengenoemde twee speakers?
Mixt-Ape    posted on 22-06-2011 11:13
Naar mijn mening wel, maar als je ze gewend bent zijn die Adams ook super. Met die Dynaudios heb ik geen ervaring.

Voor de rest vind ik 100 euro niet echt iets om op te kijken. Akkoord, het is veel geld, maar als je dan toch al 1000 euro gaat uitgeven kan je evengoed 1100 uitgeven. Vooral ook omdat monitors niet iets zijn dat je elk jaar koopt. Succes met je keuze Happy, laughing
User edit by Mixt-Ape on 22-06-2011 @ 11:14:26 (2%)
Cyspoz    posted on 22-06-2011 14:11
Poster: Look
Over een uurtje ga ik naar Feedback om ze te kopen. Weet zeker dat ik echt alleen op de Adam A7x en de Dynaudio BM 5A MKII hoef te letten? Geen andere speakers die ik in die prijsklasse nog even zou moeten beluisteren?

Al terug? Of is de Feedback wat verder bij jou vandaan?
LouisCasper    posted on 22-06-2011 15:22
Poster: Cyspoz
Al terug? Of is de Feedback wat verder bij jou vandaan?

Ja ben terug, ze hadden de Dynaudio BM 5A MKII's niet op voorraad en ook niet in de showroom dus ik heb helaas geen speakers gekocht.. Wil zo snel mogelijk deze week naar Goes rijden, bij Bax is de showroom en het magazijn namelijk iets groter heb ik begrepen. Ik kan niet weken zonder speakers :P
DiVario    posted on 22-06-2011 16:03
Yamaha hs80m's??
Practise makes perfect!
Mixt-Ape    posted on 22-06-2011 16:24
Lagere prijsklasse. Ik heb deze als tweede set, leuke monitors (zeker de beste in hun prijsklasse naar mijn mening) maar geen competitie voor de Adams of Mackies. Er is een reden waarom die dubbel zo duur zijn.
User edit by Mixt-Ape on 22-06-2011 @ 16:25:14 (30%)
LouisCasper    posted on 23-06-2011 11:04
De man die me hielp bij feedback zei overigens dat de Dynaudios een stuk neutraler waren dan de Adams. Ik heb de Adam A7x nog kunnen vergelijken met de Dynaudio BM 6A MKII om toch een idee te krijgen van de klank van Dynaudio en ik vond dat ze beide echt een hele andere sound hebben. Wel vond ik dat deze twee speakers goed te vergelijken waren, terwijl de Dynaudio BM 6A MKII toch 250 euro per speaker duurder is. Ik ben benieuwd hoe de Dynaudio BM 5A MKII het gaat afwegen tegen de Adam A7x. Als ik er vanuit mag gaan dat met de 250 euro prijsverschil ook verschil levert i kwaliteit en power ben ik er vrij zeker van dat ik thuis ga komen met de Adams. Wel zei de man bij feedback dat er relatief vaak gekozen wordt tussen deze twee speakers (De Dynaudio BM 5A MKII en de Adam A7x) en dat 7 van de 10 keer de mensen naar huis gaan met de Dynaudios. Ik heb overigens ook gevraagd naar de Mackie HR824 (die hij helaas ook niet had staan) en hij zei dat hij die toch ook niet zo zuiver vond vergeleken met de Adams en al helemaal niet vergeleken met de Dynaudios. Zijn er meer mensen die zich hierin kunnen vinden?

Ben zeer benieuwd wat mijn keuze morgen gaat worden.
DiVario    posted on 23-06-2011 11:06
Lagere prijsklasse. Ik heb deze als tweede set, leuke monitors (zeker de beste in hun prijsklasse naar mijn mening) maar geen competitie voor de Adams of Mackies. Er is een reden waarom die dubbel zo duur zijn.

geld teveel? :p
Practise makes perfect!
Mixt-Ape    posted on 23-06-2011 11:14
Nee, ik werk gewoon graag met deftig materiaal.

@ Look:

Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je aan gewend bent. Monitors zijn sowieso iets waaraan je moet wennen, bovendien is er geen enkele monitor die 100% zuiver is. Eenmaal je goede monitors hebt en eraan gewend bent zullen die monitors voor jou de beste monitors zijn. Het is dus ook niet zo dat je, wanneer je je nieuwe monitors hebt, eraan zal moeten wennen. Toen ik overging van de Yamahas naar de Mackies heb ik ze een tijd naast elkaar laten staan om constant te vergelijken. Momenteel staan ze op 2 verschillende plaatsen (ik heb naast mijn 'hoofd' studioruimte nog een tweede waar de Yamahas staan), maar luister nog altijd op de 2 sets (ik gebruik de Mackies wel als belangrijkste referentie).
User edit by Mixt-Ape on 23-06-2011 @ 11:21:25 (100%)
DiVario    posted on 23-06-2011 11:17
Mooizo!
Practise makes perfect!
LouisCasper    posted on 23-06-2011 12:15
Ik kan nu een set Dynaudio BM 6A MKII voor 1188 euro krijgen. Nou begin ik toch wel heel erg te twijfelen..
Winston    posted on 23-06-2011 16:47
Er is een gezegde: Als je twijfelt is er geen twijfel Cool

Het maakt waarschijnlijk niks uit. Speaker zijn speakers zijn speakers.

En als je goedkoper wilt, kun je ook gewone hi-fi speakers kopen die voldoen aan de eisen van studio monitors. Maar dan moet je wel verstand van zaken hebben. Cool
Tic Toc
LouisCasper    posted on 23-06-2011 16:51
Ik heb net Bax-Shop en Rock Palace gebeld en beide hebben de Adams niet staan dus vergelijken is niet mogelijk..
Het tripje morgen gaat dus niet door.

@ ?Lucalicious
Waar heb jij ze gehaald? Daar hadden ze ze kennelijk wel beide staan??

@?Winston
Ja maar zoveel verstand heb ik er helaas niet van :p
stijnn    posted on 23-06-2011 17:07
ik heb de krk rp8, bevalle me super! zeker een aanrader
Winston    posted on 23-06-2011 17:07
Nou, bijna niemand heeft verstand van. En de mensen die verstand van hebben zouden je alleen kunnen helpen als ze het geluid zouden meten.

Want er zijn speaker/monitor fabrikanten die beweren dat hun speakers monitors zijn, maar het zijn gewoon speakers: Marketingpraat! En er zijn ook speakers die voor studio monitor werk ideaal zijn.

Kenmerken van een reference monitor:

1. flat frequency response voor accurate weergave (gewone hi-fi kun selecteren op het soort muziek)

2. voor near field gebruik (geluid moet rechtstreeks naar de oren, zonder weerkaatsing van muren etc., hi-fi is gemaakt voor een hele ruimte, monitors worden gewoon op de voorste rand van studio panelen boven de meters geplaatst)

3. ook accuraat geluid bij hoge volume (dat wil je ook bij hi-fi speakers, dus geen verschil)

4. klein om weinig ruimte in te nemen op de rand van een recording panel (daarom actief en 2-way, terwijl audiofile hi-fi je zelfs 7-way hebt)

5. kan tegen plotse ernstige volume pieken i.v.m. ongemasterde tracks (hi-fi voor gemasterde tracks)

Als je zegt dat je ze hebt vergeleken maar de sound toch anders is, dan is tenminste 1 van de monitors geen monitor. Want accuraat is accuraat.

Kijk niet naar wat het meest wordt verkocht, dat is gewoon vanwege kudde mentaliteit.

Check welke het meest worden gebruikt door de kenners bv. topstudio's, of op audiofile forums. En dat is DJR niet. Cool

Tic Toc
User edit by Winston on 23-06-2011 @ 17:12:20 (1%)
Mixt-Ape    posted on 23-06-2011 17:15
Poster: Winston
Check welke het meest worden gebruikt door de kenners bv. topstudio's, of op audiofile forums. En dat is DJR niet. Cool

Daar geef ik je 100% gelijk in, zelf ken ik veel professionele producers die met die Mackies of Adams werken. Dat wil natuurlijk niks zeggen, er zijn ook zogenaamde pros met KRKs.

Wat je zegt in je vorige post (dat als een speaker niet zuiver is, het geen monitor is) klopt niet helemaal. Geen ENKELE monitor in de wereld zal 100% vlak klinken.
Winston    posted on 23-06-2011 17:17
@stijn: ja de KRK is erg goed, maar de Adam is weer stukken beter al kun je dat bijna niet geloven. En het kan zelfs beter met 12.000 euro audio file speaker set-ups krijg je het gevoel dat je in de 7de hemel bent heb ik ergens gelezen. Ik wil dat niet horen, anders zou ik ongelukkig zijn, zolang ik het niet zelf heb.
Tic Toc
User edit by Winston on 23-06-2011 @ 17:25:54 (4%)
Winston    posted on 23-06-2011 17:22
Dynaudio is niet echt bekend, maar dat wil niks zeggen.

Wat je zegt in je vorige post (dat als een speaker niet zuiver is, het geen monitor is) klopt niet helemaal. Geen ENKELE monitor in de wereld zal 100% vlak klinken.

Er zijn een heleboel studio's die met opzet monitors kiezen die beter bij de muziekstijl past waarmee ze bezig zijn. Een studio zal dan niet 1 type monitor hebben maar meerdere. Dus je hebt gelijk, maar de pure monitor in enge betekenis is accuraat vergeleken bij normale hi-fi.

Dus als Look alleen maar house produceert, kan hij het beste een monitor kiezen die het geluid geeft van apparatuur waarmee house luisteraars meestal naar luisteren. En niet eentje die ook voor jazz geschikt is.

De sound is misleidend, want het is altijd kristal helder in beide gevallen, maar klinkt anders.

Tic Toc
User edit by Winston on 23-06-2011 @ 17:24:51 (17%)
Mixt-Ape    posted on 23-06-2011 17:32
Poster: Winston
Dus als Look alleen maar house produceert, kan hij het beste een monitor kiezen die het geluid geeft van apparatuur waarmee house luisteraars meestal naar luisteren.

De bedoeling van studiomonitors is net dat als iets goed klinkt op deze studiomonitors, dat het dan OVERAL goed klinkt. Als je dus iets mixt op monitors die verre van vlak zijn, bestaat de kans (en is deze zelfs groot) dat het gemixte product op andere systemen gewoon shit klinkt, maar wel goed op jouw (vrij gekleurde) monitors. Je kan echter uit 'slechte' monitors wel een goeie mix halen als jij 100% weet waar jouw speakers 'overdrijven' of 'te weinig weergeven'. Op die manier kan je theoretisch gezien ook goed afmixen met een sub bij je monitors, ookal is dit VERRE VAN ideaal.

Wat jij dus nu zegt is dat je een speaker nodig hebt die gekleurd is, maar die wel gebruikt wordt binnen een bepaald genre? Dan zijn het helemaal geen (goede) monitors, bovendien gaat dit net radicaal in tegen de bedoeling van studiomonitors!

Niet alle monitors zijn even vlak maar zeer veel monitors zijn wel bruikbaar, net omdat je eraan moet WENNEN op welke manier ze niet 100% vlak zijn.

Hoe minder vlak de monitors, hoe groter de gewenning zal moeten zijn om een deftig afgemixt product te krijgen.
User edit by Mixt-Ape on 23-06-2011 @ 17:36:52 (49%)
Winston    posted on 23-06-2011 17:48
Wat ik heb begrepen is dat er 2 scholen zijn.

De ene school (A) zegt je master moet overal even goed klinken -> dan heb je een vlakke monitor nodig
De andere school (B) zegt je master moet vooral goed klinken in bv. clubs -> dan mag je een gekleurde monitor gebruiken

En bv. bij gewone PC speakers klinkt zeg electro bloedarmoedig. Doe dan een sub bij en het klinkt vet. Dus iemand van school (B) heeft zitten masteren volgens mij.
Tic Toc

253 Users online: 121 Guests (132 Unknown)
Pages generated today : 95.294
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.892.331