Welke studiomonitoren? (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 03-02-2011 12:38
Ik zou graag wat meer willen weten over de verschillende studiospeakers die er op de markt zijn.
Op dit moment heb ik twee KRK RP6 G2's in mijn studio staan en deze bevallen mij super maar ik zou graag wat meer speelruimte (Lees: volume en frequentiebereik) willen. Qua budget wil ik wel re?el blijven en daarom wil ik niet meer dan 1000 euro kwijt zijn voor twee speakers (tot de 500 euro per speaker dus). Ik heb zitten kijken naar KRK VXT8's en dit leken mij goede dingetjes, maar verder dan KRK gaat mijn speakerkennis nog niet, aangezien ik nog niet zo lang (ongeveer anderhalf jaar) produceer. Natuurlijk is het het beste om in winkels alle speakers in mijn budget te gaan beluisteren, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring met de verschillende studiomonitoren binnen dit budget. Welke zouden jullie me aan kunnen bevelen en welke absoluut niet? Mijn aankoop zal nog wel even op zich laten wachten (vanwede de aankomende vakanties en de daardoor lege portemonnee) dus beschouw dit topic maar als een ervaringuitwisselings/discussie-topic over studiomonitoren (het liefst in die prijsklasse). Happy, laughing
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en bevindingen!

Let op:
Aangezien ik een oud topic van mezelf aangepast heb (met een soortgelijk onderwerp) is het misschien handig om even te vermelden dat er hieronder een aantal posts staan die niet helemaal on-topic zijn. Je kunt het beste beginnen met lezen vanaf mijn post over dat ik het topic heb aangepast Happy, laughing
http://www.louiscasper.com
User edit by LouisCasper on 13-04-2011 @ 20:02:28 (75%)

What do you think about Welke studiomonitoren? ??

Vote :   

Mixt-Ape    posted on 03-02-2011 12:41
Eerlijkheid heb je nodig! Sparen voor Mackie HR824s!
tek-zotic    posted on 03-02-2011 12:47
ik zou voor die yamaha's gaan,
Xtremer    posted on 03-02-2011 13:07
Ik zou voor de Apogee Duet gaan. Je hebt voorlopig monitoren en heb je al een aantal soorten getest?
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Lucalicious    posted on 03-02-2011 19:53
ik zou voor de speakers gaan, het lijkt mij namelijk dat die a&h ook een prima geluidkwaliteit heeft. dan is de Apogee niet echt nodig, zeker als je?de a&h?via usb als geluidkaart hebt aangesloten. ik zou dus idd voor hm80's gaan, of misschien zelfs voor adam audio, of dynaudio bijv, als je daar voor wilt sparen.
User edit by Lucalicious on 03-02-2011 @ 20:10:28 (1%)
tek-zotic    posted on 03-02-2011 20:10
Poster: Lucalicious
ik zou voor de speakers gaan, het lijkt mij namelijk dat die a&h ook een prima geluidkwaliteit heeft. dan is de Apogee niet echt nodig, zeker als je?de a&h?via asb als geluidkaart hebt aangesloten. ik zou dus idd voor hm80's gaan, of misschien zelfs voor adam audio, of dynaudio bijv, als je daar voor wilt sparen.

of genelic, veel goed over gehoord, en vond ze zelf ook erg aangenaam klinken
Lucalicious    posted on 03-02-2011 20:14
na, genelec is niet echt?zuiver vind ik. ze klinken idd heeel erg goed, maar dat komt omdat ze wat aangedikt zijn. een beetje vergelijkbaar met een loudness knop op een oude stereo instalatie. en dat is nou net wat je voor reference speakers niet wil. maar goed, als ik het geld zou hebben zou ik ze zeker in mijn studio willen, puur voor luisteren omdat ze idd wel heel lekker klinken.
maar voor afmix zou ik toch gaan voor dynaudio of adam, deze vind ik zelf het best klinken, alleen toch wel duur, vooral dynaudio. zelf ga ik voor adam audio a5x.
bambamstudio    posted on 04-02-2011 17:16
..ik neem aan dat je met masteren de eindmix bedoeld. Mastering is ff een andere tak van sport, die maar 20 mensen in NL goed beoefenen.?

De duet, hmm, ik lees hier en daar toch wat over drivers geneuzel. Ik zou eerder voor een RME of de Steinberg MR816 gaan, Geweldige AD/DA converters.?

Genelec klinken wat HIFI en zijn derhalve niet geschikt voor dance. Pop trouwens wel. Ik denk als je monitoren wilt hebben, je een trap hogen moet gaan zitten dan de krk's die je nu hebt, dus ik zou niet voor de Yamaha's gaan. De genoemde mackies, dynaudio en adam. goede keuze!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Lucalicious    posted on 04-02-2011 18:11
Je kunt voor een geluidskaar evt ook naar tc electronics kijken, zijn volgens mij ook goede kwaliteit.
@bambam: idd, vind ik ook van genelec. waarom zou dat dan wel geschikt zijn voor pop trouwens? ben ik wel benieuwd naar.
bambamstudio    posted on 04-02-2011 18:18
Omdat je met gitaarmuziek naar meer mid/hoog streeft in je mix. Hetzelfe geldt voor vocalen. Genelec heeft wel een lekker compact stereobeeld, wat wel ideaal is voor je mix.
Lucalicious    posted on 04-02-2011 18:20
aha oke
LouisCasper    posted on 05-02-2011 17:01
Poster: bambamstudio
..ik neem aan dat je met masteren de eindmix bedoeld. Mastering is ff een andere tak van sport, die maar 20 mensen in NL goed beoefenen.?

De duet, hmm, ik lees hier en daar toch wat over drivers geneuzel. Ik zou eerder voor een RME of de Steinberg MR816 gaan, Geweldige AD/DA converters.?

Genelec klinken wat HIFI en zijn derhalve niet geschikt voor dance. Pop trouwens wel. Ik denk als je monitoren wilt hebben, je een trap hogen moet gaan zitten dan de krk's die je nu hebt, dus ik zou niet voor de Yamaha's gaan. De genoemde mackies, dynaudio en adam. goede keuze!

Ik bedoel inderdaad gewoon maken van een eindmix Happy, laughing

Hmm ik heb niks gehoord over driver geneuzel.. Maar is dat niet alleen op een windows? Aangezien ze zeggen dat ie volledig gebaseerd is op Logic Pro.. Die Steinberg MR816 of een Fireface 800 zien er beide heel nice uit maar kan ik dan niet beter doorsparen voor een Apogee Ensemble? Daar hoor ik heel veel positieve reacties over namelijk, en menig bekende DJ heeft m staan.. Maar heb ik sowieso zo'n uitgebreid ding nodig voor m'n homestudio'tje?

Qua speakers moet ik denk ik gewoon gaan luisteren wat ik het best vind klinken. Maar welke studio-update zou ik het eerste moeten verrichten? Waarmee kan ik 'naar het volgende level' om het maar zo uit te drukken :p
bambamstudio    posted on 05-02-2011 17:57
Ja driver geneuzel is met Mac.?Apogee Ensemble is ook leuk ja, maar over priced. En dat menig Dj um heeft staan, ik hem hem toch ook niet? Dat zegt helemaal nix.
LouisCasper    posted on 05-02-2011 18:16
Ja driver geneuzel is met Mac.?Apogee Ensemble is ook leuk ja, maar over priced. En dat menig Dj um heeft staan, ik hem hem toch ook niet? Dat zegt helemaal nix.

Heb je helemaal gelijk in Happy, laughing Welke zou je mij voor mijn homestudio'tje advieseren dan? Ik vind het geen probleem als ik ervoor moet sparen, als ik maar weet dat ik een goede aankoop doe
bambamstudio    posted on 05-02-2011 19:42
Wat zoek je in een audio interface? Hoeveel in- uitgangen etc?
LouisCasper    posted on 06-02-2011 01:57
Wat zoek je in een audio interface? Hoeveel in- uitgangen etc?

Ik heb een studiomicrofoon, een korg i30 (staat op zolder, weet niet of ?ik daar wat leuks mee kan?) en m'n DJ set die ik er allemaal graag aan zou willen hangen.
Ook moeten er natuurlijk uitgangen voor m'n KRK's op zitten, en een paar extra uitgangen voor eventueel nog een tweede set speakers is natuurlijk nooit weg. Headphone uitgang is ook wel handig, maar dat zit er bijna altijd wel op volgens mij?
bambamstudio    posted on 06-02-2011 09:31
Zeker voor zangopnames heeft de MR816 goede preamps en ad/da converters, wat je weer nodig hebt voor je monitoren. Ook heb je 2 hoofdtelefoon uitgangen die he afzonderlijk kan toewijzen.?Waarom blijf ik de MR zeggen?

Omdat ik ooit een audiointerface gelezen heb waarin de?prismsound Orpheus (een audio interfae van 3500 euro, welke beschouwd wordt als de beste) en de MR vergeleken werden. Dit door 's wereld beste mastering engineers. (helaas is dat topic weg van dat forum). En nagenoeg iedereen koos blind voor de MR. Dat heeft mij overtuigd, ik ga binnenkort zelfs een 2e halen.

Deze tip kwam van mijn eigen mastering engineer. (die wel een Orpheus heeft hangen)
User edit by bambamstudio on 06-02-2011 @ 09:46:58 (15%)
LouisCasper    posted on 06-02-2011 11:25
Zeker voor zangopnames heeft de MR816 goede preamps en ad/da converters, wat je weer nodig hebt voor je monitoren. Ook heb je 2 hoofdtelefoon uitgangen die he afzonderlijk kan toewijzen.?Waarom blijf ik de MR zeggen?

Omdat ik ooit een audiointerface gelezen heb waarin de?prismsound Orpheus (een audio interfae van 3500 euro, welke beschouwd wordt als de beste) en de MR vergeleken werden. Dit door 's wereld beste mastering engineers. (helaas is dat topic weg van dat forum). En nagenoeg iedereen koos blind voor de MR. Dat heeft mij overtuigd, ik ga binnenkort zelfs een 2e halen.

Deze tip kwam van mijn eigen mastering engineer. (die wel een Orpheus heeft hangen)

Kijk, daar hebben we wat aan! Ik denk dat ik dan nog even doorspaar en voor de MR816 ga Happy, laughing
Heel erg bedankt voor je hulp!
bambamstudio    posted on 06-02-2011 16:32
Ik heb geef alleen maar antwoorden waat je iets aan hebt Winking my eye TIP: er zijn twee MR's. as je geen gehoefte hebt aan extra plug-ins, kun je ipv de CSX de X nemen, van binnen zijn ze exact hetzelfde!
User edit by bambamstudio on 06-02-2011 @ 16:32:48 (53%)
LouisCasper    posted on 06-02-2011 17:58
Ik heb geef alleen maar antwoorden waat je iets aan hebt Winking my eye TIP: er zijn twee MR's. as je geen gehoefte hebt aan extra plug-ins, kun je ipv de CSX de X nemen, van binnen zijn ze exact hetzelfde!

Wat is het verschil precies tussen de CSX en de X? En is dat de 300 euro waard?
Ook zie ik dat ie vooral gericht is op Cubase, kan ik m ook moeiteloos gebruiken icm Logic Pro?
bambamstudio    posted on 06-02-2011 18:02
Hij is niet Cubase gericht. Je hebt enkele voordelen. ??n voordeel is dat Cubase gebruikers geen audio routings meer hoeven te maken, dat gaat met de MR vanzelf, ook als je de routing op de interface zelf maakt. En je kunt de MR configureren vanuit cubase. Thats it.

Het grootste verschil is de DSP engine in de CSX

Marc
Larsz    posted on 14-02-2011 20:41
Aangezien je al monitors hebt waar je waarschijnlijk ook aan gewend bent, zou ik voor een audio interface gaan..
LouisCasper    posted on 13-04-2011 19:54
TOPIC COMPLEET AANGEPAST - LEES VANAF HIER
Epocs    posted on 13-04-2011 21:51
Je moet bij jezelf afvragen hoe groot je ruimte is en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven.
Op foto's die ik eerder van jou heb gezien leek jou ruimte niet ''ontzettend'' groot dus kun je VXT 8 schrappen.

Vervolgens kom je bij de 6. Nou heb ik hier ontiegelijk veel ruimte maar vind hem eigenlijk nog kneitter hard voor hier.

VXT 4 is daaraan tegen een twijfel geval, want is je ruimte misschien nu iets te groot om veel power uit je speakers te verwachten.

Heb inmiddels alle versies hier gehad, op het ogenblik maak ik nu muziek met VXT 6. Heb nog een VXT 4 onder me bureau staan maar die kan mijn ruimte niet vullen.

Samengevat;

VXT 8: TOP, prijzig, veel ruimte
VXT 6: TOP, leuke prijs, groter dan gemiddelde ruimte
VXT4: TOP, Leuke prijs, maar je moet hem niet in een te grote ruimte plaatsen. Ook is diepe bass ver te zoeken. Daar aan tegen zou ik een sub aanschaffen en dat is je setje helemaal compleet!

Succes:D
LouisCasper    posted on 14-04-2011 09:56
Poster: Epocs
Je moet bij jezelf afvragen hoe groot je ruimte is en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven.
Op foto's die ik eerder van jou heb gezien leek jou ruimte niet ''ontzettend'' groot dus kun je VXT 8 schrappen.

Vervolgens kom je bij de 6. Nou heb ik hier ontiegelijk veel ruimte maar vind hem eigenlijk nog kneitter hard voor hier.

VXT 4 is daaraan tegen een twijfel geval, want is je ruimte misschien nu iets te groot om veel power uit je speakers te verwachten.

Heb inmiddels alle versies hier gehad, op het ogenblik maak ik nu muziek met VXT 6. Heb nog een VXT 4 onder me bureau staan maar die kan mijn ruimte niet vullen.

Samengevat;

VXT 8: TOP, prijzig, veel ruimte
VXT 6: TOP, leuke prijs, groter dan gemiddelde ruimte
VXT4: TOP, Leuke prijs, maar je moet hem niet in een te grote ruimte plaatsen. Ook is diepe bass ver te zoeken. Daar aan tegen zou ik een sub aanschaffen en dat is je setje helemaal compleet!

Succes:D

Maar gaan de VXT6's niet net zo hard als de RP6 G2's? Omdat ze qua wattage zelfs 10 watt minder hebben.. Want ik ben namelijk op zoek naar speakers met wat meer speelruimte, o.a. qua volume.
De ruimte van mijn studio is ongeveer 4 x 3.5 dus 14 vierkante meter.
Yani    posted on 14-04-2011 10:11
Iemand ervaring met de Pioneer Dj-05 ? Speakers ? Is dat niet wat ?

268 Users online: 139 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 83.255
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.880.292