MacBook Pro of Mac G5 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Mon-D    posted on 26-01-2011 16:08
Jongens,

Ik zit te twijfelen tussen een MacBook Pro of een Mac G5, het handige is van een Macbook pro is dat je hem mee kan nemen, maar volgens mij is een Mac G5 veel beter omdat er veel meer in kan of heb ik dit fout? En een Mac G5 is 2de hands helemaal niet zo duur vergeleken met een Macbook pro. Kunnen jullie me advies geven haha, voor en nadelen. de keuze is omdat ik met logic pro wil gaan werken.

thnx

What do you think about MacBook Pro of Mac G5 ??

Vote :   

Sjoewe    posted on 26-01-2011 16:17
Geen G5 meer kopen! De meeste software ondersteunt alleen nog het huidige Intel-platform namelijk, dus dat werkt gewoonweg niet of zeer beroerd op de G5 processor. En de huidige generatie Macbooks is echt al veel sneller dan de G5-Powermacs hoor, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
User edit by Sjoewe on 26-01-2011 @ 16:19:13 (80%)
Mon-D    posted on 26-01-2011 16:31
Oke, ja een macbook lijkt me ook wel fijner wat denk dat ik onderweg naar weet ik veel waar, hem wel ga gebruiken.
bambamstudio    posted on 26-01-2011 16:58
Je kunt, als je toch wilt gaan produceren met een dikke computer beter een goed WIN7 64 bit systeem met een i7 processor kopen dan een mac book.

Voordelen van een PC boven een laptop zijn er 100e. Een paar zal ik er opnoemen: meer geheugen, kunnen twee beeldschermen op en meet HD capaciteit.

Een laptop loopt ALTIJD qua snelheid en geheugen achter op een desktop PC. En blijf idd van de oudere macs af. AUB!!!! laat je nou niet lijden door het Appeltje maar denk even goed na over een snel systeem.?

VAn het ged dat overblijft is het verstandig om een goede audio interface kopen. Geloof me, het geeft veel meer voldoening dat je een systeem hebt wat goed draait, dan een verlicht appeltje wat langzamer is.....
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 26-01-2011 @ 17:01:54 (79%)
Lucalicious    posted on 26-01-2011 17:06
wat bambam zegt ben ik het mee eens.
een laptop is idd wel handig, zeker als je niet van plan bent om echt een vaste studio te bouwen.
maar als je dat wel wilt zou ik ook naar een desktop kijken. en dan idd beter een goed win7 met i5/7 dan een oude mac.
Sjoewe    posted on 26-01-2011 17:13
Ik ben het ook met BamBam eens hoor, ik heb zelf altijd op Macs gewerkt, dus daar ligt mijn persoonlijke voorkeur, maar desalniettemin maakt hij een sterk punt. Als je de computer speciaal voor het produceren koopt, moet je niet voor een laptop gaan. Als je af en toe een beetje aankloot in Logic en je wil gewoon een fijne laptop, dan is een Macbook (Pro) gewoon een fijn ding. Maar idd laat je niet afleiden door het logo.
Sebasz    posted on 26-01-2011 17:37
Alleen als je geld teveel hebt en veel moet touren, dan is een laptop (macbook pro/logic pro) wel handig. Maar voor nu zou ik gewoon voor een PC gaan.

Mijn PC gebruik ik voor produceerwerk, maar heb ook een dure snelle laptop, waar al mijn DAW (producing software) op staat. Maar je raad het al: laptop gebruik ik nooit om muziek te maken?Cool Heeeeeeeeeel soms als ik tijd teveel heb op school en ik verveel me?Cool Vrijwel?nooit dus?Cool

Ik zou idd voor een dikke PC gaan zoals bambam zegt. En zeker niet zo'n oude mac.
Koop dan gewoon of een nieuwe iMac met Logic Pro, of als je dat geld niet hebt koop een dikke PC (voor 900 euro heb je al een dikke PC die sneller is dan welke iMac dan ook) en download koop Cubase 6 of FLStudio of Ableton..?Cool
Mod edit by Sebasz on 26-01-2011 17:41 (12%)
soundcollector    posted on 26-01-2011 17:55
Als je macbook pro zou kopen zou ik nog eventjes wachte, gaat namelijk de ronde dat deze binnekort gaat geupdate worden...
bambamstudio    posted on 26-01-2011 18:55
Ook zou ik geen imac nemen omdat je dan hetzelfde hebt met je HD en geheugen capaciteit.
djcanta    posted on 26-01-2011 19:12
Poster: Sebasz
Alleen als je geld teveel hebt en veel moet touren, dan is een laptop (macbook pro/logic pro) wel handig. Maar voor nu zou ik gewoon voor een PC gaan.

Mijn PC gebruik ik voor produceerwerk, maar heb ook een dure snelle laptop, waar al mijn DAW (producing software) op staat. Maar je raad het al: laptop gebruik ik nooit om muziek te maken?Cool Heeeeeeeeeel soms als ik tijd teveel heb op school en ik verveel me?Cool Vrijwel?nooit dus?Cool

Ik zou idd voor een dikke PC gaan zoals bambam zegt. En zeker niet zo'n oude mac.
Koop dan gewoon of een nieuwe iMac met Logic Pro, of als je dat geld niet hebt koop een dikke PC (voor 900 euro heb je al een dikke PC die sneller is dan welke iMac dan ook) en download koop Cubase 6 of FLStudio of Ableton..?Cool

100% mee eens.. een PC kan je nog PCI-E kaarten in prikken om uit te breiden en USB-poorten heb je er meestal wel een stuk of 6 van nodig om een beetje een studiootje op te bouwen. Een iMac heeft geen uitbreidingsmogelijkheden behalve extra geheugen, een macbook pro is wat dat betreft ook beperkt. Een mac pro is niet te betalen zo duur als je net begint. Een G5 is sowieso niet verstandig want daar draait Logic al niet eens meer op, of je moet een oude versie hebben van de G5-periode. Weet wat je koopt en wat waarop draait en wat je nodig denkt te hebben. Een produceer-PC is zo slecht nog niet, zolang je hem maar niet aan 't internet hangt als je en zooi download.
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
bambamstudio    posted on 26-01-2011 19:44
internet hangen is niet erg, zooi downloaden wel Winking my eye
DJ_OB    posted on 26-01-2011 19:55
Je moet gewoon kijken wat je fijn vind.

Vind je mac fijner werken, vooral doen. Ik zweer er bij.

En ookal kun je met een laptop minder uitbreiden,

Usb poorten is echt geen probleem hoor daar heb je hele mooie dingetjes voor die USB Hubs heten. Kun je trouwens meteen al je randapperatuur aan een hub hangen waardoor je als je je laptop neerzet geen ladingen met kabels er in hoeft te stoppen.

Verder kun je als je te weinig HD ruimte hebt natuurlijk een externe hd nemen of je interne vervangen door een grotere. Ook geheugen is geen probleem. De nieuwere macbook pro's kun je makkelijk 8 gig ram in hangen. En nog meer heb je al helemaal niks aan voor systemen in dit segment.

Mocht je gewoon een vaste studio hebben en geen behoefte hebben aan een laptop dan zou ik dit ook zeker niet doen want zoals er al gezegd wordt, voor het geld van een macbook pro kun je een computer neerzetten met vele malen betere specs.

User edit by DJ_OB on 26-01-2011 @ 19:56:30 (1%)
bambamstudio    posted on 26-01-2011 20:10
Over hubs: niet alle audio interfaces/controllers kun je aansluiten via een hub

Over externe hd: audio streamen/opnemen over een USB draadje is ook niet echt aan te raden

Niets aan meet dan 8 gig geheugen? jij maakt zeker geen muziek en gebruikt geen vst's, vst's ed?

En daarbij werkt een windows computer net zo fijn als een mac, dus sorry voor het woord, das echt gelul.
Mon-D    posted on 26-01-2011 21:50
Ik ben er zowiezo uit dat ik een laptop wil, daarnaast heb ik namelijk gewoon me eigen pc die wel snel genoeg is
Dual Core 2x 1.60Ghz en 4gb werkgeheugen. Maar ik wil ook onderweg mee gaan werken, lijkt mij veel handiger en natuurlijk hij ik me pc ernaast. Dan lijkt me dat ik genoeg heb aan een Macbook pro. Bij deze ik ben dan wel geintreseert in een 2de handse.
User edit by Mon-D on 26-01-2011 @ 21:56:58 (18%)
Bootstrap    posted on 26-01-2011 22:44
Poster: bambamstudio
En daarbij werkt een windows computer net zo fijn als een mac, dus sorry voor het woord, das echt gelul.

Sorry maar ik vind deze uitspraak gelul. Of je het een fijner werkt dan het ander is een subjectieve uitspraak (een mening), geen feit.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
DJ_OB    posted on 27-01-2011 00:34
Poster: bambamstudio
Over hubs: niet alle audio interfaces/controllers kun je aansluiten via een hub

Over externe hd: audio streamen/opnemen over een USB draadje is ook niet echt aan te raden

Niets aan meet dan 8 gig geheugen? jij maakt zeker geen muziek en gebruikt geen vst's, vst's ed?

Ik zit niet erg in het produce wereldje. Totaal niet eigelijk. Dat een interface niet aan een hub wil hangen wil ik best geloven aangezien jij er stukken meer vanaf weet als mij. Had zelf gedacht dat als je een hub met eigen stroomaansluiting had het allemaal geen probleem zou zijn.?

Over die externe hd. Als je een grote interne hd hebt kun je daar de dingen op kwijt die je regelmatig gebruikt. Dingen die je niet regelmatig nodig hebt kun je op de externe kwijt. Mocht je dit niet handig vinden zet je er gewoon een grote interne schijf in. Verder heb ik een externe firewire schijf en dat werkt voor mij in ieder geval snel genoeg.

En over de 8 gig, ik heb zo het idee dat als je een macbook pro hebt met 8 gig ram eerder je processor de remmende factor is dan je 8 gig ram. Ik zeg dus niet dat meer dan 8 gig ram nutteloos is, ik denk alleen dat in een systeem als een macbook pro dit niet echt nodig is.?

Verder sluit ik me aan bij bootstrap. Een mac koop je niet voor de prijs tegenover de hardware. Als ik voor het geld van mijn macbook pro naar computers was gaan kijken had ik er waarschijnlijk 3 kunnen halen met dezelfde specs. Ik vind mac alleen veel fijner werken en een laptop is voor me studie ook handiger dan een vast systeem.

De vraag is dus denk ik wat de topicstarter fijner vind, en wat hij precies allemaal wil doen met het systeem, en wat zijn budget is. En als ik lees dat hij met logic pro wil werken lijkt windows me dus niet de beste keuze ookal krijg je daar meer specs voor je geld...

Vassilli    posted on 27-01-2011 10:12
Gewoon geen G5 meer kopen. Die zijn gewoon te oud. Heb hier nog ergens een G5 Quadcore staan. Die is draait software van tegenwoordig gewoon niet goed meer, omdat heel veel software alleen op intel draait. Dan kan je beter van een Mac Pro of iMac gaan. Voor muziek is een iMac ook wel genoeg.
Gery    posted on 27-01-2011 12:35
inderdaad, de G5 gebruikt nog oude technologie welke zelf snow leopard (laatste OSX versie) niet meer ondersteund.

Ga gewoon voor die macbook pro! ?Toegegeven het is duurder als de doorsnee laptop, maar je krijgt er veel voor terug.
Een macbook gaat dan ook veel langer mee als een gewone laptop, en voor productie doeleinden zeker goed genoeg!

Ik gebruik een macbook pro unibody vorige generatie, 2,4Ghz dual core 4GB ram en dit volstaat meer als genoeg om Logic pro te draaien met toch een kleine 30 aantal sporen met VST's, plugins, etc..

Was ik van jou zou ik echter nog - ik vermoed een maand of 2 - wachten!

De laatste update van de macbook pro is van april 2010 (en de update cycle is jaarlijks) dus er komt binnenkort een nieuwe macbook pro.

dan heb je twee opties, ofwel een nieuwe kopen (verwacht wordt mobile quadcore i7 processoren) ofwel dan een oude kopen die nog op stock is tegen 300 euro korting ofzo.. ?just saying..

heb destijds de fout gemaakt een macbook te kopen om een maand later te zen dat er neuwe modellen waren en mijn toestel al voor 300 euro in waarde gezakt was, niet zo leuk... sinds dien volg ik de product cycles beter op Happy, laughing
DJ - Producer
Mantana    posted on 27-01-2011 13:45
Poster: Mon-D
Ik ben er zowiezo uit dat ik een laptop wil, daarnaast heb ik namelijk gewoon me eigen pc die wel snel genoeg is
Dual Core 2x 1.60Ghz en 4gb werkgeheugen. Maar ik wil ook onderweg mee gaan werken, lijkt mij veel handiger en natuurlijk hij ik me pc ernaast. Dan lijkt me dat ik genoeg heb aan een Macbook pro. Bij deze ik ben dan wel geintreseert in een 2de handse.

Ey ook uit Almere? Gezellig!

Maar een 2e handse? Ik weet niet wat je budget is wat je er aan uit wil besteden, maar bij de Media Markt is vanaf vandaag tm zondag (MM Almere is dan ook open) 15% korting op bijna alles. Dus ook de MacBooks Pro. Ben er vanmorgen even geweest en het was er al vrij druk bij de Apple hoek. Ik zocht namelijk wat accessoires, maar die vielen weer buiten de actie Sad
Bvanleeuwen    posted on 27-01-2011 14:04
Poster: Mantana
Ey ook uit Almere? Gezellig!

Maar een 2e handse? Ik weet niet wat je budget is wat je er aan uit wil besteden, maar bij de Media Markt is vanaf vandaag tm zondag (MM Almere is dan ook open) 15% korting op bijna alles. Dus ook de MacBooks Pro. Ben er vanmorgen even geweest en het was er al vrij druk bij de Apple hoek. Ik zocht namelijk wat accessoires, maar die vielen weer buiten de actie Sad

Het is een BTW kortingsactie oftewel 19 en niet 15%?Cool
Mantana    posted on 27-01-2011 14:26
Poster: Bvanleeuwen
Het is een BTW kortingsactie oftewel 19 en niet 15%?Cool

Nee hoor, ja, ze adverteren er mee als 19% BTW Weg ermee, maar in feite zijn ze altijd verplicht BTW af te staan.

Kijk maar naar het rekenvoorbeeld op de site van Media Markt:

Als product X 1000 euro kost (excl. BTW), dan kost het 1190 euro (incl BTW).

Kortom, je krijgt product X bij de MediaMarkt nu mee voor 1000 euro ipv de 1190 euro.

Dit komt neer op een korting van 15,97%. Cool
sweebee    posted on 27-01-2011 17:37
hah idd. ik zag dat ook al op hun website.. die berekening van hun klopt niet.
Sebasz    posted on 27-01-2011 17:55
Wtf heb je je basisschool niet afgemaakt? Cool Die berekening van MediaMarkt klopt precies?Cool
niiicola    posted on 27-01-2011 18:09
1000 - 1190
---------------- ? 100% = - 15,97% ?(De min staat voor aftrek)
1190
Gewoon.
Mantana    posted on 27-01-2011 18:40
Poster: Sebasz
Wtf heb je je basisschool niet afgemaakt? Cool

Grote kans van niet:

Username
sweebee

Music Styles
  • All round
  • Apres-sk

sweebee    posted on 27-01-2011 19:00
19 procent korting is wat anders dan prijs ex btw Winking my eye dacht dat er ook stond dat het 19 procent korting was. dus dan zou de berekening niet kloppen.

Poster:?Mantana
Grote kans van niet:

Username
sweebee

Music Styles
  • All round
  • Apres-sk

wat heeft music styles ermee te maken? :P
User edit by sweebee on 27-01-2011 @ 19:04:12 (100%)

181 Users online: 102 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 1.229
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.694.620