accu voor stereo installatie (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

qwasta    posted on 13-01-2011 21:19
hallo allemaal

ik heb na een lange afwezigheid van het forum een vraagje, wat mij hier bracht. Google kon mij niet helpen, hopelijk jullie wel...

het zit dus zo, ik ga komende zomervakantie naar een camping toe waar ik mijn geluidsinstallatie mee naartoe wil sjouwen, probleem is alleen dat er maar 5 amp uit het stopcontact komt, waar zelfs een tosti ijzer verdrietig van word. Ik kan mijn stereo installatie hier dus niet op aansluiten.?

zelf dacht ik eraan om een accu mee te nemen... maar, ik weet niet wat ik moet hebben, heb er zelf weinig verstand van.

wie kan mij helpen? wat heb ik nodig en wat gaat het kosten?

Groeten,

specificaties:
1x Dap Palladium p-400 versterker
- levert een vermogen van:
- stereo mode: 2x 100W RMS - 8 Ohm
- stereo mode: 2x 200W RMS - 4 Ohm
- brigded mode: 400W RMS - 8 Ohm
- frequentie bereik: 20 Hz -20 kHz: 0.1 / - 3 dB (1W / 8 Ohm)
- THD into 4 Ohm, 1 kHz: <0.05% @200W
- SMPER IMD: <0.01% @100W, into (60 Hz & 7 kHz)
- slew rate: 40V/ ?s
- damping factor: 300:1,1 kHz @ 8 Ohm
- input CMRR (@1 kHz): >60 dB
- voltage gain: 50 x standard
- input gevoeligheid (@8 Ohm): 0.775V bij gemiddeld gebruik
- input impedantie: 20 kilo-Ohm, gebalanceerd, 10 kilo-Ohm, ongebalanceerd
- ruis: -103 dB
- crosstalk: <60 dB
- aansluitingen per kanaal:
- XLR female input
- jack input / output
- schroef aansluiting output
- speakon ouput
- stroomverbruik: 230V/50-60 Hz
- maximaal stroomverbruik: 220V - 5A

2x DAP MC-10 luidsprekers
- 3-weg passief PA-speaker systeem
- woofer: MB-10
- pi?zo mid/hoog: P-2
- pi?zo hoog: P-1
- impedantie: 8 Ohm
- continue belastbaarheid: 125W
- program belastbaarheid: 250W
- maximale belastbaarheid: 500W
- gevoeligheid: 90dB/w/m
- SPL op 1m: 117 dB
- statief-adapter: 36mm
- afmetingen: 370 x 265 x 510 mm
- netto gewicht: 10.72 kg

What do you think about accu voor stereo installatie ??

Vote :   

mrmagix    posted on 14-01-2011 00:28
Poster: DJ_OB
Misschien is de goedkoopste optie nog wel een tweede staanplaats boeken en daar dan de stroom vanaf tappen Winking my eye

H?h? goei punt Happy, laughing of gewoon de koelkast overladen in coolboxen of de koelkast van de buren en wie heeft verwarming nodig als het feestje buiten is? Dus die kan ook af --> hoppaaaah je hebt precies wel wat meer reserve op je stopcontactje. En zoals?venzi al zei, je kan altijd op zeker spelen met een zekering :D Kost niets en h??l makkelijk aan te sluiten + het gaat je veel last besparen mocht er dan toch iets misgaan...
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Soundstylerz    posted on 14-01-2011 15:49
Jup.. Klopt allemaal precies..
Hij heeft maximaal maar 5A nodig.. Als je dus alles uitschakeld, kom je op 5A uit wat jij zei..
En wat een accu aangaat, kan je ook kopen tuurlijk.. Dan moet je er gewoon 1'tje kope waar dus maximaal 5A op zit..
Ik zou er dan wel gelijk een paar kopen omdat je ze anders zo leeg trekt Winking my eye
DJ_OB    posted on 14-01-2011 16:22
Dat is dus het probleem. Als je dit met accus wil doen en heel de dag muziek wil kun je een vrachtwagen met accu's huren.

Tekhead    posted on 14-01-2011 17:39
Dat brengt allemaal weinig zode aan de dijk. een accu is 6V voor een bromfiets, 12V voor een auto, 24V voor een vrachtwagen, en je installatie is 220V, dan heb je nog een stroomomvormer nodig voor van 12V naar 220V, en dan moet je de auto nog heel de tijd laten staan draaien anders is accu direct leeg.
Het beste is in jouw geval een stroomgroep huren met naft, die kan je gewoon bijvullen als ie bijna leeg is.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
MaximDJ    posted on 14-01-2011 18:01
OF je koopt een boombox (Zon draagbare stereo) die ook keihard gaan, of je huurt een aggregaat. Meer keuzen heb je eigenlijk niet...Accu is niet te doen...

Party Sensations. Excellence in entertainment.
Tekhead    posted on 14-01-2011 18:02
Poster: MaximDJ
OF je koopt een boombox (Zon draagbare stereo) die ook keihard gaan, of je huurt een aggregaat. Meer keuzen heb je eigenlijk niet...Accu is niet te doen...

Aggregaat = Stroomgroep he maxim Cool
venzi    posted on 14-01-2011 18:05
dit is dus allemaal als ik het goed begrijp om elkar te ''overtreffen'' ? dat wil dus zeggen dat elke maloot daar volgend jaar 2 aggregaaten hebben stana omdat jij er dit jaar 1 tje meeneemt? leuke camping :')
en 5ampere voor camping is wel echt weinig, dat kun je best bij receptie zeggen...
mashupmasterz    posted on 14-01-2011 18:07
aggregaat is allemaal niet nodig. ik was er vorig jaar, en wij hadden een dap p-500 met 2 huistuin en keuken speakertjes van 200 watt, en dat kon zat me de koelkast. verwarming heb je zowizo niet nodig dan.
Boyd    posted on 14-01-2011 19:02
Als je een accu wil gebruiken heb je een beste lader en omvormer nodig. Deze zijn zeker niet goedkoop. Een aggregraat is ook niet goedkoop. Deze oplossingen zijn waarschijnlijk duurder dan je versterker.

Waar je ook rekening mee moet houden, dat je versterker niet zomaar werkt op een aggregraat. Aangezien een versterker een behoorlijk zuivere stroom nodig heeft moet je ook een constante belasting aan je aggregraat hangen, bijvoorbeeld een 500w bouwlamp. Daardoor moet je aggregraat weer meer vermogen leveren dan je echt nodig hebt.

De beste en goedkoopste oplossing is om bij die camping te regelen dat je van een extra aansluiting gebruik kunt maken.
User edit by Boyd on 14-01-2011 @ 21:25:56 (3%)
qwasta    posted on 14-01-2011 21:12
ten eerste erg bedankt voor alle reacties,

heb vandaag gebeld naar de camping en ze willen totaal niet meewerken zodat ik meer 'power' krijg, helaas.
als ik dat van mashupmasterz lees denk/weet ik dat een p-400 ook moet kunnen. hebben de speakers eigenlijk ook nog iets te maken met vermogen dat het uit het stopcontact haalt of is dat gewoon via de versterker?

was ook al aan het kijken voor een goedkope versterker die op ongeveer 4A werkt.

EDIT: ik heb een zeer domme fout gemaakt, ik heb helemaal geen Dap p400 versterker meer, heb een paar maanden geleden een JB systems AX400 gekocht maar was gewend aan mijn Dap. EXCUSES!!?
alleen zit ik ?f met een ander probleem ?f met de oplossing, ik weet niet hoeveel amp?re deze nodig heeft.?

las al op een site 'amp?re = wattage : voltage'. Zo weet ik 230 volt, maar niet het wattage.?

User edit by qwasta on 14-01-2011 @ 21:22:41 (88%)
DJ_OB    posted on 14-01-2011 21:22
Je speakers hebben er in zo verre mee te maken dat hoe meer geluid er uit komt, hoe meer vermogen je versterker gebruikt.

Oftewel het heeft voornamelijk met de volumeknop van je versterker te maken. Wat je dus ook gewoon kan doen is accepteren dat je niet het totale vermogen van je versterker kunt gebruiken. Gewoon de verwarming niet gebruiken en niet op 100% vermogen draaien.

En eventueel wat leuke buurdames versieren om zo te regelen dat jullie biertjes bij hun in de koelkast kunnen Happy, laughing kan ook geen kwaad natuurlijk Winking my eye
MaximDJ    posted on 14-01-2011 21:23
Poster: Tekhead
Aggregaat = Stroomgroep he maxim Cool

Haha klopt! Overheen gelezen Winking my eye
qwasta    posted on 14-01-2011 21:24
Je speakers hebben er in zo verre mee te maken dat hoe meer geluid er uit komt, hoe meer vermogen je versterker gebruikt.

Oftewel het heeft voornamelijk met de volumeknop van je versterker te maken. Wat je dus ook gewoon kan doen is accepteren dat je niet het totale vermogen van je versterker kunt gebruiken. Gewoon de verwarming niet gebruiken en niet op 100% vermogen draaien.

En eventueel wat leuke buurdames versieren om zo te regelen dat jullie biertjes bij hun in de koelkast kunnen Happy, laughing kan ook geen kwaad natuurlijk Winking my eye

we hebben 2 koelkasten dus dan moet het maar met een koelkast :P
DJ_OB    posted on 14-01-2011 21:26
o en over het wattage kijk is op de achterkant van je versterker, kan me niet voorstellen dat ze dat er niet op gezet hebben Winking my eye
qwasta    posted on 14-01-2011 21:31
er staat 'FUSE:5A/220V', denk dat dat hem dan is.?

dus, ik zet de volume knoppen iets zachter en dan gebeurt er niets? of moet ik ook nog naar de boxen en het wattage kijken?

specialm    posted on 14-01-2011 21:34
werk zelf met Aggegrators. ( ook Kermis werk en zo )

En dat bevalt onzettend goed als je met accu's te werk wilt gaan Moet je G.E.L Pakken

Zuur gaat namelijk niet want die kan je miss 2 a 3 keer helemaal leeg laten lopen en opladen

en dan zijn de cellen kapot.
qwasta    posted on 14-01-2011 21:47
nou, ik denk dat ik de oplossing al heb maar moet nog even mijn laatste vraag weten.

in ieder geval bedankt Winking my eye
DJ_OB    posted on 14-01-2011 21:51
Nee, het wattage wat er op je speakers staat is wat ze aankunnen, niet wat ze dus elk moment gebruiken. Ze krijgen hun wattage door de versterker geleverd.

Je kunt die speakers dus prima gebruiken al kun je misschien dus niet hun volledige wattage benutten. ?

Zon zekeringskastje is voor de zekerheid wel aan te raden.
User edit by DJ_OB on 14-01-2011 @ 21:52:29 (18%)
qwasta    posted on 14-01-2011 21:55
zo'n 'zekeringskastje' die neemt de eventuele kortsluiting dus in principe op i.p.v. het kastje van de camping?

zoiets moet ik dan hebben h?

• kindbeveiliging
  • thermische zekering
  • overbelastingsindicatie en -bescherming
  • bescherming tegen blikseminslag en indicator voor veilig gebruik
  • verlichte DP on/off schakelaar
  • type stopcontact: penaarde (type E)
dan gaat het me vooral om de zekering.
User edit by qwasta on 14-01-2011 @ 22:09:33 (100%)
mrmagix    posted on 14-01-2011 22:59
FUSE:5A/220V ...
We vertalen dit eventjes
ZEKERING:5A/220V ...

De zekering van je versterker zelf springt zelfs al op 5A...

Wat jij aanduid is een zekering dat 16A beveiligd denk ik (gewone netstroom geeft 16A)

't is heel simpel hoor, je gaat naar een doe het zelfzaak en je vraagt een zekering van 5A... dan geven ze jouw zo ofwel de glazen zekering, ofwel een klein kastje waarin deze past wat het dus makkelijker maakt voor aan te sluiten Winking my eye.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Boyd    posted on 14-01-2011 23:18
Als je versterker meer dan die 5A trekt, dan springt de zekering in de versterker. Tijdens normaal gebruik trekt hij nooit meer dan die 5A dus. Zelfs minder dan 5A.

Waarschijnlijk is het dus helemaal geen probleem om hem op de camping aan te sluiten.
Tekhead    posted on 15-01-2011 10:56
IK HEB NOG EEN NIEUW ZEKERINGKASTJE LIGGEN, kan je ook gebruiken voor aan de muur te vijzen desnoods, kan je zelfs een aarding bij aansluiten
MaximDJ    posted on 15-01-2011 15:28
Nee, het wattage wat er op je speakers staat is wat ze aankunnen, niet wat ze dus elk moment gebruiken. Ze krijgen hun wattage door de versterker geleverd.

Je kunt die speakers dus prima gebruiken al kun je misschien dus niet hun volledige wattage benutten. ?

Zon zekeringskastje is voor de zekerheid wel aan te raden.

Jou speakers zijn 200 wat RMS t. Dat betekent dat wanneer jij 1dB doorstuurt ze gelijk 200 Watt trekken. Dat is dus het minimale. Het maximale wat ze trekken is dus de piekspanning...Dus gewoon niet zo hard draaien
venzi    posted on 15-01-2011 16:43
heb op mijn kamer ook een zekeringkastje van 10AmpereHappy, laughing gewoon voor de ''lol'' gemaaktHappy, laughing
?
DJ_OB    posted on 15-01-2011 19:46
Ik heb op mijn slaap/dj kamer gewoon een eigen groep Happy, laughing

16A om te draaien en een lamp er nog bij. Dat moet goed komen Happy, laughing

318 Users online: 102 Guests (216 Unknown)
Pages generated today : 50.373
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.385.904