toekomst digitaal draaien? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Oliviero    posted on 12-01-2011 21:06
ik vraag me af of het ooit zo ver gaat komen dat?er in elke club een pioneer midi controller met een macbook pro staat.
aangezien ik met cd spelers draai lijkt het me vervelend om ooit te moeten over stappen op een midi controller.
hoe denken jullie dat de toekomst van het draaien eruit gaat zien?
en als je denkt dat alle clubs straks midi controllers hebben als standaard equipment, hoe lang denk je dat dat dan gaat duren voordat dat zo ver is??

als dit gaat gebeuren lijkt het me wel vervelend dat je dan van die 12/13 jarigen krijgt die op de sync knop drukken en een crossfadertje verschuiven en dan zeggen dat ze een dj zijn.
natuurlijk is het voor de echte djs wel makkelijker,zo'n sync knop, want dan kunnen ze sneller de volgende track erin mixen. toch blijf ik liever gewoon met cd spelers mixen.

(no offence tegen mensen die digitaal draaien)
www.soundcloud.com/oliverheldens

What do you think about toekomst digitaal draaien? ??

Vote :   

Dyno    posted on 12-01-2011 21:17
Hier zijn er al een paar van, waarvan deze de oudste is!!
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
User edit by Dyno on 12-01-2011 @ 21:19:23 (3%)
Bonchanoize    posted on 12-01-2011 21:36
Beatmatchen is niet het enige verschil tussen een goeie en een slechte dj. Tegenwoordig met een pioneer beatmatchen is ook makkelijker dan vroeger met de technics, daarom zijn de dj's nu ook geen sukkels hoor. Er is nu eenmaal evolutie, en vroeger zullen de mensen met platendraaiers ook gevloekt hebben op de cd-spelers, maar de cd-spelers zijn er nu, en de platendraaier is ook niet verdwenen. Ik denk ook niet de cd-spelers zullen verwijderen, maar ik denk wel dat de midi's hun intrede zullen doen (er zijn nu trouwens ook nog weinig top-dj's die zonder laptop draaien).
Let the magic begin
dj-zero    posted on 12-01-2011 21:45
Jip idd, en ik weet ZEKER dat het ooit zover komt dat men zonder cd's zal gaan draaien... dit huurt nog een hele tijd.. maar het komt echt wel zoverWinking my eye uiterlijk over 100 jaar:P dan vragen kinderen van 12/13 zich af wat een cd uberhaubt is!!!
Ja ik ben ook voor CD spelers (en ?zelfs platenspelers, doe er zelf niet aan maar kan me voorstellen dat er genoeg zijn die dit heerlijk vinden!!) maar stoppen kun je het toch niet. Je kunt wel de eindeloze discussie stoppen:P want zoals al gezegd hier bestaan al topics over!
main    posted on 12-01-2011 21:47
daarom respecteer ik vinyl draaiers en vind ik dat 'cdj's' (leuke woord speling) een energiekere set moeten draaien om het zelfde niveau te hebben. meer techniek gebruik om het een soort van gelijk te trekken, en zo ook met digitale dj's (richy hawtin)
Nootn    posted on 12-01-2011 21:52
Persoonlijk heb ik het niet zo voor midi.
Het is gewoon de 'feeling' die anders is.
Voor mij is die 'feeling' wel belangrijk...
?
?
mrmagix    posted on 12-01-2011 21:56
Ik haat het voor af te hangen van een computer op een feestje... Als je je volledige set hebt voorbereid en het steekt op een playlist in serato of traktor, dan begrijp ik dat. Maar als je zoals mij alle stijlen door elkaar draait, op feestjes waarbij de mensen ook van verschillende stijlen houden en je maar moet zien dat je de wil van de feesters kan volgen, sorry maar dan ga ik niet de hele tijd op men laptop zoeken naar liedjes maar dan hou ik het wel bij mijn CD map/koffer.

Da's ook zoeken, ik weet het, maar op een voor mij leukere en menselijke manier. Je kan als het ware gewoon bladeren door de map en dat vind ik het leuke eraan. Zo kom ik vaak nog tegen van, goh, die heb ik al lang niet meer gedraaid en deze zou nu wel passen!

Vergelijk het met een boek lezen op een eReader of met die goeje oude boek in je handen Happy, laughing
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
User edit by mrmagix on 12-01-2011 @ 21:58:11 (14%)
Bonchanoize    posted on 12-01-2011 22:04
Ja, maar op je laptop kan je ook virtuele mapjes aanmaken, maar ik snap wat je bedoelt met die leuke en menselijke manier.
Let the magic begin
OneSixty    posted on 12-01-2011 22:11
Poster: mrmagix
Ik haat het voor af te hangen van een computer op een feestje... Als je je volledige set hebt voorbereid en het steekt op een playlist in serato of traktor, dan begrijp ik dat. Maar als je zoals mij alle stijlen door elkaar draait, op feestjes waarbij de mensen ook van verschillende stijlen houden en je maar moet zien dat je de wil van de feesters kan volgen, sorry maar dan ga ik niet de hele tijd op men laptop zoeken naar liedjes maar dan hou ik het wel bij mijn CD map/koffer.

Da's ook zoeken, ik weet het, maar op een voor mij leukere en menselijke manier. Je kan als het ware gewoon bladeren door de map en dat vind ik het leuke eraan. Zo kom ik vaak nog tegen van, goh, die heb ik al lang niet meer gedraaid en deze zou nu wel passen!

Vergelijk het met een boek lezen op een eReader of met die goeje oude boek in je handen Happy, laughing

Een pluspunt aan een map is misschien idd dat je nog veel andere nummers tegenkomt tijdens het bladeren, maar ik zal juist blij zijn als ik mijn macbook kan gebruiken juist voor datsoort allround feesten.
Als je verzoekjes krijgt kun je tenminste in 1x weten of je die track hebt en waar hij zit ipv dat je moet zitte bladeren.
User edit by OneSixty on 12-01-2011 @ 22:11:58 (1%)
mrmagix    posted on 12-01-2011 22:27
Inderdaad, vergeten te melden, men MB gaat wel steeds mee, vermits ik wel wat digitaal heb staan ter aanvulling van men map en koffer... Heb hiervoor ook een Korg NanoPad gekocht die ik op Traktor heb gemapped dat ik heel rap een liedje kan cue'en en op play duwen Happy, laughing. Zelfs een stiekem Sync knopje is gemapped maar ik vertel niet waar :D Hahahaha :D Too many sync haters!
Lucalicious    posted on 12-01-2011 22:31
zeker met de cdj 2000 nu gaat de cd-speler echt niet de booth uit hoor, wees niet bang
TH3llC    posted on 12-01-2011 23:21
na midicontrollers komt er misschien software met touchscreen ofzo
het bestaat al maar niet voor het grote publiek denk ik?
User edit by TH3llC on 12-01-2011 @ 23:22:09 (27%)
mrmagix    posted on 12-01-2011 23:24
Poster: TH3llC
na midicontrollers komt er misschien software met touchscreen ofzo
het bestaat al maar niet voor het grote publiek denk ik?

Dan zal touchscreen toch wel veel accurater en precieser moeten worden Happy, laughing
Zie je je al bezig met je vingers op je pitch.. Of de bass wegdraaien? Nee, denk dat dit nog wel verre toekomst muziek is
TH3llC    posted on 12-01-2011 23:27
denk dat dat geen probleem kan zijn.. met de technologie van nu, die staat v??l verder als de mensen denken
en eq met fadertjes ofzo, denk dat het niet meet lang duurt voor het mogelijk is, als je touchscreen op je pc hebt kan je het eventueel al
User edit by TH3llC on 12-01-2011 @ 23:27:46 (2%)
Bonchanoize    posted on 12-01-2011 23:28
Touchscreen is leuk zo lang het praktisch is, bij het dj'en is het denk ik echt niet praktisch
Let the magic begin
mrmagix    posted on 12-01-2011 23:32
Poster: TH3llC
denk dat dat geen probleem kan zijn.. met de technologie van nu, die staat v??l verder als de mensen denken
en eq met fadertjes ofzo, denk dat het niet meet lang duurt voor het mogelijk is, als je touchscreen op je pc hebt kan je het eventueel al

Jaja, maar een pc ziet niet af normaal gezien Happy, laughing.
Zie je je al zweten boven dat ding? Al het vuil dat erop komt... Nee, denk niet dat zoiets gaat doorbreken eerlijk gezegt. Wel zo'n applicaties als je op de iPad hebt maar 'k zie het niet direct in een booth staan. De CDJ 2000 heeft ??n lijntje touch gevoelig voor te skippen door je liedje en ??n van de eerste discussies over de cdj 2000 ging erover hoelang dit zou duren tot het kapot is en hoeveel mensen dat daad werkelijk gaan gebruiken.
TH3llC    posted on 12-01-2011 23:40
ik zei ook misschien eh^^
en de toekomst is kan nog lang zijn
Jizzy    posted on 13-01-2011 01:11
Er zal een moment komen dat er niet meer met CD spelers zal worden gedraaid, Pioneer gaat nieuwe controllers voor Traktor en Serato op de markt brengen. De techniek blijft zich ontwikkelen, programma's worden sneller en kunnen meer. Er waren ook veel DJ's die niet van vinyl naar cd's wouden gaan maar op een gegeven moment dan zie je daar de voordelen van in of word je gedwongen, bijvoorbeeld doordat er geen vinyl zaken meer zijn of draaitafels in clubs aanwezig.

Ik weet niet of dat er in elke club een 'macbook pro en pioneer midi controller' komt te staan. Ik zou mijn eigen controller en pc meenemen btw.
Wat de toekomst zal brengen zal mede worden bepaald door de 'grote' jongens en meisjes, zij hebben in hun contracten staan wat er in de clubs aanwezig moet zijn als ze komen draaien.
User edit by Jizzy on 13-01-2011 @ 01:13:51 (1%)
Estacy    posted on 13-01-2011 08:21
een standaard in midi controllers zal er denk ik nooit komen. dat lijkt me gewoon onmogelijk, vanwege de verschillende software en controllers. Veel DJ's gebruiken bijv. al jaren de Xone 3/4D, sommige stappen net over op de S4 en de NS7 is ook mateloos populair in the US of A. Dan zijn er nog zo veel alternatieven van Pioneer, Denon, weet ik niet wat voor merken. Dus een standaard zal er denk ik nooit komen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
PaulBrugel    posted on 13-01-2011 08:36
Ik denk dat het naar digitaal gaat, maar dat je dus CD spelers krijgt met alleen een USB ingang / of externe schijf. De CDJ2000 is weer een opstap daarvoor. Ook draaien met serato is wel erg gaaf, maar ik denk dat iets tijdelijks is
djtnox    posted on 13-01-2011 08:47
Ook ik heb jaren gezworen bij vinyl, tot ik merkte dat je met een cdj wel heel leuke dingen kan doen...
Nu draai ik al meer dan een jaar digitaal, en ik zou niets liever meer willen! Ten eerste het te verplaatsen gewicht, ten tweede; je moet geen keuze meer maken welke koffer je wel of niet mee neemt, ten derde; je kan overal draaien waar je een stereo kabeltje in kan prikken.

Dan is er natuurlijk de discussie of het nog wel dj-en is met sync en beatgrid functie's...
Ik vind persoonlijk dat de beschikbare techniek je wel verplicht om creatiever te draaien en meer van jezelf als dj te eisen. Daarnaast is er nog steeds het punt dat je wel retestrak kan beatmatchen; zonder de juiste platenkeuze is je set nog steeds ruk.

De toekomst? Jazeker
In elke club een macbook por? Nee hoor, je gear koop je maar lekker zelf.
Is het beter dan vinyl of cd? JA. In deze multimediale tijd moet je alle middelen aangrijpen om actueel en vernieuwend te brengen. Tijdens het draaien ben ik via mijn smartphone online. Krijg ik dan via soundcloud een promo of bootleg binnen kan ik hem binnen 5 minuten draaien.
Dit zal alleen maar meer worden, het enige puntje wat ik op kan merken is dat je altijd wel een mapje met een paar cd's achter de hand moet houden. Of in de meest optimale situatie, een reserve laptop. Ik heb dat opgevangen met een usb stickje met install software zodat ik in een paar minuten over kan stappen op een andere laptop.

Oh ja, mijn set is een PB laptop met win7, een Vestax VCI 300 controller met Serato ITCH software. Muziek staat op een 500Gb ext HDD.
Bonchanoize    posted on 13-01-2011 09:05
muhaha sucker i got 1 tera.
Nee, maar ik ga wel volledig akkoord met je mening, ben blij dat er iemand die alle fases heeft doorgemaakt ook iets positiefs kan zeggen over digitaal draaien
Let the magic begin
djtnox    posted on 13-01-2011 09:54
1 tera?? En die staat vol met ?cht hele goede muziek of prop je daar alles op wat je kan vinden??
Trust me, size don't matter!!
Ik draai het liefst met 3 a 4 mapjes met hooguit een paar 100 nummer totaal, de rest is toch reserve.
En inderdaad, alles heeft zijn charme! Ik heb dj's gezien die met cassettebandjes draaiden (gewoon voor de fun) en ik ken een kerel uit limburg die een hele live act uit een Nintendo DS trekt, zie je het voor je?

Uiteindelijk als je terug gaat naar de basis wil het publiek gewoon een leuke avond, en als er dan zo'n zure bek naast me komt staan die mijn systeem wil dissen dan haal ik mijn schouders maar op...
Sandr    posted on 13-01-2011 11:23
Het zal nog wel een hele poos duren voordat CD spelers volledig verdwijnen uit de clubs. De CDJ2000 is natuurlijk een soort tussenstap. Gewone cd speler met volledige midi functionaliteit.

Op den duur verdwijnt de cd speler wel, maar dan komt er denk ik niks voor terug. 2xlr kabels in de booth waar je je eigen setup aan kan hangen, dit omdat de digitale keuzes zo groot zijn dat iedereen zijn eigen voorkeuren ontwikkeld en het daarom veel makkelijker is om je eigen setup mee te nemen...

Wellicht zit er nog altijd een mixer tussen zodat meerdere DJ's tegelijk kunnen inpluggen en zo makkelijk van elkaar kunnen overnemen.

En wat betreft het aantal gig muziek op je harde schijf. Ik heb 1 rommelschijf die helemaal tjokvol staat en 1 opgeruimde schijf met me traktor muziek. Ik denk dat ik met me opgeruimde schijf net over de 100 gig gaat. Dit omdat ik daar alles op heb gesorteerd, alleen maar nuttige, bruikbare muziek heb staan en er niet of nauwelijks dubbele bijzitten.
Play that funky music white boy....
Mixt-Ape    posted on 13-01-2011 11:25
Poster: Sandr
Wellicht zit er nog altijd een mixer tussen zodat meerdere DJ's tegelijk kunnen inpluggen en zo makkelijk van elkaar kunnen overnemen.

Dat denk ik niet, als je de output van je mixer nog eens door een mixer stuurt verlies je echt superveel geluidskwaliteit, wat niet aangewezen is voor clubs.

Dan is er wel een probleem natuurlijk, hoe verwissel je al die stuff?

Veel te omslachtig als je het mij vraagt.
User edit by Mixt-Ape on 13-01-2011 @ 11:27:55 (35%)
Sandr    posted on 13-01-2011 11:39
Ook daar zal wel een oplossing voor komen.. geloof dat er nu al bepaalde switchboxes zijn voor timecode systemen...

Misschien koopt elke club een dikke geluidskaart met meerdere ingangen en kan je daar zo op inprikken.
Play that funky music white boy....

255 Users online: 115 Guests (140 Unknown)
Pages generated today : 19.538
Most visitors online this month : 378
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.138.504