toekomst digitaal draaien? (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Oliviero    posted on 12-01-2011 21:06
ik vraag me af of het ooit zo ver gaat komen dat?er in elke club een pioneer midi controller met een macbook pro staat.
aangezien ik met cd spelers draai lijkt het me vervelend om ooit te moeten over stappen op een midi controller.
hoe denken jullie dat de toekomst van het draaien eruit gaat zien?
en als je denkt dat alle clubs straks midi controllers hebben als standaard equipment, hoe lang denk je dat dat dan gaat duren voordat dat zo ver is??

als dit gaat gebeuren lijkt het me wel vervelend dat je dan van die 12/13 jarigen krijgt die op de sync knop drukken en een crossfadertje verschuiven en dan zeggen dat ze een dj zijn.
natuurlijk is het voor de echte djs wel makkelijker,zo'n sync knop, want dan kunnen ze sneller de volgende track erin mixen. toch blijf ik liever gewoon met cd spelers mixen.

(no offence tegen mensen die digitaal draaien)
www.soundcloud.com/oliverheldens

What do you think about toekomst digitaal draaien? ??

Vote :   

Tekhead    posted on 13-01-2011 11:42
heeft rodec zo geen switchbox ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Sandr    posted on 13-01-2011 12:04
Ja klopt, de:

Rodec Patch live

Magma heeft ook zoiets:

Magma Switchbox
Magma Switchbox V2

Maar deze zijn nog wel specifiek voor timecode gebruikers geloof ik. Maar om zoiets te creeren voor alleen midicontrollers moet ook geen hogere wiskunde zijn lijkt me...
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 13-01-2011 @ 12:07:42 (100%)
Sjoewe    posted on 13-01-2011 12:12
De nieuwe Serato interface komt ook met een tweede midi-poort, zodat twee DJ's naadloos kunnen switchen op dezelfde setup. Handig voor clubs! Gewoon zo'n ding standaard in de setup laten zitten. Aankomen, inpluggen, draaien.
kobuz    posted on 13-01-2011 12:12
Het lijkt mij ideaal als er een dikke controller inclusief geluidskaart als standaard komt, zodat je alleen maar je macbookje mee hoeft te nemen. Maarrrrr zoals?Estacy eerder al zei, lijkt me dat een lastige opgave met alle verschillende opties die je nu hebt. De digitale dj kan een set-up nu kiezen die perfect bij zijn/haar wensen aansluit en dat wil je dan ook op locatie hebben natuurlijk.

De cd blijft er nog wel even voor de mensen die dat leuk vinden, maar zal (denk ik dan) toch verdwijnen op een gegeven moment. Waarom? Heel simpel: de nieuwe generatie djs gebruikt de cd gewoon weg niet. Zoals er nu stoffige sl12000's staan hier en daar, zullen dat straks stoffige cdj2000's of iets dergelijks zijn denk ik.?
Winston    posted on 13-01-2011 13:52
Wat me opvalt dat een ieder hier praat over cd-players vs. midi-controllers.

Maar straks bestaan er helemaal geen cd players meer. De CDJ-2000 (idem 900, 850 en 350) is geen CD-player. De CDJ-2000 is eigenlijk een multi-media player en tegelijk controller volgens zowel HID als MIDI protocol. En ja er is een belangrijk vershil tussen HID en MIDI. HID is beter en de meeste nieuwere DJ controllers zullen HID zijn, die al dan niet ook MIDI signalen kunnen zenden.

Multi-media wil zeggen dat je muziek kan afspelen van behalve cd, ook mp3 discs, SD card of een USB medium. Maar het zal ook mogelijk zijn om een laptop rechtstreeks te koppelen en muziek files daarvan op te halen om af te spelen op de player zelf.

En Pioneer is niet de enige met multimedia players combinatie HID of MIDI controllers. De Numark NDX serie kan het al is het in mindere mate, Reloop RMP-3, Radius heeft ook wat, verder Denon, en Cortex.

Met USB heb je de muziek en cue/loop/bpm informatie op 1 medium. Terwijl je bij CD's een aparte SD kaart nodig hebt voor de opslag van DJ gerelateerde informatie.

De discussie gaat dus eigenlijk om met welk apparaat je de muziek wil afspelen. Met een losse player of moet de muziek worden afgespeeld door je laptop of PC.

De layout van het controller gedeelte van de player of van een pure controller van computer software zullen hetzelfde zijn. Ik denk dat MIDI mapping niet nodig zal zijn, tenminste niet in de booth. Alles wordt plug 'n play (liefst met 1 kabel als het gaat om een laptop). Er komt gewoon een standaard, die er eigenlijk al is. Een groot jog, linksonder de CUE en PLAY knop, rechtsonder de pitch fader etc.

Met een speciale player heb je de garantie dat de soundcard geschikt is voor muziekweergave. Terwijl een soundcard van een computer misschien alleen geschikt is voor internet telefonie, d.w.z. een kleiner frequentiebereik, of 1 sound tegelijk bv.
Ook loop je een kleine kans dat de memory niet voldoende is, zeker als bv. anti-virus programma's en andere Operating Systems programma's op de achtergrond lopen.
Een computer start ook trager.
Als je erg veel files hebt op je harde schijf wordt de zoek/laadtijd van een muzieknummer langer.
Als een computer stuk gaat, stopt je optreden meteen, terwijl met losse apparaten je nog door kunt als iets stuk gaat (zeker bij een 3 decks set up).

Met de nadelen van een computer kun je natuurlijk mee leven, zeker als je kijkt naar de lage kosten.

Het is niet zo vaak het geval dat de beste technologie marktleider wordt. Maar ik gok dat de pro DJ's liever voor speciaal daarvoor bestemde apparatuur kiezen.

Wat leuk is dat je goedkoop, dus beginners en bedroom DJ's voor minder geld alles kunnen wat in de clubs ook kan, met een goedkope controller/computer/software setup. Het is zelfs goedkoper dan de goedkoopste hardware set ingeval van Pioneer CDJ/DJM-350.

Mijn visie over de toekomst is dus controllers voor thuis/bedroom DJ's. En losse multi media decks en clubmixers als club industry standard. Maar een bedroom DJ die net een keertje buiten zijn slaapkamer komt en in een club booth terecht komt kan zijn laptop ook gewoon aansluiten op de booth. Waarschijnlijk zal dat gaan via een LAN kabel via de mixer. En ja, DJ wisselen zal gemakkelijk zijn.
Tic Toc
User edit by Winston on 13-01-2011 @ 14:23:56 (21%)
Tekhead    posted on 13-01-2011 14:38
Poster: Sandr
Ja klopt, de:

Rodec Patch live
 :

zou dan toch voor de rodec gaan, hun kwaliteit kennende !
bridges1989    posted on 13-01-2011 14:49
Poster: Winston
Mijn visie over de toekomst is dus controllers voor thuis/bedroom DJ's. En losse multi media decks en clubmixers als club industry standard. Maar een bedroom DJ die net een keertje buiten zijn slaapkamer komt en in een club booth terecht komt kan zijn laptop ook gewoon aansluiten op de booth. Waarschijnlijk zal dat gaan via een LAN kabel via de mixer. En ja, DJ wisselen zal gemakkelijk zijn.

Ben ik het volledig mee eens. Een CDJ-2000 is niet meer dan een professionele controller die tegen een stootje (= het clubgebruik) kan.?

Ik ben er dan ook van overtuigd dat je deejays thuis toestellen zoals de nieuwe DDJ-S1 gaan gebruiken om zich voor te bereiden (wat veel effici?nter en makkelijker is met een laptop, danwel met cd-mappen etc.) om dan hun songs voor te bereiden via software zoals Rekordbox en alles op 'een drager' (laptop/usb) mee naar de club, waar ze dan de keuze krijgen om hun laptop aan te sturen met de CDJ-2000 & CO ofwel de CDJ-2000 as stand-alone gaan gebruiken via usb-media.

Maar controller zie ik niet snel industry standard worden. Voor thuis kan je niet beter hebben maar on scene is dat lastig omdat zo'n set aanpasbaar moet blijven.

Een zekerheid is dat de toekomstige deejay aankomt met ofwel usb-media ofwel zijn laptop (als hij het visuele aspect meer aanhangt).
Bumpinace    posted on 13-01-2011 16:16
k draai nu al ruim een half jaar met midi controller en het bevalt me geweldig.
veel dikkere sets en sneller mixen aangezien je auto bpm hebt en dus veel meer effecten ?kan gebruiken
voor mij hoeven de cdj's niet meer
DJSHAK3S    posted on 13-01-2011 17:07
Ik wil niet lullig doen ofzo, maar door er een topic over te openen houdt bedrijven zoals NI of whatever ?toch niet tegen om steeds meer te gaan proberen, mensen zullen aan het idee wennen van een digitale toekomst.
Bonchanoize    posted on 13-01-2011 17:17
Wel grappig, ik heb denk ik een jaar geleden een gelijkaardig topic geopend, en toen was zowat iedereen verontwaardigd en verfoeiden ze digitaal draaien. Digitaal draaien zou het nooit halen van cd-spelers. We zijn nu een jaar later en mensen denken al helemaal anders. Of hoe de digitale evolutie toch snel gaat. Later hoeven we misschien zelfs niet meer aan de knopjes draaien, kunnen we mixen met onze geest :P
Let the magic begin
User edit by Bonchanoize on 13-01-2011 @ 17:18:08 (1%)
kobuz    posted on 13-01-2011 17:56
Zo gaat dat, nieuwe dingen hebben tijd nodig Winking my eye
Tekhead    posted on 13-01-2011 18:05
Idd, constant vernieuwen, maar dat is niet altijd verbeteren. Nee
djtnox    posted on 13-01-2011 19:47
Over een paar jaar ga ik mijn ogen laten laseren, misschien kunnen ze dan meteen een USB en HDMI aansluiten achter mijn oor in bouwen hehehe Cool

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

239 Users online: 160 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 21.948
Most visitors online this month : 378
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.140.914