Hoe verder met draaien? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gylian    posted on 11-01-2011 14:04
Hallo DjResource!

Ten eerste iedereen een gelukkig nieuwjaar nog!

Ten tweede had ik een aantal vragen, ik ben nu al zo'n jaar bezig met draaien op mijn 2 x american audio radius 1000 en 1 x Numark dm1260x. Nu moet ik zeggen dat ik echt heel ver vooruit ben gegaan, zo goed zelf dat ik foutloos kan beatmatchen, maar nu wil ik ook echt de techniek gaan leren zodat de ene qlimax naar de andere komt en niet dat ik in het laatste stukje van het nummer ga beatmatchen. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Verder heb ik nog een vraag; Ik ga volgende maand op ons schoolfeest draaien maar daar staat dus alleen maar Pioneer spul die ze huren. Nu vraag ik me af of ik daar problemen mee ga krijgen omdat ik normaal gewoon mijn eigen mixer en cd spelers meeneem? Wat is de beste manier om die pioneer cd spelers, en mixer uit te vinden.

Groetjes,
Gylian

What do you think about Hoe verder met draaien? ??

Vote :   

iGrasmat    posted on 11-01-2011 14:10
Aangezien je over qlimax/climax van nummers praat neem ik aan dat je het over (waarschijnlijk) Hardstyle (of een soortgelijk iets) hebt.

In dat geval, hardstyle tracks bouwen altijd op in het begin, op een gegeven moment gaan snares overslaan enzo, een meestal komt er aan het eind van deze opbouw een doffe dreun, daarna word de mid-intro geintroduceert.
Als je nou deze doffe dreun precies op de laatste kick van de climax kunt krijgen kan je wel wat lekkere overgangetjes maken.
Dus dan heb je in plaats van...
intro - climax - outro/intro - climax - outro/intro...
intro - climax/intro - climax/intro - climax/intro...

Hopelijk kan je hier wat mee!?Cool
''A DJ is not a jukebox, fuck your request!''
User edit by iGrasmat on 11-01-2011 @ 14:11:50 (16%)
Gylian    posted on 11-01-2011 14:14
Poster: iGrasmat
Aangezien je over qlimax/climax van nummers praat neem ik aan dat je het over (waarschijnlijk) Hardstyle (of een soortgelijk iets) hebt.

In dat geval, hardstyle tracks bouwen altijd op in het begin, op een gegeven moment gaan snares overslaan enzo, een meestal komt er aan het eind van deze opbouw een doffe dreun, daarna word de mid-intro geintroduceert.
Als je nou deze doffe dreun precies op de laatste kick van de climax kunt krijgen kan je wel wat lekkere overgangetjes maken.
Dus dan heb je in plaats van...
intro - climax - outro/intro - climax - outro/intro...
intro - climax/intro - climax/intro - climax/intro...

Hopelijk kan je hier wat mee!?Cool

Ja inderdaad hardstyle, maar ik bedenk me nu net dat op het schoolfeest geen hardstyle moet gaan draaien; Dus nog een vraag hoe doe je dit bij (dirty)house/r&b muziek?

Edit:
Volgende maand mag ik als het goed is meekijken achter de booth bij Deewayne bij Fris in de Effenaar, heel leerzaam lijkt me dit... Deewayne doet dat trouwens ook viel me op bij de vorige Fris, hij gooit de beat (Weet de benaming niet; Het stukje waar je meestal het 'wow' gevoel krijgt) achter elkaar erin.
User edit by Gylian on 11-01-2011 @ 14:20:07 (38%)
iGrasmat    posted on 11-01-2011 14:16
Dat vraag ik me nou ook wel eens af...
?
Ik zal dit topic wel even volgen.
dj-zero    posted on 11-01-2011 16:16
TELLEN is het antwoord!
Muziek heeft een bepaalde structuur... en meestal verandert er iets in de muziek na 4x4 of 8x4 tellen....
dus na bijv. 16 beats verandert er iets in de muziek.
En precies op dat moment moet jij iets erin gooien. Dus een liedje begint bijvoorbeeld met 16 tellen losse beats, dan komt na 16 tellen een tik erbij en dat blijft 16 tellen zo, dan wordt er 16 tellen opgebouwd en na die 3x 16 tellen komt er een climax. Je kunt bijvoorbeeld op deze climax het 2e liedje starten. Dan heb je dus van het tweede liedje eerst 16 tellen gewoon een losse beat, en van t 1e liedje een climax. Dan komt van t 1e liedje na 16 tellen climax weer een verandering en dan gooi je bijv de high en de mid van het 2 liedje open( ik heb dus die eerste 16 tellen climax van het eerste liedje, het 2e liedje alleen nog over mn hp).
dan duurt dat 16 tellen en dan heb je dus rustigere climax van 1 en de tik van liedje 2.
Na die 16 tellen komt er weer stevigere climax 1 en dan draai je op dat moment daar de bass weg, en bij liedje 2 open.
Dit houd je weer 16 tellen vol en dan haal je een weg, en dan begint de climax van liedje 2.

In het begin is dit echt gewoon heel erg een kwestie van tellen, en je muziek goed kennen na hoeveel beats er verandering komt... 16 of 32 of anders... maar altijd een 4x4 of een veelvoud ervan.
Na een tijdje ga je dan ook aanvoelen aan de muziek hoe lang iets duurt enzo.
Maar belangrijkste tip, ken je muziek goed en weet na hoeveel tellen er wat verandert.... en dan loopt 't wel vanzelf goedWinking my eye

Hoop dat ik hiermee antwoord geef op je vraag en niet je vraag fout heb ?geinterpeteerd.
Oliviero    posted on 11-01-2011 16:16
bij house muziek gaat het meestal zo:

intro - break - climax - break - climax - outro

als je dan gaat mixen kun je ervoor kiezen om in de 1e climax van het nummer het volgende nummer er al in te mixen of je kan er voor kiezen om het bij de 2e climax erin te mixen (sommige doen het in de outro, maar dan krijg je een beetje saaie mix.)

zelf wacht ik bij de wat betere nummers en de echte klappers tot de 2e climax, maar bij nummers veel nummers al bij de 1e climax.
soms heb je niet genoeg tijd om de track voor de 1e climax te beatmatchen, dus dan wacht je simpelweg gewoon op de 2e climax.

ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen !

edit: ik zie nu net dat er al iemand voor me is :P
en dat was ik ook vergeten te zeggen: tellen.
house tracks zijn opgebouwd uit allemaal ''phrases'' (volgens mij noemen ze het zo). 1 phrase is dan 32 tellen (8 maten). dat houdt dus in dat er om de 8 maten iets nieuws gebeurt in de track.
www.soundcloud.com/oliverheldens
User edit by Oliviero on 11-01-2011 @ 16:18:02 (46%)
iGrasmat    posted on 11-01-2011 16:20
Jup, dat hielp al wel, ik wist die structuur van housetracks nooit.
?
En wat te doen met Top 40 shizzle? Die hebben meestal geen in- of outro en hebben daarbij ook vaak tempoverschil.
dj-zero    posted on 11-01-2011 16:24
top 40 muziek heeft dit idd vaak niet omdat het meestal radio liedjes zijn die dat niet nodig hebben.
Hieraan kun je eig verschillende dingen doen:
- droppen -> je gooit hem er dus gewoon in een keer in en de andere weg. Dit kun je misschien nog wat opleuken met wat effecten ofzo.
- je kunt ook club mixen zoeken van het liedje, dit is vaak het originele liejde met een in en outro eraan en ik weet niet precies maar volges mij ook nog een beetje zodanig bewerkt dat ze wat makkelijker te mixen zijn.?
- gewoon een complete remix/bootleg zoeken.

Ik weet niet of er nog meer manieren zijn, maar ik denk dat de wat meer ervaren dj's dan wel even zullen reagerenWinking my eye

EDIT: aan de poster: jij natuurlijk ook gelukkig nieuw jaar heWinking my eye
User edit by dj-zero on 11-01-2011 @ 16:25:45 (10%)
Gylian    posted on 11-01-2011 16:58
Poster: dj-zero
top 40 muziek heeft dit idd vaak niet omdat het meestal radio liedjes zijn die dat niet nodig hebben.
Hieraan kun je eig verschillende dingen doen:
- droppen -> je gooit hem er dus gewoon in een keer in en de andere weg. Dit kun je misschien nog wat opleuken met wat effecten ofzo.
- je kunt ook club mixen zoeken van het liedje, dit is vaak het originele liejde met een in en outro eraan en ik weet niet precies maar volges mij ook nog een beetje zodanig bewerkt dat ze wat makkelijker te mixen zijn.?
- gewoon een complete remix/bootleg zoeken.

Ik weet niet of er nog meer manieren zijn, maar ik denk dat de wat meer ervaren dj's dan wel even zullen reagerenWinking my eye

EDIT: aan de poster: jij natuurlijk ook gelukkig nieuw jaar heWinking my eye

Bedankt! Ja er zijn inderdaad van veel top 40 nummers club mixen van gemaakt, met inderdaad een intro en een outro. Zoals nu ook van Martin Solveig - Hello. En wat je zegt, bootlegs zijn ook erg handig hier voor!
dj-zero    posted on 11-01-2011 16:59
juuwWinking my eye veel plezierHappy, laughing!
Gylian    posted on 12-01-2011 17:24
Poster: dj-zero
juuwWinking my eye veel plezierHappy, laughing!

Bedankt! Heeft er iemand ook nog antwoord op die andere vraag? :$
Awave    posted on 12-01-2011 17:29
Beetje raar dat op een feest waar jij mag draaien de apparatuur voor je gehuurd wordt terwijl je dit zelf niet echt op prijs stelt? Of begrijp ik dit verkeerd.

Verder zijn Pioneer spelers redelijk logisch ingedeeld, ik denk dat je als je een halfuurtje van te voren even gaat inspelen op de spelerts dat het zich dan redelijk voor zich wijst.
Gylian    posted on 12-01-2011 17:33
Poster: Awave
Beetje raar dat op een feest waar jij mag draaien de apparatuur voor je gehuurd wordt terwijl je dit zelf niet echt op prijs stelt? Of begrijp ik dit verkeerd.

Verder zijn Pioneer spelers redelijk logisch ingedeeld, ik denk dat je als je een halfuurtje van te voren even gaat inspelen op de spelerts dat het zich dan redelijk voor zich wijst.

Er draaien meerdere mensen op die avond, en ooit zal ik toch de Pioneer spelers wel ergens tegen komen...
Epocs    posted on 22-01-2011 00:41
Als je house draait moet je echt op de vocalen lette!
Vaak mix ik een tweede plaat al door de eerste climax heen en begint bij de eerste plaat een break (naar climax 2) en bij de tweede plaat ook een break (naar climax 1). En meestal worden in breaks vocalen/acapella's gedropt en is het echt niet om aan te horen. Na 2 maanden draaien had ik al snel door dat je vaak maar beter gewoon een dub versie erin kunt gooien mits het qua acapella een must is.
MaximDJ    posted on 22-01-2011 10:01
Gouden tip van DJ Zero over het tellen. Ik zelf tel tot 16 bij een beat, en dan kan je heel makkelijk je nummer erin gooien. Met Pioneers zul je waarschijnlijk niet veel problemen ondervinden, behalve dat het Que,en misschien anders is.
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Gylian    posted on 06-02-2011 21:54
Het lukt aardig, nog meer tips?
AdenFarleigh    posted on 06-02-2011 22:02
Ja, DJ Tutor opzoeken op Youtube / Google; heeft geweldig veel vids over hoe je een set opbouwt e.d. Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Danil    posted on 01-06-2011 19:16
hallo Djresource !

Ik heb ook namelijk een vraagje over harmonic mixing...
Ik ben al een paar maandjes begonnen met het DJ'n en het beatmatchen lukt al wat...

Maar nu heb ik mijn CDJ even moeten missen voor reparatie (probleem met het joghweel) en het was een tijdje geleden dat ik nog eens aan m'n draaitafel stond, alles verliep dus in het begin een beetje moeizaam...
Iedere hobby heeft zo z'n ups en DOWNS Cool...

Kan iemand me uitleggen hoe ik m'n mixes moet opbouwen zodat de EQ's niet op elkaar botsen ?
(( Het probleem is voornamelijk dat ik de tracks niet kan onthouden... CoolCool misschien omdat ik te weinig naar m'n muziek luister?)))
MrQreeny    posted on 01-06-2011 19:25
Ja om echt een goede set neer te leggen is het wel handig als je de grote lijnen van het nummer kent.
Verder zijn er een aantal 'basisregels' die universeel gelden. En er zijn vaak ook nog wat 'regels' die per genre verschillen.

De belangrijkste basisregel is denk ik dat er om de 32 beats iets veranderd. Daarnaast kan je altijd wel een intro, breakdown, main part en een outro onderscheiden. Hier kan je dan dus ook op inspelen.

Het is volgens mij vervolgens gewoon luisteren door je headphones wat lekker klinkt ;P
'Music is the universal language of mankind...'
Ace-Twisted    posted on 01-06-2011 19:29
dan luister je door je koptelefoon eventjes naar het liedje voor je hem erin gooit? Cool
Danil    posted on 01-06-2011 19:46
Poster: Ace-Twisted
dan luister je door je koptelefoon eventjes naar het liedje voor je hem erin gooit? Cool

Dat is juist een deel van het probleem,,
Kan je mss even de werking uitleggen van de 'mixing' knop om m'n DJM 350 ?
Meestal selecteer ik het kanaal met de 2 knopjes erboven en laat ik de 'mixing' op cue staan...
Daarna luister ik naar de muziek door m'n ene oor en als het op iets lijkt gooi ik de track in de mix Cool.

M'n grootste probleem is namelijk de tracks memoriseren... ( dit klinkt mss raar maar ik moet eerst m'n track een paar seconden cueen voor ik weet hoe het liedje gaat (wat denk ik normaal is ?!))
Vanaf nu ga ik overal mee m'n ipod naartoe sleuren Cool Cool

En het 'probleem' van het harmonisch mixen ligt denk ik bij het feit dat ik nog niet zo goed de toonaarden kan onderscheiden Cool

Estacy    posted on 01-06-2011 19:57
Poster: MrQreeny
Ja om echt een goede set neer te leggen is het wel handig als je de grote lijnen van het nummer kent.

nee, om een goede set neer te zetten moet je je tracks van buiten kennen. je muziek is nog steeds het belangrijkste als DJ.

harmonisch mixen moet je later pas aan gaan denken, nu nog niet. gebruik je je EQ? aangezien je zei dat de EQ botste??

leer je tracks, als je nieuwe tracks hebt, neem dan de tijd om ze goed te leren kennen. al is de verleiding groot om er meteen mee te gaan mixen, ga gewoon es zitten luisteren, meer niet.?
verder, die mixing knop boven je volume zorg ervoor dat je kan bepalen wat je hoort door je HP.?
helemaal naar rechts en je hoort alles wat door de master uitgang naar buiten gaat. helemaal naar links en je hoort alleen het kanaal dat je geselecteerd hebt.?

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Esmee    posted on 01-06-2011 20:20
Ik zie hierboven allemaal dingen als tellen enzo...

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik zal even kort uitleggen hoe ik denk dat het moet.

muziek is opgebouwd uit een hoop maten, die samen een;
Intro - (soms kleine break) - climax - break - climax - outro
maken.

Op deze manier moet je dus ook logisch bedenken wanneer je wat instart. Je kunt dus aan het begin van de eerste climax (1e tel daarvan) je intro van je 2e track starten, zodat die precies afgelopen is, en aan de climax begint van je 2e track, wanneer de climax van track 1 afgelopen is. Zo houd je het energie level lekker in je set, en krijg geen saaie intro - outro mixen waardoor de energie in je leven flink zal dalen.
Wat ook kan is in de 1e tel van de break of de 2e climax je volgende track starten, dat zal weer een heel ander effect geven. Je zal dus zelf moeten uitvinden en uitproberen en OEFENEN OEFENEN OEFENEN wat het beste klinkt.

Verder vind ik de tip; tellen, in 32 - 64 tellen een beetje onzin... Een beetje feeling voor muziek zul je toch echt nodig hebben om goed te worden in draaien, en die zelfde feeling voor muziek gebruik je ook gewoon om te ontdekken wanneer er een volgend 'deel'van de muziek begint.

Gewoon een hoop muziek luisteren, echt luisteren niet alleen op de achtergrond aan laten staan, en luisteren naar wat er gebeurt met de muziek.

succes.
MrQreeny    posted on 01-06-2011 21:36
Poster: Estacy
nee, om een goede set neer te zetten moet je je tracks van buiten kennen. je muziek is nog steeds het belangrijkste als DJ.

harmonisch mixen moet je later pas aan gaan denken, nu nog niet. gebruik je je EQ? aangezien je zei dat de EQ botste??

Als je je cds goed ordent, kan je al een heel eind komen denk ik... Al gooien vocals vaak roet in het eten. En sowieso is het wel aan te raden je nummers goed te kennen natuurlijk.
'Music is the universal language of mankind...'
Blackaround    posted on 01-06-2011 22:15
Wat bedoelen jullie met climax ?
dj-zero    posted on 01-06-2011 22:37
Hoogtepunt in een liedje....
Dus als een liedje iets opbouwt en dan komt vol de beat erin ofzo... dat is de climaxWinking my eye
anti climax zijn dus de minder heftige stukken

165 Users online: 114 Guests (51 Unknown)
Pages generated today : 19.530
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.934