Vocal rechten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

tparadise    posted on 08-01-2011 22:16
Goedenavond djr,

Ik had een vraag in verband met rechten over vocals en tracks. Op in tv shows/programmas en reclames mag je een gratis gebruiken als je hem minder dan 12 sec gebruikt, dan hoef je er niks voor te betalen.
Maar kijk axwell heeft een pack axtone acapellas als ik die vocals minder dan 12 sec gebruik mag dat dan?

What do you think about Vocal rechten ??

Vote :   
Tekhead    posted on 08-01-2011 22:19
is die 12 sec. een totaaltijd op je track, of kan je een bepaalde sampvocal bvb 5 keer 10 sec afspelen ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Lead    posted on 08-01-2011 22:22
Zodra je iets herkenbaars gebruikt loop je risoco dat er claims komen van rechtenhebbenden. Er is geen regel die zegt dat je minimaal zoveel seconden wel of niet mag gebruiken.

universal heeft bijvoorbeeld mij demo filmpje van de djm-800 laten blokeren op de amerikaanse youtube side ivm royalties. Ik gebruik 1 scrach van de Beasty Boys die het probleem schijnt te zijn...
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 08-01-2011 22:28
daarom ik die vraag stelde, omdat het wat simpel zou zijn om om die wijze royalties wil ontlopen. Loops van andere heb je altijd hun toestemming voor nodig als je dat wil uitbrengen !
En Lead, kan je die scratch van de B.B. niet wat bewerken zodat het wel kan ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
tparadise    posted on 08-01-2011 22:32
Poster: Tekhead
is die 12 sec. een totaaltijd op je track, of kan je een bepaalde sampvocal bvb 5 keer 10 sec afspelen ?

Dat weet ik dus ook niet
BennoRevelli    posted on 08-01-2011 22:38
Zolang je geen rechten of toestemming hebt van de auteurs/rechtshebbende kun je er sowieso problemen mee krijgen.

Dat van dat aantal seconden verhaal heb ik ook wel eens vaker gehoord en schijnt ook op het internet te circuleren maar is naar mijn weten ook niet waar..

De enige manier om zoiets legaal aan te pakken is om gewoon de rechtshebbende partij te benaderen (en rechten af te kopen/vergoeding te betalen) of het na te vragen bij organisaties die hier veel vanaf weten zoals bijvoorbeeld Buma/Stemra
?
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
tparadise    posted on 08-01-2011 22:45
Ja eerst track afmaken, dat verhaaltje van die seconden heb ik van DJ Jose persoonlijk gehoord en ik vertrouw hem maar ik ga het wel na checken bij buma. ik heb nu een stukje van 23 sec gebruikt uit watch the sunrise van axwell.
Sebasz    posted on 11-01-2011 13:41
Iedereen zegt wel dat dat seconden stukje niet waar is, maar ik weet vrijwel zeker dat dat wel het geval is! Vraag me even niet om een bron of hoeveel seconden het mag zijn, ik dacht iets van 7 of 12 seconden inderdaad. Maar we gaan het even uitzoeken?Cool
cross-over    posted on 11-01-2011 14:18
Poster: Sebasz
Iedereen zegt wel dat dat seconden stukje niet waar is, maar ik weet vrijwel zeker dat dat wel het geval is! Vraag me even niet om een bron of hoeveel seconden het mag zijn, ik dacht iets van 7 of 12 seconden inderdaad. Maar we gaan het even uitzoeken?Cool

Dit klopte tot een jaar of 3 terug, Stemra heeft dit aangepast, zie http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm
Moeten enkele seconden muziekgebruik in een productie worden aangemeld bij Stemra?
Ja. Alle gebruik van muziek moet in verband met het auteursrecht erop aan Stemra gemeld, ongeacht tijdsduur.
http://soundcloud.com/lau-daniels
MaD    posted on 11-01-2011 14:20
Lees dit eens... Alles moet betaald worden ongeacht het aantal seconden...

http://www.bumastemra.nl/NR/rdonlyres/9A4B5977-9C67-4816-A2FE-B8FF14302A28/0/10misverstanden01.pdf

Als je een vocal nou opnieuw laat inzingen, dus geen samples van het origineel gebruikt, kun je het in Nederland iig eenvoudig uitgeven. Voor het buitenland is het weer anders geregeld..
noadja.com /// aboveall.nl

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

412 Users online: 332 Guests (80 Unknown)
Pages generated today : 5.143
Most visitors online this month : 576
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.273.116