Rekordbox & next generation CDJs (7/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-12-2010 21:53
Het tweede deel van het topic over Pioneers Rekordbox software, de CDJ-850, CDJ-900 en de CDJ2000 (zie hier Deel 1). Lees deze topics nog eens goed door als er dingen onduidelijk zijn, het is heel iets anders dan de persberichten die je overal al bent tegen gekomen :

Pioneer RekordboxPioneer CDJ-850Pioneer CDJ-900Pioneer CDJ-2000

OK Marker Kijk hier voor alle verschillen tussen de CDJs : Ultimate CDJ Comparison Chart
OK Marker USB sticks en SD kaarten moeten FAT32 geformateerd zijn, andere formaten werken NIET !
OK Marker USB drives moeten ook FAT32 geformateerd zijn, ondersteuning tot in ieder geval 1TB.
OK Marker Gebruik USB/SD media ALLEEN voor Rekordbox exports, overige files vertragen de werking.

De workflow van het Rekordbox/CDJ systeem is :
  1. Importeer de tracks in Rekordbox vanaf een locatie waar Rekordbox deze altijd weer kan terug vinden. Rekordbox onthoud deze locatie en maakt geen copy naar een database file (zoals bijv. iTunes).
  2. Bewerk de tags indien nodig in Rekordbox en voeg eventueel album art toe etc.
  3. Exporteer voor je gaat draaien de tracks die je mee wilt nemen naar een USB/SD medium en gebruik dat medium op het podium.
  4. Als je thuis komt Update je je Collection vanaf je USB/SD medium in Rekordbox. Eventuele toegevoegde Cue/Loop punten worden nu overgenomen in je Collection zodat je die bij een volgende export ook gelijk hebt. Tevens wordt de 'Played' counter geupdate.

Hier even wat items die ik aangevult heb die in deel 1 ter sprake zijn gekomen. Ik heb wat vergeten antwoorden toegevoegd en wat onduidelijkheden uitgeschreven zoals ze zijn om misverstanden te voorkomen.

• Rekordbox werkt niet voor type CDJs die er al waren voordat de CD900 en CDJ-2000 werden geintroduceerd. Er komt dus GEEN update voor de volgende type spelers, je zult hier dus geen Rekordbox export mee kunnen afspelen : CDJ-400, CDJ-1000MKx, CDJ-800MKx, MEP-7000 en CDJ-200.

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • De Cue/Loop punten die je met de CDJ-1000MK3 op een kaartje hebt gezet voor je CDs kun je gebruiken in de CDJ-2000 om Cue info in te lezen, de waveform zal opnieuw ingelezen moeten worden.

• Een USB/SD medium met losse MP3/AAC/WAV/AIFF files erop kun je gebruiken in de CDJ's, echter heb je geen gemakt van alle ID3/Meta data van de track. Het zoeken en de database functies werken niet, maar de tracks kun je natuurlijk wel gewoon afspelen.

• De CDJ's slaan de Cue/Loop info op, op het medium waar de track op staat. Als spelers in een link aangesloten zitten zullen de Cue punten op de stick worden geschreven waar vandaan de track wordt afgespeeld, die hoeft dus niet hetzelfde deck te zijn als waar de Memory knop op wordt ingedrukt. In het display zal verschijnen waar de info wordt weggeschreven.

• Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.

• Pioneer heeft op 21 september 2009 in de Sand in Amsterdam de CDJ-2000 geintroduceerd en hier kun je iets van de sfeer opsnuiven :
    door Reind : About DJ verslag en foto's
    door Bambam : Gearjunkies Video

• De registratie code voor Rekordbox kreeg je eerst niet zomaar, deze kreeg je alleen als je een CDJ kocht die Recordbox ondersteunde. Na een paar maanden is deze policy omgegooid en nu kan iedereen Rekordbox downloaden en gratis een code aanvragen.

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

• De nauwkeurigheid van de BPM teller op de CDJ-2000 is met de firmware update 3.1 vergroot naar 1 decimaal. Dit betekent dat BPMs worden weergegevens als 128.4. Hiermee kun je dus al bijna mixen op de BPM teller, dit tot onsteltenis van sommige members Winking my eye

• Als je een netwerk switch gebruikt om meer dan 2 CDJs aan elkaar te hangen, sluit er dan geen internet of computers op aan die je niet gebruikt tijdens het draaien. Dit kan storingen veroorzaken.
Let the BASS be louder

What do you think about Rekordbox & next generation CDJs ??

Vote :   3 members like this  

Snoey    posted on 24-02-2012 17:06
Poster: Lead
Je kunt alle opslag media gebruiken, heb zelfs getest met 1TB drive en ging prima. Alleen wel op FAT32 formateren.

Er mag meer op staan dan alleen je muziek export. Alleen zoals alstijd bij opslag media, is de accesstijd langer als er meer bestanden op staan. Het is dus niet slim om er andere files op te zetten, maar het kan wel.

Oke, maar waarom reageer je niet op het belangrijkere deel van deze pagina, namelijk de gebruikerservaringen en de support die daar uit komt.?

Lijken mij kritische verbeterpunten voor het product. Nou weet ik dat het niet jou afdeling is, maar je kunt informatie tussen afdelingen wel uitwisselen.

En de markteting (jou afdeling toch?) van Pioneer cre?ert een beeld ?van een optimaal werkend product met een optimaal ondersteunend programma dat heel makkelijk moet zijn om mee te werken.?
Voor de Hardware klopt dit, maar tussen de ervaring van de klant met Rekordbox en de bewering van Pioneer zit een GAP. (zo kunnen jullie samenwerken om daar aan te gaan werken)
www.soundcloud.com/ten-hooven
Blackaround    posted on 24-02-2012 21:56
Heb nog een vraagje, als alles goed gaat, ga ik morgen de cdj 850's halen.
Nu ben ik mijn usb sticks al aan het indelen.
Maar ik zou graag alles op genre willen op mijn usb sticks..
Moet ik dan bv, techhouse, deephouse, electro, comercieel.. in afspeellijsten maken?
Of hoe kan ik mijn usb indelen?
dance2mix    posted on 25-02-2012 00:11
ik had nog even een vraagje over Rekordbox, werkt quantize wel op de cdj 850 k als ik de tracks door recordbox heb gehaald of dan nog steeds niet? Happy, laughing

CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS
Arondjuser    posted on 25-02-2012 00:18
Poster: Lead
Je kunt alle opslag media gebruiken, heb zelfs getest met 1TB drive en ging prima. Alleen wel op FAT32 formateren.

Er mag meer op staan dan alleen je muziek export. Alleen zoals alstijd bij opslag media, is de accesstijd langer als er meer bestanden op staan. Het is dus niet slim om er andere files op te zetten, maar het kan wel.

Ik heb alles nog een keer gechecked! Maar werken doet me harde schijf niet. Op mn harde schijf brand wel een lampje dat hij is aangesloten maar de cdj pakt hem echt niet. Het rare is dat hij hem wel op de cdj 2000's pakt. Heeft iemand een oplossing?
♔ Diskjockey en Producer bij Movela Agency ♔. Studeerd
Arondjuser    posted on 25-02-2012 00:18
Kickje
User edit by Arondjuser on 26-02-2012 @ 20:04:31 (100%)
dance2mix    posted on 27-02-2012 18:38
Ben net zo'n 5 uur bezig geweest met cd's rippen en op mijn itunes te ordenen en heb nu net ontdekt dat mijn rekordbox moeilijk doet met appel losless bestanden, in feite flikkert het scherm en word er niks in de collection geladen'?

Ik hoop echt vreselijk erg dat iemand weet hoe ik dit kan oplossen, anders moet ik alles opnieuwe rippen op WAV kwaliteit maar dan moet ik ook alle track nummers zelf gaan intypen :/

Snoey    posted on 29-02-2012 02:35
Je kan je geripte muziek toch gewoon coverteren naar mp3??

En sowieso zou ik 'Audiograbber' gebruiken ipv Itunes.?
Scheelt je een hoop typwerk! Je kan de informatie van de cd meerippen naar de tracks op je pc.?

dance2mix    posted on 29-02-2012 10:38
Oke bedankt! Ja, ik ben steeds een kwartier bezig met die stomme track namen over te typen dus dit is dan wel makkelijk Happy, laughing
Arondjuser    posted on 29-02-2012 12:50
Poster: Arondjuser
Ik heb alles nog een keer gechecked! Maar werken doet me harde schijf niet. Op mn harde schijf brand wel een lampje dat hij is aangesloten maar de cdj pakt hem echt niet. Het rare is dat hij hem wel op de cdj 2000's pakt. Heeft iemand een oplossing?

IEMANDConfused
Bartjens    posted on 29-02-2012 14:02
Denon heeft zojuist de tegenhanger van Rekord Box ge?ntroduceerd genaamd?Engine.
Heel benieuwd of deze software vergelijkbaar is met Recordbox of misschien wel beter! Happy, laughing
www.djbrowbeat.com
User edit by Bartjens on 29-02-2012 @ 14:03:34 (1%)
Snoey    posted on 29-02-2012 15:30
Zou leuk zijn als dat ook op Pioneer apparaten werkt.?

Verbaast me sowieso dat er nog geen alternatieven zijn.
Julemac    posted on 16-06-2012 16:12
Vlak nadat ik al mijn bestanden heb ge-exporteerd naar mn usb stick loopt Rekord box vast sinds 2 dagen.
Voor de eerste keer liep mijn usb stick dus ook tijdens het draaien 2x vast.
Iemand een idee of oplossing?
Snoey    posted on 16-06-2012 16:14
Geen rekordbox gebruiken en hopen dat als genoeg mensen dat doen, er alternatieven komen.
Julemac    posted on 16-06-2012 17:11
haha daar heb ik op dit moment alleen niet veel aan, vanavond moet er nog met de usb`tjes gedraaid worden
Snoey    posted on 16-06-2012 18:34
Je hebt geen rekordbox nodig om met usb te draaien!

Ik draai ook alleen met usb, maar heb rekordbox niet eens op me computer staan.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

130 Users online: 18 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 42.842
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.715.794