Rekordbox & next generation CDJs (6/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-12-2010 21:53
Het tweede deel van het topic over Pioneers Rekordbox software, de CDJ-850, CDJ-900 en de CDJ2000 (zie hier Deel 1). Lees deze topics nog eens goed door als er dingen onduidelijk zijn, het is heel iets anders dan de persberichten die je overal al bent tegen gekomen :

Pioneer RekordboxPioneer CDJ-850Pioneer CDJ-900Pioneer CDJ-2000

OK Marker Kijk hier voor alle verschillen tussen de CDJs : Ultimate CDJ Comparison Chart
OK Marker USB sticks en SD kaarten moeten FAT32 geformateerd zijn, andere formaten werken NIET !
OK Marker USB drives moeten ook FAT32 geformateerd zijn, ondersteuning tot in ieder geval 1TB.
OK Marker Gebruik USB/SD media ALLEEN voor Rekordbox exports, overige files vertragen de werking.

De workflow van het Rekordbox/CDJ systeem is :
  1. Importeer de tracks in Rekordbox vanaf een locatie waar Rekordbox deze altijd weer kan terug vinden. Rekordbox onthoud deze locatie en maakt geen copy naar een database file (zoals bijv. iTunes).
  2. Bewerk de tags indien nodig in Rekordbox en voeg eventueel album art toe etc.
  3. Exporteer voor je gaat draaien de tracks die je mee wilt nemen naar een USB/SD medium en gebruik dat medium op het podium.
  4. Als je thuis komt Update je je Collection vanaf je USB/SD medium in Rekordbox. Eventuele toegevoegde Cue/Loop punten worden nu overgenomen in je Collection zodat je die bij een volgende export ook gelijk hebt. Tevens wordt de 'Played' counter geupdate.

Hier even wat items die ik aangevult heb die in deel 1 ter sprake zijn gekomen. Ik heb wat vergeten antwoorden toegevoegd en wat onduidelijkheden uitgeschreven zoals ze zijn om misverstanden te voorkomen.

• Rekordbox werkt niet voor type CDJs die er al waren voordat de CD900 en CDJ-2000 werden geintroduceerd. Er komt dus GEEN update voor de volgende type spelers, je zult hier dus geen Rekordbox export mee kunnen afspelen : CDJ-400, CDJ-1000MKx, CDJ-800MKx, MEP-7000 en CDJ-200.

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • De Cue/Loop punten die je met de CDJ-1000MK3 op een kaartje hebt gezet voor je CDs kun je gebruiken in de CDJ-2000 om Cue info in te lezen, de waveform zal opnieuw ingelezen moeten worden.

• Een USB/SD medium met losse MP3/AAC/WAV/AIFF files erop kun je gebruiken in de CDJ's, echter heb je geen gemakt van alle ID3/Meta data van de track. Het zoeken en de database functies werken niet, maar de tracks kun je natuurlijk wel gewoon afspelen.

• De CDJ's slaan de Cue/Loop info op, op het medium waar de track op staat. Als spelers in een link aangesloten zitten zullen de Cue punten op de stick worden geschreven waar vandaan de track wordt afgespeeld, die hoeft dus niet hetzelfde deck te zijn als waar de Memory knop op wordt ingedrukt. In het display zal verschijnen waar de info wordt weggeschreven.

• Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.

• Pioneer heeft op 21 september 2009 in de Sand in Amsterdam de CDJ-2000 geintroduceerd en hier kun je iets van de sfeer opsnuiven :
    door Reind : About DJ verslag en foto's
    door Bambam : Gearjunkies Video

• De registratie code voor Rekordbox kreeg je eerst niet zomaar, deze kreeg je alleen als je een CDJ kocht die Recordbox ondersteunde. Na een paar maanden is deze policy omgegooid en nu kan iedereen Rekordbox downloaden en gratis een code aanvragen.

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

• De nauwkeurigheid van de BPM teller op de CDJ-2000 is met de firmware update 3.1 vergroot naar 1 decimaal. Dit betekent dat BPMs worden weergegevens als 128.4. Hiermee kun je dus al bijna mixen op de BPM teller, dit tot onsteltenis van sommige members Winking my eye

• Als je een netwerk switch gebruikt om meer dan 2 CDJs aan elkaar te hangen, sluit er dan geen internet of computers op aan die je niet gebruikt tijdens het draaien. Dit kan storingen veroorzaken.
Let the BASS be louder

What do you think about Rekordbox & next generation CDJs ??

Vote :   3 members like this  

K0ENE    posted on 22-11-2011 17:00
Poster: K0ENE
Hier zal de fout dus idd zitten. Alleen ik krijg die ene CDJ niet op 2,3 of 4, kan er wel voorbij scrollen, maar als ik 2,3,4 selcteer pakt die die nietCool

Las vanmiddag dat de CDJ 2000 zelf moet zien dat die player 2 is, alleen dit ziet die dus niet. Heb 2 kabels gebrobeerd, dus zal niet aan de kabel liggen.

En toch lag het aan de kabels! 2 link splinternieuwe link kabels die ik bij de CDJ's kreeg waren allebij kapot.
Probleem na 2 weken toch opgelost
Cyspoz    posted on 22-11-2011 18:23
Ik heb op het Pioneer forum van meer mensen klachten gehoord over de kabels die meegeleverd werden. Jammer is ook dat de CDJ geen ledjes bij de netwerk aansluiting hebben zitten zodat je de connectiviteit kan controleren.
K0ENE    posted on 23-11-2011 19:13
Poster: Cyspoz
Ik heb op het Pioneer forum van meer mensen klachten gehoord over de kabels die meegeleverd werden. Jammer is ook dat de CDJ geen ledjes bij de netwerk aansluiting hebben zitten zodat je de connectiviteit kan controleren.

Als je er over nadenkt is het echt bealchelijk dat bij een speler van 1799 euro wordt bezuinigd op zown kabel.
K0ENE    posted on 06-12-2011 19:17
weer een probleem:

Ik heb mijn SD kaart leeg gemaakt, omdat ik een nieuwe indeling heb gemaakt in rekordbox.
SD alles wat erop stond verwijdert, is de SD niet helemaal leeg! en ik kan als ik mijn ''lege'' SD kaart in een CDJ 2000 duw mijn afspeellijsten en nummers nog zien! (niet afspelen).
Ook als ik mijn nieuwe indeling erop zet, blijf ik de ouder afspeellijsten zien.

Als ik in mijn laptop op de SD klik staat er niks op, bij eigenschappen zie ik wel dat er 5 gb bezet is.
Hoe krijg ik de SD helemaal leeg? Via rekordbox?
User edit by K0ENE on 06-12-2011 @ 19:24:23 (38%)
Cyspoz    posted on 06-12-2011 19:48
1 member likes this  Zijn waarschijnlijk verborgen bestanden die je niet ziet omdat je dit in Windows (gok ik) uit hebt staan. Beste is om de SD kaart even te formatteren dan is hij helemaal leeg. Is waarschijnlijk ook veel sneller dan vermoedelijk heel veel kleine bestanden weg gooien.
User edit by Cyspoz on 06-12-2011 @ 19:48:41 (52%)
K0ENE    posted on 06-12-2011 20:33
Poster: Cyspoz
Zijn waarschijnlijk verborgen bestanden die je niet ziet omdat je dit in Windows (gok ik) uit hebt staan. Beste is om de SD kaart even te formatteren dan is hij helemaal leeg. Is waarschijnlijk ook veel sneller dan vermoedelijk heel veel kleine bestanden weg gooien.

Gelukt! bedankt!
Blackaround    posted on 06-12-2011 21:36
Zit er bij de 800mk2's ook recordbox?
Of is dit enkel bij de 900 en 2000's?
User edit by Blackaround on 06-12-2011 @ 21:37:36 (100%)
feestbeest    posted on 06-12-2011 22:21
Nee, alleen de nieuwe serie cdj's. De cdj 800 heeft zelf geen USB. Dat heeft alleen zijn opvolger de cdj 850. Dus alleen bij de cdj 350/850/900/2000.

Dus wil je persee record box gebruiken zijn de 850's een mooie optie, moet je buget er wel naar zijn trouwens. En anders zijn de cdj 350 nog een optie.. Maar ik draai zelf met cd's en traktor maar als ik op lokatie draai hoor je mij niet klagen over cdj 350/400/800/1000 is prima meet te werken. En die keer dat ik op cdj 900/2000 draai heb ik niet eens zin om record box uit tevinden.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
User edit by feestbeest on 06-12-2011 @ 22:23:26 (100%)
Dav3    posted on 17-01-2012 07:26
Nieuwe update voor de spelers :

http://forums.pioneerdj.com/entries/20116333-cdj-900-firmware-drivers

http://forums.pioneerdj.com/entries/20116333-cdj-2000-firmware-drivers?

www.everybeat.nl
Dennis1981    posted on 17-01-2012 19:55
Heeft iemand?hier zijn cdj's?al ge-update?en getest ??

Wacht tegenwoordig liever de reacties af van de early adapters, ivm met moeilijk terug downgraden als de update niet bevalt zoals bij 4.0...
Dav3    posted on 18-01-2012 07:31
Ik heb ze geupgrade, nog niks geks gemerkt.
Andere die geupgrade hebben zijn ook tevreden; lees hier :

http://forums.pioneerdj.com/entries/20872162-cdj-900-firmware-4-10
www.everybeat.nl
Dennis1981    posted on 18-01-2012 13:34
Heb gister wel de files binengehaald, maar nog niet ge-update. Kon toch niet draaien want?Rekordbox was mijn nieuwe muziek?nog aan het analyseren,?en daar was?ie vanochtend pas klaar mee.

Zal ze waarschijnlijk vanavond updaten en mijn bevindingen hier doorgeven...

Edit : Na het werk meteen de cdj2000 ge-update en 2 uurtjes gedraaid?; ook niets geks gemerkt hier. Ging lekker.
User edit by Dennis1981 on 18-01-2012 @ 21:30:38 (43%)
DonBasco    posted on 24-01-2012 10:01
Kleine update voor Rekordbox software. We zijn naar versie 1.5.2 gegaan.
Enige wijziging?is volgens mij de support?voor Mac OS X?10.7 (Lion).
http://www.prodjnet.com/rekordbox/support/faq.php?ap_lang=en&scr=E03
Blackaround    posted on 23-02-2012 20:46
Heb een vraagje over rekordbox.
Ik ga wss 850's kopen, en dan met usb draaien.
Moet je dan rekordbox gebruiken om met usb te kunnen draaien? of is dit enkel voor de wavevorm?

Snoey    posted on 23-02-2012 21:10
Ik draai zonder rekordbox, dus dat kan.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Blackaround    posted on 23-02-2012 21:15
En als ik ze eerst door rekordbox haal, dan heb ik wavevormen?

MarcoMartinez    posted on 23-02-2012 21:30
Ja dan wel
www.djmarcomartinez.com
Blackaround    posted on 23-02-2012 21:31
Oke, en als ik mijn usb stick, gewoon op FAT32 formateer, moet dit gewoon werken?
MarcoMartinez    posted on 23-02-2012 23:00
Ik maak playlisten in i-tunes en importeer ze dan in recordbox en werkt perfect op mijn cdj-850's met waveform etc....
www.djmarcomartinez.com
Snoey    posted on 24-02-2012 01:26
Je hebt Itunes niet eens nodig.

Usb in je pc, map openen en je muziek erin slepen en klaar!

Als het bij rekordbox nou ook zo makkelijk ging, had het programma veel interessanter zijn geweest.?

(Het cre?eren van mappen met tracks moet net zo makkelijk zijn als mappen maken op je usb)
(Gelijk syncen bij het slepen van je tracks of mappen met de usb scheelt weer een hoop tijd)
(En het moet makkelijker worden om de teksten van de tracks te berwerken -> het bewerken van een trackname moet op zijn minst net zo makkelijk gaan zoals in winows een bestandsnaam weizicht)

Andere irritant punt van CDJ2000 -> Het is altijd in alfabet!

ik WIL in sommige maps dat de tracks die ik het meest recent op een stick heb gezet boven aan de lijst hebben en de oudste onderin. Zo kan ik tijdens het draaien kijken welke nou de tracks zijn die ik als laatste heb toegevoegd.?
Ik zeg dit omdat ik werk met een 16gig USB stick die bijna vol zit -> ik heb zoveel muziek dat ik dus niet altijd meer kan herinneren hoe dat ene nieuwe nummertje heet dat ik die avond erop gegooid heb.

Dan kan je zeggen -> dan maak je toch een nieuwe map?
Doordat ik zooooveeeeeel muziek heb en heel veel verschillende genres, wil ik zo min mogelijk mappen hebben om snel de tracks te kunnen vinden die ik wil.
Daarnaast als ik elke week een nieuwe map maak, heb ik 50 mappen in een jaar en moet ik gaan herinneren welke map welke track zit. Dat gaat niet lukken.

Nog een ander punt van Rekordbox, wat nog steeds niet werkt in de praktijk:

Dan heb je de heeele avond gewerkt aan je tracklisten en mappen in Rekordbox, alles staat op de usb en later wil je wat toevoegen -> kan Rekordbox je bestanden niet meer terug vinden en moet je alles handmatig gaan selecteren.

DAT IS ECHT KLOTE!!!!!!!!!

Rekordbox moet zo werken, dat wanneer ik die mappen en tracklists ingedeeld heb, dat ik de mogelijkheid heb dat Rekordbox die bestanden in een eigen map kan kopie?ren. Mocht een bestand verplaatst worden of verwijderd, dan heeft Rekordbox een eigen kopie. Zo kunnen die bestanden nooit kwijt raken en kan je je tracklists elke week weizigen zonder bang te zijn dat je alles opnieuw kan gaan doen.

DUS PLEASE LEAD, ZORG ERVOOR DAT DIT BIJ DE SOFTWARE AFDELING KOMT?

Als deze punten verbeterd zijn, is Rekordbox in mijn ogen pas af en klaar voor gebruik.
Gebeurt dit niet, dan is het een programma met veel mogelijkheden die in je voordeel liggen tijdens het draaien, maar die voordelen niet de moeite zijn tegenover het werk dat verricht moet worden om gebruik te kunnen maken van die voordelen.

En dan zeggen mensen, ja je kan linken met Itunes -> Waarom zou ik nog meer software gebruiken om een afspeellijst op me USB te zetten. Daarnaast, Itunes heeft het zelfde gedonder met bestanden kwijt raken als ze verplaatst worden of verwijderd in Windows. Daar moeten ze net als Ableton bijv de mogelijkheid hebben het hele project in een map te exporteren zodat deze bestanden nooit meer kwijt geraakt kunnen worden. (Tenzij je die ableton map verwijdert, maar dat wil niemand)
Bartjens    posted on 24-02-2012 08:25
@ Snoey, Top, helder uitgelegd. Dat is precies de reden waarom ik geen RB gebruik..
www.djbrowbeat.com
Arondjuser    posted on 24-02-2012 09:00
Ik kan mijn Lacie RiKiKi 500gb schijf niet aan m'm CDJ850 hangen. Hij pakt hem niet! Hij is fat32 geformatteerd en heb met Rekordbox me muziek er op gezet. Weet iemand waar dit aan ligt?
♔ Diskjockey en Producer bij Movela Agency ♔. Studeerd
Snoey    posted on 24-02-2012 13:54
Ik heb gehoord dat ie maximaal 32gig pakt? Weet dat niet zeker.

Andere vereiste, er mag alleen maar muziek opstaan.
Dennis1981    posted on 24-02-2012 16:16
Poster: Snoey

Beiden niet waar.
Lead    posted on 24-02-2012 16:52
Poster: Snoey

Je kunt alle opslag media gebruiken, heb zelfs getest met 1TB drive en ging prima. Alleen wel op FAT32 formateren.

Er mag meer op staan dan alleen je muziek export. Alleen zoals alstijd bij opslag media, is de accesstijd langer als er meer bestanden op staan. Het is dus niet slim om er andere files op te zetten, maar het kan wel.
Let the BASS be louder

161 Users online: 15 Guests (146 Unknown)
Pages generated today : 41.788
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.714.740