Rekordbox & next generation CDJs (5/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-12-2010 21:53
Het tweede deel van het topic over Pioneers Rekordbox software, de CDJ-850, CDJ-900 en de CDJ2000 (zie hier Deel 1). Lees deze topics nog eens goed door als er dingen onduidelijk zijn, het is heel iets anders dan de persberichten die je overal al bent tegen gekomen :

Pioneer RekordboxPioneer CDJ-850Pioneer CDJ-900Pioneer CDJ-2000

OK Marker Kijk hier voor alle verschillen tussen de CDJs : Ultimate CDJ Comparison Chart
OK Marker USB sticks en SD kaarten moeten FAT32 geformateerd zijn, andere formaten werken NIET !
OK Marker USB drives moeten ook FAT32 geformateerd zijn, ondersteuning tot in ieder geval 1TB.
OK Marker Gebruik USB/SD media ALLEEN voor Rekordbox exports, overige files vertragen de werking.

De workflow van het Rekordbox/CDJ systeem is :
  1. Importeer de tracks in Rekordbox vanaf een locatie waar Rekordbox deze altijd weer kan terug vinden. Rekordbox onthoud deze locatie en maakt geen copy naar een database file (zoals bijv. iTunes).
  2. Bewerk de tags indien nodig in Rekordbox en voeg eventueel album art toe etc.
  3. Exporteer voor je gaat draaien de tracks die je mee wilt nemen naar een USB/SD medium en gebruik dat medium op het podium.
  4. Als je thuis komt Update je je Collection vanaf je USB/SD medium in Rekordbox. Eventuele toegevoegde Cue/Loop punten worden nu overgenomen in je Collection zodat je die bij een volgende export ook gelijk hebt. Tevens wordt de 'Played' counter geupdate.

Hier even wat items die ik aangevult heb die in deel 1 ter sprake zijn gekomen. Ik heb wat vergeten antwoorden toegevoegd en wat onduidelijkheden uitgeschreven zoals ze zijn om misverstanden te voorkomen.

• Rekordbox werkt niet voor type CDJs die er al waren voordat de CD900 en CDJ-2000 werden geintroduceerd. Er komt dus GEEN update voor de volgende type spelers, je zult hier dus geen Rekordbox export mee kunnen afspelen : CDJ-400, CDJ-1000MKx, CDJ-800MKx, MEP-7000 en CDJ-200.

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • De Cue/Loop punten die je met de CDJ-1000MK3 op een kaartje hebt gezet voor je CDs kun je gebruiken in de CDJ-2000 om Cue info in te lezen, de waveform zal opnieuw ingelezen moeten worden.

• Een USB/SD medium met losse MP3/AAC/WAV/AIFF files erop kun je gebruiken in de CDJ's, echter heb je geen gemakt van alle ID3/Meta data van de track. Het zoeken en de database functies werken niet, maar de tracks kun je natuurlijk wel gewoon afspelen.

• De CDJ's slaan de Cue/Loop info op, op het medium waar de track op staat. Als spelers in een link aangesloten zitten zullen de Cue punten op de stick worden geschreven waar vandaan de track wordt afgespeeld, die hoeft dus niet hetzelfde deck te zijn als waar de Memory knop op wordt ingedrukt. In het display zal verschijnen waar de info wordt weggeschreven.

• Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.

• Pioneer heeft op 21 september 2009 in de Sand in Amsterdam de CDJ-2000 geintroduceerd en hier kun je iets van de sfeer opsnuiven :
    door Reind : About DJ verslag en foto's
    door Bambam : Gearjunkies Video

• De registratie code voor Rekordbox kreeg je eerst niet zomaar, deze kreeg je alleen als je een CDJ kocht die Recordbox ondersteunde. Na een paar maanden is deze policy omgegooid en nu kan iedereen Rekordbox downloaden en gratis een code aanvragen.

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

• De nauwkeurigheid van de BPM teller op de CDJ-2000 is met de firmware update 3.1 vergroot naar 1 decimaal. Dit betekent dat BPMs worden weergegevens als 128.4. Hiermee kun je dus al bijna mixen op de BPM teller, dit tot onsteltenis van sommige members Winking my eye

• Als je een netwerk switch gebruikt om meer dan 2 CDJs aan elkaar te hangen, sluit er dan geen internet of computers op aan die je niet gebruikt tijdens het draaien. Dit kan storingen veroorzaken.
Let the BASS be louder

What do you think about Rekordbox & next generation CDJs ??

Vote :   3 members like this  

Ywe    posted on 11-07-2011 17:04
2 midi ingangen? ik heb dr maar 1 :p

Je 900 sluit je op bovenste aan, dat is Tulp/RCA??? ^midi zit hier^
BennoRevelli    posted on 11-07-2011 20:42
Nog een tip/opmerking voor CDJ-2000 bezitters..

Ik heb een tijdje geleden 'Decksavers' ?gekocht en deze wordt geleverd met een 'faceplaat' van doorzichtig plastic ?met uitgesneden knopjes die je op je CDJ-2000 zou kunnen plaatsen.

Deze zou je cdj moeten beschermen tegen krasjes,etc.. maar ik kan je garanderen dat binnen de kortste keren dat mooie shiny cdj plaatje helemaal bekrast is =/

Ik heb de faceplaat er maar snel afgehaald want dat kan de bedoeling niet zijn..

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
Dennis1981    posted on 11-07-2011 22:27
Heb ook die Decksavers en plastic?faceplaat ; en inderdaad het plastic is erg snel bekrast.
Maar liever de plastic plaat bekrast dan mijn cdj-tjes bekrast.
Yani    posted on 12-07-2011 10:00
Poster: Ywe
2 midi ingangen? ik heb dr maar 1 :p

Je 900 sluit je op bovenste aan, dat is Tulp/RCA??? ^midi zit hier^

Dan heb ik dit helemaal verkeerd begrepen. ik dacht dat de control uitgang hier voor was. maar dat is alleen voor de fader Happy, laughing? Hoe krijg ik de Midi uitgaan naar me computer ? Heeft iemand hier al een topic over gemaakt ? Ik kan nergens vinden hoe ik dit allemaal op mijn Computer aansluit. Natuurlijk wil ik dan ook gelijk me CDJ's er op hebben
BennoRevelli    posted on 12-07-2011 10:30
Poster: Dennis1981
Heb ook die Decksavers en plastic?faceplaat ; en inderdaad het plastic is erg snel bekrast.
Maar liever de plastic plaat bekrast dan mijn cdj-tjes bekrast.

Ik doelde ook op de cdj zelf.
En dan met name op het hele gedeelte met die gladdde afwerking..
ik ben benieuwd naar jou bevindingen..

Ywe    posted on 12-07-2011 10:37
1 member likes this  
Poster: Yani
Dan heb ik dit helemaal verkeerd begrepen. ik dacht dat de control uitgang hier voor was. maar dat is alleen voor de fader Happy, laughing? Hoe krijg ik de Midi uitgaan naar me computer ? Heeft iemand hier al een topic over gemaakt ? Ik kan nergens vinden hoe ik dit allemaal op mijn Computer aansluit. Natuurlijk wil ik dan ook gelijk me CDJ's er op hebben

Je wil je mixer midi aansturen, dan heb je een midi naar USB kabel nodig oid. De CD spelers sluit je direct aan met usb A-B kabel als je HID modus wil gebruiken, en naar rekordbox gebruik je een Lan Kabel (Link).
Dennis1981    posted on 12-07-2011 19:15
1 member likes this  
Poster: Beatunite

ik ben benieuwd naar jouw bevindingen..

Verrek?; heb ze er meteen opgelegt na aanschaf en heb er eigenlijk niet meer onder gekeken, maar mijn zwarte glimmende plaat rond de platter is idd ook bekrast. Had ik niet verwacht...

Dacht dat je bedoelde dat die faceplaat snel vol zit met krassen ; maar blijkbaar zorgt dat plastic ook nog eens voor krassen...

BennoRevelli    posted on 13-07-2011 12:16
1 member likes this  
Verrek?; heb ze er meteen opgelegt na aanschaf en heb er eigenlijk niet meer onder gekeken, maar mijn zwarte glimmende plaat rond de platter is idd ook bekrast. Had ik niet verwacht...

Dacht dat je bedoelde dat die faceplaat snel vol zit met krassen ; maar blijkbaar zorgt dat plastic ook nog eens voor krassen...

Klopt, ik heb dit probleem gisteren ook gemeld bij bax-shop en decksavers dat ik dit absoluut niet normaal vind.
Het is dan wel optische schade... maar voor iemand zoals mij die zijn peperdure studio/dj spullen in topconditie wilt houden vindt ik dit zwaar tegenvallen..

Ik keek er bij toeval onder en heb nu al van 3 anderen (inclusief jou) een bevestiging gekregen.. voor mij reden om de faceplaat er lekker af te laten nu.
User edit by BennoRevelli on 13-07-2011 @ 12:16:51 (1%)
Dennis1981    posted on 13-07-2011 21:07
@ beatunite ; ik heb de decksavers 2e hands gekocht. Nu weet ik waarom die jongen ze wegdeed voor weinig...

Het verbaast me wel dat die dingen krassen niet tegengaan ;
maar hoofdzakelijk heb ik de decksavers aangeschaft om stof te weren.

Die plastic plaatjes zaten er gratis bij. Heb er sinds de aanschaf ook?niet meer onder gekeken ; denk ook niet dat ik me er heel erg aan ga storen. Voor jou is het vervelend; als je je gear in nieuwstaat wilt houden is dit niet echt de oplossing.

Ik ga ervanuit dat ze mijn huis nooit meer verlaten ; hoe ze eruit zien is niet zo belangrijk ; als alles maar werkt.

Ben wel benieuwd / nieuwsgierig?naar de reactie van De shop uit Goes. Hou je me op de hoogte ?
Dolivieira    posted on 13-07-2011 23:27

Bij de betere shops kan je een MIDI interface kopen van midi naar USB. Ik heb er een liggen met 2 MIDI ins en 2 MIDI uits voor 30 euro.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Yani    posted on 14-07-2011 16:08
Poster: Ywe
Je wil je mixer midi aansturen, dan heb je een midi naar USB kabel nodig oid. De CD spelers sluit je direct aan met usb A-B kabel als je HID modus wil gebruiken, en naar rekordbox gebruik je een Lan Kabel (Link).

Poster: Dolivieira
Bij de betere shops kan je een MIDI interface kopen van midi naar USB. Ik heb er een liggen met 2 MIDI ins en 2 MIDI uits voor 30 euro.

Helemaal top ! ik ga hem bestellen Happy, laughing
BennoRevelli    posted on 14-07-2011 18:52
2 members like this  
Ben wel benieuwd / nieuwsgierig?naar de reactie van De shop uit Goes. Hou je me op de hoogte ?

Bij deze,

De bekende shop uit Goes heeft aangegeven er weinig aan te kunnen doen.
Dus ik heb Decksavers gemaild, en hun hebben nog binnen het uur gereageerd met het verzoek om foto's te versturen van hetgene wat ik geconstateerd heb.

To be continued.. Thumbs Up
Dolivieira    posted on 15-07-2011 10:04
Helemaal top ! ik ga hem bestellen Happy, laughing

Let wel op dat het mappen van een DJM700 vrij moeilijk gaat. Heb het geprobeerd maar het op een gegeven moment liep het niet. Ik kreeg op een gegeven moment dat een knop 2 dingen aan stuurde en dat ik dingen niet zo gemapt heeft. Lukt het je wel laat me het ff weten. Kan op het net ook geen mappings vinden. Voor traktor niet en ook niet voor Ableton.
User edit by Dolivieira on 15-07-2011 @ 11:44:19 (100%)
Yani    posted on 15-07-2011 11:31
Poster: Dolivieira
Let wel op dat het mappen van een DJM700 vrij moeilijk gaat. Heb het geprobeerd maar het op een gegeven moment liep het niet. Ik kreeg op een gegeven moment dat een knop 2 dingen aan stuuerde en dat ik dingen niet zo gemapt heeft. Lukt het je wel laat me het ff weten. Kan op het net ook geen mappings vinden. Voor traktor niet en ook niet voor Ableton.

Ik ben niet zo bekend met midi.. Ik ga het gewoon aansluiten en uitvinden. Mocht het lukken laat ik het je weten.
Eerst 3 weken op vakantie Winking my eye

BennoRevelli    posted on 19-07-2011 11:15
1 member likes this  Voor de DJM-2000 bezitters en ge?nteresseerde: DJM-2000 Firmware Update 2.0.1

Quantize function
With the addition of the Quantize function, beat effects will be automatically corrected to play on-beat when used on tracks analyzed by and exported from rekordbox.
You can obtain beat position and BPM information for songs from any PRO DJ LINK compatible CDJ by connecting the player to your DJM-2000 via LAN cable. Then, even if you miss the input timing for an effect while you are DJing, the effect will be adjusted automatically to the analyzed beat position, allowing you to apply effects on-beat with 100% accuracy.

Effect improvements
The REVERB BEAT EFFECT has been updated: besides the length of the reverb, you can now also adjust the openness of the simulated space at the same time.

The adjustment range for the NOISE INST FX has been broadened to increase the maximum output volume for this effect. This allows you to add sufficient noise, even to songs that are at a high volume. The maximum volume of the OSCILLATOR and SAMPLE in sidechain remox has also been increased as well.

To allow DJs to turn the FILTER effect on and off smoothly, we have changed the effect so that when you turn the level knob for it all the way to the left, the FILTER function turns off and only the source audio is output.

Check de video hier
User edit by BennoRevelli on 19-07-2011 @ 11:15:52 (1%)
Yani    posted on 12-08-2011 09:24
Even nog een klein probleem bij mijn Recordbox.

Wil ik vandaag mijn Recordbox aansluiten, kan die mijn CDJ's niet eens vinden ( 900 )
Alle stekkers nagekeken etc. Deze ook verwisseld en andere stekker geprobeerd. Dit werkt ook niet .

Kan het zijn dat iets dit blokkeert zo in eens ??Heeft iemand dit zelfde probleem ooit gehad ?

Bedankt voor jullie help !
User edit by Yani on 12-08-2011 @ 09:24:49 (1%)
Dennis1981    posted on 13-08-2011 14:45
Heb je een windows pc of een mac ?

Bij een windows pc heb je ook nog drivers nodig om je cdj's te kunnen vinden...
Dennis1981    posted on 13-08-2011 14:45
User edit by Dennis1981 on 13-08-2011 @ 14:46:17 (100%)
BennoRevelli    posted on 13-08-2011 23:39
Even nog een klein probleem bij mijn Recordbox.

Wil ik vandaag mijn Recordbox aansluiten, kan die mijn CDJ's niet eens vinden ( 900 )
Alle stekkers nagekeken etc. Deze ook verwisseld en andere stekker geprobeerd. Dit werkt ook niet .

Kan het zijn dat iets dit blokkeert zo in eens ??Heeft iemand dit zelfde probleem ooit gehad ?

Bedankt voor jullie help !

Heb je je cdjs wel via LAN kabels aangesloten?
En Dennis refereert naar de Drivers maar die zijn alleen noodzakelijk voor de aansturing van MIDI/HID Dus Rekordbox i.c.m. Pro DJ Link zou gewoon moeten werken.

In 99% procent van de probleem gevallen sluiten mensen per ongeluk de USB kabels in plaats van de LINK (cat kabels) aan op Rekordbox.

Indien je dat wel goed hebt gedaan is het hoogstwaarschijnlijk je Firewall die Rekordbox tegenhoudt.
Indien je op Windows draait en geen Externe Firewall gebruikt zoals je die wel eens vind bij anti-virus paketten kun je het beste eens je firewall uitzetten en kijken of het dan wel gaat.

Dolivieira    posted on 14-08-2011 10:04
Ook moet je een switchbox gebruiken en geen Router.
K0ENE    posted on 08-11-2011 19:12
Probleempje:

Ik Krijg mijn 2 CDJ's niet aan elkaar gelinkt, in de ene CDJ zit een SD kaart, die kan ik wel op die speler afspelen.
Ik heb de Link kabel verbonden naar de andere CDJ, deze lijkt niks te ontvangen??

Allebij de spelers staan ingesteld op PLAYER 1, ik weet dat je dit bij Menu lang indrukken en daar in het hoofd menu bij Duplication bvb player 2 kan aanklikken alleen dit doet die dus ook niet. Er lijkt dus geen contact te zijn tussen de CDJ's.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Bvd
Dolivieira    posted on 08-11-2011 22:25
1 member likes this  Ze mogen in ieder geval niet allebij op Player1 staan. Dus lees die gebruik aanwijzing nog eens om?de andere op Player 2, 3?of 4 Te zetten dat moet je?onder de Utility?knop vinden. ?
K0ENE    posted on 08-11-2011 23:36
Hier zal de fout dus idd zitten. Alleen ik krijg die ene CDJ niet op 2,3 of 4, kan er wel voorbij scrollen, maar als ik 2,3,4 selcteer pakt die die nietCool

Las vanmiddag dat de CDJ 2000 zelf moet zien dat die player 2 is, alleen dit ziet die dus niet. Heb 2 kabels gebrobeerd, dus zal niet aan de kabel liggen.
Toppertje    posted on 09-11-2011 01:38
Echt een hele verbetering, nu nog zorgend dat rekordbox bestanden blijft onthouden als je de map met tracks verplaatst.
Ik ben Snoey, Admin reageert niet op mijn verzoek.
Dennis1981    posted on 09-11-2011 19:41
Poster: Toppertje
Echt een hele verbetering, nu nog zorgend dat rekordbox bestanden blijft onthouden als je de map met tracks verplaatst.

En als je een nieuw nummer toevoegt aan je collectie, je ineens de rest niet meer kan vinden, terwijl het in dezelfde map staat.

Ik gebruik ook torq voor mijn timecodesetup, die voegt aan elk geanalyseerd bestand een .tdq file toe. Als?ik een usbstick heb met nummers die al geanalyseerd zijn en ik stop die in iemand anders zijn pc die ook torq heeft, dan herkent ie de bestanden meteen als geanalyseerd en hoeft ie er niet over na te denken.

Rekordbox bestanden die vanuit je bronbestand zijn geexporteerd kunnen wel op meerderecdj- devices meteen als geanalyseerd herkend worden, maar waarom niet in je database ervoor zorgen dat de bestanden blijvend geanalyseerd zijn??

Ik voeg nu telkens nieuwe nummers aan mijn totaalbestand toe op mijn usb harde schijf, daarna haal ik alleen de nieuwe nummers door rekordbox heen. Ik laat rekordbox mijn nieuwe nummers analyseren. Ik exporteer de nieuwe nummers naar mijn harde schijf die ik gebruik voor mijn cdj's en daarna maak ik mijn rekordbox weer leeg.

Dit moet toch makkelijker kunnen ?

172 Users online: 21 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 49.328
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.722.280