Rekordbox & next generation CDJs (3/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-12-2010 21:53
Het tweede deel van het topic over Pioneers Rekordbox software, de CDJ-850, CDJ-900 en de CDJ2000 (zie hier Deel 1). Lees deze topics nog eens goed door als er dingen onduidelijk zijn, het is heel iets anders dan de persberichten die je overal al bent tegen gekomen :

Pioneer RekordboxPioneer CDJ-850Pioneer CDJ-900Pioneer CDJ-2000

OK Marker Kijk hier voor alle verschillen tussen de CDJs : Ultimate CDJ Comparison Chart
OK Marker USB sticks en SD kaarten moeten FAT32 geformateerd zijn, andere formaten werken NIET !
OK Marker USB drives moeten ook FAT32 geformateerd zijn, ondersteuning tot in ieder geval 1TB.
OK Marker Gebruik USB/SD media ALLEEN voor Rekordbox exports, overige files vertragen de werking.

De workflow van het Rekordbox/CDJ systeem is :
  1. Importeer de tracks in Rekordbox vanaf een locatie waar Rekordbox deze altijd weer kan terug vinden. Rekordbox onthoud deze locatie en maakt geen copy naar een database file (zoals bijv. iTunes).
  2. Bewerk de tags indien nodig in Rekordbox en voeg eventueel album art toe etc.
  3. Exporteer voor je gaat draaien de tracks die je mee wilt nemen naar een USB/SD medium en gebruik dat medium op het podium.
  4. Als je thuis komt Update je je Collection vanaf je USB/SD medium in Rekordbox. Eventuele toegevoegde Cue/Loop punten worden nu overgenomen in je Collection zodat je die bij een volgende export ook gelijk hebt. Tevens wordt de 'Played' counter geupdate.

Hier even wat items die ik aangevult heb die in deel 1 ter sprake zijn gekomen. Ik heb wat vergeten antwoorden toegevoegd en wat onduidelijkheden uitgeschreven zoals ze zijn om misverstanden te voorkomen.

• Rekordbox werkt niet voor type CDJs die er al waren voordat de CD900 en CDJ-2000 werden geintroduceerd. Er komt dus GEEN update voor de volgende type spelers, je zult hier dus geen Rekordbox export mee kunnen afspelen : CDJ-400, CDJ-1000MKx, CDJ-800MKx, MEP-7000 en CDJ-200.

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • De Cue/Loop punten die je met de CDJ-1000MK3 op een kaartje hebt gezet voor je CDs kun je gebruiken in de CDJ-2000 om Cue info in te lezen, de waveform zal opnieuw ingelezen moeten worden.

• Een USB/SD medium met losse MP3/AAC/WAV/AIFF files erop kun je gebruiken in de CDJ's, echter heb je geen gemakt van alle ID3/Meta data van de track. Het zoeken en de database functies werken niet, maar de tracks kun je natuurlijk wel gewoon afspelen.

• De CDJ's slaan de Cue/Loop info op, op het medium waar de track op staat. Als spelers in een link aangesloten zitten zullen de Cue punten op de stick worden geschreven waar vandaan de track wordt afgespeeld, die hoeft dus niet hetzelfde deck te zijn als waar de Memory knop op wordt ingedrukt. In het display zal verschijnen waar de info wordt weggeschreven.

• Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.

• Pioneer heeft op 21 september 2009 in de Sand in Amsterdam de CDJ-2000 geintroduceerd en hier kun je iets van de sfeer opsnuiven :
    door Reind : About DJ verslag en foto's
    door Bambam : Gearjunkies Video

• De registratie code voor Rekordbox kreeg je eerst niet zomaar, deze kreeg je alleen als je een CDJ kocht die Recordbox ondersteunde. Na een paar maanden is deze policy omgegooid en nu kan iedereen Rekordbox downloaden en gratis een code aanvragen.

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

• De nauwkeurigheid van de BPM teller op de CDJ-2000 is met de firmware update 3.1 vergroot naar 1 decimaal. Dit betekent dat BPMs worden weergegevens als 128.4. Hiermee kun je dus al bijna mixen op de BPM teller, dit tot onsteltenis van sommige members Winking my eye

• Als je een netwerk switch gebruikt om meer dan 2 CDJs aan elkaar te hangen, sluit er dan geen internet of computers op aan die je niet gebruikt tijdens het draaien. Dit kan storingen veroorzaken.
Let the BASS be louder

What do you think about Rekordbox & next generation CDJs ??

Vote :   3 members like this  

Dolivieira    posted on 27-02-2011 17:33
Poster: Effix
dat is waar, maar hoe speel je die cuepoints dan? op een cdj 350 .?

Met je memory knop en je call knop natuurlijk.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Dolivieira    posted on 27-02-2011 17:39
Poster: Joepardy
Ja, ik begrijp dat het dan moeilijker is om te detecteren. Maar ik heb er geen moeite mee dat ie op 92 wordt gezet en dat ik hem dan vervolgens zelf moet bewerken om op X2 te zetten. Niet alleen Hardcore en Drum and Bass hebben er last van, maar ook Hardtechno, Breakcore (in hoeverre die muziekstijl mixbaar is :P) Dus beperk je toch een behoorlijk gedeelte van je klanten ermee.

Alles boven de 180 bpm moet je toch met de hand gaan beatgridten geld ook voor bij Traktor en Serato. Gaat een beetje te snel voor die spelers en computers. Ben ik blij dat ik die zooi niet meer draai. Sorry liefhebbers.?
Tekhead    posted on 27-02-2011 18:02
Dennis vriend foei, dat zeg je toch niet als je dat zelf ook hebt gedraaid. Mss is dat ook een reden dat die stijl nog vooral op vinyl geperst wordt.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
djcanta    posted on 27-02-2011 18:38
Beatgrid in de laatste versie van Rekordbox is zeer matig trouwens. Gisteren m'n nieuwe macbook klaargemaakt, Rekordbox geinstalleerd en tracks ingeladen. Dat ging super snel overigens! Alleen 't viel me op dat de beatgrid niet precies bij de kick stond, wat in de vorige versies wel zo was. 't Was overigens niet met elke track 't geval maar wel met 't grootste gedeelte. Het gevolg is dat quantized loops niet op 't juiste punt beginnen. Hebben hier meer mensen last van?
2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
Dolivieira    posted on 27-02-2011 21:15
Idd dat viel me ook op.
djcanta    posted on 28-02-2011 11:38
Dat wordt dus wachten op een update en dan m'n hotcue's en hotloops opnieuw maken. .

maargoed, over een week draai ik met Traktor Happy, laughing
maarten_geurts    posted on 28-03-2011 23:24
Aangezien mijn externe harde schijf al enkele jaren oud is heb ik voor de zekerheid een nieuwe gekocht. Wederom een Western Digital alleen nu geen 320 gb maar 500 gb. Op het moment dat ik de nieuwe schijf koppel aan mijn CDJ-2000 komt er niks en zegt hij alleen 'format usb'. Dus ik via rechtermuisknop formatteren de schijf geformatteerd maar zonder resultaat. Mijn computer ziet de schijf wel maar recordbox?weer niet. Wat doe ik verkeerd?
Dav3    posted on 31-03-2011 11:45
Nieuwe Firmware Update voor de CDJ900 bechikbaar Happy, laughing

Ver.3.20 -> Ver.4.00?(31 March, 2011 Update)
*Expanded Pro DJ Link(LAN Link) function.
-The new 'UTILITY DUPLICATION' function allows instantaneous copying of player settings.
-Support for the output of song BPM information to the 'DJM-900nexus' DJ mixer.

* Improved usability for the TAG LIST function to save them as playlists in the 'rekordbox'.

*Solved the problem in USB3.0 media compatible with USB2.0.
Transfer rate is same as USB2.0(480Mbps) when you use USB3.0media.

*Easy to recognize 'ON AIR'Display.

*Bug Fix - After adjusting LOOP OUT Setting by JOG Controll, rarely can not use OUT ADJUST mode.

*Even when it changed from PC control mode to other media, I made it a UNLOCK/LOCK change function work. Other media refer to the USB device, SD card, and rekordbox of the USB device and SD card disk inserted in this machine, and the LINK point.

*Improved Sound Quality with Master Tempo.

*Improved the fault which stop by LOOP IN, if prolonged LOOP playback was constructed with the whole CD.

*Bug Fix - Noise generates in LOOP playback of specific CD.

www.everybeat.nl
BennoRevelli    posted on 17-04-2011 12:39
Het is best wel stil in dit Topic de laatste tijd.. best jammer Winking my eye
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe bij jullie de nieuwe 4.0.1 en 4.0 Firmware updates bevallen!
Voordelen/Nadelen die jullie opgevallen zijn!?

Thnx!
|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
User edit by BennoRevelli on 17-04-2011 @ 12:39:52 (15%)
Dolivieira    posted on 18-04-2011 11:08
ALs het stil is dat betekend dat mensen wienig meer op te merken hebben. Dus dat de meeste gangbare problemen zijn opgelost.
Dav3    posted on 18-04-2011 12:45
Ik heb geen last van problemen met de nieuwe update.
www.everybeat.nl
BennoRevelli    posted on 18-04-2011 22:03
Poster: Dav3
Ik heb geen last van problemen met de nieuwe update.

Mooi! Ik ook niet, al ben ik nog niet in de positie geweest om ze uitgebreid te testen in mijn booth.
It was about time! maar ik ben echt blij dat het nu eindelijk stabiel is.

|| CDJ-2000 - DJM-2000 - CDJ-2000 - HDJ-2000 ||
User edit by BennoRevelli on 18-04-2011 @ 22:03:35 (2%)
Victor    posted on 20-04-2011 10:09
Poster: maarten_geurts
... Dus ik via rechtermuisknop formatteren de schijf geformatteerd maar zonder resultaat. Mijn computer ziet de schijf wel maar recordbox?weer niet. Wat doe ik verkeerd?

Ik weet niet of je probleem al is opgelost, maar wat er fout is is denk ik dat de harddisk is geformatteerd met het NTFS bestandssysteem. De CDJ-2000 kan alleen werken met FAT-32.? Dus hang de schijf aan je pc, rechtsklik in verkenner op de schijf en kijk onder eigenschappen of hij NTFS is geformatteerd.

Zo ja, opnieuw formatteren met FAT-32 als indeling. Hiervoor zijn tools die je makkelijk kan vinden met Google (De format-functie in Windows Vista en ik neem aan ook Windows 7 weigeren grotere FAT-32 partities aan te maken dan 32 GB dus dat schiet niet op als je een 500 GB hdd hebt gekocht).
mrwhoopie    posted on 24-04-2011 23:24
Hoe hebben julie de track analyse staan?normaal of dynamish?
Want ik weet eigenlijk niet hoe je ziet of je beatgrid nu goed staat of niet.... :s
Dav3    posted on 25-04-2011 08:19
Normaal.

Dynamisch is eigenlijk bedoeld voor niet electronische muziek.
www.everybeat.nl
mrwhoopie    posted on 26-04-2011 06:02
De jaren 70 muziek kan je dan bv beter dynamisch doen?
Dav3    posted on 26-04-2011 09:08
Ja.
www.everybeat.nl
JuniorDDP    posted on 27-04-2011 13:14
Vraagje! Ik heb rekordbox op mijn mac staan en heb er al wat mee gespeeld, zoals loops maken of cue points zetten! Maar die Cue points kan je toch niet oproepen bij een CDJ 900 of een CDJ 850! Normaal draai ik met serato op die players, maar wil de volgende keer wel een USB stick meenemen om het te testen en ik werk zeer graag met cue points! (PS: werkt rekordbox ook op een 350?)

Thanks!
djcanta    posted on 27-04-2011 13:21
alle huidige table-tops werken met Rekordbox : CDJ350,850,900 en 2000.

cue-punten kan je oproepen, hotcue/hotloops alleen bij CDJ2000.
Dav3    posted on 27-04-2011 14:13
Je Kunt een Loop ook als Cue point opslaan en zo oproepen. meen ik.
www.everybeat.nl
User edit by Dav3 on 27-04-2011 @ 14:13:20 (17%)
JuniorDDP    posted on 27-04-2011 16:27
Hoe roep je ze dan op op een cdj 900 of 350?
Dav3    posted on 27-04-2011 16:57
Cue call buttons.
www.everybeat.nl
Ywe    posted on 02-05-2011 22:17
En er is nieuwe Firmware!:

Voor de CDJ350

Firmware Update Release Note
?? ?Improved the JOG touch feeling when using some DJ software.
?? ?Became accessible to some USB3.0 media which is compatible with USB2.0.
Transfer rate is as same as USB2.0 when using USB3.0 media.
?? ?Bug fix ? A rare problem accessing USB memory has been resolved.

Voor de CDJ850

Firmware Update Release Note
?? ?Auto Beat Loop is improved as accurate as CDJ-800mk2.
?? ?Improved the JOG touch feeling when using some DJ software
?? ?Became accessible to some USB3.0 media which is compatible with USB2.0.
Transfer rate is as same as USB2.0 when using USB3.0 media.
?? ?Bug fix ? A rare problem accessing USB memory has been resolved.

nu nog traktor ondersteuning voor de 850!
User edit by Ywe on 02-05-2011 @ 22:21:26 (100%)
MarcoMartinez    posted on 02-05-2011 22:32
Even een stomme vraag misschien maar hoe kan ik mijn
850 updaten?

Ik nl geen idee hoe t werkt,maar zou graag t probleem
met de loops zsm oplossen want ik wordt er gek van.
www.djmarcomartinez.com
Dolivieira    posted on 03-05-2011 00:18
Staat op de site hoe je dat moet doen.

171 Users online: 20 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 49.268
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.722.220