Rekordbox & next generation CDJs (1/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 09-12-2010 21:53
Het tweede deel van het topic over Pioneers Rekordbox software, de CDJ-850, CDJ-900 en de CDJ2000 (zie hier Deel 1). Lees deze topics nog eens goed door als er dingen onduidelijk zijn, het is heel iets anders dan de persberichten die je overal al bent tegen gekomen :

Pioneer RekordboxPioneer CDJ-850Pioneer CDJ-900Pioneer CDJ-2000

OK Marker Kijk hier voor alle verschillen tussen de CDJs : Ultimate CDJ Comparison Chart
OK Marker USB sticks en SD kaarten moeten FAT32 geformateerd zijn, andere formaten werken NIET !
OK Marker USB drives moeten ook FAT32 geformateerd zijn, ondersteuning tot in ieder geval 1TB.
OK Marker Gebruik USB/SD media ALLEEN voor Rekordbox exports, overige files vertragen de werking.

De workflow van het Rekordbox/CDJ systeem is :
  1. Importeer de tracks in Rekordbox vanaf een locatie waar Rekordbox deze altijd weer kan terug vinden. Rekordbox onthoud deze locatie en maakt geen copy naar een database file (zoals bijv. iTunes).
  2. Bewerk de tags indien nodig in Rekordbox en voeg eventueel album art toe etc.
  3. Exporteer voor je gaat draaien de tracks die je mee wilt nemen naar een USB/SD medium en gebruik dat medium op het podium.
  4. Als je thuis komt Update je je Collection vanaf je USB/SD medium in Rekordbox. Eventuele toegevoegde Cue/Loop punten worden nu overgenomen in je Collection zodat je die bij een volgende export ook gelijk hebt. Tevens wordt de 'Played' counter geupdate.

Hier even wat items die ik aangevult heb die in deel 1 ter sprake zijn gekomen. Ik heb wat vergeten antwoorden toegevoegd en wat onduidelijkheden uitgeschreven zoals ze zijn om misverstanden te voorkomen.

• Rekordbox werkt niet voor type CDJs die er al waren voordat de CD900 en CDJ-2000 werden geintroduceerd. Er komt dus GEEN update voor de volgende type spelers, je zult hier dus geen Rekordbox export mee kunnen afspelen : CDJ-400, CDJ-1000MKx, CDJ-800MKx, MEP-7000 en CDJ-200.

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • De Cue/Loop punten die je met de CDJ-1000MK3 op een kaartje hebt gezet voor je CDs kun je gebruiken in de CDJ-2000 om Cue info in te lezen, de waveform zal opnieuw ingelezen moeten worden.

• Een USB/SD medium met losse MP3/AAC/WAV/AIFF files erop kun je gebruiken in de CDJ's, echter heb je geen gemakt van alle ID3/Meta data van de track. Het zoeken en de database functies werken niet, maar de tracks kun je natuurlijk wel gewoon afspelen.

• De CDJ's slaan de Cue/Loop info op, op het medium waar de track op staat. Als spelers in een link aangesloten zitten zullen de Cue punten op de stick worden geschreven waar vandaan de track wordt afgespeeld, die hoeft dus niet hetzelfde deck te zijn als waar de Memory knop op wordt ingedrukt. In het display zal verschijnen waar de info wordt weggeschreven.

• Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.

• Pioneer heeft op 21 september 2009 in de Sand in Amsterdam de CDJ-2000 geintroduceerd en hier kun je iets van de sfeer opsnuiven :
    door Reind : About DJ verslag en foto's
    door Bambam : Gearjunkies Video

• De registratie code voor Rekordbox kreeg je eerst niet zomaar, deze kreeg je alleen als je een CDJ kocht die Recordbox ondersteunde. Na een paar maanden is deze policy omgegooid en nu kan iedereen Rekordbox downloaden en gratis een code aanvragen.

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

• De nauwkeurigheid van de BPM teller op de CDJ-2000 is met de firmware update 3.1 vergroot naar 1 decimaal. Dit betekent dat BPMs worden weergegevens als 128.4. Hiermee kun je dus al bijna mixen op de BPM teller, dit tot onsteltenis van sommige members Winking my eye

• Als je een netwerk switch gebruikt om meer dan 2 CDJs aan elkaar te hangen, sluit er dan geen internet of computers op aan die je niet gebruikt tijdens het draaien. Dit kan storingen veroorzaken.
Let the BASS be louder

What do you think about Rekordbox & next generation CDJs ??

Vote :   3 members like this  

BtM909    posted on 10-12-2010 14:03
Poster: Tomazos
SD werkt sneller als usb,

ik heb het 'parade paardje' onder de usb sticks, de ;'extreme cruzer' van sandisk
Ultra fast speed: 25 MB/s read & 18 MB/s write

maar toch is met laden op de cd speler mijn SD kaart (sandisk class 6) sneller!,
het gaat maar om bijna 1 ms seconden, het verschil is niet uit te leggen.

daarin tegen gaat het schrijven van rekordbox naar SD wel tergend langzaam!

oja, gebruik ook nooooit de sd kaartjes met cue files van je mk3 in de cdj 2000Smile
(als je dus met cd of usb gaat draaien, en je de cue files wilt hebben)

ik heb voor usb gekozen omdat je dan de usb ook nog voor andere dingen kan gebruiken,
en de enorm snelle lees/schrijf snelheid wat wel zo makkelijk is als je met rekordbox dingen op je usb wilt zetten,
sneller is er bijna niet te vinden als deze usb stick.

je hebt ook goedkopere sticks, die je in elke computer zaak vind,
deze zijn meestal niet meer als 4a5mb/s lezen

Ik kom SD-kaartjes tegen met klasse 10 (tot 30MB/s)? en USB sticks die iets sneller zijn (With read speeds up to 34MB/s and write speeds up to 28MB/s, the Flash Voyager GTR USB flash drives are some of the fastest USB 2.0 drives on the market).

Als 't om (lees)snelheid gaat, dan kan ik net zo goed een SSD nemen...

Het valt me gewoonweg om dat de meeste dj's toch neigen naar een SD en heb er inmiddels een aantal gesproken en ze weten eigenlijk ook niet zelf waarom ze voor SD zijn gegaan (wellicht omdat ze die vroeger toch al zelf 'meesjouwden' voor de 1000's Cool

Lead, heb je zelf al een beetje feedback gekregen vanuit de markt?
User edit by BtM909 on 10-12-2010 @ 14:07:52 (12%)
Winston    posted on 10-12-2010 19:30

• CDJ's ondersteunen alleen de primaire partitie van een USB/SD device, de overige partities zijn niet te benaderen door de CDJs en kun je dus niet gebruiken voor je exports vanuit Rekordbox.
  • ?

Waarschijnlijk?niet al te snuggere vraag, maar ik weet het antwoord niet. Wat wordt precies bedoeld met partitie? Is dat het aantal lagen aan sub folders?
    Tic Toc
    User edit by Winston on 10-12-2010 @ 19:47:54 (4%)
    Ywe    posted on 10-12-2010 19:32
    SD is ook 'mooier' en minder steelvriendelijk... tenslotte steekt de USB stick niet uit!
    Dolivieira    posted on 10-12-2010 19:43
    Toch is het zo dat alleen de CDJ2000?SD ondersteund. Dan zou ik toch voor USB stick gaan.
    CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
    AdenFarleigh    posted on 10-12-2010 20:04
    lol; blijf het een aparte benaming vinden Ywe; steelvriendelijk =p
    Stelen is helemaal niet vriendelijk =p
    2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
    Bvanleeuwen    posted on 10-12-2010 20:07
    Poster: Lead
    • Diefstal van de USB stick tijdens het draaien. Je kan dit makkelijk voorkomen door er bijvoorbeeld een Lenyard aan te haken die je klemt onder het voetje van de CDJ. Als je draait vanaf USB/SD dan hoef je je niet meer om te draaien om een nummer uit te zoeken dus je verliest de stick ook niet meer uit oog als je eenmaal staat te draaien.
      Waatttt? Dit bestaat echt? Mensen jatten USB sticks van de dj's Confused?
    main    posted on 10-12-2010 20:11
    de stats blijven toch wel bizar nice.
    Xtremer    posted on 11-12-2010 10:00
    Mooi overzicht/samenvatting LeadSmile. Ik heb mijn externe HDD als HFS+ geformateerd en dit werkt ook perfect naast FAT32. Dit lijkt me een mooi verzamelpunt voor alle Rekordbox/CDJ vragen.

Poster: Winston
    Waarschijnlijk?niet al te snuggere vraag, maar ik weet het antwoord niet. Wat wordt precies bedoeld met partitie? Is dat het aantal lagen aan sub folders?

Stel je hebt een harddisk die je als FAT32 hebt geformateerd, dan kun je ervoor kiezen deze schijf op te splitsen naar een NTFS/HFS+ en FAT32 deel. Dan heb je dus een FAT32 deel (partitie) en een NTFS/HFS+ geformateerd deel (partitie).

Een partitie is dus een van deel je HDD. Je kunt hier vrij veel mee doen. Zo had ik op mijn 1TB schijf 3 partities (delen) bestaande uit een NTFS, HFS+ en FAT32 deel. Dit deed ik voor optimale ondersteuning voor mijn stage en school.
    DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
    User edit by Xtremer on 11-12-2010 @ 10:06:43 (100%)
    Ywe    posted on 11-12-2010 10:08
    Poster: Dolivieira
    Toch is het zo dat alleen de CDJ2000?SD ondersteund. Dan zou ik toch voor USB stick gaan.

klopt... maar als je de luxe hebt om thuis een set te hebben, en een rider die daar om vraagt dan maakt het weer niet uit. Ik heb mooi kleine usb stickjes Happy, laughing
    kobuz    posted on 11-12-2010 13:44
    Poster: Lead

• Alle CDJ's die hierboven genoemd zijn ondersteunen zowel MIDI als het HID protocol. Je kunt de spelers dus direct gebruiken met je VDS systeem. De fabrikant van de software moet je wel een update kunnen aanbieden die deze spelers ondersteunt. Je sluit de speler(s) met een USB kabel direct aan op je laptop en selecteerd in je DJ software de CDJ-xxx als geluidskaart. Het geluid komt dan gewoon uit de tulp pluggen van de CDJ. De bekenste software pakketten zoals Traktor en Serato ondersteunen de CDJs zeker.

•  

Ik heb begrepen dat de cdj850 dus NIET met HID werkt in Traktor. Ik kan ook niks vinden hoe dat zou moeten werken. Heb ik het mis? Of kan je de 850 inderdaad alleen als MIDI apparaat gebruiken?
    Joepardy    posted on 11-12-2010 14:28
    Vraagje voor alle CDJ850/900/2000 gebruikers.

Ben een Sticky aan het klaarmaken voor vanavond. Hoe exporteer ik de taglist? Of is het zo dat de taglist er automatisch opstaat als de nummers die getagged zijn ook erop staan?
    Dolivieira    posted on 11-12-2010 15:33
    Poster: kobuz

Ik heb begrepen dat de cdj850 dus NIET met HID werkt in Traktor. Ik kan ook niks vinden hoe dat zou moeten werken. Heb ik het mis? Of kan je de 850 inderdaad alleen als MIDI apparaat gebruiken?

Volgens mij is die met de laatste update 1.2.7 er aan toegevoegt. Hang me er niet aan op als het niet zo is.

?
    Poster: Ywe
    klopt... maar als je de luxe hebt om thuis een set te hebben, en een rider die daar om vraagt dan maakt het weer niet uit. Ik heb mooi kleine usb stickjes Happy, laughing

Daar heb je wel een punt maar wij zijn nou niet DJs die een Rider hebben. Ook zie ik veel TopDJs die nog steeds met CDs sjouwen.

Maar om nou bang te zij dat je USB stick gestolen gaat worden. Ik zou lekker voor de laatse optie gaan die Ywe aangeeft. Lekker een compacte USB stick gebruiken

User edit by Dolivieira on 11-12-2010 @ 15:39:46 (100%)
    Lead    posted on 11-12-2010 15:54
    De CDJ-850 ondersteund HID, alleen geen Advanced HID dacht ik.

Taglists kun je niet exporteren, da's een kladblaadje voor op de avond zelf.

Als je een lijstje wilt klaarmaken doe je dat met een Playlist.

Diefstal komt amper voor (ik heb er nog nooit van gehoord iig), maar voor wie zeker wil zijn kan dit doen door de lenyard aan iets te bevestigen. Je maakt het dan al een heel stuk lastiger. Maar nogmaals, ik her nog niet van gehoord, dus de eerste zal nog wel gejat moeten worden Winking my eye
    Let the BASS be louder
    Joepardy    posted on 12-12-2010 19:07
    Done! Ging lekker, maar 1 cd'tje hoeven gebruiken.
    maarten_geurts    posted on 12-12-2010 22:26
    Mhh, ik kopieer een playlist uit itunes naar recordbox. Vervolgens voeg ik nog wat bestanden toe in recordbox?maar hoe zorg ik er voor dat de playlist van itunes ook geupdate wordt?

@Lead; weet jij toevallig of er een oplossing in de maak is zodat recordbox gekoppeld is aan je mappen op je harde schijf? Als ik een aantal nieuwe?tracks wil toevoegen dan moet ik deze steeds handmatig in Recordbox zetten in de juiste playlist (=gelijk aan?mijn mappen op de harde schijf)?en dan nogmaals in I-tunes. Dit moet toch makkelijker kunnen?
    mrwhoopie    posted on 07-01-2011 22:13
    Verplaatst naar het problemen topic.
    User edit by mrwhoopie on 08-01-2011 @ 23:17:04 (100%)
    Jizzy    posted on 08-01-2011 22:29
    Er is een probleem met Rekordbox en het RAM geheugen van mijn MBP. Ik wil het probleem hier voorleggen. Voordat ik alle gegevens daarover hier ga plaatsen, wil ik vragen of ik dit hier kan doen of moet ik een nieuw topic aan maken?
    User edit by Jizzy on 08-01-2011 @ 22:30:47 (6%)
    Dolivieira    posted on 08-01-2011 22:32
    beter hier vermelden of bij de topic over verbeterpunten van Rekordbox.
    User edit by Dolivieira on 08-01-2011 @ 22:32:41 (1%)
    Winston    posted on 08-01-2011 22:34
    Hier is het voor algemene vragen. Voor specifieke problemen kun je beter: kick dit topic?
    Tic Toc
    User edit by Winston on 08-01-2011 @ 22:35:58 (100%)
    mrwhoopie    posted on 08-01-2011 23:16
    Poster: Winston
    Hier is het voor algemene vragen. Voor specifieke problemen kun je beter: kick dit topic?

Ik zal het mijne dan ook maar verplaatsen.
    Dav3    posted on 09-01-2011 20:44
    Handige video voor mensen die de 1000mk2/3 gewend zijn, waveforms op hun sd kaart hebben opgeslagen en ook met de nieuwe spelers direct wave's willen laden met cd's :

http://www.youtube.com/watch?v=-G_aSP2RJVY

kopieer je data van naar Happy, laughing
    www.everybeat.nl
    DonBasco    posted on 10-01-2011 12:57
    Poster: Dav3
    Handige video voor mensen die de 1000mk2/3 gewend zijn, waveforms op hun sd kaart hebben opgeslagen en ook met de nieuwe spelers direct wave's willen laden met cd's :
    http://www.youtube.com/watch?v=-G_aSP2RJVY
    kopieer je data van naar Happy, laughing

Dit is interessant voor CDJ900 gebruikers.
    CDJ2000 gebruikers kunnen gewoon hun SD-kaartje gebruiken in de CDJ2000's. Bovendien kan bij gelinkte CDJ2000's er ook nog met slechts 1 kaartje gewerkt worden, want je kan aangeven op welke van de?kaartjes (player 1, 2, 3, 4) de info staat.
    Dav3    posted on 10-01-2011 13:10
    Klopt, toch met USB makkelijk.
    Met de 850 lijkt mij dit ook te moeten werken, iemand geprobeerd ?
    www.everybeat.nl
    djcanta    posted on 10-01-2011 17:33
    Poster: Dav3
    Klopt, toch met USB makkelijk.
    Met de 850 lijkt mij dit ook te moeten werken, iemand geprobeerd ?

je kan alleen de CDJ900 en CDJ2000 linken. CDj350 en CDJ850 kan je niet linken, je kan ze wel koppelen aan een laptop voor MIDI/HID control met Serato, VDJ of Traktor. De speler werkt dan als geluidskaart. Een CDJ900 of een CDJ2000 kan dit ook.
    2 x SL1200 MK2 || Dateq XTC || Serato SL3 ||
    Dav3    posted on 10-01-2011 17:41
    Gaat niet om de link. Gaat om de Ad kaart data over te zetten naar USB voor de wave info.

Wat jij zegt is bekend. Het gaat hier om een ander doel.

Cdj1000 mensen die willen overstappen.
    www.everybeat.nl
    User edit by Dav3 on 10-01-2011 @ 17:43:27 (100%)

129 Users online: 24 Guests (105 Unknown)
    Pages generated today : 33.916
    Most visitors online this month : 380
    Lifetime Pageviews since 2003 : 238.706.868