Probleem met lijningang
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Daan123    posted on 09-12-2010 14:03
Hallo mensen, ik zit met een probleempje. Ik wil graag een mix opnemen op de computer en heb hiervoor een RCA naar minijackkabel gekocht, de RCs heb ik aangesloten op de recorduitgangen van mijn RMX40-DSP Blackfire en de 3,5 jack aansluiting op de lijningang van mijn computer. Dan krijg ik ook een melding op de computer dat ik een kabel in de lijningang heb aangesloten. Nu wil ik opnemen met audacity, maar zowel in de volumeregeling van windows als in audacity kan ik nergens lijningang selecteren om de volume in te stellen. Als ik in de windows volumeregling kijk staat er bij Realtek Audio Input alleen de opties:
Opnameregeling
CD-Volume
Microfoonvolume
Volume aan Lijn
Stereo-Mix
En dus geen lijningang. Bovendien kan ik alleen de volume van de opnameregeling aanpassen, de andere 4 opties zijn grijs en dus niet aan te passen. Hierdoor kan ik dus ook niet opnemen, want in audacity moet je bovenin voor lijningang kiezen en ik kan gewoon nergens uit kiezen. Dus weet iemand wat ik moet doen? Ik heb de nieuwste Realtek Audio HD drivers ingestalleerd, ik gebruik dus de onboard soundcard, de Realtek ALC889A.Ik heb al op internet gezocht, maar kan niet specifiek dit probleem vinden en de daarbijhorende oplossing, Dus weten jullie het? Ik zou het echt niet meer weten namelijk.

What do you think about Probleem met lijningang ??

Vote :   

TH3llC    posted on 09-12-2010 14:07
ok heb hier snel alles eens overlopen en hier gaat alles vanzelf..
zeker dat je de juiste ingang hebt?
is line-in en micro ingang dezelfde bij jou?
andere de andere proberen ofzo
Daan123    posted on 09-12-2010 14:13
Ja, het is de blauwe ingang, en de Realtek Audio Manager geeft dan ook aan dat er een kabeltje in de lijningang zit. Microfooningang is een andere en geeft alleen maar ruis, dus nutteloos. Maar de lijningang decteert tie dus wel in de Audio Manager, maar al kijk je bij het volumebeheer staat er nergens lijningang en is bij eigenschappen ook niet aan te vinken.
main    posted on 09-12-2010 14:19
waarom kun je niet opnemen met audacity? t is gewoon een mic ingang namelijk..
je zegt(wat ik begrijp) dat je dus een 3.5mm jack out hebt, stop die in je computer en je kunt opnemen lijkt mij.

heb zelf ook een realtek geluidskaart (helaas) en die doet t gewoon!
Daan123    posted on 09-12-2010 14:23
In audacity moet je (volgens een tutorial op een andere site) rechtsboven in een lijstje lijningang selecteren, maar bij mij is dat grijs en is dus geen lijningang te selecteren, net zoals er geen lijningang is te selecteren in de windows volumebeheer en de Realtek Audio Manager, dus dan kan ik niet de volume aanpassen of wat dan ook van de lijningang.
main    posted on 09-12-2010 14:31
volume pas je aan op je mixer (althans, doe ik) niet in audacity..
probeer eens op te nemen met geluid uit je output van je mixer in audacity en kijk of ie wat opneemt

edit: heb even lopen zoeken in audacity, als je op het driehoekje bij je mic klikt staat er in het rijtje: ingangmonitorern.
als je die aanklikt gaat ie van je buildin mic naar je mic ingang!
User edit by main on 09-12-2010 @ 14:35:37 (100%)
Daan123    posted on 09-12-2010 14:44
Ik heb nu geprobeerd gewoon op te nomen in audacity, ondanks dat ik dus nergens de lijningang kan vinden, het recorden is gelukt, alleen nu heb ik het teruggeluisterd, maar het is veels te hard, de bass dreunt helemaal door en dat klinkt niet echt mooi. Ik heb wel gewoon de gain op de 0 decibel gehouden en ook op de master van mijn mixer kwam het geluid niet obven de 0 decibel uit. En welk driehoekje bij de mic bedoel ik? Ik heb heel audacity langsgelopen, maar ik zie het nergens staan.
TH3llC    posted on 09-12-2010 14:46
download wavepad ofzo dan kun je het geluid optimaliseren
Daan123    posted on 09-12-2010 15:16
Ik las op een ander forum dat je bij de metertjes bovenaan (die ik eindelijk heb gevonden) het maximaal moet laten komen tot -12, dat is me inmiddels gelukt. Maar nogsteeds als ik terugluister hoor ik een te dikke bass, die ik tijdens het opnemen overigens niet hoor en in de waveform komt het maar lichtjes boven de 0 decibel uit, dus daar ligt het ook niet aan. Wat moet ik aan die dreunende bass doen?
main    posted on 09-12-2010 15:30
dat driegoekje.

dan heb je je bass dus te ver open staan, doe ik ook na een tijdje draaien. moet je zelf op letten!
Esmee    posted on 09-12-2010 17:51
Heb je windows 7?
dan moet je namelijk even rechtermuisknop doen bij je audio tekentje rechtsonderin, en dan ipv mixer naar opnameapparaten. Daar klik je op.
dan verschijnt er als het goed is wel de juiste ingang, en kun je meteen zien hoe 'hard'je naar binnen stuurt zegmaar.
Mocht je nou zien dat dat groene balkje van t geluid niet op en neer beweegt maar gewoon constant aanstaat, dan gaat t veelste hard naarbinnen.
Rechtermuisknop line-ingang en dan eigenschappen. Daar kun je het niveau instellen tot dit balkje wel normaal heen en weer beweegt.
Succes!
Daan123    posted on 10-12-2010 13:09
Nee ik heb nog het oude vertrouwde Windows XP Winking my eye, inmiddels heb ik het allemaal goed ingesteld, ook qua geluidsniveau en alles, dus hierbij hartelijk dank voor jullie hulp!
Ywe    posted on 10-12-2010 19:40
Ook bij XP kan je het geluids invoer niveau regelen via opname apparaten. Denk dan alleen via configuratiescherm. Denk dat dat wel verstandig is, want nu neem je (denk ik) hard op en 'druk' je het niveau dan weer softwarematig terug?

This is an old Topic

No new postings for 5.266 days.
 Post CommentThat would be 175.5 months
or a whopping 14.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

115 Users online: 12 Guests (103 Unknown)
Pages generated today : 15.516
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.623.267