wat als allereerste booth?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MrTomrubber    posted on 09-12-2010 12:59
Hey iedereen Een vriend van me zou graag een beginners dj-setje kopen. Hij heeft nog geen ervaring in het dj'en en nu is de vraag: wat koopt hij het beste? Een midi-conroller of bv zoiets als dj-in-a-box? Wat vinden jullie het beste als starterspakket? Zijn budget is momenteel rond de 500-600? , maar heeft nog niets ook geen speakers alleen een logitech subwoofer met satelietluidsprekers. Groeten Tom

What do you think about wat als allereerste booth? ??

Vote :   

Rusafli    posted on 09-12-2010 13:19
Ik denk dat het forum al vol staat met deze vraag. even zoeken en je bent al een heel stuk verder.
Het beste om mee te beginnen bestaat niet. Hij zal echt zelf moeten uitzoeken waar hij mee wilt starten (cd's/platen/pc/midi etc.)
Als hij dat weet kunnen er betere adviezen komen vanuit djr denk ik.
p-wee    posted on 09-12-2010 13:52
het mooiste lijkt mij om ouderwets oldschool te beginnen. ik ook gedaan (nu nog steeds trouwens)
2 draaitafels die gewoon goed zijn, hoe prettig ze ook zijn, je hoeft echt niet meteen met technics te beginnen. als je daarbij n basis mixer koopt 2e hands ben je klaar. als je maar enigsinds fatsoenlijke kwaliteit hebt en gain en EQ per kanaal heb je alles wat je als beginner nodig hebt.

je leert dan DJ'en zo basic en puur als maar kan wat mij ook het mooie eraan lijkt

ik heb bv 2 citronics PD 1 MK2, 2e hands set voor 150,-
en een gemini 626, simpele goedkope mixer maar doet wat ie moet doen. kost 2e hands n paar tientjes ofzo denk ik.

kun je voor 200 euro klaar zijn..(op je speakers en versterker na dan)

maarja.. that's just me
daarbij weet ik ook niet of jouw maat uberhaupt wel met vinyl wil draaien? maargoed, 2e hands cd spelers om mee te beginnen hoeven je ook niet zoveel te kosten

en idd, zoals rusafli zegt je moet wel de keus maken of je cd/vinyl/midi wilt en de search hier gebruiken want het forum zal er vol mee staan.
main    posted on 09-12-2010 14:01
numark ndx setje (200 of 400's) numark m1 of dm 1050 en een simpel hp'tje

dit is een cd speler setje dan.
MrTomrubber    posted on 09-12-2010 14:04
Ik heb hem ondertussen al gezegd dat hij moet kiezen wat hij wil
Als hij beslist heeft en eventueel dan twijfeld zal ik hier komen kijken

En ja vinyl is iets dat je echt moet willen persoonlijk draai ik daar niet zo graag mee maar ja dat moet je natuurlijk zelf uitmaken
User edit by MrTomrubber on 09-12-2010 @ 14:05:11 (2%)
TH3llC    posted on 09-12-2010 14:10
beste is leren draaien met vinyl.. zonder alle hulpmiddeltjes..
ookal heb ik het zelf niet gedaan^^
maar vinyl is ook duur als je platen moet kopen, of timecode
zelfde als leren auto rijden.. leer je met een nieuwe mercedes rijden dan kan je alleen met nieuwe auto's rijden (int begin eh) leer je bv met een VW kever rijden dan kan je echt met alles rijdenCool
rare vergelijking als ik het nu zegt lees maar je weet wel wat ik wil zeggen
User edit by TH3llC on 09-12-2010 @ 14:12:44 (22%)
Vinnyo    posted on 09-12-2010 16:56
Poster: TH3llC
este is leren draaien met vinyl.. zonder alle hulpmiddeltjes..
ookal heb ik het zelf niet gedaan^^
maar vinyl is ook duur als je platen moet kopen, of timecode
zelfde als leren auto rijden.. leer je met een nieuwe mercedes rijden dan kan je alleen met nieuwe auto's rijden (int begin eh) leer je bv met een VW kever rijden dan kan je echt met alles rijdenCool
rare vergelijking als ik het nu zegt lees maar je weet wel wat ik wil zeggen

Aka gewoon altijd een nieuwe auto kopen. Happy, laughing
Estacy    posted on 09-12-2010 16:59
met cd spelers/midi beginnen is het goedkoopst. daarna kun je bijv. draaitafels toevoegen om te kijken of het iets voor jouw is. heb ik ook gedaan
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
TH3llC    posted on 09-12-2010 17:00
Poster: Vinnyo
BR>

Aka gewoon altijd een nieuwe auto kopen. Happy, laughing

juist niet, tenzij je geld teveel hebt natuurlijk
GiBBy    posted on 14-12-2010 21:20
Ik ben ook begonnen met midi..
Met een hercules console rmx, dat ging goed..

En dan heb ik mij cd-spelars aangeschaft..
CDJ-900/ DJM-900/ CDJ900/ RMX-1000
Oliviero    posted on 31-12-2010 12:45
die ndx400 van numark lijken me wel goed, maar die mixers (m1 en m2) lijken me echt bagger.
www.soundcloud.com/oliverheldens
Winston    posted on 31-12-2010 15:10
2 members like this  In plaats van het aanraden van specifieke modellen denk ik dat een algemeen verhaal zinvoller is. Aangezien modellen toch komen en gaan.

SYSTEMS
Er zijn nu dus 3 hoofdsystemen als je nu begint:
Vynil/timecode draaitafels voor DJ's die ooit met de DMC championships willen meedoen, scratching en beatjuggling
CD/usb players, duur maar je hoeft geen aansluitingen te maken in club booths
Laptop/software met controllers, ideaal voor eeuwige bedroom DJ's, want erg goedkoop vergeleken met cd/usb setups met vergelijkbare features.

CD/USB PLAYERS
Voor cd players heb ik geen speciale eisen. Zolang je natuurlijk voor een DJ player kiest. Want het moet een pitch fader hebben, instant start, en mogelijkheden voor cue-ing. Ik heb een voorkeur voor decks met een groot jog wheel. Dus dat zijn de Denons, Numarks, Reloops en Stantons in de budget/beginners klasse.

MIXERS
Voor mixers heb ik wel eisen, omdat de fabrikanten soms rare dingen doen. Bij cd players is er meer standaardisatie.

Kies voor een 2 kanaals mixer, met 3 bands equalizer per kanaal (dus geen 2 band), liefst met volledige kill, gain control per kanaal.
Headphone met split/cue en pfl/master mix liever met knoppen die ook aan de linkerkant zitten. Als het even kan moet de kanalen een aparte VUmeter hebben voor het instellen van de gain. De VU meter moet de werkelijke output weergeven en niet bv. van de recording level.

De knopjes moeten een wit streepje hebben, die ook voelbaar is gemaakt. Ze moeten niet te klein of te groot zijn. Er moet ook een behoorlijk fijne schaalverdeling zijn voor zowel de knopjes als de faders. De cross fader moet soepel zijn, terwijl de linefaders stroef moeten lopen. Het aan/uit knopje liever boven op de mixer dan het achterpaneel.
De sockets voor de headphone plug liever aan de voorkant dan op de mixer; dan hindert het je handen niet. De crossfader moet instelbaar zijn. Activeren van de pfl liever met knopjes. Alles moet goed leesbaar zijn als je erachter staat, niet dat er tekst of lampjes verborgen wordt door knopjes. Een record out en send/return is ook aan te raden.

Check de S/N ratio en andere parameters die een indicatie geven van de geluidskwaliteit. Het meeste verlies in geluidskwaliteit is in de mixer.

HEADPHONES
Kies meteen een goede headphone in de 80 euro klasse of duurder. Aangezien je het niet de hele nacht opwil kies voor eentje met swivel. Met 50 mm drivers heb je over het algemeen beter geluid dan met 40 mm drivers.

DJ PACKAGES
DJ Packages zijn goedkoper, maar raad ik af. Want minder flexibiliteit bij uitbreiding, en als iets stuk is, is alles onbruikbaar of je moet met een defect onderdeel in je set up kunnen leven.

DJ SOFTWARE
Ook bij software zijn er enorme verschillen en vele verschillen.
Bv. ITCH heeft een minimum aan overbodige info op je scherm, maar de info is te zien op je controller, dat is dus overzichtelijk. Terwijl andere merken zowel op je controller en op het dan drukke scherm info geven.

Een ander belangrijk verschil zijn de wavedisplays. Sommige hebben helemaal niet, anderen wel maar je kunt niet waveriden, en anderen zijn wel geschikt voor waveriding.

Een ander verschil wat de moeite waard is om op te letten is de mate waarin je de interface kan instellen naar je wensen.

Verder heb je productie georienteerde software bv Ableton waarmee je ook gewoon live kunt mixen.

DJ CONTROLLERS
En bij de controllers heb je ook verschillen. Je hebt all in one en aparte units.

Sommige controllers zijn midi en andere HID (USB).
Kies voor midi als je producer achtige dingen doet, met andere muziekinstrumenten. Kies voor HID/USB controllers als je alleen maar wil mixen, want dat werkt net iets sneller zonder kwaliteitsverlies van geluid.

DJ LAPTOPS
Ook met de laptop moet je opletten. De specificaties waaraan het moet voldoen zijn door de fabrikant opgegeven. Daarnaast kun je een laptop optimaliseren voor het afspelen van muziek.

TURNTABELS
Als je voor draaitafels kiest, kies altijd een direct drive en niet een belt drive. Let ook op dat je de juiste toonarm kiest en de juiste naald, afhankelijk van je stijl.

BESTE TYPEN EN MODELLEN
Vergelijken doe je met een bezoek aan de websites van DJ gear winkels en de fabrikanten. Ook heeft DJResource een gearbase, maar die is niet helemaal up-to-date. Ik zal proberen de komende tijd het een beetje bij te werken.
En als je op het laatst twijfelt tussen 2 of 3 modellen, kun je via de search en vragen op het forum, je erachter komen wat de betere modellen zijn in een bepaalde prijsklasse.

Tic Toc
User edit by Winston on 31-12-2010 @ 18:23:34 (26%)
EleMentcp    posted on 31-12-2010 15:32
nou dat is een mooi overzichtelijk stukje lijkt me:P
Rusafli    posted on 31-12-2010 16:00
Maar het verhaal van Winston is en blijft een mening en geen algemeen verhaal.
zee-eend    posted on 13-01-2011 17:23
De DJ-in-a-box is een leuk setje (voor dat geld)

Zeker een aanrader om te starten!

Toch is het voor veel beginners steeds interessanter om midi te draaien!
Bespaard een hoop gezeik met cd'tjes kopen etc.
En deze beschadigen dan weer etc.

Nu ben ik zelf niet zo'n fan van Midi draaien (budget versies)
- Meestal koop je dan een goedkope controller
- Je gebruikt dan de geluidskaart van je pc/laptop, welke vaak niet super is
- Je hebt kans dat je systeem vast loopt (omdat je deze pc voor alles gebruikt vaak, zoals school etc.)
- Je mist de feeling van het draaien; dit ging al weg bij de overstap van vinyl naar cd.
Bonchanoize    posted on 13-01-2011 17:41
De feeling klopt, maar een geluidskaart wordt meestal bij de controller bijgeleverd, en als je niet met je laptop knoeit, mag het geen probleem zijn om dat te combineren (wtf ik typte kopi?ren?)
Let the magic begin
User edit by Bonchanoize on 13-01-2011 @ 17:59:08 (16%)
Oliviero    posted on 16-01-2011 18:26
is je vriend er al uit gekomen?
www.soundcloud.com/oliverheldens
iGrasmat    posted on 16-01-2011 18:29
Poster: MrTomrubber
alleen een logitech subwoofer met satelietluidsprekers.

?
Deze gebruik ik ook nog steeds??Cool
''A DJ is not a jukebox, fuck your request!''
MrTomrubber    posted on 09-02-2011 14:33
De knoop is doorgehakt Winking my eye

hij heet uiteindelijk de Numark Mixdeck gekozen.
Misschien net iets te veel opties voor te beginne maar goed, hij is er heel tevreden mee.
Ik denk dat hij deze vooral heeft gekozen omwille van de vele mogelijkhede om af te spele, cd, usb, midi

Bedankt voor alle info, deze heeft mij ook geholpen voor de keuze van mijn uitbreiding van mijn set, binnen een paar maand ( eerst nog ff sparen) :D
marctenhaaken    posted on 01-03-2011 20:14
Voor een eerste DJ-booth is het ook handig om te kijken of er nog iets leuks op marktplaats staat. Zo heb ik mijn setje ook bij elkaar gekregen voor een mooie prijs!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

150 Users online: 17 Guests (133 Unknown)
Pages generated today : 27.896
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.764.411