Microfoon ondersteboven of recht op?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lucalicious    posted on 05-12-2010 00:30
Heren, en dames natuurlijk,

ik heb vandaag voor sinterklaas, jaja, een studiomicrofoon gekregen, een Fame CU1 om precies te zijn.
maar nu vroeg ik mij af, je ziet in veel studio's dat de microfoon hangt, dus ondersteboven, in plaats van gewoon recht op. Natuurlijk zijn er ook genoeg waar ze gewoon recht op staan, maar het viel me gewoon op.
is het nu zo dat dit verschil maakt in geluidskwaliteit oid?
zelf dacht ik dat het niet zoveel uit zou moeten maken, maar ik wou het toch even vragen.

alvast bedankt!

greetz

What do you think about Microfoon ondersteboven of recht op? ??

Vote :   

Vinnyo    posted on 05-12-2010 01:08
Ze zijn niet voor niets gemaakt met de microfoon aan de bovenkant.
Bouncy    posted on 05-12-2010 01:36
Het membraam van die microfoon is rond, qua geluidskwaliteit zul je geen verschil horen.

Als je de videoclip van Pyramid kijkt (http://www.youtube.com/watch?v=BhT2HhEllpw) zie je dat hij bij het meisje rechtop staat en bij de jongen hangt. Vaak is dit puur de voorkeur van de artiest, zoals je ook ziet in de clip Iyaz is behoorlijk aan het zwaaien met z'n armen om t geluid d'r uit te krijgen, en Charice knuffelt een beetje met het statief. Puur voorkeur van de artiest dus. Ik hang de microfoon bij een close mic zang opname eigenlijk altijd wel ondersteboven (zijn vaak ook amateuropnames, die mensen hebben 99% van de tijd geen voorkeur). De reden dat ik hem ondersteboven hang is dat er nog makkelijk een lessenaar bij kan.

Nadeel van het ondersteboven hangen is dat je geen gebruik kunt maken van een reflection filter!
Lucalicious    posted on 05-12-2010 10:42
oke, dan klopt het dus wat ik dacht.
dank voor de heldere uitleg bouncy Winking my eye
Bloedworst    posted on 05-12-2010 11:09
Volgens mij is dat alleen gebruikelijk bij tube mic's omdat de buis dan sneller opwarmt door zijn eigen warmte die niet ontsnapt door de bovenkant, en het is ook handig als je gebruik maakt van en tekst of noten?statief of instrument?ervoor om de mic ondersteboven te hangen, voor het geluid zelf maakt het geen snars uit.
User edit by Bloedworst on 05-12-2010 @ 11:19:33 (100%)
DJMischaa    posted on 07-12-2010 23:03
In princiepe word het onderste boven hangen vaak gedaan omdat je dan makkelijker de POP-filter er voor kan bevestigen.
Dit heeft verder geen impact op je geluidskwaliteit.

Als het goed is zit er een boekje bij je microfoon, daar zou ik eens in kijken.
Iedere microfoon heeft een frequentie karakterstiek en een richtings karakterstiek.

Die richtings karakterstiek is belangrijk voor jou, kijk even bij dit linkje.
Link

De richtings karakterstiek is ALTIJD om de microfoon heen, dus niet van boven naar beneden!
Daarom maakt het dus niet uit of je hem recht of op zijn kop hangt.

Het is dus wat jij stoer vind!

Hopelijk helpt het je verder!
ElVrieso    posted on 07-12-2010 23:25
Poster: DJMischaa
In princiepe word het onderste boven hangen vaak gedaan omdat je dan makkelijker de POP-filter er voor kan bevestigen.
Dit heeft verder geen impact op je geluidskwaliteit.

Als het goed is zit er een boekje bij je microfoon, daar zou ik eens in kijken.
Iedere microfoon heeft een frequentie karakterstiek en een richtings karakterstiek.

Die richtings karakterstiek is belangrijk voor jou, kijk even bij dit linkje.
Link

De richtings karakterstiek is ALTIJD om de microfoon heen, dus niet van boven naar beneden!
Daarom maakt het dus niet uit of je hem recht of op zijn kop hangt.

Het is dus wat jij stoer vind!

Hopelijk helpt het je verder!

Goede reply.
Idd, en ik had 'm altijd hangen, maar gewoon rechtop vind ik veel mooier (A)
Bruno de Vries - @djelvrieso

This is an old Topic

No new postings for 5.379 days.
 Post CommentThat would be 179.3 months
or a whopping 14.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

205 Users online: 134 Guests (71 Unknown)
Pages generated today : 91.485
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.888.522