Geluid voor carnavalswagen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 02-12-2010 23:41
Omdat ik niet goed er uit kom, maak ik toch maar een topic.

Ik heb redelijk wat verstand van audio / DJ, maar niet erg veel verstand van pa, speakers, versterkers etc.

Ik ben binenn onze carnavalsgroep de persoon die er het 'meeste' van af weet. Happy, laughing

Het zit zo we lopen 3 dagen mee in optochten met carnaval. En omdat binnen onze groep ook jaarlijks vaker feestjes worden gehouden hebben we besloten om eigen geluidsset aan te schaffen.

Echter ik weet totaal niet waar ik naar moet kijken.
Ons budget is maximaal 1000 euro, maar de voorkeur geniet toch meer richting de 600.
(Misschien wordt er zelfs meteen al gezegd, met dit budget kun je niet veel. Dat kan ik heb er gewoon geen verstand van.)

Wat we willen bereiken is dat we leuk geluid hebben voor de 16 personen die achter de wagen lopen. We hoeven niet de hele optocht met onze muziek op te blazen. Wel van belang is dat het geluid gewoon goed is, en dus geen schreeuwend of krakend geluid.

Mijn vraag is dus, kunnen jullie mij adviseren cq op weg helpen.

What do you think about Geluid voor carnavalswagen ??

Vote :   

TH3llC    posted on 02-12-2010 23:55
peavey pro set van bij m*usicstore!
Tekhead    posted on 03-12-2010 00:00
Poster: TH3llC
peavey pro set van bij m*usicstore!

goede keuze deze set.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
TH3llC    posted on 03-12-2010 00:02
Poster: Tekhead
goede keuze deze set.

heb heb thuis staan en nog geen moment spijt van gehad, prijs/kwaliteit is zeer goed!
als versterker heb ik er een powermaxx ms 6500 bij, deed altijd wat hij moest doen tot +-2 maanden terug
maar weet nog niet wat er scheelt.
van de speakers zal je zeker geen spijt krijgen.(versterker normaal ook niet^^)
Estacy    posted on 03-12-2010 08:41
voor carnaval, is een setje 2ehands W-bins, een lompe versterker en een paar topjes wel een goed idee. staat op praktisch elke wagen hier.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
MaximDJ    posted on 03-12-2010 09:39
Gewoon een lompe beukset die tegen een stootje kan, en waar je niet al te zuinig op bent Winking my eye
Party Sensations. Excellence in entertainment.
djroy16    posted on 03-12-2010 10:35
Ik zou gewoon een set huren voor 600 euro. Dan heb je gewoon een serieuze sound op je wagen, en als er een biertje overeen gaat heb jij er geen zorgen van. Waarschijnlijk als je contact betaald komen ze het kosteloos brengen en installeren!

Ik zou zelf voor een conventionele Meyer MSL of Funktion one set gaan.

succes
Yorick    posted on 03-12-2010 12:03
Funktion One zou ik echt afraden voor de carnaval.
Klinkt niet prettig/lekker/goed als je nederlandstalige, apres ski, orkest muziek er overheen speelt.
Al was het Dance/House zou ik het ook aanraden voor een kar.
Je kan ook kijken naar een Dynacord set of een D&B.
Groot voordeel is dat je overal boxen kan plaatsten omdat het allemaal compacte maken zijn en zo toch al snel een hele set van bv. 2 toppen en 4 subben kan weg werken.
Gidi    posted on 03-12-2010 13:37
Wij hebben altijd heerlijk geluid. 4 bass 4 top volgens mij, vraag me niet welk merk.
ik weet alleen dat de decibel meter niet zover ging als ons geluid, en de autoalarmen af gingen als wij langs kwamen (Zie filmpje)

Klik

Jaar daarvoor hebben we ons gered met 6 actieve mackie Top, en 2 actieve mackie bass & 2 glijbaan bassen, alleen kom je er niet zo ver mee.

Dinfaction vrijdag tussen 23.00 en 00.00 @FalconRadio
Seca    posted on 03-12-2010 15:06
Tja wat voor nut heeft het dan ook dat je 6 actieve mackie top's naast elkaar zet?
Puur voor de show?..
User edit by Seca on 03-12-2010 @ 15:12:02 (6%)
Gidi    posted on 03-12-2010 15:43
uiteraard
Tomazos    posted on 03-12-2010 18:24
Martin audio op een carnavals wagen Cool
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
djmamo    posted on 03-12-2010 18:51
ik zou een set L'acoustics op je wagen plaatsen.......

Persoonlijk zou ik gaan voor een 2e hands set via marktplaats of zo.
Daar kan een glaasje bier over vallen en meestal is het nog goed ook.
PA markt?
www.moonentertainment.nl
Tomazos    posted on 03-12-2010 19:49
Poster: djmamo
ik zou een set L'acoustics op je wagen plaatsen.......

dan wel een Vdosh setje natuurlijk Happy, laughing
MaximDJ    posted on 03-12-2010 20:21
@Tomazos

Haha GRUWELIJK BEUKUN!
Tekhead    posted on 03-12-2010 20:46
tarara boemtajee haha
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
ccc    posted on 04-12-2010 16:15
Bedankt voor jullie reacties.

Maar ik ben nog niet echt verder nu. Zoals ik al zei heb ik er weinig verstand van.
Dus zijn er mensen die me misschien iets kunnen zeggen waar ik op moeten en waar ik naar moet kijken.
Zo bijvoorbeeld; moet ik actief of passief pakken?? etc etc.
Estacy    posted on 04-12-2010 16:56
ik zou passief pakken, omdat je dan de versterkers op een beschutte plaats kunt zetten. als iemand dan bier over de speakers gooit is er niks aan de hand aangezien de versterkers niet in de buurt zijn.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ccc    posted on 06-12-2010 15:07
Is er niet iemand die mij hierbij kan helpen/advies geven??
Yorick    posted on 06-12-2010 16:08
Zie post hier onder,, niks meer op aan te merken!
User edit by Yorick on 06-12-2010 @ 16:33:55 (96%)
MaximDJ    posted on 06-12-2010 16:27
Passief is het slimst bij carnavalwagens. Je kan de versterks dan op een veilige plek neerzetten. Bij carnaval heb je bijna altijd wel het gevaar dat er bier of iets over de speakers gaat, en dan wil je geen actieve hebben. Dan is je versterker gelijk dood. Een speaker kan het wel hebben (De speakerkast dan).

Als ik jou was zou ik gaan voor een simpele goedkope set. Ongeveer 300 watt per speaker is ruim genoeg voor een carnavalswgen, en dan op elke hoek er eentje plaatsen. Wij rijden zelf ieder jaar in zwolle met een wagen, en dan doen we het ook zo, en ik kan je verzekeren dat dat knetterhard gaat als het moet.

Maar aan dingen zoals Meyer sound moet je echt niet gaan denken. VEEL te duur en VEEL te netjes voor zon wagen. Je gaat ook niet met een bentley een modderrace rijden. Gewoon een setje DAP speakers, of Yamaha speakers oid, die niet te duur zijn, maar waar geluid uit komt. In je beginpost heb je staan, budget 100 euro maar liever 600. Voor 600 kan je prima een setje DAPs halen met simpele vesterkers. Eventueel haal je 2 speakers ipv van 4. Kom je wel in een wat lage kwaliteitsklasse. Maargoed, met zon budget moet je nou eenmaal consessies doen, wat ook inhoudt dat het geluid niet optimaal zal zijn.

Ook is het slim om de speakerkasten compleet af te dekken met zeil oid, want je kent het carnaval. Doe je dat niet, loop je het risico dat er drank, confetti of regen in je speakerkast komt. En let ook goed op het aregaat, en hoeveel Watt deze kan leveren.
User edit by MaximDJ on 06-12-2010 @ 16:31:29 (57%)
Tomazos    posted on 06-12-2010 18:19
Poster: Tekhead
tarara boemtajee haha

Cool

on topic,

zit er bij jullie niet gewoon een grote drive in show ofzo?
waarvan je een oud speaker setje mag huren,

gewoon agregaatje (even rekenen hoeveel max vermogen alles gaat trekken, dus als je veilig wil rekenen pak de waarder waarop alles is afgezekert, meer kan het nooit vragen) vol gooien met 18' subjes, zootje toppen,
cross over ertussen en BEUKEN!!
User edit by Tomazos on 06-12-2010 @ 18:20:19 (1%)
ccc    posted on 06-12-2010 22:07
@MaximDJ: Ik ga eens checken op DAP-Audio. Ik weet in ieder geval in wat voor richting ik nu moet zoeken.

Het probleem van actief of passief ivm schade is niet bepalend, want waar de speakers komen te staan, staan ze opzich zeer veilig.

@Tomazos: Nee helaas niet. Dan was het probleem zo opgelost. De meeste drive-ins en verhuur bedrijven verhuren met carnaval geen audio en verlichting.

Ik kan momenteel 2 goeie actieve toppen kopen voor rond de 800 euro. Echter heb ik dan nog geen subs erbij. Als je 2 toppen neemt, moet je dan ook 2 subs erbij? Of is het ook te doen met 1 sub?

User edit by ccc on 06-12-2010 @ 22:08:25 (1%)
Tomazos    posted on 07-12-2010 04:42
gewoon huren niet kopen, (is zonde)

leg 4a5 kw aan 18/21 inch subs op je kar, en 2 kw aan toppen, dat gaat dan hard zat hoorHappy, laughing
vergeet niet dat mensen op kleine afstand staan,

+- 70a80% van je geluid word geproduceert in het laag/sub, dus als je wilt beuken moet je daar genoeg van hebben Happy, laughing

kijk op hoeveel je apparatuur is afgezekerd, (ik weet bijv dat een Dynacord S1200 op 10A is afgezekerd, maar op hoog/top vermogen niet meer trekt dan 4.7/5A) tel dit bij elkaar op voor het berekenen van je stroom, dan zit je altijd veiligHappy, laughing,

huur ook een duurdere aggregaat, goedkope aggregaatjes die hebben veel spannings wisselingen/pieken, blijven niet constant, daar gaat je apparatuur stuk van Happy, laughing
User edit by Tomazos on 07-12-2010 @ 04:49:05 (100%)
MaximDJ    posted on 07-12-2010 09:21
Misschien is zoals Tomazos zegt, huren ook aanraadbaar Winking my eye Kost je een stuk minder voor een beter set, en je hebt de zorgen niet.

Alleen 3KW 21 Inch Subs op een kar? Mag je wel een kar hebben van 30 bij 30 meter... Waar is dat voor nodig xD
User edit by MaximDJ on 07-12-2010 @ 09:22:26 (91%)
Gidi    posted on 07-12-2010 10:23
om te knallen, daar gaat het tegenwoordig om met carnaval.
wij betalen ook dik 2000 euro aan geluid + licht voor 4 dagen.

maar dan heb je ook dj gear etc.etc. en je bent ervan verzekerd dat de platen van je carnavalswagen trillen en de auto alarmen afgaan, zoals in filmpje kan zien.

255 Users online: 135 Guests (120 Unknown)
Pages generated today : 72.405
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.442