Het ''EQ'' topic (afmix) (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Epocs    posted on 07-11-2010 19:55
?
Na enig vraag heb ik besloten om een topic te openen over een van de belangrijkste term EQen.
Om te beginnen wil ik alvast vertellen dat de term AFMIXEN in feitelijk een fabel is. Het is een verzonnen woord/term om het maar globaal samen te vatten. Wat men eigenlijk bedoelt?is het plaatsen van sounds in hokjes.
?
Een track zonder goede EQ kan echt bagger klinken, ook al heb je bijv. ik zeg maar wat de track van SHM ? One EXACT na gemaakt maar verkeerde EQ dan klinkt het echt lang niet zo goed als het origineel.
?
Een goede eq zorgt ervoor dat het prettig is om naar te luisteren. Misschien heb je dat wel is van? dat je echt een super goede track hebt maar de kick staat overdreven hard dan ben je al snel geneigd hem 3x per maand te luisteren of te draaien. ?Sommige tracks klinken zo fijn qua afmix ontzettend druk qua inhoud maar rustig gevend naar buiten.
?
Wat amateurs vaak doen is een compressor los laten op een track. Wat een compressor doet is in feitelijk samen drukken van geluid tot het door jou ingestelde grens dat is (-0db let op ga niet hoger blijf er onder).
?
Iemand kwam met de vraag hoe kan het dat als ik mijn climax start mijn melodie word weg gedrukt door mijn kick?
?
Hier is mijn uitleg:
?
Dit heb ik ooit eens geschreven naar iemand en komt uit de ouwe doos dus is het echt op ze kinders en op ze Arabisch geschreven;

---------------------------------------------------------------------------
ITS BETTER TO CUT THAN TO BOOST. Je moet je voorstellen dat er een meneer is genaamd
87-Hertz en een mevr 87-Hertz beiden proberen ze een verhaal te vertellen.
Jij verstaat er geen reet van want ze praten allebei te gelijk.
Nou is meneer 87-Hertz een beetje asociaal. Dus die gaat harder praten waardoor je mevr 87-Hertz bijna niet meer verstaat.

Nou ben ik een amateur producer en ik wil dit probleem op lossen.......................
Wat doe ik? Ik ga mevr 87-Hertz der volume omhoog doen. Zodat ze nog harder schreeuwt dan meneer hertz. Het probleem heb je nu niet opgelost. Want nog steeds praten ze door elkaar heen en ze schreeuwen allebei. Dus wat is nou de beste oplossing?
Je laat meneer 87-Hertz zijn?mond dicht houden. Zodat alleen mevr 87-hertz aan het woord is. Dit is iets wat elke producer die net is begonnen maar niet beseft.
En op zich is dit niet vreemd. Want als je een track solo hoort klinkt dit lelijk, je mist meneer 87-Hertz maar in een mix wordt dit opgevuld door mevr 87-Hertz.
En waarom betekenen nou al die Freq/Hertz charts geen ene fuck? Waarom heb je niet een perfecte preset? Omdat het bij song 1 dhr 87-Hertz is en bij Song 2 dhr 75-Hertz
Een producer met ervaring herkent welke hertz sneller botst dan een amateur. Elke songs heeft een andere freq voor bass etcetra
?
?
Let op!
?
De techniek hierboven werkt altijd 100% je hebt het zelf niet door of vind het niet mooi klinken als je dus op een andere frequentie meelift (zieboven). Het werkt 100% en word gewoon door ieder toegepast.
?
?
Brand los met vragen en wie weet komt er iemand met een leuke vraagstelling waar ik weer iets over kan schrijven.
?
?
Goodluck.
?
TIP: soms is het verstandig om na een paar uur te stoppen met je project en het de volgende dag weer te herstarten. Je oren raken gewend aan dingen dus zal hij ook aan een slechte afmix gewend raken dat overigens niet de bedoeling is.
?

What do you think about Het ''EQ'' topic (afmix) ??

Vote :   

Lucalicious    posted on 30-11-2010 20:35
hoezo dat dan? :P
Awave    posted on 30-11-2010 21:08
ipod oortjes zijn van zulke slechte geluidskwaliteit dat wordt verondersteld dat als je mix daar goed op klinkt, het overal goed zou moeten klinken. Tenminste, dat heb ik ooit ergens gelezen :p

correct me if I'm wrong ^^
Mixt-Ape    posted on 30-11-2010 21:09
Wrong!
Awave    posted on 30-11-2010 21:13
Ik had het deels fout:
Het gaat namelijk over slechte studiomonitoren

Quote:??? Het idee achter deze speakers is dat alle eigenschappen die een luidsprekerbox slecht maakt hierin aanwezig zijn (een overdadig mid of een veel te schelklinkent hoog en een slechte weergave in het laag). En als de mix op deze speakers goed klinkt dan klinkt het overal goed.

Ik denk dat het dan ook deels geld voor de oortjes?
Lucalicious    posted on 30-11-2010 22:31
haha ik herken die quote, gaat over de yamaha?ns 10m's die je in vrijwel elke studio vind, maar een verschrikkelijk geluid hebben :P
Bouncy    posted on 30-11-2010 22:54
Poster: Lucalicious
haha ik herken die quote, gaat over de yamaha?ns 10m's die je in vrijwel elke studio vind, maar een verschrikkelijk geluid hebben :P

Inderdaad, ik heb vanmiddag eindelijk eens vette speakers gehoord, (voor de geintresseerde, Monitor Audio speakers met een Marrantz versterker, vrijdag ga ik er nog een keer naar luisteren). Als ik die ga kopen gaat er ook snel een Avantone Mixcube komen welke nog ietsje verschrikkelijker klinkt als die NS10's (en daarbij hardstikke mono is, wat ook weer beter is).
User edit by Bouncy on 01-12-2010 @ 22:13:02 (10%)
Lucalicious    posted on 01-12-2010 16:49
haha ja het is idd wel zo, ik ben ook aan het sparen voor adam a5x's, maar ik gebruik dan gewoon de hifi speakers die ik nu heb als dirtymonitors, met loudness aan :P

maar had jij nou nog zo'n mastering filmpje gemaakt, ik was namelijk best onder de indruk van wat je met kains track had gedaan haha, denk dat je me veel kunt leren nog Winking my eye
Bouncy    posted on 01-12-2010 21:32
maar had jij nou nog zo'n mastering filmpje gemaakt, ik was namelijk best onder de indruk van wat je met kains track had gedaan haha, denk dat je me veel kunt leren nog Winking my eye

Een afmix filmpje, ik heb er wel over zitten denken, maar goed afmixen is geen standaard trucje voor oid. De enige tip die ik je kan geven is: gebruik je oren! En zodra je denkt dat je je oren voldoende gebruikt, ga ze dan nog maar eens 6 keer zoveel gebruiken Thumbs Up. Dat is dus de reden dat ik geen filmpje maak van hoe ik het doe, omdat dat zo gigantisch verschilt per track en style...
main    posted on 01-12-2010 21:34
haha ja het is idd wel zo, ik ben ook aan het sparen voor adam a5x's, maar ik gebruik dan gewoon de hifi speakers die ik nu heb als dirtymonitors, met loudness aan :P

hij kan ons allemaal nog veel lerenCool
Bouncy    posted on 01-12-2010 21:45
Poster: main
hij kan ons allemaal nog veel lerenCool

En zo ben ik wel weer genoeg de hemel in geprezen...
User edit by Bouncy on 03-12-2010 @ 16:14:59 (13%)
main    posted on 01-12-2010 21:47
mag af en toe wel toch? vind nog steeds dat je mn nummertje wel naar een wat hoger lvl hebt gebracht
Bouncy    posted on 01-12-2010 22:09
Poster: main
mag af en toe wel toch? vind nog steeds dat je mn nummertje wel naar een wat hoger lvl hebt gebracht

Mag ook wel voor die prijs he Thumbs Up
main    posted on 01-12-2010 22:09
haha zit wat in!
Lucalicious    posted on 02-12-2010 18:41
Poster: Bouncy
BR>
Een afmix filmpje, ik heb er wel over zitten denken, maar goed afmixen is geen standaard trucje voor oid. De enige tip die ik je kan geven is: gebruik je oren! En zodra je denkt dat je je oren voldoende gebruikt, ga ze dan nog maar eens 6 keer zoveel gebruiken Thumbs Up. Dat is dus de reden dat ik geen filmpje maak van hoe ik het doe, omdat dat zo gigantisch verschilt per track en style...

ja daar heb je natuurlijk gelijk in!
Epocs    posted on 03-12-2010 13:40
Ben sinds kort overgestapt naar Logic en ben daar aardig mee aan het worstelen. Vandaar dat het wat traagjes gaat met posten van informatie.

Bouncy heeft gelijk gebruik altijd goed je oren... helaas is dit zo makkelijk nog niet.
Vaak zit ik in de studio en gooi ik ontzetten veel bass open puur omdat ik dat lekker vind klinken.

Vervolgens komt mijn secret wapen langs lopen en zegt wow jij hebt veel bass ff dit en dat er af hallen. Uit eindelijk klinkt het voor mij ontzettend leeg en niet lekker terwijl andere het gewoon perfect vinden. Voor jou gevoel lekker klinken en afmixen is ook een vak apart ben ik dus sinds kort achtergekomen.

Overigens is het voor afmixen van belang dat je niet te lang ermee gat klote. Wacht anders even een dag of 2 voordat je er wer aan gaat sleutelen. Vaak hoor jij je eigen fouten niet dat is een mens eigenWinking my eye
Bouncy    posted on 03-12-2010 14:02
Poster: Epocs
... afmixen is ook een vak apart ben ik dus sinds kort achtergekomen.

En dat is iets wat een hoop mensen nog moeten snappen...

Componeren is een vak appart

Arrangeur is een vak apart

Producer is een vak apart

Afmixen is een vak apart en

Mastering is een vak apart!
User edit by Bouncy on 03-12-2010 @ 16:14:31 (35%)

This is an old Topic

No new postings for 5.391 days.
 Post CommentThat would be 179.7 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

399 Users online: 318 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 48.229
Most visitors online this month : 576
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.255.229