?
Na enig vraag heb ik besloten om een topic te openen over een van de belangrijkste term EQen.
Om te beginnen wil ik alvast vertellen dat de term AFMIXEN in feitelijk een fabel is. Het is een verzonnen woord/term om het maar globaal samen te vatten. Wat men eigenlijk bedoelt?is het plaatsen van sounds in hokjes.
?
Een track zonder goede EQ kan echt bagger klinken, ook al heb je bijv. ik zeg maar wat de track van SHM ? One EXACT na gemaakt maar verkeerde EQ dan klinkt het echt lang niet zo goed als het origineel.
?
Een goede eq zorgt ervoor dat het prettig is om naar te luisteren. Misschien heb je dat wel is van? dat je echt een super goede track hebt maar de kick staat overdreven hard dan ben je al snel geneigd hem 3x per maand te luisteren of te draaien. ?Sommige tracks klinken zo fijn qua afmix ontzettend druk qua inhoud maar rustig gevend naar buiten.
?
Wat amateurs vaak doen is een compressor los laten op een track. Wat een compressor doet is in feitelijk samen drukken van geluid tot het door jou ingestelde grens dat is (-0db let op ga niet hoger blijf er onder).
?
Iemand kwam met de vraag hoe kan het dat als ik mijn climax start mijn melodie word weg gedrukt door mijn kick?
?
Hier is mijn uitleg:
?
Dit heb ik ooit eens geschreven naar iemand en komt uit de ouwe doos dus is het echt op ze kinders en op ze Arabisch geschreven;
---------------------------------------------------------------------------
ITS BETTER TO CUT THAN TO BOOST. Je moet je voorstellen dat er een meneer is genaamd
87-Hertz en een mevr 87-Hertz beiden proberen ze een verhaal te vertellen.
Jij verstaat er geen reet van want ze praten allebei te gelijk.
Nou is meneer 87-Hertz een beetje asociaal. Dus die gaat harder praten waardoor je mevr 87-Hertz bijna niet meer verstaat.
Nou ben ik een amateur producer en ik wil dit probleem op lossen.......................
Wat doe ik? Ik ga mevr 87-Hertz der volume omhoog doen. Zodat ze nog harder schreeuwt dan meneer hertz. Het probleem heb je nu niet opgelost. Want nog steeds praten ze door elkaar heen en ze schreeuwen allebei. Dus wat is nou de beste oplossing?
Je laat meneer 87-Hertz zijn?mond dicht houden. Zodat alleen mevr 87-hertz aan het woord is. Dit is iets wat elke producer die net is begonnen maar niet beseft.
En op zich is dit niet vreemd. Want als je een track solo hoort klinkt dit lelijk, je mist meneer 87-Hertz maar in een mix wordt dit opgevuld door mevr 87-Hertz.
En waarom betekenen nou al die Freq/Hertz charts geen ene fuck? Waarom heb je niet een perfecte preset? Omdat het bij song 1 dhr 87-Hertz is en bij Song 2 dhr 75-Hertz
Een producer met ervaring herkent welke hertz sneller botst dan een amateur. Elke songs heeft een andere freq voor bass etcetra
?
?
Let op!
?
De techniek hierboven werkt altijd 100% je hebt het zelf niet door of vind het niet mooi klinken als je dus op een andere frequentie meelift (zieboven). Het werkt 100% en word gewoon door ieder toegepast.
?
?
Brand los met vragen en wie weet komt er iemand met een leuke vraagstelling waar ik weer iets over kan schrijven.
?
?
Goodluck.
?
TIP: soms is het verstandig om na een paar uur te stoppen met je project en het de volgende dag weer te herstarten. Je oren raken gewend aan dingen dus zal hij ook aan een slechte afmix gewend raken dat overigens niet de bedoeling is.
?