Het ''EQ'' topic (afmix) (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Epocs    posted on 07-11-2010 19:55
?
Na enig vraag heb ik besloten om een topic te openen over een van de belangrijkste term EQen.
Om te beginnen wil ik alvast vertellen dat de term AFMIXEN in feitelijk een fabel is. Het is een verzonnen woord/term om het maar globaal samen te vatten. Wat men eigenlijk bedoelt?is het plaatsen van sounds in hokjes.
?
Een track zonder goede EQ kan echt bagger klinken, ook al heb je bijv. ik zeg maar wat de track van SHM ? One EXACT na gemaakt maar verkeerde EQ dan klinkt het echt lang niet zo goed als het origineel.
?
Een goede eq zorgt ervoor dat het prettig is om naar te luisteren. Misschien heb je dat wel is van? dat je echt een super goede track hebt maar de kick staat overdreven hard dan ben je al snel geneigd hem 3x per maand te luisteren of te draaien. ?Sommige tracks klinken zo fijn qua afmix ontzettend druk qua inhoud maar rustig gevend naar buiten.
?
Wat amateurs vaak doen is een compressor los laten op een track. Wat een compressor doet is in feitelijk samen drukken van geluid tot het door jou ingestelde grens dat is (-0db let op ga niet hoger blijf er onder).
?
Iemand kwam met de vraag hoe kan het dat als ik mijn climax start mijn melodie word weg gedrukt door mijn kick?
?
Hier is mijn uitleg:
?
Dit heb ik ooit eens geschreven naar iemand en komt uit de ouwe doos dus is het echt op ze kinders en op ze Arabisch geschreven;

---------------------------------------------------------------------------
ITS BETTER TO CUT THAN TO BOOST. Je moet je voorstellen dat er een meneer is genaamd
87-Hertz en een mevr 87-Hertz beiden proberen ze een verhaal te vertellen.
Jij verstaat er geen reet van want ze praten allebei te gelijk.
Nou is meneer 87-Hertz een beetje asociaal. Dus die gaat harder praten waardoor je mevr 87-Hertz bijna niet meer verstaat.

Nou ben ik een amateur producer en ik wil dit probleem op lossen.......................
Wat doe ik? Ik ga mevr 87-Hertz der volume omhoog doen. Zodat ze nog harder schreeuwt dan meneer hertz. Het probleem heb je nu niet opgelost. Want nog steeds praten ze door elkaar heen en ze schreeuwen allebei. Dus wat is nou de beste oplossing?
Je laat meneer 87-Hertz zijn?mond dicht houden. Zodat alleen mevr 87-hertz aan het woord is. Dit is iets wat elke producer die net is begonnen maar niet beseft.
En op zich is dit niet vreemd. Want als je een track solo hoort klinkt dit lelijk, je mist meneer 87-Hertz maar in een mix wordt dit opgevuld door mevr 87-Hertz.
En waarom betekenen nou al die Freq/Hertz charts geen ene fuck? Waarom heb je niet een perfecte preset? Omdat het bij song 1 dhr 87-Hertz is en bij Song 2 dhr 75-Hertz
Een producer met ervaring herkent welke hertz sneller botst dan een amateur. Elke songs heeft een andere freq voor bass etcetra
?
?
Let op!
?
De techniek hierboven werkt altijd 100% je hebt het zelf niet door of vind het niet mooi klinken als je dus op een andere frequentie meelift (zieboven). Het werkt 100% en word gewoon door ieder toegepast.
?
?
Brand los met vragen en wie weet komt er iemand met een leuke vraagstelling waar ik weer iets over kan schrijven.
?
?
Goodluck.
?
TIP: soms is het verstandig om na een paar uur te stoppen met je project en het de volgende dag weer te herstarten. Je oren raken gewend aan dingen dus zal hij ook aan een slechte afmix gewend raken dat overigens niet de bedoeling is.
?

What do you think about Het ''EQ'' topic (afmix) ??

Vote :   

Renzis    posted on 08-11-2010 11:35
Goed verhaal, echter is het belangrijk dat je een goede equalizer hebt en dat je weet welke frequentie welke sound het beste uitlaat komen.
Voorbeeldje(!):
Kick: als het een goede kick is zou je hem zo kunnen laten, miss wat de hoge frequenties wat omhoog trekken voor een mooie punch

Bass: Afhankelijk van hoeveel laag er in zit, maar bevoorbeeld 100-130 khz killen, de laagste tonen dus. Hierdoor blijft je bass wel mooi laag, maar laat je de 'ruimte' aan de kick en de lage tonen daar van

Melodie/synth: Eventueel overheersende lage tonen wegfilteren zoals bij de bass, daarnaast kun je de tonen rond de 630-1300 en daar boven best wat omhoog trekken om een mooie duidelijke nadruk te leggen.

Percussie/cymbals etc: Naar eigen inzicht luisteren of het schel klinkt of dat het juist wegvalt. Bij een schelle toon, zou je de hoogste frequenties wat lager kunnen zetten. Omgekeerd kan je de tonen die wegvallen wat helderder maken door wat hogere tonen juist omhoog te halen.

Correct me if I'm wrong!
User edit by Renzis on 08-11-2010 @ 11:36:28 (1%)
Epocs    posted on 08-11-2010 11:41
Klopt ook aardig..... Mits er hier nog wat publiek komt wil ik binnekort ook een stukje over compressors schrijven de technieken die je kunt toepassen new york style enz. enz.
Zo kan ik de heren van Chocolate Puma bij ook citeren over compressie dat: je met teveel compressie een slechte track krijgt zonder dynamiek.
Starmack    posted on 08-11-2010 11:42
Ook wel goed te vermelden wat het concept "sidechainen" in houd zeker in combinatie met een compressor. Ik zou dat nog even in je startpost verwerken. Verder voor mij al bekende info maar zeker nuttig.
Bringing the best in Trance & Progressive
Sjoewe    posted on 08-11-2010 12:09
Ruimte maken in je mix:

Rule 1.
Geen compressor over je master. Behalve als je een ongemasterde preview rendert bijvoorbeeld, maar tijdens het mixen geen compressor over je master.

Pannen.
Draai alles wat geen kick/bass/snare/lead is uit het midden. Dat geeft ten eerste headroom en ten tweede laat het je mix ruimtelijker klinken.

Isoleren.
Zet over ieder instrument een spectrum analyser en een EQ. Kijk in de spectrum analyser waar in het frequentie gebied het belangrijkste gedeelte van je sound zit. Knip alle frequenties daarboven en daaronder af.
Zo maak je van de losse elementen in je track een soort Lego-blokjes die je kan stapelen, met een kleine overlap.

Sidechain.
Soms hebben twee instrumenten nou eenmaal dezelfde frequentie. Om te zorgen dat je dan toch beide te horen krijgt kan je een sidechain compressor toepassen. Een sidechain is eigenlijk een soort deur voor het geluid, die open of dicht gaat afhankelijk of er geluid loopt over het masterkanaal. Een sidechain wordt ook vaak gebruikt om een pompend geluid te krijgen in een basslijn.

Zoek de fluit.
Zet een grafische EQ op je masterbus. Maak een stijle piek. Schuif deze piek heen en weer over het frequentiegebied. Je zal waarschijnlijk ergens tussen de 100 - 2000hz een behoorlijk luide fluittoon horen. Dit is een soort akkoestische rommel die overblijft van al je instrumenten. Trek die hele toon eruit en herhaal zonodig. Je zal horen dat je eigenlijk geen geluid mist in de mix, maar dat het geheel opeens wel veel rustiger klinkt.
Epocs    posted on 08-11-2010 12:23
Ik zal het notch filter systeem morgen incl. foto's wel even uploaden ( Fruity loops foto's) sorry heb me imac nog nietCool
main    posted on 08-11-2010 12:41
heel handig topic dit! nu al paar dingen hierboven gelezen die ik zelf nog niet had toegepast (isoleren deed ik nooit echt)

ben benieuwd naar je compressor stukje!
Gery    posted on 08-11-2010 13:56
juiste EQ en compressor settings zijn de key tot een goed klinkend nummer waar zowel de kick, bass ?n melodie goed klinken Happy, laughing
maar lang niet iedereen kan ze goed gebruiken. ik hoor inderdaad veel producers de fout maken dat hun nummers alles teveel op elkaar gepakt zit. zij die dit door hebben zullen al direct veel verder geraken Happy, laughing
DJ - Producer
Bootstrap    posted on 08-11-2010 14:09
Super topic dit! Alle tips zullen me zeker helpen bij het produceren Happy, laughing Mijn eerste productie klonk eigenlijk veel te vol met echt een muur van bas. Eens kijken of ik dit kan fixen met de tips.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Epocs    posted on 08-11-2010 14:52
We all love our daily dose of compression, and we know some amongst you can?t resist smacking the hell out of a signal. That?s cool, but the downside might be that you lose a lot of the dynamics and transients, and that your drumloops, synths, or even your whole track ends up sounding squashed and lifeless. So, imagine you?ve got this really cool drumloop with hard hitting snare drums and really punchy attacks on the kick drum, but there?s also al kinds of cool noises and ghost notes in the background that you want to bring forward in the mix. But you don?t want to lose the punch!
Or you want to glue sounds together without messing with the peaks.
Or add that nice character that comes with this emulation of a vintage tube compressor without flattening the loud parts.
Sometimes we record some live percussion, which might have both great attacks from hands hitting a piece of drum skin, and nice soft undertones and noise at the same time that you really want to make more audible.
This is where parallel compression comes in. It?s a technique we use A LOT. Even back in the days, when we were still mixing on our analog mixing desk and Drawmer and Focusrite hardware compressors, we used parallel compression in practically every song.
Now what is it then?
Wiki says: Parallel compression, also known as New York compression, is a dynamic range compression technique used in sound recording and mixing. Parallel compression, a form of upward compression, is achieved by mixing an unprocessed ?dry?, or lightly compressed, signal with a heavily compressed version of the same signal. Rather than bringing down the highest peaks for the purpose of dynamic range reduction, it accomplishes the same end by bringing up the softest sounds, adding audible detail.
So by combining a dry uncompressed signal together with a compressed version you get that nice squashy/characteristic/pumping sound of compression AND the impact, attacks and dynamics of an uncompressed signal.
Now, how do you use it?
If you?re a Logic user and using the standard Logic compressor it?s fairly straightforward.
- Just put a compressor on a channel, fool around with threshold, ratio and other knobs and squash it!
- Then go to the bottom lefthand corner and click the triangle to unfold this menu with extra parameters.
- At the bottom you will see a slider called ?Mix?. If you pull the slider to the left you?re mixing the dry signal in.
Also, a lot of third party plug-in compressors have some kind of dry/wet slider, like one of our favourites, Fabfilter?s Pro-C.
Now, if your favourite compressor plug-in doesn?t have a dry/wet slider, don?t worry, as there are different ways of getting parallel compression.
- Put a compressor on a bus channel.
- Besides routing your signal to your main output, also send it to the bus channel using the send knob.
- Make sure you switch on any kind of latency/delay compensation, or you might get some nasty phasing problems.
or
- Make a duplicate of your uncompressed audio track
- Put a compressor on it.
Yay, you?re compressing parallel!
Now, you can use it on whatever you like. For example we always use it on our stereo bus, and very often on percussion and our drum tracks.

Chocolate puma
Sjoewe    posted on 08-11-2010 16:00
Poster: Bootstrap
Super topic dit! Alle tips zullen me zeker helpen bij het produceren Happy, laughing Mijn eerste productie klonk eigenlijk veel te vol met echt een muur van bas. Eens kijken of ik dit kan fixen met de tips.

Dan kan het goed helpen om over je Bass een High Pass Filter te zetten. Kijk in de spectrum analyser in welk gebied je Kick piekt, en zet dan de cut frequentie van de filter op de Bass daar ietje boven (en precies andersom voor je Kick met een low pass filter) Vaak merk je dan gelijk dat beide een stuk helderder klinken en ook 'dieper'.
Sowieso kan je ook kijken of het helpt om een 20hz cut over de master te zetten.
Epocs    posted on 08-11-2010 16:04
Bootstrap wacht geduldig Winking my eye
Ik kom overmorgen met een een notch filter systeem ontzettend simpel en effectief.
feestbeest    posted on 08-11-2010 17:09
Dit is voor mij als ontdekent-beginnent ?producer? zeker weten een heel goed topic!
Ik ben ook benieuwt over je compressor stukje! Voor tot nu toe, je verhaal is makkelijk te volgen. Tot nu toe nog geen vragen, anders kom ik er wel mee!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Stefjuuh    posted on 08-11-2010 17:23
Ik zit net te stoeien met een track die ik net niet zo diep krijg als ik wil.. Thnx! Ga dr mee verder!
Lucalicious    posted on 08-11-2010 17:43
kijk! heel erg nuttig dit! goed bedacht epocs! kunnen we veel van leren.
tip:?video's, in plaats van lappen tekst.?in een video ku je namelijk precies zien, en evt ook horen wat mensen doen. werkt altijd beter dan tekst bij mij, omdat er dan bijv. een term in voorkomt, of een naam van een knopje oid wat je dan net ff niet?precies weet, en in een video zie ja dan gelijk wat er mee bedoelt wordt.?
dus als er iemand is die een mooie video over compressie en al die dingen?wilt maken, ik zou er iig erg blij mee zijn haha Winking my eye
Bouncy    posted on 08-11-2010 20:59
Poster: Lucalicious
dus als er iemand is die een mooie video over compressie en al die dingen?wilt maken, ik zou er iig erg blij mee zijn haha Winking my eye

Ik zal morgen eens een GOED filmpje maken
Renzis    posted on 08-11-2010 22:27
kijk! heel erg nuttig dit! goed bedacht epocs! kunnen we veel van leren.
tip:?video's, in plaats van lappen tekst.?in een video ku je namelijk precies zien, en evt ook horen wat mensen doen. werkt altijd beter dan tekst bij mij, omdat er dan bijv. een term in voorkomt, of een naam van een knopje oid wat je dan net ff niet?precies weet, en in een video zie ja dan gelijk wat er mee bedoelt wordt.?

Een filmpje is opzich leuk en nuttig maar je kopieert dan (waarschijnlijk, deed ik zelf ook) exact wat de filmer ook doet, terwijl voor elke track en elke sound de EQ anders moet. Het is dus wel belangrijk om de 'theorie' te weten. Het zijn ff lappen tekst lezen, maar dat is investeren in je zelf als producer. Het is de moeite waard! Geloof me!
no-rush    posted on 08-11-2010 22:58
waar ik last van heb als ik met een lietje bezig ben klink het helemaal geweldig tot dat ik het de volgende dag weer opstart, mijn tip doe het in etappes je oren passen zich zelf aan voral als je het een beetje hard zet.

grz
Lucalicious    posted on 08-11-2010 23:09
Poster: Renzis

Een filmpje is opzich leuk en nuttig maar je kopieert dan (waarschijnlijk, deed ik zelf ook) exact wat de filmer ook doet, terwijl voor elke track en elke sound de EQ anders moet. Het is dus wel belangrijk om de 'theorie' te weten. Het zijn ff lappen tekst lezen, maar dat is investeren in je zelf als producer. Het is de moeite waard! Geloof me!

ik snap helemaal wat je bedoelt, maar het nadeel is dat ik niet altijd snap wat men bedoelt in zo'n tekst, en in een filmpje kan je het echt zien, en ook, heel belangrijk, het verschil horen. maar je moet idd natuurlijk niet precies nadoen wat diegene in het filmpje doet haha.

@ no-rush, idd, maar je moet naar mijn inzien je monitoren nooit te hard zetten, want dan hoor je minder goed hoe het klinkt.

@bouncy, ik ben benieuwd.
User edit by Lucalicious on 08-11-2010 @ 23:11:14 (23%)
Bootstrap    posted on 08-11-2010 23:35
Poster: Sjoewe

Dan kan het goed helpen om over je Bass een High Pass Filter te zetten. Kijk in de spectrum analyser in welk gebied je Kick piekt, en zet dan de cut frequentie van de filter op de Bass daar ietje boven (en precies andersom voor je Kick met een low pass filter) Vaak merk je dan gelijk dat beide een stuk helderder klinken en ook 'dieper'.
Sowieso kan je ook kijken of het helpt om een 20hz cut over de master te zetten.

Ok chill, zal het eens proberen. Ik heb nu helaas een beetje weinig tijd om verder te gaan met mijn tracks.. Komt na volgende week pas weer waarschijnlijk.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Sjoewe    posted on 09-11-2010 01:07
Tja, filmpjes, tekst, dan nog, de termen die ik en anderen hier gebruiken zijn nog vrij basic. Je doet er goed aan jezelf eerst het lingo aan te leren als je echt wil gaan produceren. Dan kan je ook iets aan iemand uitleggen als je tegen problemen aanloopt, in plaats van dinges dingetje dit dat. Happy, laughing
Epocs    posted on 09-11-2010 12:06
Word een drukke week voor mij veel gesprekken etc. Ik probeer zaterdag per doc. bestand het netjes te typen hier.
?
Nu dat ik Sjoewe een beetje volg kan ik ervan uitgaan dat hij het ook opzich wel hier kan uitleggen toch?
Sjoewe    posted on 09-11-2010 12:33
Ik ben ook druk komende weken, maar als mensen hun vragen/kwesties hier posten dan zal ik m'n best doen ze zo goed mogelijk te beantwoorden. Happy, laughing
Bouncy    posted on 09-11-2010 14:42
Ik ben nu filmpjes aan het opnemen, word best wel vet hoor Winking my eye
Lucalicious    posted on 30-11-2010 20:02
jammer eigenlijk dat dit topic slaapt haha, ik zou het eigenlijk wel weer in leven willen wekken omdat ik hier graag meer dingen over leer!

ik zal gelijk ook even een vraagje stellen, met dat fluit zoeken, daarvoor moet je track afspelen neem ik aan, maar er zijn dan meerdere frequenties die dan heel schel worden, hoe weet ik nu welke ik er uit moet trekken?

@bouncy: hoe staat het met dat filmpje?
User edit by Lucalicious on 30-11-2010 @ 20:18:13 (100%)
Bouncy    posted on 30-11-2010 20:21

ik zal gelijk ook even een vraagje stellen, met dat fluit zoeken, daarvoor moet je track afspelen neem ik aan, maar er zijn dan meerdere frequenties die dan heel schel worden, hoe weet ik nu welke ik er uit moet trekken?

Dat fluitje zoeken moet je alleen doen als iets je irriteert in de muziek, en niet gewoon random omdat je niks te doen hebt... Daarbij komt dat je dat fluiten op bijzonder eerlijke speakers moet doen, anders ga je EQen naar je speakers..

Verder zou ik hier maar eens een gouden toptip neergooien: Ga naar een winkel en koop goedkope kutklinkende oortjes, en ga daar op mixen! (De standaard iPod oortjes doen het goed bijvoorbeeld)

407 Users online: 326 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 48.367
Most visitors online this month : 576
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.255.367