Digitaal draaien discussie (9/19)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Esmee    posted on 06-11-2010 22:35
Om het een nette discussie te houden zal ik even alles op een rijtje zetten wat al besproken is. Ga ajb niet te ver weg van de stelling dan wordt het een chaos

Stelling:
Digitaal draaien is oke!

De stelling is gedefini?erd als;
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.

Verder ben ik van mening dat een mix voor de radio gemaakt mag zijn met Ableton.

Argumten voor:

Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.

Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.

Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.

Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..

Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.

@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf

Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).

En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt hebsmile!

Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.

Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.

In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.

Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:

Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.

Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.

Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.

Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...

En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.

Argumenten tegen:

Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?

En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.

Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw smile ?

Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.

Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?

Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?

En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?

Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....

Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in smile. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?

Verdere ordening heb ik morgen pas tijd voor sorry hiervoor.
User edit by Esmee on 06-11-2010 @ 22:36:21 (1%)

What do you think about Digitaal draaien discussie ??

Vote :   

x-ample    posted on 04-02-2011 15:19
Ik heb mijn djm en TSP de deur uitgedaan en als het goed ben ik morgen de trotse eigenaar van een Kontrol S4.
Ik vind het beide prachtig maar heb besloten om volledige midi te gaan draaien, ik zie er een hoop potentieel inzitten.
Winston    posted on 04-02-2011 15:35
Poster: T-to-the-J
Daar ben ik niet zo zeker van.. Er zijn nu al een hele hoop Auto Radio's die geen cd's meer kunnen hebben, enkel USB. En dan nog niet gesproken over de auto radio's die bijde kunnen hebben..

Verder denk ik dat er in de toekomstige booth iets van dit staat: 1x 4CH mixer, 2x Xone 1d en 2x CDJ-2000 met de daarbij behorende usb kabels. CD dj's hebben hun CDJ's, digitale dj's hun Xone's..

Nah, ik bedoelde het algemeen, ook voor bv. foto's, brochures etc.
Tic Toc
Bonchanoize    posted on 04-02-2011 18:42
Wat vinden jullie hiervan qua digitaal draaien?
Ik vind het om het op zen Belgisch te zeggen 'geflipt'. Technologie op zijn best als je het mij vraagt.
Sorry dat het wat off-topic is, maar als we het hebben over de toekomst van het draaien, mag dit wel aangehaald worden vind ik. Hier is een filmpje van wat je er ?cht mee kan doen.
Let the magic begin
User edit by Bonchanoize on 04-02-2011 @ 18:50:58 (100%)
Estacy    posted on 04-02-2011 19:00
tja, ziet er wel grappig uit...?

http://www.youtube.com/watch?v=y-kY0DVuU4w

hier een bewijs dat het ook kan zonder computers, vindt ik dan weer meer charme hebben. ja der staat een laptop, maar dies alleen om er voor te zorgen dat het niet clipt
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
iGrasmat    posted on 04-02-2011 19:09
Je kies wel het lelijkste filmpje uit als je het mij vraagt. Zoek maar eens op The Maneken, live met zo'n ding :O
?
Serieus, ik wil ook zo'n kreng in mijn kamer :D
''A DJ is not a jukebox, fuck your request!''
Jayro    posted on 04-02-2011 19:13
Ik vind digitaal draaien niet geweldig hoor. Een echte dj moet toch kunnen beat synchen..
bij digitaal draaien heb je gewoon een synch knop
Bonchanoize    posted on 04-02-2011 19:14
Wat een argument dat hier aangehaald wordt. Misschien eerst eens de hele post lezen?
Let the magic begin
Dolivieira    posted on 04-02-2011 19:26
Poster: Jayro
Ik vind digitaal draaien niet geweldig hoor. Een echte dj moet toch kunnen beat synchen..

Weet je wat ik niet zo geweldig vind. Gasten en meiden die net komen kijken en dingen brullen en niet weten waar ze het over hebben. Ga eerst die 9 paginas post lezen voor dat je wat brult over een syncknop.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 04-02-2011 @ 19:26:48 (1%)
Maikelxxl    posted on 05-02-2011 12:35
Poster: Jayro

En als je de Synch knop niet gebruikt is het dan ook niet goed.

ik ken iemand die draait digitaal gewoon echt geweldig en met analoog ook geweldig.

Volgens mij is het precies het zelfde behalve dat je niet elke keer je cd's en vinyl mee moet nemenWinking my eye

Ik wil misschien ook over naar digitaal maar dat betekend niet dat ik die synch knop gebruikt.

Winston    posted on 05-02-2011 20:15
Als je kijkt naar laptop/controller digitale set ups en een high end cd/usb set up z.a. de DJM/CDJ-2000 is er niet echt veel verschil meer.

Je kunt op beide set-ups beat syncen, effecten en loops beatsyncen, veel cue en samples opslaan, searchen is ongeveer hetzelfde.

Als je echt analoog wil werken moet je een erg simpele cd player kopen. Vinyl heeft weinig zin, want dan heb je een erg beperkte plaatkeus.
Tic Toc
Jayro    posted on 06-02-2011 12:08
Ik denk zeker dat digitaal draaien steeds populairder gaat worden, omdat je er denk ik gewoon betere mixen mee kan maken. Maar wordt het leuker denken jullie??
-FLoriZ-    posted on 06-02-2011 12:12
Ik vind digitaal leuker. Kan er veel creatiever mee zijn dan met cd's.
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Epocs    posted on 13-03-2011 00:09
Programmamakers van digitale dj software zijn stuk voor stuk commerciele varkens! Als je HQ software maakt voor DJ's weet je dondersgoed dat je doelgroep DJ's zijn. DJ's zijn mensen die geoefend hebben publiek te triggere, mensen met platen kennis en mensen die kunnen beatmatchen. Waarvoor moet er dan een sync knop in? Inderdaad voor stupid people die net beginnen met draaien zonder basis kennis met andere woorden je maakt je prog toegankelijk voor amateurs. Wat gaan (soort van) dj's doen.. Dit programma ondersteunen en technisch gezien reclame hiervoor maken. Well done boys! Mijn buurman van 45 kan met zijn laptop sneller beatmatchen dan mij door een druk op de knop!

Digitale tijdperk heeft veel meer gesloopt dan dat het goed heeft gedaan... Vroeger werd er veel creatiever en leuker gedraaid dan nuWinking my eye

(Getypt vanaf me Blackberry en had problemen met me zoom knopjes don't kill me voor fouten enz.)
Tekhead    posted on 13-03-2011 00:56
Iedere fabrikant heeft commercieele bedoelingen, ook in de muziekbranche, en omdat het zeer snel gaat met digitale toepassingen en software en?bij aankoop?ervan geen tastbaar produkt in handen krijgt, is men al verplicht om?veel meer?mensen warm te maken voor hun produkten dan vroeger het geval was, en?om slogans als??'Er zit een dj in elk van ons' er?van overtuigd zijn?dat ze nu ook een Tiesto gaan worden.

Dat digitaal de lijn tussen de wanabee dj's en de echte dj's flinterdun heeft gemaakt is m.i. ook waar, maar dat het veel kapot heeft gemaakt is maar hoe je het bekijkt, (veel goeds gedaan heeft het trouwens ook niet gedaan) maar m.i. zijn de CD en hun spelers die veel kapot hebben gemaakt, ook deels zichzelf, zij zijn de oorzaak, digitaal is?het logisch gevolg.

Iedere wat oudere dj weet dat?een dj?vroeger veel creatiever was? dan nu, want men had geen beschukking over laptop^s controllers en muziek software.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
bambamstudio    posted on 13-03-2011 10:00
Poster: -FLoriZ-
Ik vind digitaal leuker. Kan er veel creatiever mee zijn dan met cd's.

Helemaal mee eens! En ik breng nu zelfs muziek productie gear in mijn Dj set door mijn Machine te koppelen aan Traktor S4. Dus kun je geluiden en beats uit de Maschine halen, deze syncen met Trakor.

(Excusus voor de slechte foto kwaliteit, zal morgen een nieuwe maken)
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
maxmantz    posted on 13-03-2011 10:30
digitaal draaien is net als vegetariers. Het is het wel een beetje, maar het zal het nooit worden! Het is een vervanger, geen oplossing!
Epocs    posted on 13-03-2011 11:09
Het sample/ loopen is ook echt zwaar rampzalige... Wat is de toegevoegde waarde van een live act? Mensen die live producties maken? Dat is nu toch ook helemaal verkracht..
Estacy    posted on 13-03-2011 11:38
Nog een reden om van digitaal weg te blijven: de muziek. serieus, de muziek die ik draai kun je dus nergens fatsoenlijk downloaden. niet legaal niet illegaal. Juno heeft het, maar die site is de laatste tijd zo f-ed up, je kunt niet eens meer normaal op labels zoeken. Gelukkig heb je dan de platenzaak waar dat nog wel normaal kan en de hele experience om muziek te vinden gewoon veel leuker en interactiever is.
Niet thuis op de bank door eindeloos veel slechte nummers bladeren om bij enkele goede te komen en dan gezeik te hebben met downloaden, je harde schijf crasht al je muziek kwijt. nee, niet voor mij.
maxmantz    posted on 13-03-2011 11:42
met digitaal, zit je ook op zo'n klein kreng te klooie, terwijl je met een mooie set, gwn lekker de ruimte heb om de knoppen te bedienen.
bambamstudio    posted on 13-03-2011 11:48
Poster: maxmantz
met digitaal, zit je ook op zo'n klein kreng te klooie, terwijl je met een mooie set, gwn lekker de ruimte heb om de knoppen te bedienen.

je kunt een CDJ2000 op ook control mode zetten, dus weg is je argument
User edit by bambamstudio on 13-03-2011 @ 11:48:38 (2%)
Estacy    posted on 13-03-2011 11:54
Nou kost de CDJ 2000 1850 euro.... Daar kun je ook een NS7 en een laptop voor kopen... veel betere oplossing. heb je een in mijn ogen beter gebouwd setje met meer functies
bambamstudio    posted on 13-03-2011 12:23
Poster: Estacy
Nou kost de CDJ 2000 1850 euro.... Daar kun je ook een NS7 en een laptop voor kopen... veel betere oplossing. heb je een in mijn ogen beter gebouwd setje met meer functies

hee, ik ben niet de vijand Winking my eye ik kan erg goed overweg met een controller zoals een S4. Maar ik wil alleen maar max laten zien dat het hier klein hoeft te zijn
TH3llC    posted on 13-03-2011 12:31
je moet draaien met de gear die je aanspreekt en waar je je goed bij voel of het nu digitaal is of puur vinyl..
over wie een zich dj mag noemen spreek ik me niet uit
Bonchanoize    posted on 13-03-2011 12:51
Poster: Estacy
Nog een reden om van digitaal weg te blijven: de muziek. serieus, de muziek die ik draai kun je dus nergens fatsoenlijk downloaden. niet legaal niet illegaal. Juno heeft het, maar die site is de laatste tijd zo f-ed up, je kunt niet eens meer normaal op labels zoeken. Gelukkig heb je dan de platenzaak waar dat nog wel normaal kan en de hele experience om muziek te vinden gewoon veel leuker en interactiever is.
Niet thuis op de bank door eindeloos veel slechte nummers bladeren om bij enkele goede te komen en dan gezeik te hebben met downloaden, je harde schijf crasht al je muziek kwijt. nee, niet voor mij.

Dat is voor jou een reden om van digitaal weg te blijven, bij mij is het juist omgekeerd. De muziek die ik graag draai, zijn vaak exclusieve releases op beatport, die vind je vaak niet op vinyl of cd. En als je harde schijf crasht en je muziek is weg, kun je je muziek gwn re-downloaden via je beatport-account.
Maar uiteraard, iedereen het zijne, en vinyl is ook gewoon ongelooflijk duur. Ik heb laatst op de muziekbeurs in gent 5 ep's gekocht voor 50 euro. Het waren niet de goedkoopste, maar voor dezelfde prijs kan ik digitaal makkelijk 70-80 tracks kopen.
Let the magic begin
Estacy    posted on 13-03-2011 14:23
Poster: bambamstudio
hee, ik ben niet de vijand Winking my eye ik kan erg goed overweg met een controller zoals een S4. Maar ik wil alleen maar max laten zien dat het hier klein hoeft te zijn

Haha nee ok, ik wou ook alleen maar laten zien dat je veel goedkoper toch veel ruimte en functies kunt hebben.

223 Users online: 120 Guests (103 Unknown)
Pages generated today : 25.510
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.718.901