Digitaal draaien discussie (7/19)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Esmee    posted on 06-11-2010 22:35
Om het een nette discussie te houden zal ik even alles op een rijtje zetten wat al besproken is. Ga ajb niet te ver weg van de stelling dan wordt het een chaos

Stelling:
Digitaal draaien is oke!

De stelling is gedefini?erd als;
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.

Verder ben ik van mening dat een mix voor de radio gemaakt mag zijn met Ableton.

Argumten voor:

Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.

Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.

Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.

Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..

Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.

@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf

Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).

En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt hebsmile!

Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.

Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.

In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.

Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:

Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.

Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.

Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.

Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...

En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.

Argumenten tegen:

Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?

En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.

Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw smile ?

Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.

Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?

Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?

En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?

Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....

Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in smile. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?

Verdere ordening heb ik morgen pas tijd voor sorry hiervoor.
User edit by Esmee on 06-11-2010 @ 22:36:21 (1%)

What do you think about Digitaal draaien discussie ??

Vote :   

main    posted on 17-11-2010 19:37
Poster: Epocs
Als jurylid wil je niets liever dan internationale namen in je contestWinking my eye

ben jij een internationale naam dan?
Winston    posted on 17-11-2010 19:39
Hij bedoelt natuurlijk eigenlijk buitenlands. En misschien was het een contest in Belgie.
Tic Toc
Tekhead    posted on 17-11-2010 22:24
Dat denk ik niet Winston.?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 20-12-2010 14:23
Gisteren las ik een mooie quote. Zoiets was het:
Technologische ontwikkeling is niet gericht op het mixen gemakkelijker maken, maar om de grenzen te verleggen. Cool
Tic Toc
Bootstrap    posted on 20-12-2010 14:37
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Winston    posted on 20-12-2010 14:45
En het was niet van de eerste de beste: of iemand van Allen & Heath of een DJ vakjournalist. Was een artikel over de DB40.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-12-2010 @ 18:46:20 (1%)
DJSHAK3S    posted on 20-12-2010 17:07
Oke we kunnen er eigenlijk wel over discuseren maar ertegen in gaan heeft geen zin.
Technologie ontwikkelt nou eenmaal zo zit de wereld in elkaar.
Ik wed dat over 10 jaar vinyl al zowat helemaal weg is.
20 jaar en cd is er ook niet meer.
Bovendien word het dus makelijker gemaakt door pragrammas als virtual Dj, zij verdienen er meer geld mee.
Xurion    posted on 20-12-2010 17:42
Ik maak vanavond waarschijnlijk nog een filmpje met een uitleg hoe sync en beatmatchen werkt in min setup. Dan post ik hem hier.
Winston    posted on 20-12-2010 17:49
Ik denk dat cd's, voor DJ gebruik tenminste, eerder verdwijnen dan vinyl. Cool
Tic Toc
Lead    posted on 20-12-2010 18:08
Nee, dat ben ik niet met je eens, ik vrees dat vinyl eerder verdwijnt dan CD. De reden is simpel : iedereen kan een CD maken, weinigen een plaat persen of snijden... Een CD is dus voor iedereen met een computer bereikbaar, vinyl daarvan weten veel niewue DJs al lang niet meer hoe het werkt...

Ik zie nu al gebeuren dat vinyl is bizar kleine persingen wordt gemaakt, dit wordt steeds minder. De mensen die platen uitbrengen doen dit veelal uit traditie en voor de kick, commmercieel is vinyl al een hele tijd in de meeste gevallen geen zinvolle zaak.

File-based systemen lijken mij voor in de toekomst het meeste perspectief te hebben. Ik vind zelf dat daarmee een deel van het mixen minder aantrekkelijk wordt. Daar tegenover moet ik zeggen dat er ook weer veel neiwue dingen bij komen.

Door deze ontwikkeling verschuift het DJ-en inhoudelijk ietsje, minder gericht op het beatmatchen (wat iedereen na 2 jaar toch kan leren), naar de platenkeus en het live-remixen van tracks. Dit kun je op meerdere manieren bekijken, je omarmt het of je vind het walgelijk... welke jouw mening ook is, je verandert niets aan technologische ontwikkelingen in de DJ booth.

En da's misschien maar goed ook, als technology zich niet zou ontwikkelen reed iedereen nog met paard-en-wagen, droegen we lappen om onze voeten en hadden we licht uitsluitend van de zon en een olielamp...
Let the BASS be louder
Winston    posted on 20-12-2010 18:24
Dat bedoelde ik ook. CD's in de DJ wereld zullen eerder worden weggedrukt door filebased systemen dan vinyl, omdat vinyl liefhebbers uit traditie zeker 20 jaar nog door kunnen gaan.

Maar ik denk niet dat je cd fanaten zal hebben, of in elk geval niet zoveel als vinyl fanaten. Net zoals bv. minidisc of hoe dat ook heette, zie je ook nergens meer.
Tic Toc
Dolivieira    posted on 20-12-2010 18:49
Ja maar toch gebruiken heel veel toppers in de house scene nog steeds CDs. Het makkelijk er van is dat het altijd werkt.

Minidics was eerder een concurrent van cd.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 20-12-2010 @ 18:50:30 (38%)
Xurion    posted on 20-12-2010 18:50
Ik ben nu even video uploaden Winking my eye (je bent gewaarschuwd, ik heb een krakerige puberende kut stem)
Vinnyo    posted on 20-12-2010 19:38
Linkje?
Xurion    posted on 20-12-2010 19:41
Dolivieira    posted on 20-12-2010 20:05
Het is niet helemaal waar wat jij zegt he. Niet dat je nog steeds verstand moet hebben van de beatmatchen. Daar heb je gelijk in. Maar Beatgrids zetten doet Trakor in meeste gevallen zelf, zeker wel 95 procent. En het niet te vergelijken met het gebruik van de CDJ2000 want daar zit geen sync op. Al staan de BPMs gelijk kan je er nog steeds flink naast zitten. Bij de Sync van Traktor zet hij niet alleen de beat tempo gelijk. Maar ook de kicks precies op elkaar. Al geef ik je wel gelijk dat als je geen verstand heb hoe te beatmixen de kicks misschien niet goed lopen. Dus wel de tempo maar beat 1 van de eerste tracks met beat 4 van de tweede tracks loopt. Dat is dan niet om aan te horen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Xurion    posted on 20-12-2010 20:13
Oke, met die CDJ-2000 heb je wel gelijk, ik zal dat dan er ook bij zetten. Want in gebruik met recordbox is het geen probleem. En bij mij moet je wel de beatgrids allemaal zelf doen Confused
Estacy    posted on 20-12-2010 20:15
ik zal maar niet meer gaan reageren op sync enzo :P
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Mixt-Ape    posted on 20-12-2010 20:43
Nee, ze zullen nooit snappen wat we bedoelen...

Dus jij zegt: je moet kunnen beatmatchen om 'streepjes' te kunnen trekken?

ZELFS als dit zou ZOU zijn, dan nog kan elke aap op voorhand 5 uur tijd nemen om een track te beatmatchen, dat wil niet zeggen dat je het live kan.
User edit by Mixt-Ape on 20-12-2010 @ 20:45:42 (100%)
Estacy    posted on 20-12-2010 20:46
Poster: Mixt-Ape
Nee, ze zullen nooit snappen wat we bedoelen...

daar komt het wel op neer he...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Mixt-Ape    posted on 20-12-2010 20:47
Ja het is echt ongelooflijk.

Ik heb al 1000 keer gehoord 'je moet wel kunnen beatmatchen blablablabla', maar in al die 1000 keer heb ik er nog nooit bewijs van gezien of iemand het horen/zien uitleggen.

Er is zelfs een topic geweest dat iedereen uitnodigde om een autosync mix te posten, hoeveel reactie was daarop? 1 mix! En die ene mix toonde nog niks aan.
User edit by Mixt-Ape on 20-12-2010 @ 20:49:56 (100%)
TH3llC    posted on 20-12-2010 21:12
vind het om eerlijk te zijn tog maar niks..
kobuz    posted on 20-12-2010 22:19
Poster: Mixt-Ape
Er is zelfs een topic geweest dat iedereen uitnodigde om een autosync mix te posten, hoeveel reactie was daarop? 1 mix! En die ene mix toonde nog niks aan.

Volgens mij twee, waarvan een van mij. Geen reacties op gehad. Hier mijn laatste: Electrowauws. En hier een link naar een wat oudere vinyl only set. Zit een paar jaar tussen, dus die vinyl set zou ik nu wel wat strakker moeten kunnen maken. Feit voor mij is dat het inderdaad makkelijker is om de sync te gebruiken, kan ik een beetje klooien met effectjes en loopjes, wat ik voorheen nooit kon doen OF doordat ik de gear er niet voor had OF doordat ik dan bang was dat mijn tracks uit elkaar gingen lopen. Ben ik dan lui? Ja. Ben ik dan een minder goede dj? Naar mijn mening niet.

Ik zal niet zeggen dat je moet kunnen beatmatchen om een grid goed te kunnen leggen, maar je moet wel degelijk kunnen horen wat goed loopt en niet. En ik doe dat inderdaad allemaal gelijk als ik mijn tracks gekocht heb. Niet tijdens het draaien, nergens meer voor nodig voor mij in ieder geval. En om dan ook maar iets voor de 1000ste keer te zeggen: nobody cares waar jij mee staat te draaien. Winking my eye

Ik blijf het raar vinden dat de sync functie aangevallen wordt, het zet alleen maar de plaatjes voor je gelijk, meer niet. En 'al die wannabee djs met een goedkope controller' komen toch nergens als ze niet weten hoe je moet draaien, ook al staan hun plaatjes altijd gelijk

Edit: Voor de duidelijkheid: ik probeer met mijn digitale set niet aan te tonen dat je met sync meer kan dan met cd's/vinyl. Wat volgens mij wel geldt is dat een pipo die denkt met een hercules controllertje even te gaan mixen, zo'n set niet 1,2,3 in elkaar steekt.
User edit by kobuz on 20-12-2010 @ 23:00:36 (30%)
main    posted on 20-12-2010 23:28
Poster: Xurion

verwijderd?
DiVario    posted on 21-12-2010 00:39
ik vind het vooral heel erg spijtig dat de huidige nieuw-opkomende dj's niet meer kunne beatmatchen.
Practise makes perfect!

185 Users online: 98 Guests (87 Unknown)
Pages generated today : 37.245
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.730.636