Digitaal draaien discussie (6/19)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Esmee    posted on 06-11-2010 22:35
Om het een nette discussie te houden zal ik even alles op een rijtje zetten wat al besproken is. Ga ajb niet te ver weg van de stelling dan wordt het een chaos

Stelling:
Digitaal draaien is oke!

De stelling is gedefini?erd als;
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.


Verder ben ik van mening dat een mix voor de radio gemaakt mag zijn met Ableton.


Argumten voor:

Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.

Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.
 

Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.

Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..

Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.

@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...
 

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf
 
Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).

En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt hebsmile!
 

Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.







 
Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.

In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.

Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:

Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.

Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.

Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.
 

Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...

En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.


 

 


Argumenten tegen:

Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?
 

En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.
 
Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw smile ?
 
Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.

Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?

Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?

En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?
 
Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....

Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in smile. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?
 








Verdere ordening heb ik morgen pas tijd voor sorry hiervoor.
User edit by Esmee on 06-11-2010 @ 22:36:21 (1%)


What do you think about Digitaal draaien discussie ??

Vote :   

Lucalicious    posted on 11-11-2010 17:25
Poster: Dolivieira
Idd daar geef ik je gelijk in Tek. Bijvoorbeeld een loopje maken met een plaat dan moest je de plaat afplakken met een stickertje. Dat soort dingen. Met dat betreft is het zeker heel makkelijk geworden.
 

hoe deed of doe je dit dan? ben wel benieuwd haha, ik dacht altijd dat je niet kon loopen met een plaat.
Bouncy    posted on 11-11-2010 17:37
Poster: Dolivieira
Idd daar geef ik je gelijk in Tek. Bijvoorbeeld een loopje maken met een plaat dan moest je de plaat afplakken met een stickertje. Dat soort dingen. Met dat betreft is het zeker heel makkelijk geworden.
 
Ja, en dan moest je 2 van dezelfde peperdure platen hebben, en de stickertjes moesten perfect zitten, en je timing moest al helemaal super zijn, anders hoort iedereen het :P

Goeie ouwe tijd :P
Tekhead    posted on 11-11-2010 18:04
zoek eens op youtube, je moet dat zien met beelden, anders is dat moeilijk om voor te stellen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Lucalicious    posted on 11-11-2010 18:18
hmm, ik kan het niet echt vinden, het enige wat er op lijkt denk ik is een plaat waar ze dan een bolletje lijm op hebben gedaan waardoor de haald een paar richels terug wordt gekaatst. is dit een beetje hoe het werkt?
Dolivieira    posted on 11-11-2010 19:36
Idd Luuk, dat moet je ongeveer voorstellen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 11-11-2010 @ 19:37:47 (35%)
Bootstrap    posted on 11-11-2010 20:03
Maar op die manier kun je toch zo goed als nooit een perfecte loop maken? Het is toch niet zo dat 1 ronde van een plaat precies 8/16/32 beats is ofzo?
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
kollius    posted on 11-11-2010 22:36
@kobuz. Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje verliefd ben geworden op die spelers. Er zijn inderdaad goedkopere oplossingen maar ja, een mens moet zich ook eens iets kunnen gunnen Tongue Zolang ik ervoor spaar mbv de draai inkomsten heb ik mijn vriendin iig niet op haar achterste poten haha.

Daarbij vind ik het ook handiger (en mooier)?om zo weinig mogelijk crap op mijn tafel te hebben staan. Zo hoef ik alleen twee cdj's, een mixer en eventueel laptop. Toegegeven niet echt een goed argument naar de prijs kijkende Cool
User edit by kollius on 11-11-2010 @ 22:38:52 (1%)
Estacy    posted on 11-11-2010 23:29
Poster: Bouncy



Ja, en dan moest je 2 van dezelfde peperdure platen hebben, en de stickertjes moesten perfect zitten, en je timing moest al helemaal super zijn, anders hoort iedereen het :P





Goeie ouwe tijd :P
 

ja jij bedoelt beatjuggelen. 2 platen en stickertjes zodat je de naald weer precies op de goede plaats kan zetten. kunst op zich en respect als je dat kan. natuurlijk heb je nu hotcues en loop wat het weer makkelijker maakt...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Tekhead    posted on 12-11-2010 00:54
Poster: Bootstrap
Maar op die manier kun je toch zo goed als nooit een perfecte loop maken? Het is toch niet zo dat 1 ronde van een plaat precies 8/16/32 beats is ofzo?
 
Natuurlijk niet, maar dat hoefde ook niet dat perfecte, het bij benadering van een goede loop^was al een kunst op zich. Niemand die daar een zier om gaf. Ze slagen er nu nog niet in met al hun hulpmiddelen om een perfecte loop te maken, laat staan dat je dat manueel moet doen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Epocs    posted on 12-11-2010 09:18
Poster: Bootstrap


Wat een onzin dat iedereen ritmegevoel heeft tegenwoordig, waar haal je dat nou weer vandaan? Maar eerst zeg je dat beatmatchen een struikelblok is en nu dat iedereen ritmegevoel heeft, dus dat het juist heel makkelijk voor ze is? Je spreekt jezelf dus tegen. Beatmatchen is iets dat je niet in een paar minuten leert, hier doe je gewoon een tijdje over. Je moet jezelf aanleren hoe het klinkt als twee platen niet gelijk lopen en hoe je ze moet bijsturen om het goed te maken. Als je geen ritmegevoel hebt kan het zijn dat je het nooit leert.

En om te zeggen dat overgangen perfect gaan als ze de bas cutten als jij het zegt is wel heel erg kort door de bocht. Een perfecte overgang bestaat in mijn ogen niet eens, en als hij al bestaat moet je hier lang op oefenen.

edit: FYI, ik kan zelf prima beatmatchen en met vinyl en CD's overweg.
 

Bootstrap volgens mij had ik dus juist gezegd dat beatmatchen alles nog overeind houd??Overgangen en de juiste track kiezen kan iedereen inmiddels. Overal is tegenwoordig muziek te horen en te vinden dus is het voor iedereen toegankelijk.

Toch snap ik nog steeds niet waarom de benaming draaien in het leven is geroepen? Zal vast iets te maken hebben met het loopwerk(draaiende LP/CD). Zal we iets doms zijn van mij?Cool
User edit by Epocs on 12-11-2010 @ 09:19:06 (1%)
Bootstrap    posted on 12-11-2010 09:21
Poster: Tekhead

Natuurlijk niet, maar dat hoefde ook niet dat perfecte, het bij benadering van een goede loop^was al een kunst op zich. Niemand die daar een zier om gaf. Ze slagen er nu nog niet in met al hun hulpmiddelen om een perfecte loop te maken, laat staan dat je dat manueel moet doen.
 

Ok, vroeg het me alleen af Happy, laughing

@ Epocs:? Sorry maar ik vind je argumenten echt onzin. Iedereen kan overgangen maken en de juiste track kiezen? Dit slaat helemaal nergens op, ik weet ook niet waar je het vandaag haalt.

Draaien komt waarschijnlijk van de draaiende plaat af en iedereen is het zo blijven noemen. Doet er verder niet echt toe.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Estacy    posted on 12-11-2010 09:25
Poster: Epocs


Bootstrap volgens mij had ik dus juist gezegd dat beatmatchen alles nog overeind houd??Overgangen en de juiste track kiezen kan iedereen inmiddels. Overal is tegenwoordig muziek te horen en te vinden dus is het voor iedereen toegankelijk.

Toch snap ik nog steeds niet waarom de benaming draaien in het leven is geroepen? Zal vast iets te maken hebben met het loopwerk(draaiende LP/CD). Zal we iets doms zijn van mij?Cool
 

mischien omdat dj staat voor 'disc jockey' en al een term was toen er DJ's alleen radio deden en je bands huurde voor feestjes. disc jockey heeft de naam omdat er toen vinyl werd afgespeeld. dat zijn platen en die draaien rond, en een dj heeft daar controle over. toen in de jaren 80 franky knuckels en larry levan begonnen, toen werd een DJ pas zoals wij nu een dj kennen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Ywe    posted on 12-11-2010 09:49
Wat Epocs eerder zei komt me wel bekend voor.... Als mn vrienden hier kwamen 'spelen' dan klooiden ze maar wat aan. 1 daarvan is in het maken van mixen op de computer gedoken, Megamixen van een paar honderd nummer, en ook al heeft hij ritmegevoel van een siepel (ui), de dingen die hij bedacht en de overgangen waren super. Vaak was een vocal niet gelijkgezet met de melodielijn en was het een treinwrak, maar de GEDACHTES en IDEEN waren super en heb ik dan ook vaak met liefde overgenomen in sets. UIteraard met toestemming, hij vond t mooi dat een idee van hem te horen was in de zaal... Ik heb m een mixer gegeven voor zn verjaardag en wat betere geluidskaarten maar het beatmatchen zelf gaat nog steeds niet, ook niet na jaren VDJ

Echter een andere vriend van me vond mn CD spelers super en was er altijd mee aan het klooien. Die heeft de buidel getrokken en nieuw CDJ1000mk3 en DJM800 gekocht, wat ik persoonlijk zonde vond gezien zijn mixkwaliteiten op dat moment. Flash forward 2 week later.... die vent staat te knallen als een malle! Super overgangen en timing, goed gebruik van effecte en hij staat te genieten op podium! We stonden laatst op een housefestival in Assen, hij ging Trance/Progressive draaien, en het strand stond op de kop! Iedereen kwam naar m toe hoe vet het wel niet was geweest. En dat voor zn eerste draaiervaring Cool respect.

Zo zie je de ??n draait volledig digitaal maar krijgt het beatmatchen niet lekker maar lost dat anders goed op, en de ander is superstrak en weet (blind) volledig de juiste platen te vinden.... blijft tich talent of passie. En de nepDJ's gaan dat toch missen....
kobuz    posted on 12-11-2010 10:20
Zo zie je maar, het maakt niet uit hoe je het doet, als jij en je publiek het maar tof vinden Winking my eye
Epocs    posted on 12-11-2010 12:10
Poster: Bootstrap


Ok, vroeg het me alleen af Happy, laughing

@ Epocs:? Sorry maar ik vind je argumenten echt onzin. Iedereen kan overgangen maken en de juiste track kiezen? Dit slaat helemaal nergens op, ik weet ook niet waar je het vandaag haalt.

Draaien komt waarschijnlijk van de draaiende plaat af en iedereen is het zo blijven noemen. Doet er verder niet echt toe.
  Oke dan heb ik heel toevallig alleen maar zeer getalenteerde mensen over de vloer gehad zoals me eigen vader van 55 bijv.Winking my eye

Winston    posted on 12-11-2010 13:31
Toen de platenspeler pas was uitgevonden, ja die met die enorme horen die erboven zweeft, moest de DJ zelf aan een zwengel draaien. Cool

klassiek en antiek
Tic Toc
User edit by Winston on 12-11-2010 @ 13:38:18 (2%)
ArCee    posted on 14-11-2010 09:35
Nu kan het heel erg goed aan mij liggen hoor.
Ik ben tenslotte 46 jaar oud, heb het grootste deel van mijn aktieve 'party leven' er echt wel opzitten, wat voor mij inhoud dat ik niet zo vaak meer op feesten te zien ben. Ook omdat mijn werk, in ploegendiensten, dat veel minder toelaat. Ik werk zo'n 37 weekenden per jaar, dus de vrije weekenden worden heel erg goed geplant wat wel en niet te doen, ook omdat mijn vrouw geen echter dance muziek fan is (niemand is perfect, ik weet het) Cool?maar.........op de feesten waar ik de afgelopen jaren WEL geweest ben heb ik alleen maar deejays zien, en horen draaien met cd en binnen zien komen met een tas met cd mappen.
Ik heb het over mensen als: Sean Tyas, Ronald van Gelderen, Maarten de Jong, Simon Patterson, Marcel Woods, Indecent Noise, Leon Bolier, Jonas Steur, Cliff Coenraad, Amex, Misja Helsloot,?Manuel le Saux, Activa etc. Dat zijn (in trance kringen) toch niet de minste.
Ik ben geen laptop, usb stick of externe harde schijf tegen gekomen, alleen die mooie zilveren schijfjes, en zelfs 1 die nog met vinyl stond te beuken Cool
Dolivieira    posted on 14-11-2010 11:36
Gister weer een hoop DJ`s overtuigd met mijn Traktor Scratch Pro, X1 en CDJs. Heb ik met mijn DJ Maat weer een Set neergezet die niet te evenaren valt met CDJs alleen. En dat met onze 37 en 38 Jaar. Eerst kijken ze je met een schuin oog aan van: Wat komt hij met zijn laptop doen. Je moet zo zien elke vorm van djen van Analoog naar Digitaal of een combinatie er van heeft zijn charmes. Maar van alle combinatie`s is en blijft gewoon dat je Beatmixen onder de knie heeft en een goede Platenkeuze, Timming en Sfeer kan neer zetten. Als je een van deze combinatie mist dan sla toch de plank op een gegeven moment mis. Alles moet in harmonie klinken en dat kan simple met vinyl of CD maar ook Digitaal. Maar?ten allertijden geeft de man of vrouw die er achter staat de doorslag gevende factor, door zijn skills en aanvoeling van de sfeer en publiek te combineren. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ArCee    posted on 14-11-2010 15:28
Dolivieira, je slaat de spijker op zijn welbekende kop Cool
Al heb je, een miljoenen kostende, booth staan, zet Frans Bauwer erachter, en die draait in No Time een zaal....LEEG Cool
Geef een goede deejay een gangbare booth, en hij draait een zaal helemaal gek.
Daarbij, nogmaals, een gemiddelde bezoeker zal het een worst wezen waar mee gedraait word, als het maar goed klinkt en het de juiste sfeer creeert.
De dj en zijn muziek maken de avond, niet de spullen die gebruikt worden om dit voor elkaar te krijgen Cool
Ik zeg, goed bezig kerel Cool

ArCee.
kobuz    posted on 14-11-2010 16:23
Helemaal met bovenstaande eens.
Epocs    posted on 14-11-2010 23:20
Dat de man behind het allemaal moet doen is me wel duidelijk.

In augustus moest ik een contest draaien tegen een Italiaan en een DJ met traktor(10 jaar ervaring).
Zat hem wel te knijpen uit eindelijk wel die ronde gewonnenHappy, laughing Ook al waren zijn overgangen echt strak?platenkeuze was schijnbaar dus minder.
ArCee    posted on 16-11-2010 20:54
Of een willekeurige jury let op andere zaken en dat kunnen heeeeeeeel uiteenlopende zaken zijn, waardoor ik die 'wedstrijden' nooit heb zien zitten. hangt van zoveel dingen af waar je geen weet van hebt, geen invloed op hebt of zelfs misschien niet eens met je mixen te maken hebben?
Maar da's een hele andere discussie, voor we hier weer 3 pagina's gezerver over krijgen Cool

NIET DOEN BITTE??
Winston    posted on 16-11-2010 22:29
Ja, ik ben het ook zelden eens met de jury.
Misschien dachten ze: 'oh die Italiaan draait het lekkerst, maar gebruikt de sync button. Dus laat die jongen met de cd decks het maar winnen.'
Tic Toc
Epocs    posted on 17-11-2010 16:00
Als jurylid wil je niets liever dan internationale namen in je contestWinking my eye
?
Winston    posted on 17-11-2010 19:33
Als jurylid wil je goede DJ's die goede mixjes maken. Als organisator van een contest wil je internationale namen.
Tic Toc




373 Users online: 282 Guests (91 Unknown)
Pages generated today : 45.455
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.738.846