Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.
Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.
Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.
Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..
Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.
@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...
verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf
Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).
En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)
Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt heb!
Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.
Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.
In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.
Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:
Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.
Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.
Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.
Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...
En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.
Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?
En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.
Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw?
Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.
Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?
Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?
En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?
Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....
Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?
Poster: Dolivieira
Idd daar geef ik je gelijk in Tek. Bijvoorbeeld een loopje maken met een plaat dan moest je de plaat afplakken met een stickertje. Dat soort dingen. Met dat betreft is het zeker heel makkelijk geworden.
Poster: Dolivieira
Idd daar geef ik je gelijk in Tek. Bijvoorbeeld een loopje maken met een plaat dan moest je de plaat afplakken met een stickertje. Dat soort dingen. Met dat betreft is het zeker heel makkelijk geworden.
Poster: Bouncy
Ja, en dan moest je 2 van dezelfde peperdure platen hebben, en de stickertjes moesten perfect zitten, en je timing moest al helemaal super zijn, anders hoort iedereen het :P
Goeie ouwe tijd :P
Poster: Bootstrap
Maar op die manier kun je toch zo goed als nooit een perfecte loop maken? Het is toch niet zo dat 1 ronde van een plaat precies 8/16/32 beats is ofzo?
Poster: Bootstrap
Wat een onzin dat iedereen ritmegevoel heeft tegenwoordig, waar haal je dat nou weer vandaan? Maar eerst zeg je dat beatmatchen een struikelblok is en nu dat iedereen ritmegevoel heeft, dus dat het juist heel makkelijk voor ze is? Je spreekt jezelf dus tegen. Beatmatchen is iets dat je niet in een paar minuten leert, hier doe je gewoon een tijdje over. Je moet jezelf aanleren hoe het klinkt als twee platen niet gelijk lopen en hoe je ze moet bijsturen om het goed te maken. Als je geen ritmegevoel hebt kan het zijn dat je het nooit leert.
En om te zeggen dat overgangen perfect gaan als ze de bas cutten als jij het zegt is wel heel erg kort door de bocht. Een perfecte overgang bestaat in mijn ogen niet eens, en als hij al bestaat moet je hier lang op oefenen.
edit: FYI, ik kan zelf prima beatmatchen en met vinyl en CD's overweg.
Poster: Tekhead
Natuurlijk niet, maar dat hoefde ook niet dat perfecte, het bij benadering van een goede loop^was al een kunst op zich. Niemand die daar een zier om gaf. Ze slagen er nu nog niet in met al hun hulpmiddelen om een perfecte loop te maken, laat staan dat je dat manueel moet doen.
Poster: Epocs
Bootstrap volgens mij had ik dus juist gezegd dat beatmatchen alles nog overeind houd??Overgangen en de juiste track kiezen kan iedereen inmiddels. Overal is tegenwoordig muziek te horen en te vinden dus is het voor iedereen toegankelijk.
Toch snap ik nog steeds niet waarom de benaming draaien in het leven is geroepen? Zal vast iets te maken hebben met het loopwerk(draaiende LP/CD). Zal we iets doms zijn van mij?
Poster: BootstrapOke dan heb ik heel toevallig alleen maar zeer getalenteerde mensen over de vloer gehad zoals me eigen vader van 55 bijv.
Ok, vroeg het me alleen af
@ Epocs:? Sorry maar ik vind je argumenten echt onzin. Iedereen kan overgangen maken en de juiste track kiezen? Dit slaat helemaal nergens op, ik weet ook niet waar je het vandaag haalt.
Draaien komt waarschijnlijk van de draaiende plaat af en iedereen is het zo blijven noemen. Doet er verder niet echt toe.