Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.
Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.
Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.
Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..
Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.
@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...
verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf
Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).
En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)
Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt heb!
Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.
Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.
In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.
Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:
Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.
Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.
Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.
Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...
En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.
Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?
En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.
Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw?
Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.
Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?
Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?
En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?
Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....
Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?
Poster: qntr0l
In mijn ogen maakt het helemaal niks uit op welke manier je draait. Vinyl, CD's, Timecode, Controller, who gives a fuck? Als ik aan het stappen ben en een DJ zet een leuke set neer, draait de goede platen, reageert goed op het publiek en zorgt dat iedereen zich vermaakt; wat zou mij het dan uitmaken of hij met vinyl staat te draaien of met een laptop en Virtual DJ? Juist, dat zou me aan m'n reet roesten. Zolang ik (en de rest van het publiek) het naar z'n zin heb(ben), is er toch geen probleem?
Dat is ook direct de kunst van het DJ'en. Een plaat gelijk leggen kan iedereen (na wat oefenen). Een plaat syncen op een pc kan iedereen. Een mix maken tussen twee plaatjes kan iedereen na wat oefenen. De juiste platen op het juiste moment draaien kan lang niet iedereen. Hier ligt ook het onderscheidend vermogen van een DJ. Met andere woorden, hier zie je het verschil tussen een goede en minder goede DJ.?
Moraal van dit hele kleine verhaal:
Het gaat er niet om waarmee je draait, het gaat erom wat je draait.
Poster: MrCuddles'
@ Dolivieira
ik heb het over het gevoel van door mijn cdmap spitten naar nummers en het gevoel van mijn cdspeler. als je cdj-2000's als controller gebruikt is het gevoel idd heel identiek, daar had ik niet bij nagedacht, ik was eerder met mijn hoofd bij iets als een s4, wat ik een klein plastic priegelding vind zoals de meeste controllers. Een cdj-2000 daarentegen is een ander verhaal, daar had ik geen rekening mee gehouden. Wat is jouw motivatie dan eigenlijk om digitaal te draaien? Want in mijn ogen is er weinig wat traktor bovenop een cdj te bieden heeft.
Poster: Epocs
Beetje raar dat mensen hier zeggen dat het geen reet uitmaakt voor het publiek. Heb van huis uit geleerd om altijd voor mezelf te praten en niet voor een andermaar goed dat ter zijde stukje opvoeding.
Het verschil zit niet min of meer tussen cd's, vinyl en een computer maar het feit dat alles maar voor je gedaan wordt met de gadgets van een computer.
Waarom hebben we nog mensen nodig voor muziek? Leuk man een vent met ze hoofd continu in een laptop.. ?Er zal binnenkort wel een systeem worden ontwikkelt waarmee je per sms je verzoek kan door zenden ( misschien zelfs pingen) naar de jukebox en vervolgens wordt hij perfect overgemixt??Wat is dan de USP van een DJ en ze draaischijfjes ter grote van een knaak??
Een DJ is een vorm van entertainment en tot nu toe heb ik bij veel live artiesten (mensen die klote met bijv. FACKTOR) nou niet echt genoten. Puur vanwege het feit dat die mensen zo afhankelijk zijn van een apparaat dat ze het niet altijd vertrouwen en dat je het op hun gezicht kan lezen.?
Chemie tussen bijv. de gasten van Swedish house mafia zal achter de laptop stukken minder interessant zijn..
Mijn vraag is eigenlijk nog steeds vanaf minuut 1 wat is het verschil tussen een jukebox en een vent achter traktor??
Poster: Dolivieira
'
Nou dat branden van CDs Ik werd er zo moe van om er elke week weer 10 of meer te branden. Daar in tegen als je een Traktor timecode setje?op je cdj1000 aansluit. Kan je meer dan dat een CDJ2000 kan. Tuurlijk als ik?cdj2000 tegen kom dan ga ik niet zitten kutten met aansluiten van mijn Timcode set. ?Naast het DJen ben ik Buschauffeur van beroep. Ik moet al een zwaar rooster draaien, Daarbij Produceer ik. En ik heb 2 kinderen met een vrouw in Vlaardingen. DIe ik ook aandacht moet geven. Bijna elke week draaien. Dus alle tijd wat ik kan uitsparen is mooi meegenomen. En als je er dan ook nog wat extras mee kan doen zonder te syncen is dat natuurlijk mooi meegenomen. Ik kan op alle formats draaien. Ook thuis. Maar ik ben blij dat ik hert niet meer hoef te branden. Downloaden alleen al neemt veel tijd in beslag. Alles luisten selecteren en kopen wat je tof vind. Het overzetten naar me Laptop kost minder tijd dan alles branden. Daarbij?vind ik de Loops-, Cues-?Pionts en effecten ook tof van?Trakor. Nou genoeg gemotiveerd toch.??
Snap je nu wat ik bedoel.
Poster: bambamstudio
situatie: een drive-in op een bruiloft. Een gast daar komt een plaatje aanvragen. De DJ haalt deze uit zijn CD map en draait hem, daarna komt de volgende gast, en zo gaat het de hele avond maar door. IS dat geen jukebox? En wat is dat het grote verschil met dat hij zijn muziek vanaf CD draait, of vanuit een laptop met DJ software?
Poster: -FLoriZ-
Epocs. ?Als je geen zinnige discussie kunt voeren, moet je ook geen pogingen ondernemen.
Poster: EpocsEen drive-inn dj is dus geen dj ? Rare redenering heb jij ! En wtf is likmeversiedraaien ?
Heb een drive-in situatie niet meegerekend. Niet slecht naar DRIVE IN dj's maar ik vind dat drive in niet meetelt omdat ik het een vorm vind van likmeversiedraaien (dat is mijn menig)!
:Na 5x lezen snap ik nog altijd niet wat je bedoeld !
Weet bijna 100% zeker dat als ik iemand leer draaien met potentie dat hij 100% wel een leuk nummertje op zet maar niet kan beatmatchen of lieg ik soms?
:
Verder vind ik ook met platenkeuzen dat het later toch niet echt veel uitmaakt. een organisatie kiest een dj om ze platen en om ze skils. Niet omdat hij op die en die moment die plaat draaide.
Poster: Epocs
Oftopic:
Waar ik me zwaar aan erger is dat iedereen hier over onderwerpen praat waar men niets van weet? Tot slot zie je gewoon aan reactie dat vele uit ervaring praten en vele maar theoretisch en schaaps praten!
Moet ook eerlijk zeggen dat ik liever naar mensen luister en van stuk te brengen ben door mensen die veel ervaring hebben dan mensen die in hun slaapkamer die wel eens op 'feestjes' draaien. Lees ook graag reacties van Tomazos, luxx of met produce bambam...
Poster: Epocs
Oftopic:
Waar ik me zwaar aan erger is dat iedereen hier over onderwerpen praat waar men niets van weet? Tot slot zie je gewoon aan reactie dat vele uit ervaring praten en vele maar theoretisch en schaaps praten!
Poster: Bonchanoize
Als het maar goed gebeatmatched is h?
Poster: Epocs
De helft praat echt maar uit theorie? Geen ervaring helemaal niks. Omdat ik zelf vaak organiseer ben ik veel buiten de deur kijken hoe andere het doen en praat dus zeker uit ervaring dat 8/10 artiesten een liveset draaien met alleen maar eigen producties. Een organisatie weet wat de artiest draait en boekt hem voor zijn muziek. Niet omdat hij top 40 muziek kan draaien als iedereen stil staat.
Heb nog nooit van vrienden gehoord na een feest; zo zijn platenkeuze was echt top! Elke dj heeft ze eigen style en word daarom geboekt maar goed als je alleen maar op kleine feestjes of in je kamer draait heb je totaal nog niet door hoe het echt werkt laat staan ervaren.
Voor de beginnende mensen geef ik ook graag als tip mee: doe waar je achter staat en draai wat je goed vind niet omdat het moet! Zo ben ik aan mijn boekingen gekomen.
Poster: Epocs
De helft praat echt maar uit theorie? Geen ervaring helemaal niks. Omdat ik zelf vaak organiseer ben ik veel buiten de deur kijken hoe andere het doen en praat dus zeker uit ervaring dat 8/10 artiesten een liveset draaien met alleen maar eigen producties. Een organisatie weet wat de artiest draait en boekt hem voor zijn muziek. Niet omdat hij top 40 muziek kan draaien als iedereen stil staat.
Heb nog nooit van vrienden gehoord na een feest; zo zijn platenkeuze was echt top! Elke dj heeft ze eigen style en word daarom geboekt maar goed als je alleen maar op kleine feestjes of in je kamer draait heb je totaal nog niet door hoe het echt werkt laat staan ervaren.
Voor de beginnende mensen geef ik ook graag als tip mee: doe waar je achter staat en draai wat je goed vind niet omdat het moet! Zo ben ik aan mijn boekingen gekomen.
Poster: main
vraagje: ben jij mischa?
Poster: Epocs
De helft praat echt maar uit theorie? Geen ervaring helemaal niks. Omdat ik zelf vaak organiseer ben ik veel buiten de deur kijken hoe andere het doen en praat dus zeker uit ervaring dat 8/10 artiesten een liveset draaien met alleen maar eigen producties. Een organisatie weet wat de artiest draait en boekt hem voor zijn muziek. Niet omdat hij top 40 muziek kan draaien als iedereen stil staat.
Heb nog nooit van vrienden gehoord na een feest; zo zijn platenkeuze was echt top! Elke dj heeft ze eigen style en word daarom geboekt maar goed als je alleen maar op kleine feestjes of in je kamer draait heb je totaal nog niet door hoe het echt werkt laat staan ervaren.
Voor de beginnende mensen geef ik ook graag als tip mee: doe waar je achter staat en draai wat je goed vind niet omdat het moet! Zo ben ik aan mijn boekingen gekomen.