Digitaal draaien discussie (12/19)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Esmee    posted on 06-11-2010 22:35
Om het een nette discussie te houden zal ik even alles op een rijtje zetten wat al besproken is. Ga ajb niet te ver weg van de stelling dan wordt het een chaos

Stelling:
Digitaal draaien is oke!

De stelling is gedefini?erd als;
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.

Verder ben ik van mening dat een mix voor de radio gemaakt mag zijn met Ableton.

Argumten voor:

Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.

Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.

Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.

Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..

Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.

@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf

Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).

En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt hebsmile!

Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.

Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.

In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.

Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:

Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.

Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.

Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.

Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...

En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.

Argumenten tegen:

Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?

En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.

Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw smile ?

Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.

Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?

Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?

En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?

Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....

Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in smile. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?

Verdere ordening heb ik morgen pas tijd voor sorry hiervoor.
User edit by Esmee on 06-11-2010 @ 22:36:21 (1%)

What do you think about Digitaal draaien discussie ??

Vote :   

Dolivieira    posted on 19-03-2011 08:15
Sorry mijn style is niet. Lijkt net gabber. Dit noemen ze Schanz. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Tekhead    posted on 19-03-2011 11:16
Schranz is b-a-n-g-e-l-i-j-k, tmag zelfs nog wat harder van mij, he Estacy ? Helemaal door het dak gaan, not for woozie's Happy, laughing
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Ywe    posted on 19-03-2011 11:35
Vond wel komisch om te zien, gaat op 28.14 wel even skippen :P software of spring-naald?

wel grappig om te zien hoe ze echt vragend om zich heen kijken:

-'deed jij dat??'
'nee, ik dacht dat jij....'
-'ah fck, gewoon doorbeuken, niemand die t merkt'
User edit by Ywe on 19-03-2011 @ 11:36:46 (100%)
kobuz    posted on 19-03-2011 13:08
Hehe, volgens mij een skippende naald, lijkt alsof alle tafels even wiebelen (stoot tegenaan ofzo?).
Estacy    posted on 19-03-2011 19:05
Poster: Tekhead
Schranz is b-a-n-g-e-l-i-j-k, tmag zelfs nog wat harder van mij, he Estacy ? Helemaal door het dak gaan, not for woozie's Happy, laughing

dat nog hardere hoeft van mij niet, dit zit prima op het randje van wat ik draai en hardtechno! gewoon erg lekker beuken. hoe kun je zowiezo losgaan op minimal?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 19-03-2011 @ 19:05:52 (3%)
Tekhead    posted on 19-03-2011 20:53
minimaal losgaan he Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
MrCuddles    posted on 20-03-2011 02:19
@ ecstasy

Ik snapte het ook nooit, maar nu ga ik helemaal uit mijn plaat ervan! Het is natuurlijk wel allemaal heel persoonlijk maar het is wel zo dat minimal steeds meer terein wint onder de feestgangers.

EDIT: Ik ga offtopic, sorry jongens! Verder vind ik dat digitaal draaien maar niets omdat ik mixen als een uitdaging zie, dat ik misschien met digitaal meer tijd voor effecten over zou hebben stimuleert mij alleen meer om beter/sneller te beatmatchen zodat ik niet onder doe voor digitaal. Lang verhaal kort: Ik hoef geen programma te hebben om voor me te laten draaien, dat doe ik wel zelf. Daarbij zijn cd's gewoon botergeil. Alle respect voor mensen die digitaal draaien btw, ik wil niemand bashen ofzo!
User edit by MrCuddles on 20-03-2011 @ 02:32:45 (100%)
Rusafli    posted on 20-03-2011 09:48
Wat is nu eigenlijk digitaal draaien ?
Dat je je muziek van een usb stick of harddrive haalt ? Een cd is immers ook een digitaal medium(met alle formaten die je daar op kwijt kunt), dus dan zou je ook digitaal draaien.?
Dat je een midi controller gebruikt om op play te drukken of bijvoorbeeld een cdj2000. Beiden digitaal.
Is het het gebruik van software dat bepaald of je digitaal draait ? De meeste mixers van tegenwoordig zitten vol met digitale technieken , zoals de effecten processors die je kunt selecteren via een schermpje. Ook allemaal digitaal.
Gebruik je in je set bijvoorbeeld een korg kp3. Ben je dan ook digitaal ??
Eigenlijk draait iedereen wel een beetje digitaal . de 1 wat meer als de ander. Maar wat maakt het toch allemaal uit.

Wil je echt helemaal niet digitaal, dan blijft alleen de geweldige draaitafel over, met een analoge mixer en versterker.
Maar dan nog.
Who cares met wat je draait. Alles wordt steeds digitaler en makkelijker. Maar dat zegt niets over je kwaliteiten als dj.?
Vroeger hadden auto's bijvoorbeeld totaal geen luxe, geen airbags, abs, esp etc. Heel lang geleden moest je hem zelfs aanslingeren. Tegenwoordig zijn de auto's van alles voorzien, allemaal digitale technieken etc. Maar er zijn helaas nog steeds genoeg mensen die ondanks deze luxe voorzieningen nog steeds niet kunnen rijden. Ik bedoel daarmee te zeggen dat de apparatuur die je gebruikt je geen goede of slechte dj maakt. Een goede of slechte dj maak jij zelf icm je publiek.
Ik blijf de digitaal draaien discussie maar een rare discussie vinden.
Ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur, maar er is wat mij betreft geen goed of slecht.

Geniet gewoon van je hobby/werk en enjoy the music.
MrCuddles    posted on 20-03-2011 11:19
@ Rusafli

Lees even de openingspost, daar staat de stelling gedefinieerd.
Bonchanoize    posted on 20-03-2011 12:04
Wel grappig dat er altijd de vergelijking gemaakt wordt met auto's. Mensen die tegen vernieuwing zijn zou ik graag onze oude citro?n ax eens meegeven. Met een shock als je stilvalt en een stuur waar je je armen aan stuktrekt voor een bocht van 5?. Niet alle vernieuwing is verbetering, ook (en zeker) niet in de dj-wereld, maar ik ga toch mee met de digitale flow en ga binnenkort eens uitkijken naar een s4.
Let the magic begin
Dolivieira    posted on 20-03-2011 12:05
Poster: MrCuddles
@ ecstasy

Ik snapte het ook nooit, maar nu ga ik helemaal uit mijn plaat ervan! Het is natuurlijk wel allemaal heel persoonlijk maar het is wel zo dat minimal steeds meer terein wint onder de feestgangers.

EDIT: Ik ga offtopic, sorry jongens! Verder vind ik dat digitaal draaien maar niets omdat ik mixen als een uitdaging zie, dat ik misschien met digitaal meer tijd voor effecten over zou hebben stimuleert mij alleen meer om beter/sneller te beatmatchen zodat ik niet onder doe voor digitaal. Lang verhaal kort: Ik hoef geen programma te hebben om voor me te laten draaien, dat doe ik wel zelf. Daarbij zijn cd's gewoon botergeil. Alle respect voor mensen die digitaal draaien btw, ik wil niemand bashen ofzo!

Daar gaan we weer. Ik gebruik de laptop om mijn Muziek, Loops en cue`pionts mee te ordernen en ik?gebruik de effecten in Traktor.?Ik gebruik geen sync want ik pitch zelf. Als er op een gig CDJ2000 of CDJ900 staan gebruik ik gewoon de?USB sticks want die heb ik ook nog bij mee. Verder Beatmach ik zelf, Dus ik zet zelf de BPM strak net zoals jij bij CDs of platen doe. Met de pitchfader.?

PFFFFFFFFFFFF,? Volgens mij is dat nog steeds even?uitdagend als dat jij doe. Of zie ik dat verkeerd.?

IK blijf het uitleggen. En niet iedereen gebruik de de Sync knop?die met een laptop draait.
Ook?wil ik het opnemen voor de?DJs die wel syncen en andere toffe fratsen uithalen.???Die goed klinken en een toevoeging is aan de set. Ik stond er ook een paar jaar geleden zo in als vele hier maar heb de laatste jaren gezien wat er nog meer mogelijk is dan alleen Syncen.
Estacy    posted on 20-03-2011 12:17
Poster: Bonchanoize
Wel grappig dat er altijd de vergelijking gemaakt wordt met auto's. Mensen die tegen vernieuwing zijn zou ik graag onze oude citro?n ax eens meegeven.

ook toen DJ'en nog analoog was werd er slechte gear gemaakt. kijk maar naar al die goedkope draaitafeltjes. was allemaal rommel. zelfde met auto's. die Citroen is dan niks, maar bijv. die B-klasse rally autos uit de jaren 80 rijden nog steeds menig ferrari eruit. Als je dat naar DJ gear vertaalt: dat skytec ding ging de hele tijd kapot, maar die Technics SL kan nog steeds mee na 30 jaar.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bonchanoize    posted on 20-03-2011 13:48
Poster: Estacy
ook toen DJ'en nog analoog was werd er slechte gear gemaakt. kijk maar naar al die goedkope draaitafeltjes. was allemaal rommel. zelfde met auto's. die Citroen is dan niks, maar bijv. die B-klasse rally autos uit de jaren 80 rijden nog steeds menig ferrari eruit. Als je dat naar DJ gear vertaalt: dat skytec ding ging de hele tijd kapot, maar die Technics SL kan nog steeds mee na 30 jaar.

Hoewel hier weer een stelling uit de context gesleurd wordt, kan ik niet anders dan akkoord gaan.
Let the magic begin
Dolivieira    posted on 20-03-2011 14:08
Poster: Estacy
Die Technics SL kan nog steeds mee na 30 jaar.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb er 3 en die zijn allemaal al meer dan 15 jaar uit. ?
MrCuddles    posted on 20-03-2011 15:23
@ dolivieira

Je hebt een punt, maar het gaat me ook om het gevoel van de cd's. zoals ik zei is het heel persoonlijk en ik geef slechts mijn mening, laten we het gezellig houden hier.
Dolivieira    posted on 20-03-2011 16:42
Over wat voor?gevoel heb je het. Ik draai thuis en op locatie met Traktor Scratch Pro. Dus of met Vinyl Timecoded of met CD Timecoded. Dus dat gevoel blijft het zelfde. Ook al draai ik met CDJ2000/900 met USB stick blijf het net zo als ik met CDs draai. Dus ik zie en voel geen verschil tussen Timecoded CDs draaien, CD Draaien en of met USB/SD Card draaien.

En je mag je mening geven, alleen kan daar ook antwoord op krijgen en die kan wel eens hard over komen. En het is niet persoonlijk bedoeld maar onderbouw je mening en weet waar je over praat. Want heleboel hier keuren Digitaal draaien af maar waten niet waar ze het over hebben. Ik weet het ik ben er ook een van geweest maar zie nu ik er zelf mee bezig ben wel de voordelen er in. ?
User edit by Dolivieira on 20-03-2011 @ 16:53:39 (89%)
MrCuddles    posted on 20-03-2011 17:00
@ Dolivieira
ik heb het over het gevoel van door mijn cdmap spitten naar nummers en het gevoel van mijn cdspeler. als je cdj-2000's als controller gebruikt is het gevoel idd heel identiek, daar had ik niet bij nagedacht, ik was eerder met mijn hoofd bij iets als een s4, wat ik een klein plastic priegelding vind zoals de meeste controllers. Een cdj-2000 daarentegen is een ander verhaal, daar had ik geen rekening mee gehouden. Wat is jouw motivatie dan eigenlijk om digitaal te draaien? Want in mijn ogen is er weinig wat traktor bovenop een cdj te bieden heeft.
Rusafli    posted on 20-03-2011 20:31
@ Rusafli

Lees even de openingspost, daar staat de stelling gedefinieerd.

Deze heb ik uiteraard gelezen, zoals altijd, anders heeft reageren geen zin.
Ik probeer de stelling digitaal gewoon wat ruimer neer te zetten.
Als 1ste stelling staat er namelijk:?
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Ruimer beschreven staat daar dan ook, dat dat ook een cdj2000 controller kan zijn met een djm2000, waar dan weer software in zit (zoals vermeld in de stelling: of iets dergelijks)
Ik sluit me wat dat betreft aan bij?Dolivieira. En al gebruik je die sync button. So what.
Daarnaast maakt het , buiten je persoonlijke gevoel natuurlijk , niet uit of nu op de play button van een cdj (als controller) drukt of op de play button van een Native instruments X1.
Traktor kun je overigens niet vergelijken met een cdj. Traktor kan namelijk veel meer dan een cdj.

Bonchanoize
De vergelijking met de auto heeft betrekking op de bestuurder, niet op de kwaliteit van de auto. Mij hoor je ook niet zeggen of een oude auto' beter is dan nieuwe. Het ging mij om de vergelijking bestuurden / DJ.

cross-over    posted on 21-03-2011 08:22
Net als altijd worden we ingehaald door de techniek. Je kunt wel vast houden aan de 'oude' manieren maar het is beter om je ook te bekwamen in de nieuwe techniek.

Er was ooit de discussie dat dj's met cd's geen echte dj's waren......

Hetzelfde voor het maken van mixen, 2 platen spelers en een tapedeck. Dat was hoe je een mix maakte.
De DJ's met een bandrecorder konden zelfs de band knippen en plakken om zo nog strakkere mixen te maken.

Toen kwam Ben Leibrand, supermixen, maar die had een hele studio in zijn slaapkamer, tja da's niet echt een mix maken zei men toen. Cool

Wat Ben toen deed met zijn studio (en nu nog steeds, alleen met nog meer en betere spullen) kun je nu ook met een PC. ?Dus zijn de mixen die zo gemaakt zijn (pc of studio) geen mixenConfused??

Het is maar net wat ?jou definitie van een mix of manier van draaien is.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Ywe    posted on 21-03-2011 13:10
@ Dolivieira? Een cdj-2000 daarentegen is een ander verhaal, daar had ik geen rekening mee gehouden. Wat is jouw motivatie dan eigenlijk om digitaal te draaien? Want in mijn ogen is er weinig wat traktor bovenop een cdj te bieden heeft.

Ik als eigenaar van CDJ-850 's maar draaiend op plaatsen waar CDJ-1000 staan kan 1 groot voordeel van tijdcode noemen.

Eerst nam ik UDG trolly mee plus een slingbag. Best veel sjouwen. Nu red ik het met een rugzak met macbook, HP, geluidskaart en bekabeling! En dan heb ik veel meer muziek tot mijn beschikking. Ik heb er nog wel een 'noodgevallen' cd map inzitten van 12 cd's

Persoonlijk denk ik dat mocht ik een grote prijs win in een loterij dat ik dan ook digitale set om mee te nemen koop, zoals een S4 of DDJ-T1/S1

(uiteraard heb ik dan wel CDJ-2000 + DJM-900nexus set thuis staan :P)
User edit by Ywe on 21-03-2011 @ 13:11:13 (2%)
Epocs    posted on 22-03-2011 01:15
Beetje raar dat mensen hier zeggen dat het geen reet uitmaakt voor het publiek. Heb van huis uit geleerd om altijd voor mezelf te praten en niet voor een anderWinking my eye maar goed dat ter zijde stukje opvoeding.

Het verschil zit niet min of meer tussen cd's, vinyl en een computer maar het feit dat alles maar voor je gedaan wordt met de gadgets van een computer.

Waarom hebben we nog mensen nodig voor muziek? Leuk man een vent met ze hoofd continu in een laptop.. ?Er zal binnenkort wel een systeem worden ontwikkelt waarmee je per sms je verzoek kan door zenden ( misschien zelfs pingen) naar de jukebox en vervolgens wordt hij perfect overgemixtWinking my eye??Wat is dan de USP van een DJ en ze draaischijfjes ter grote van een knaak??

Een DJ is een vorm van entertainment en tot nu toe heb ik bij veel live artiesten (mensen die klote met bijv. FACKTOR) nou niet echt genoten. Puur vanwege het feit dat die mensen zo afhankelijk zijn van een apparaat dat ze het niet altijd vertrouwen en dat je het op hun gezicht kan lezen.?

Chemie tussen bijv. de gasten van Swedish house mafia zal achter de laptop stukken minder interessant zijn..

Mijn vraag is eigenlijk nog steeds vanaf minuut 1 wat is het verschil tussen een jukebox en een vent achter traktor??

bambamstudio    posted on 22-03-2011 06:44
situatie: een drive-in op een bruiloft. Een gast daar komt een plaatje aanvragen. De DJ haalt deze uit zijn CD map en draait hem, daarna komt de volgende gast, en zo gaat het de hele avond maar door. IS dat geen jukebox? En wat is dat het grote verschil met dat hij zijn muziek vanaf CD draait, of vanuit een laptop met DJ software?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
TimmyV    posted on 22-03-2011 07:41
Ik snap de vergelijking eigenlijk ook niet tussen een jukebox en iemand die met software draait.
Let's go f*cking mental
bambamstudio    posted on 22-03-2011 08:08
Poster: TimmyV
Ik snap de vergelijking eigenlijk ook niet tussen een jukebox en iemand die met software draait.

Neuh, ik ook niet, vandaar mijn verhaaltje
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
qntr0l    posted on 22-03-2011 08:49
In mijn ogen maakt het helemaal niks uit op welke manier je draait. Vinyl, CD's, Timecode, Controller, who gives a fuck? Als ik aan het stappen ben en een DJ zet een leuke set neer, draait de goede platen, reageert goed op het publiek en zorgt dat iedereen zich vermaakt; wat zou mij het dan uitmaken of hij met vinyl staat te draaien of met een laptop en Virtual DJ? Juist, dat zou me aan m'n reet roesten. Zolang ik (en de rest van het publiek) het naar z'n zin heb(ben), is er toch geen probleem?

Dat is ook direct de kunst van het DJ'en. Een plaat gelijk leggen kan iedereen (na wat oefenen). Een plaat syncen op een pc kan iedereen. Een mix maken tussen twee plaatjes kan iedereen na wat oefenen. De juiste platen op het juiste moment draaien kan lang niet iedereen. Hier ligt ook het onderscheidend vermogen van een DJ. Met andere woorden, hier zie je het verschil tussen een goede en minder goede DJ.?

Moraal van dit hele kleine verhaal:

Het gaat er niet om waarmee je draait, het gaat erom wat je draait.

245 Users online: 102 Guests (143 Unknown)
Pages generated today : 171.328
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.690.243