Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.
Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.
Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.
Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..
Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.
@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...
verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf
Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).
En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)
Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt heb!
Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.
Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.
In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.
Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:
Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.
Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.
Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.
Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...
En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.
Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?
En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.
Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw?
Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.
Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?
Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?
En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?
Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....
Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?
Poster: -FLoriZ-
Vinyl kan ook nog digitaal, dus ook chill.
Poster: Estacy
ehh..... nee?
Poster: Tekhead
timecode?? met vinyl vermoed ik ook.
Poster: -FLoriZ-
Digitaal is chill. Cd's kost moeite en geld om ze te branden en je moet nog maar steeds bladeren of je ze wel allemaal hebt. Vinyl kan ook nog digitaal, dus ook chill. En inderdaad Epocs, je draait er welliswaar een beetje erg omheen, maar wat is je leeftijd, gezien je mij een 'kleuter' vond?
Poster: Epocs
Ableton is een program waar artiesten live mee optreden dat je daarvoor dus daar valt niks over te zeggen ook wel is een optreden mee gedaan live.
Heb nu 2 CDJtjes staan maar weiger nog steeds me rekordbox intestellen zodat ik een complete set gepremixed hebt. Tis nep en voel me gelijk geen echte DJ.
Poster: tairip
Jawel hij bedoeld Serato / Traktor met vinyl controllen denk ik!
Poster: Estacy
MAAR: iets wat ik een gigantisch nadeel vindt aan digitaal (als vinyl draaier) is het gemis van platenbakken. bladeren in bakken met papieren hoezen waar de muziek fysiek inzit is heel anders dan op beatport dingen aanklikken. ook als je de tracks binnenhebt, is het doorzoeken van je platentas naar die ene albumhoes waarvan je weet dat track b een killer is, heel anders dan op je flaptop naar allemaal titels op een zoeken naar die track hoe-heet-ie-ook-alweer.
Heb nu 2 CDJtjes staan maar weiger nog steeds me rekordbox intestellen zodat ik een complete set gepremixed hebt. Tis nep en voel me gelijk geen echte DJ.
Sorry voor mijn eerste post was een beetje scheef maar goed.
Toch is het in mijn ogen premixen je zet de cue punten alvast goed je loop zet je?perfect... dus je bent een hele set al voor aan het mixen. Dan is het vervolgens kwestie van start en fade maar. ( WIJ IN DE CLUBS NOEMEN DIT SYSTEEM PREMIXEN)(aangezien ik geen theorie DJ ben maar een praktijk ga ik dus daarvan uit).
Poster: Xurion
Ik ben zelf digital DJ met Ableton en Traktor naast elkaar. Door deze overstap van analoog naar digitaal heeft mij tot nu toe alleen maar goede dingen gebracht. Ik heb nu een zee vol functies. Het enigste nadeel ervan is dat sommige mensen je niet serieus gaan nemen. Ik vindt voordat andere DJ's hierover hun oordeel gaan geven moeten de het eerst zelf een proberen. Daarnaast heb je met digitaal ook heel veel verschillende booth's, zoals mijn booth is nooit hetzelfde hier op DJR terug gezien. Iedere MIDI mapping is ook anders. Sommige mappings gebruiken sync, sommige hebben nog pitch faders.
Er is dus enorm veel variatie.
Ik draai nu op het moment ook met sync vanwege Ableton. Ik stuur de BPM clock van Traktor door naar Ableton. Hiermee is mijn booth nu een alles in 1 instrument. Een zee van mogelijkheden.
Analoog is ook cool, het heeft een bepaalde feeling. Ik vindt niet dat het doel van analoog en digitaal anders is. Het is nog steeds liefde voor muziek en entertainment.
Poster: ArCee
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat er misschien nog iets anders meespeelt bij FFM om dit te vermelden, maar dit is puur gokken he, geen woorden van FFM zijde of wat dan ook.
Een deejay die goed kan mixen met cd spelers of vinyl, ongeacht welke stijl, is daar vaak jaren mee bezig geweest om zich te perfectioneren. Zijn eigen stijl vinden in de wirwar van muziek stijlen tegenwoordig. De juiste platen bij elkaar proberen te vinden. Hard werken om de juiste apparatuur te kunnen?kopen, juist om zich te perfectioneren. Als laatste natuurlijk, zichzelf steeds beter bekwamen in het mixen.
Uiteindelijk, al zijn geperfectioneerde en aangeleerde kunsten voor een publiek vertonen en laten horen!!
Alleen dat verhaal?al is vaak een langdurig proces.
Mensen die deze weg dus hebben bewandeld zijn dus in 9 van de 10 gevallen de ECHTE deejays die overal moeite voor doen en het allemaal serieus oppakken. Het maakt ze niet uit wat het kost, hoe lang het gaat duren, zij werken naar een doel toe wat zij zichzelf gesteld hebben, en blijven daar aan werken omdat zij helemaal leven voor de muziek en het mixen.
Welnu, de digi jocks hebben het vaak vele male makkelijker. Juist omdat het zo makkelijk is, zijn ze vaak ook wat jonger. Er zijn immers al 'deejays' van 12 a 13 jaar die leuke setjes kunnen maken op de pc. Deze mensen zullen op die leeftijd nooit zelf een djm of cdj kunnen betalen, maar met VDJ etc kan het allemaal stukken makkelijker.
De muziek word overal van het internet geplukt, in het programma gezet en hoppa, we gaan aan de gang.
Helaas merk ik, dat zij, doordat dingen makkeliker gaan tegenwoordig, ook de hele instelling en mentaliteit van dit soort 'deejays' makkelijker word.
Als eigenaar van een web station heb ik aan den lijve meegemaakt hoe makkelijk deze zogenaamde 'deejays' afspraken aan hun laars lappen. Hoe makkelijk zij zomaar stoppen met draaien, en niet eens de moeite nemen om het netjes te melden. Dat heeft te maken met leeftijd, instelling en verantwoordelijkheidsgevoel.
Je merkt dat deejays, die gewend zijn om de dingen makkelijk voor elkaar te krijgen, zaken veel minder serieus nemen. Zij zijn op een hele andere manier, en met een heel andere instelling bezig met 'mixen'.
Een deejay die jaren bezig is geweest wil met alle trots laten horen aan een publiek, of dat nu via een medium of op een feest is maakt niet uit, wat hij allemaal kan, en hoe goed hij is.
De gemiddelde digi jock heeft dat vele malen minder.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen te vinden op dit verhaal, maar ik heb de afgelopen jaren gemerkt, dat de deejays, die met gewone analoge spullen bezig zijn, veel serieuzer zijn, veel meer moeite doen om iets goeds te maken, veel trotser zijn op hun eindproduct en dit ook met gepaste trots willen presenteren aan het publiek.
Ze staan echt voor wat zij doen.
Wellicht speelt er zoiets mee bij FFM, om te zorgen dat die 'verkeerde' mensen (aan wie jij je kunt dood-ergeren) weg blijven bij het station, en er uiteindelijk een serieuze groep deejays over blijft, met wie ze goed kunnen werken, en waar ze op kunnen vertrouwen?
Zeker een station dat met een herstart begint heeft niets aan flapdrollen die alleen je tijd verprutsen, waar je alleen narigheid van hebt, waar je achteraan moet blijven hollen etc. Je kunt je tijd en aandacht wel beter gebruiken dacht ik?