Digitaal draaien discussie (1/19)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Esmee    posted on 06-11-2010 22:35
Om het een nette discussie te houden zal ik even alles op een rijtje zetten wat al besproken is. Ga ajb niet te ver weg van de stelling dan wordt het een chaos

Stelling:
Digitaal draaien is oke!

De stelling is gedefini?erd als;
Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.


Verder ben ik van mening dat een mix voor de radio gemaakt mag zijn met Ableton.


Argumten voor:

Hoe dan ook blijf ik van mening dat het gaat om hoe het klinkt en wat voor platen je kiest, niet om de manier waarop het gemaakt is. Ik vind het zelfs erg kortzichtig om alle vormen anders dan het traditionele draaien uit te bannen, je loopt dan een hoop creativiteit mis.

Daarnaast is elke industrie of markt onderhevig aan vernieuwing, of je het nou leuk vindt of niet. Het is niet ondenkbaar dat het digitale draaien over een tijdje de standaard is.
 

Ten eerste Staat bootstrap zijn arugmant echt nog keihard overeind. Niemand die zijn argument tot nu toe omver heeft gekickt.
Vervolgens heb ik zelf ook een hekel aan mensen die op de sync knop klikken en dan zeggen; ik ben dj. En verder niet komen dan een fader heen en weer schuiven. maar er is wel degelijk een duidelijk verschil tussen mensen die een gruwelijke set neerzetten met sync knop, eventueel in combinatie van een controller, dan jongetjes van 8 die op sync klikken en dan de crossfader gebruiken. Die setjes klinken namelijk totaal anders dan van gasten zoals Bootstrap.

Dus zolang je mix niet volledig in Ableton gemaakt is, vind ik alles prima. Met puur een muis in VDJ kom je toch niet zover als op een goeie booth.
Met een controller draaien lijkt me juist een uitdaging om te laten zien dat je 3 decks tegelijkertijd kunt hebben zonder dat het vervelend klinkt..

Verder is digitaal gewoon de toekomst daar kun je niet om heen. Voor mij is op dit moment met cd's draaien nummer 1. Maar ik weet zeker dat wanneer alles goed wordt uigewerkt je een hoop meer creativiteit in digitaal kwijt kunt.

@Epocs, wat is nu jouw probleem precies? Ik snap het niet helemaal zegmaar. Ik zie jouw argumenten allemaal namelijk als een, ik kan het niet hebben dat er meerdere mensen beter zijn dan ik in beatmatchen doordat zij een sync knop hebben en ik niet.
Kom op..Het draaien gaat toch veel verder dan puur beatmatchen?? Waar is de platenkeuze, opbouw, eq technieken, effecten, filters, etc gelbeven? Dat doet de sync knop niet voor me hoor...
 

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt vooral het laatste over beatmatchen, dat t maar een klein deel is van het mixen zelf
 
Ik denk dat FFM dit niet toestaat omdat ze echt live setjes willen hebben(Zoals eerder gezegt), nu vind ik traktor en een controller/externe mixer erbij toch ook echt een live set. Dat je nou (Weet niet precies hoe je het noemt) wave ziet bij traktor en de synq in kan drukken okee extra luxe? Aangezien je ook bij een cdj de wave hebt en er een BMPcounter in zit waar je ook vrij weinig meer aan hoeft te doen zie ik het verschil niet tussen 2 cdj1(2)000 en trakor/VDJ. Zelf vind ik ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen VDJ en traktor omdat dit 2 progamma's zijn die decks bevatten en afspelen. Dat het ene nou wat minder snel te vinden is(Virtual dj komt vrij snel naar boven wanneer je googled dj software) en het andere wat sneller dus meer ''aankloters'' VDJ hebben, sja dat is dan eenmaal zo.
Mixen die in DAW software zijn gemaakt vallen voor mij niet onder een liveset, dus dan zou je het gewoon als een mix moeten aankondigen. Veder, wat maakt het uit hoe iemand mixt? Bij welke manier dan ook worden je tracks niet uitgekozen en de timing+eq ook niet. Ik denk dat je dj's van goed en slecht moet gaan onderscheiden doormiddel van timing, platen keus en je eq techniek.
Dit zijn dingen die je toch nog zelf zou moeten doen(Bij platen keus kan je geholpen worden door software die de key decteert en tracks bij elkaar zoekt maar dit kan je ook net zo goed bij cd's toepassen!).

En als nou een echt talent van 13 jaar die niet veel geld heeft net een midi controllertje kan kopen met traktor en hij zet ECHT een goede mix neer neem ik hem even serieus als een bootstrap, Esmee of Kain(Om maar wat voorbeelden te noemen als ik mag)

Ik hoop dat ik mijn mening een beetje goed onderbouwt hebsmile!
 

Ik denk dat wanneer je een goeie set neerzet hij niet te gemaakt K-A-N zijn. Het gaat puur om een lekkere set neerzetten, en als alles naadloos in elkaar overloopt is dat top. Een klein schoonheidsfoutje boeit me aan de andere kant ook weer niet, we blijven mensen.
Alsof je een duidelijk verschil zal horen als ik met traktor draai ipv mn cd set? Ik zal alleen meer tijd hebben voor effecten enzo ipv me bezig te houden met beatmatchen.







 
Ik vind het erg leuk om te discussieren over van alles en nog wat, maar in deze discussie vind ik het jammer dat er weinig mensen ingaan op mijn argumenten. De enigen die erop ingaan zijn het met me eens, dus dat geeft geen goede discussie.

In principe zijn we aan het debatteren, waarbij je de ander probeert te overtuigen van jouw gelijk. Om dit te doen moet je de argumenten van de ander ontkrachten, wat niet wordt gedaan door velen hier.

Om het nog even samen te vatten is dit mijn grootste argument:

Het maakt niet uit hoe een mix voor op de radio gemaakt is, omdat het alleen belangrijk is hoe het klinkt.

Denk hierbij vooral aan plaatkeuze en opbouw en voor mij zijn beatmatchfoutjes in een radiomix erg storend.

Ik zie jullie tegenargumenten graag tegemoet.
 

Entertainment?
In het begin weet ik zeker dat je met normale house een stuk lekkere overgangen kan maken dmv 2 handen dan een computer. Vervolgens als je eenmaal all-round gebeure speelt zeg ik; mic! Dat kan een computer niet hoor...

En lees eens wat ik zeg allemaal... Ik heb het over VDJ incombi met een controller. En VDJ oid zonder controller werkt gewoon minder goed..
Wss kunnen de mensen achter FearFM zelf ook goed draaien, ze gaan zelf toch ook niet de hele dag staan draaien? Dat vind ik echt hetzelfde als de directeur van Philips vragen waarom hij schoonmakers zoekt omdat hij het toch ook zelf kan doen.


 

 


Argumenten tegen:

Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?
 

En Esmee.... volgens mij is beatmatchen iets bereiken. En iets bereiken kun je niet beter dan een ander laat dat heel duidelijk zijn iedereen stelt een andere doel aanzichzelf daarom maken mensen verschillende soorten sets snap je dat? Verderest mag je heel Mr. Leewen quote bekijken en denk dat je hierbij gelijk klaar bent.
 
Als je voorbeeldpersoon geen geld heeft voor wat gear dan heeft hij ook geen geld voor tracks , of doe ik nu flauw smile ?
 
Bootstrap helaas is jou argument al van de kaart omdat bvanleeuwen al zei dat het te gemaakt klinkt en dat dat dus niet goed is.

Esmee wat is het verschil tussen een playlist in een cafe en een virtual dj?
Leg mij dat is uit?

Veel verschil zit er niet in? Je kan ze ook op auto beatmatch zetten en netjes uitlaten fade enz. enz.?

En waarom zou fear fm dan nog DJ's uitnodigen als ze ook zelf met virtual dj een set neer kunnen zetten zijn totslot muziekliefhebbers dus hebben ze verstand van muziek?
 
Denk dat de Philips directeur dat ook zou doen als hij weinig geld heeft en het tijd bespaard.
Net als dat mijn baas gewoon de wc zit schoon te maken?
Even niet van belang....

Toch lees ik nog geen zin wat nou de USP van een digitale dj is in vergelijking met een jukebox? Jukeboxjes van tegenwoordig kun je zodanig instellen dat bijv. bij een verzwakt signaal hij de volgende track erin gooit. Met andere woorden hoort hij dat de outro begint gooit hij een intro er op in smile. Vervolges doe je een mixed key er overheen, gian controller erbij en voila je hebt een strakke mix? Of denk ik te makkelijk?
 








Verdere ordening heb ik morgen pas tijd voor sorry hiervoor.
User edit by Esmee on 06-11-2010 @ 22:36:21 (1%)


What do you think about Digitaal draaien discussie ??

Vote :   

Epocs    posted on 06-11-2010 22:51
Ableton is een program waar artiesten live mee optreden dat je daarvoor dus daar valt niks over te zeggen ook wel is een optreden mee gedaan live.


Heb eerder ook vertelt dat Ableton wel heel anders is dan derest men zal minder snel naar ableton toe gaan maar meer naar VDJ en traktor.

Heb nu 2 CDJtjes staan maar weiger nog steeds me rekordbox intestellen zodat ik een complete set gepremixed hebt. Tis nep en voel me gelijk geen echte DJ.
Rusafli    posted on 06-11-2010 23:05
Epocs: Hoe oud ben je nou ?
mrwhoopie    posted on 06-11-2010 23:33
Ja Epocs hier ben je mij ook kwijt,rekordbox zorgt er alleen voor dat je niet elke avond dezelfde loopjes en cue points maakt en het analyseerd de tracks zodat de wave rapper op het display staat.het mixed niet zelf h?,het verkleind gewoon de kans dat je fouten zou maken en helpt je songs klaar te zetten die je die avond gaat spelen.
Niks mis met het concept rekordbox.

En verder vind ik dat elke dj er mag staan hoe hij wil,als hij het volk kan enterainen is het een geslaagde avond.
Estacy    posted on 06-11-2010 23:54
digitaal draaien, allemaal leuk en aardig, maar aan alles zitten plus en minpunten.



als ik vinyl tegen software zet (2 uitersten) dan zijn er eigenlijk alleen verschillen.



bijv:



digitaal=weegt niks vinyl=probeer eens een platentas met een hand op te tillen



digitaal=prijs/functie is hoog vinyl=werkende pop-up light is luxe






MAAR: iets wat ik een gigantisch nadeel vindt aan digitaal (als vinyl draaier) is het gemis van platenbakken. bladeren in bakken met papieren hoezen waar de muziek fysiek inzit is heel anders dan op beatport dingen aanklikken. ook als je de tracks binnenhebt, is het doorzoeken van je platentas naar die ene albumhoes waarvan je weet dat track b een killer is, heel anders dan op je flaptop naar allemaal titels op een zoeken naar die track hoe-heet-ie-ook-alweer.

Ook is de feeling heel anders (met timecode los je dit op, maar toch) voor mij persoonlijk is de computer zelf ook een minpunt omdat die in mijn ogen nog niet helemaal hufterproof genoeg zijn. ik wil een dateq besturingssysteem!

Iets waar ik zowiezo in geloof is het feit dat digitaal draaien in dit digitale tijdperk (telefoons, internet, downloaden etc) de mystieke muur rondom DJ'en heeft gesloopt. als je eerst DJ wou worden, deed je dat om de muziek. je kocht een paar goedkope tafeltjes met een crappy mixer van een vriend van de neef van je oom en gaf alles wat je verdiende uit aan platen van de plaatselijke platenzaak.

tegenwoordig zie je een DJ, denkt, dat wil ik ook, start internet op, haalt DJ software binnen en een paar GB aan crappy house en je bent klaar voor 0,- euro. Dat hele idee van een DJ worden is zooo omgebogen dat iedereen er veel makkelijker aan begint. en, helaas, ook mensen die het doen om stoer te zijn 'kijk mij ik ben DJ, scratch scratch flanger'


en dan de sync knop. voor vele een handig hulpmiddel om creatiever te zijn. zo hoort het.
helaas voor veel andere een manier om te zeggen 'ik ben DJ want dj's mixen platen en ik gebruik sync knop dus ik ben DJ'
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 06-11-2010 @ 23:57:54 (8%)
TH3llC    posted on 07-11-2010 00:05
om het kort te houden:
de eerste qoute:
Een live mix met imperfecties hoor ik liever dan iets wat klinisch perfect maar 'nep' is. Waarom moet alles perfect zijn?

ik hoor liever een live mix. waarom? omdat ik het zelf ook doe en de live mixen op de radio, fuiven, festivals,..
zijn meestal ook beter als die van mij dus vind ik het fijn om naar te luisteren!

maar, ik heb ook respect voor mixen gemaakt met ableton als die dan ook perfect ineen steken, is altijd fijn om naar te luisteren en zeker om probere te evenaren, ik denk dat dit toch een doel is van iedere dj?
makkelijk gaat, maar het moeilijk evengoed kunnen doen.. dat geeft toch voldoening he!
altijd streven naar perfectie^^
-FLoriZ-    posted on 07-11-2010 00:17
Digitaal is chill. Cd's kost moeite en geld om ze te branden en je moet nog maar steeds bladeren of je ze wel allemaal hebt. Vinyl kan ook nog digitaal, dus ook chill. En inderdaad Epocs, je draait er welliswaar een beetje erg omheen, maar wat is je leeftijd, gezien je mij een 'kleuter' vond?
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Winston    posted on 07-11-2010 01:09

Ik ben eens met:
Digitaal draaien is oke!

Digitaal draaien, dmv dan een controller icm Traktor, VDJ of iets dergelijks is oke.
Digitaal draaien, dmv van puur software, is ook oke.
Digitaal draaien, dmv van Ableton is oke.

Met dit alles ben ik het dus eens. Voor zowel live als radio.

Bv. Sasha en Paul van Dijk doe (of deden) live sets met ableton met special DJ controllers. En het klinkt echt heerlijk. Ze doen simpele dingen (loopjes, samples) die echt vet klinken.

Voor mij is het resultaat het belangrijkst en niet hoe het wordt gemaakt of met wat. Ik erger me bv. rot aan de scratchmasters. Ze doen echt enorm moeilijke scratches, maar het klinkt voor geen millimeter.

En het resultaat is dus niet afhankelijk van de moeilijke dingen en goed beatmatchen. Even aangenomen dat iemand die vaker trainwrecks maakt niet voor publiek mag optreden.

Maar vooral van track keuze, setopbouw, timing van het moment in het nummer van in en uitfaden, passen de tracks in de mix tijdens een overgang bij elkaar, de mix zelf (EQ goed, energy level goed, volume goed).

Maar als het gaat om wat het prettigst werkt, heb ik op dit moment nog steeds het leifst cd players met usb media afspeel feature.
Tic Toc
Estacy    posted on 07-11-2010 01:29
Poster: -FLoriZ-
Vinyl kan ook nog digitaal, dus ook chill.
 

ehh..... nee?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
tairip    posted on 07-11-2010 01:46
Poster: Estacy


ehh..... nee?
 

Jawel hij bedoeld Serato / Traktor met vinyl controllen denk ik!
Tekhead    posted on 07-11-2010 01:53
timecode?? met vinyl vermoed ik ook.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
TH3llC    posted on 07-11-2010 02:28
hij zegt:
vinyl kan ook digitaal dus ik veronderstel ook timecode, dus digital
-FLoriZ-    posted on 07-11-2010 11:05
Poster: Tekhead
timecode?? met vinyl vermoed ik ook.
 

Ah oui.
Digitaal is voor mij dus of met timecode of met een controller, niet een muis en toetsenbord.
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Bvanleeuwen    posted on 07-11-2010 11:44
Poster: -FLoriZ-
Digitaal is chill. Cd's kost moeite en geld om ze te branden en je moet nog maar steeds bladeren of je ze wel allemaal hebt. Vinyl kan ook nog digitaal, dus ook chill. En inderdaad Epocs, je draait er welliswaar een beetje erg omheen, maar wat is je leeftijd, gezien je mij een 'kleuter' vond?
 

Waarschijnlijk ouder dan jij aangezien hij niet met 'kanker' loopt te schelden.

Poster: Epocs
Ableton is een program waar artiesten live mee optreden dat je daarvoor dus daar valt niks over te zeggen ook wel is een optreden mee gedaan live.
 
Dat is ff lastig lezen zeg...

Poster: Epocs
Heb nu 2 CDJtjes staan maar weiger nog steeds me rekordbox intestellen zodat ik een complete set gepremixed hebt. Tis nep en voel me gelijk geen echte DJ.
 
Dat is dat wel een beetje overdreven toch? Premixen gaat niet echt zover ik mijn RB ken. Je kan hoogstens een playlist samenstellen zodat je tijdens het mixen niet uren hoeft te scrollen/typen. Quepunten opslaan kon bij de MK3 ook dus dat is niet echt een extra. Het gaat nu makkelijker dat wel.
Verder ben ik het wel met je eens hoor: heb twee 2000's en? nog een MK3 staan hier en met de MK3 moet je wel nog meer werk verrichten. En toch, het is de real deal...(haha daar gaan we weer...)Cool
Estacy    posted on 07-11-2010 12:29
Poster: tairip


Jawel hij bedoeld Serato / Traktor met vinyl controllen denk ik!
 

snap ik, maar das niet vinyl, das timecode. wereld van verschil
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Esmee    posted on 07-11-2010 14:51
Zijn we het er allemaal nu overeens dat Digitaal draaien ok? is? Want dan is dit topic een beetje overdreven. Ik hoor namelijk vrijwel alleen maar verhalen van mensen die voor zijn... en de mensen die tegen zijn geven naast hun argument; het is 'nep', verder niet echt serieuze punten waarover gediscusseerd kan worden...
Ywe    posted on 07-11-2010 15:28
Poster: Estacy

MAAR: iets wat ik een gigantisch nadeel vindt aan digitaal (als vinyl draaier) is het gemis van platenbakken. bladeren in bakken met papieren hoezen waar de muziek fysiek inzit is heel anders dan op beatport dingen aanklikken. ook als je de tracks binnenhebt, is het doorzoeken van je platentas naar die ene albumhoes waarvan je weet dat track b een killer is, heel anders dan op je flaptop naar allemaal titels op een zoeken naar die track hoe-heet-ie-ook-alweer.
 

Dat vind ik gedeeltelijk waar. Nu heb je toch cover art ook digitaal? Is maar net hoeveel moeite je erin steekt. Elke plaat die ik heb gekocht/gekregen sinds ik recordbox heb heeft ook coverart. Dus op een CDJ2000 zie ik dat ook, en op mijn mac kan ik dat via coverflow ook zien. En ik onthou alle titels inderdaad niet... maar de plaatjes kan ik wel onderscheiden!

Daarom vind ik Epocs opmerking ook raar


Heb nu 2 CDJtjes staan maar weiger nog steeds me rekordbox intestellen zodat ik een complete set gepremixed hebt. Tis nep en voel me gelijk geen echte DJ.
 

Recordbox premixed niet voor je, je stelt alleen cuepoints en hotloops in ter voorbereiding. Dat doe je normaal ook neem ik aan met CDJ-1000's: Thuis probeer je wat uit en dat sla je op met je SD card. Kan je zo oproepen op je CD spelers.

Dus op te zeggen dat het nep is vind ik kort door de bocht en dan snap ik ook niet wat je met 2000's moet als je niet van de volledige functionalteit gebruikt maakt...

qua stelling: Digitaal draaien is een stap in ontwikkeling van DJing. Het maakt het weer makkelijker. En er zijn altijd boe roepers die in het verleden willen blijven hangen. Stilstaan is achteruitgang. Muziek is toegankelijker geworden en om te onderscheiden moet je origineel zijn. De lat ligt hoger, en dat spoort creativiteit aan!

En dat levert (hopelijk) pareltjes van originele, vooruitstrevende artiesten op.
Epocs    posted on 07-11-2010 17:00
Sorry voor mijn eerste post was een beetje scheef maar goed.

Toch is het in mijn ogen premixen je zet de cue punten alvast goed je loop zet je?perfect... dus je bent een hele set al voor aan het mixen. Dan is het vervolgens kwestie van start en fade maar. ( WIJ IN DE CLUBS NOEMEN DIT SYSTEEM PREMIXEN)(aangezien ik geen theorie DJ ben maar een praktijk ga ik dus daarvan uit).

T-to-the-J    posted on 07-11-2010 17:16
Euhh gast, er zitten hier redelijk veel members die in clubs draaien hier op t forum..
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
feestbeest    posted on 07-11-2010 17:18
Alleen in/uit fade? Dan als nog ben je nog wel bezig met je eq's en je timing en interactie met je publiek. En een goede dj maakt geen set van te voren! Als je set helemaal niet aanslaat dan moet je op ze minst daarop reageren door andere muziek te gaan draaien.
Hoe oud ben jij Epocs als ik vragen mag?
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Xurion    posted on 07-11-2010 17:21
Ik ben zelf digital DJ met Ableton en Traktor naast elkaar. Door deze overstap van analoog naar digitaal heeft mij tot nu toe alleen maar goede dingen gebracht. Ik heb nu een zee vol functies. Het enigste nadeel ervan is dat sommige mensen je niet serieus gaan nemen. Ik vindt voordat andere DJ's hierover hun oordeel gaan geven moeten de het eerst zelf een proberen. Daarnaast heb je met digitaal ook heel veel verschillende booth's, zoals mijn booth is nooit hetzelfde hier op DJR terug gezien. Iedere MIDI mapping is ook anders. Sommige mappings gebruiken sync, sommige hebben nog pitch faders.

Er is dus enorm veel variatie.

Ik draai nu op het moment ook met sync vanwege Ableton. Ik stuur de BPM clock van Traktor door naar Ableton. Hiermee is mijn booth nu een alles in 1 instrument. Een zee van mogelijkheden.

Analoog is ook cool, het heeft een bepaalde feeling. Ik vindt niet dat het doel van analoog en digitaal anders is. Het is nog steeds liefde voor muziek en entertainment.
-FLoriZ-    posted on 07-11-2010 17:25
Poster: Epocs
Sorry voor mijn eerste post was een beetje scheef maar goed.

Toch is het in mijn ogen premixen je zet de cue punten alvast goed je loop zet je?perfect... dus je bent een hele set al voor aan het mixen. Dan is het vervolgens kwestie van start en fade maar. ( WIJ IN DE CLUBS NOEMEN DIT SYSTEEM PREMIXEN)(aangezien ik geen theorie DJ ben maar een praktijk ga ik dus daarvan uit).

 

'WIJ IN DE CLUBS', jij stelt jezelf boven anderen hier?
In feite ben je met je voorbereiding dan aan het doen wat je normaal in een haastige paar tellen zou moeten doen en op de manier met voorbereiden krijg je dus een veel strakkere set.
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Epocs    posted on 07-11-2010 17:38
@ Feestbeest daarom zeg ik dat ik er geen fan van ben tijd en energie in iets onzekers stoppen vind ik nutteloos. En wat heeft mijn leeftijd voor relevante waarde?

Poster: Xurion
Ik ben zelf digital DJ met Ableton en Traktor naast elkaar. Door deze overstap van analoog naar digitaal heeft mij tot nu toe alleen maar goede dingen gebracht. Ik heb nu een zee vol functies. Het enigste nadeel ervan is dat sommige mensen je niet serieus gaan nemen. Ik vindt voordat andere DJ's hierover hun oordeel gaan geven moeten de het eerst zelf een proberen. Daarnaast heb je met digitaal ook heel veel verschillende booth's, zoals mijn booth is nooit hetzelfde hier op DJR terug gezien. Iedere MIDI mapping is ook anders. Sommige mappings gebruiken sync, sommige hebben nog pitch faders.

Er is dus enorm veel variatie.

Ik draai nu op het moment ook met sync vanwege Ableton. Ik stuur de BPM clock van Traktor door naar Ableton. Hiermee is mijn booth nu een alles in 1 instrument. Een zee van mogelijkheden.

Analoog is ook cool, het heeft een bepaalde feeling. Ik vindt niet dat het doel van analoog en digitaal anders is. Het is nog steeds liefde voor muziek en entertainment.
 

Mag ik jou bedanken voor je nuttige informatieCool.

@ Floriz ik geef even aan dat ik niet mijn definitie van premixen heb ontwikkeld op een forum of op het internet maar buiten de deur waar het allemaal echt gebeurt snap je?

Ik doe zelf ook evenementen organisatie en qua praktischheid is het ongunstig.... Ik heb bijv. een feestlopen in Maassilo volgend jaar en ik soms readers binnen waar ik 4 pioneers moet plaatsen tevens zou ik een DIGITALE dj zeggen; zoek het lekker uit waar jij je pc enz. neerzet. Ruimte is er niet... dus het telt nog een nadeel.(TIS EEN NADEEL VOOR EEN LIVE act dus geen livemix voor een radio of iets dergelijks ik trek hem even wat breder als jij het niet erg vinden).


TEVENS KAN EEN MOD HEM HIER SLUITEN LEES HET VOLGENDE EN GENIET!

Poster: ArCee
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat er misschien nog iets anders meespeelt bij FFM om dit te vermelden, maar dit is puur gokken he, geen woorden van FFM zijde of wat dan ook.

Een deejay die goed kan mixen met cd spelers of vinyl, ongeacht welke stijl, is daar vaak jaren mee bezig geweest om zich te perfectioneren. Zijn eigen stijl vinden in de wirwar van muziek stijlen tegenwoordig. De juiste platen bij elkaar proberen te vinden. Hard werken om de juiste apparatuur te kunnen?kopen, juist om zich te perfectioneren. Als laatste natuurlijk, zichzelf steeds beter bekwamen in het mixen.
Uiteindelijk, al zijn geperfectioneerde en aangeleerde kunsten voor een publiek vertonen en laten horen!!

Alleen dat verhaal?al is vaak een langdurig proces.
Mensen die deze weg dus hebben bewandeld zijn dus in 9 van de 10 gevallen de ECHTE deejays die overal moeite voor doen en het allemaal serieus oppakken. Het maakt ze niet uit wat het kost, hoe lang het gaat duren, zij werken naar een doel toe wat zij zichzelf gesteld hebben, en blijven daar aan werken omdat zij helemaal leven voor de muziek en het mixen.

Welnu, de digi jocks hebben het vaak vele male makkelijker. Juist omdat het zo makkelijk is, zijn ze vaak ook wat jonger. Er zijn immers al 'deejays' van 12 a 13 jaar die leuke setjes kunnen maken op de pc. Deze mensen zullen op die leeftijd nooit zelf een djm of cdj kunnen betalen, maar met VDJ etc kan het allemaal stukken makkelijker.
De muziek word overal van het internet geplukt, in het programma gezet en hoppa, we gaan aan de gang.
Helaas merk ik, dat zij, doordat dingen makkeliker gaan tegenwoordig, ook de hele instelling en mentaliteit van dit soort 'deejays' makkelijker word.
Als eigenaar van een web station heb ik aan den lijve meegemaakt hoe makkelijk deze zogenaamde 'deejays' afspraken aan hun laars lappen. Hoe makkelijk zij zomaar stoppen met draaien, en niet eens de moeite nemen om het netjes te melden. Dat heeft te maken met leeftijd, instelling en verantwoordelijkheidsgevoel.
Je merkt dat deejays, die gewend zijn om de dingen makkelijk voor elkaar te krijgen, zaken veel minder serieus nemen. Zij zijn op een hele andere manier, en met een heel andere instelling bezig met 'mixen'.
Een deejay die jaren bezig is geweest wil met alle trots laten horen aan een publiek, of dat nu via een medium of op een feest is maakt niet uit, wat hij allemaal kan, en hoe goed hij is.
De gemiddelde digi jock heeft dat vele malen minder.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen te vinden op dit verhaal, maar ik heb de afgelopen jaren gemerkt, dat de deejays, die met gewone analoge spullen bezig zijn, veel serieuzer zijn, veel meer moeite doen om iets goeds te maken, veel trotser zijn op hun eindproduct en dit ook met gepaste trots willen presenteren aan het publiek.
Ze staan echt voor wat zij doen.
Wellicht speelt er zoiets mee bij FFM, om te zorgen dat die 'verkeerde' mensen (aan wie jij je kunt dood-ergeren) weg blijven bij het station, en er uiteindelijk een serieuze groep deejays over blijft, met wie ze goed kunnen werken, en waar ze op kunnen vertrouwen?
Zeker een station dat met een herstart begint heeft niets aan flapdrollen die alleen je tijd verprutsen, waar je alleen narigheid van hebt, waar je achteraan moet blijven hollen etc. Je kunt je tijd en aandacht wel beter gebruiken dacht ik?
 

User edit by Epocs on 07-11-2010 @ 17:44:04 (100%)
specialm    posted on 07-11-2010 17:47
ik vind het een beetje raar.

Dus traktor en ableton mag wel

maar als een DJ aankomt zetten met VDJ of pc DJ is het nep ??

ik ben gewoon van mening alle programma's of geen 1

En voor de radio heb ik het liefst live.
Xurion    posted on 07-11-2010 17:47
Daarnaast als je sync gebruikt in Traktor zijn er nog wat meer dingen die je moet doen voor dat het echt mooi gelijk loopt dan op een knopje drukken.

1, tappen. Analysatie van Traktor is niet altijd even betrouwbaar.
2, beatgrids goedzetten, altijd even schecken of dat deze goedstaan. Als ze niet goedstaan kan het heel je set verneuken.
3, bij pitchen. Traktor is kortom niet perfect. Het probeert de track voor je precies op de maat te zetten maar dit is ook niet altijd goed.
Esmee    posted on 07-11-2010 17:59
Pff sommige mensen hebben volgens mij echt een cursus; Hoe lees ik Nederlands, nodig.
@Specialm, we hebben het hier over controllers icm software. Of puur software.
Puur software heb je geen klap aan, tenzij jij over 2 muizen beschikt ofzo...
De discussie gaat hier dus eigenlijk om sofware icm een controller.

En dan is er nog een appart geval, Ableton live, waarin je mixen kunt maken van te voren. (Zo maakt vato bijv zijn Mixtapes)




Voorderest. Het is nu eenmaal lastig om de bomen door het bos te zien op dit moment. Maar als jij goed genoeg bent zullen de 'dode' bomen vanzelf omgekapt worden en val jij op.

@Epocs
Als je gewoon wat handige cue points klaar hebt staan is dat niet meteen een hele set voorbereiden...
Dat is gewoon handig mocht je dat nummer eventueel gaan draaien.




219 Users online: 185 Guests (34 Unknown)
Pages generated today : 31.495
Most visitors online this month : 350
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.029.523